• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Co po 3sm?

Rejestracja
Lut 17, 2011
Postów
1,243
Reakcji
2
Lokalizacja
Gdańsk
Więc tak. Dłuższy czas już się zabierałem do założenia tego tematu ;) . Ostatni miesiąc słuchałem muzyki na aktywnych monitorach studyjnych heco p7302 i po przesiadce z powrotem na 3sm czuję że wiele im brakuje do tych heco jak i w ogóle wiele aspektów dźwięku mi w 3sm zaczęło nie pasować.

W skrócie szukam poziomu wyżej od 3sm, a dłużej to będzie na dole :p .

Może zacznę od tego co mi nie pasuje w 3sm. Moje 3sm mają obudowę trochę większą niż oryginalnie zakładał projekt bo ma jakieś 19-20L strojenie mniej więcej takie jak w projekcie oryginalnie (może kilka Hz różnicy ale raczej nie wiele jak już to 2-3Hz max). Może zmniejszenie skrzynki by pomogło (nie mój twór już takie kupiłem :) )?

Co mi nie pasuje:
-rozlazły i przeciągający się bas (2x20cm woofery z heco w zamkniętej obudowie są wybitne pod tym względem więc nie wymagam aż takiej szybkości i ataku basu no ale w tych 3sm to nawet jak na b-r jest przesada :D )
-bas gra "na jedno kopyto" -na heco wyraźnie było słychać że bas ma różne dźwięki i faktury, a nie jak w 3sm tylko jednostajne mulące walenie... :glare:
-brakuje mi przejrzystości i szczegółowości zakresu średnio-wysokotonowego. Albo ten seas jest tam tak mocno stłumiony albo jest nudny jak flaki z olejem i tak po prostu gra (w sensie że ten typ tak ma, nie wiem do końca co o tym myśleć). 22taf/g mi się o wiele bardziej podoba od tej 27-ki, gra żywiej i swobodniej i ma więcej szczegółów.

Co mi pasuje:
-ilość basu z awx'a. Szczerze to mogło by być go nawet trochę mniej i nie obraziłbym się.

Pokój ma niecałe 17m2. Bardziej basowa 13-tka daje sobie radę (sony ss-b2ed) więc nawet jakieś monitorki z bardziej basową 13-tką mogły by być. Co proponujecie z DIY? Budżetu nie podaję specjalnie bo szczerze to nie wiem nawet ile trzeba dać za takie głośniki żeby zlikwidować wady tych 3sm ;) . Mogą być za równo podstawkowe projekty jak i podłogowe. Ewentualnie jeśli by byłby jakiś ciekawy zestaw głośników a nie było by do niego zwrotnicy to mogę sam spróbować zrobić zwrotnicę (co prawda będzie to uczenie się tak naprawdę, ale kiedyś trzeba zrobić pierwszą :p ).

Dzięki za propozycję.
 
Ten alu tweeter ma duzy potencjal, ale trzeba to umiec wykorzystac. 22Taf ma wieksze znieksztalcenia w systemie 2 way, za to swietnie sie nadaje do 3 way z wyzszym podzialem. Generalnie mozna zaoszczedzic robiac nowy projekt w oparciu o Seas'a, ktorego juz masz. Do tego aluminiak Seasa i skleic calosc do kupy, moze cos na wzor Sonic Anima, ale wlasnie z wiekszym tweeterem.
 
22taf/g też mam :) . O czym myślisz pisząc że potencjał 27-ki trzeba umieć wykorzystać?
 
Ostatnia edycja:
Filtr 1 rzedu elektrycznie z dobrym kodensatorem. Tak jak to robi np Harpia. W tych pieniadzach to nadal swietny glosnik wysokotonowy, tylko trzeba go dobrze zaaplikowac.
 
Szkoda tylko że jak słuchałem harpii to mi się nie podobało :D . O jakim cięciu była by mowa w przypadku pierwszego rzędu?
 
Sorki. Pomyliło mi się harpia a harbeth ;) . Obie marki na "h", angielskie i używają seasów ;) .

- - - - - aktualizacja - - - - -

Dużo zyskuje 27-ka przy takiej aplikacji? Jakie cięcie mniej więcej wytrzyma przy 1-wszym rzędzie?
 
Od kiedy Harpia jest angielska?
A Harbeth używa głośników robionych specjalnie dla nich :)
 
Bez podania budżetu oraz wymiarów jakie pomieścisz w swoim pomieszczeniu to możemy sobie strzelać w eter.
 
Dużo zyskuje 27-ka przy takiej aplikacji? Jakie cięcie mniej więcej wytrzyma przy 1-wszym rzędzie?

Wiele razy slyszalem Harpie Marcus z naprawde topowa elektronika i patrzac na zastosowane w niej przetworniki, to brzmienie bylo bardzo dobre, zeby nie powiedziec wybitne. Nie wiem jaki jest tam podzial, z tego co pamietam to siedzi tam kondensator 4,7 plus korektory impedancji. W torze sredniotonowym nie ma w ogole kondensatora, bo jest to konstrukcja 2.5 drozna.

http://www.highfidelity.pl/artykuly/0612/marcus.html

Harpia jest oczywiscie nasza, krajowa :)

W nowej wersji Marcusow zastosowane sa aluminiaki Sba.
 
Zastanawia mnie czy nie pójść jednak w 3 drożne. Wydaje mi się że bas by raczej lepszy był z tego...https://diyaudio.pl/showthread.php/...ie-do-wyboru-do-koloru-)-projekt-by-raven1985 wavecory już mam zresztą...(mam wersję 8ohm z komorą więc na pewno 07 albo 08 czyli takie jak są potrzebne w projekcie ;) ). Tylko nie wiem czy iść lepiej w 3 drogi na gorszych głośnikach czy w 2 drogi na lepszych :D . Tych visatonów można by posłuchać...
 
Sprawa się sama rozwiązała...winny okazał się wzmacniacz...po podłączeniu pod inny wzmacniacz opisane wyżej wady... znikły :) . Wysokotonowka gra o wiele lepiej, niskotonowy już nie zamula :) .

- - - - - aktualizacja - - - - -

Oczywiście wciąż nie jest to docelowy dźwięk ale jest już o wiele lepiej niż było wcześniej. Zobaczę co da się zrobić z tą aplikacją wysokotonowki w najbliższym czasie jeszcze.
 
Ostatnia edycja:
Jak odsluchujesz dwa zestawy głośnikowe to wypadałoby tylko ten zestaw zmienić a pozostała część toru zostawić. Dzięki odpowiedniemu zestawieniu zestawów głośnikowych z elektroniką możemy uzyskać efekt przewyzszajacy wymagania.
Skoro heco grały dobrze a 3sm źle i był to ten sam tor to ja już nic nie rozumiem.
 
A czemu nic nie rozumiesz? Heco są aktywne (tak jak napisałem już wcześniej) a 3sm pasywne.
 
A to spory, źle przeczytałem. Aktywne co nie znaczy że jakbyś elektronikę z heco dał do 3sm i zasilił pełne pasmo po zwrotce pasywnej 3sm to grałoby źle :) spróbuj. Chyba że filtry są tak zawiłe w tym aktywnym.
 
Powrót
Góra