• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

DAC PCM56, PCM61 i inne

Problem to bardziej kwestia BOMu, trzeba kupić układy 74AC161 zamiast 74HC161. Co do AD1896 jak rozumiem grasz na tych z Aliexpress?
 
Wrzucam poprawiony BOM oraz materiały do sterownika DACa :)

Pokaż załącznik BOM PCM61 v1.1.xlsx
Pokaż załącznik BOM Sterownik PCM61.xlsx
Pokaż załącznik Mat Sterownik DAC.pdf

Kod jest dość prymitywny ale działa. Mamy 5 guzików - jeden do włączenia/wyłączenia i pozostałe 4 do wyboru źródła cyfrowego (klik) oraz odbiornik podczerwieni. Oczywiście Arduino :) Najlepiej jest kupić na aliexpress Arduino Nano i przelutować ATmegę na tą płytkę.

Zamiast stabilizatorów LM78XX polecam takie przetwornice:
https://www.aliexpress.com/item/Min...392.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6fbd4c4dwMyLvJ
Będzie znacznie chłodniej i trafko nie będzie mieć tak ciężko :)

Kod:
// CMD 11 - turn DAC on 
//58 - exit next
//60 - DOT previous


//A0, A1, A2, A3

//D0 C3
//D1 C2
//D2 C1

//D4 12-1
//D3 12-2
//D12 12-3

//D5 - IN1 - USB
//D6 - IN2 - COAX
//D7 - IN3 - TOSLINK
//D8 - IN4 - BLUETOOTH
//D9 - PWR
//D10 - IR

#include <RC5.h> 
#include <TimerOne.h>


bool PWR = 0;
bool pwr_ch = 1;
bool in_ch = 1;
int input = 3;
unsigned char toggle;
unsigned char address;
unsigned char command;

RC5 rc5(10);

void setup() 
  {
    pinMode(A0, OUTPUT);
    pinMode(A1, OUTPUT);
    pinMode(A2, OUTPUT);
    pinMode(A3, OUTPUT);
    pinMode(3, OUTPUT);
    pinMode(4, OUTPUT);
    pinMode(5, INPUT);
    pinMode(6, INPUT);
    pinMode(7, INPUT);
    pinMode(8, INPUT);
    pinMode(9, INPUT);
    Timer1.initialize(1000*1000);
    Timer1.attachInterrupt(checkIO);
  }
  
void checkIO(void)
    {       
      if (pin_debounce(5) == 1 && PWR == 1) {input = 0; in_ch = 1;}
      if (pin_debounce(6) == 1 && PWR == 1) {input = 1; in_ch = 1;}
      if (pin_debounce(7) == 1 && PWR == 1) {input = 2; in_ch = 1;}
      if (pin_debounce(8) == 1 && PWR == 1) {input = 3; in_ch = 1;}
      if (pin_debounce(9) == 1) {pwr_ch = 1; PWR = !PWR;}     
    }    

bool pin_debounce (int pin)
  {
    if (digitalRead(pin) == 1)
        {
          while (digitalRead(pin) == 1) {}
          delay(30);
          return 1;
        } else {
          return 0;
        }
  }
//-----------------------------------------------------------------------------------
 //----------------------------main loop---------------------------------------------
//-----------------------------------------------------------------------------------
void loop() 
  {
    if (pwr_ch == 1) 
      {
        digitalWrite(4, PWR);
        pwr_ch = 0; 
        delay(200);
      }
 //-----------------------------------------------------------------------------------
 //set output logic to I2S selector    
    if (in_ch == 1 && PWR == 1)
      {
          digitalWrite(1, bitRead(input, 0));
          digitalWrite(2, bitRead(input, 1));
          in_ch = 0;
          delay(300);
      }
//-----------------------------------------------------------------------------------   
  if (rc5.read(&toggle, &address, &command))
    {
      switch (command) 
        {
          case 11:
            pwr_ch = 1;
            PWR = !PWR;
            command = 0;
            break;
          case 19:
            in_ch = 1;
            input++;
            command = 0;
            break;
          case 18:
            in_ch = 1;
            input--;
            command = 0;
            break;
        }
    }
      if (input > 3 ) input = 3;
      if (input < 0 ) input = 0;    
//-----------------------------------------------------------------------------------        
  }
 
Ostatnia edycja:
Dobra, posłuchałem coś dłużej i dla mnie jest przeskok jakościowy w porównaniu do Allo Boss Dac na pcm5122 pomimo że ad811 były trefne(3zł / szt) i za niego wlutowałem na razie co miałem czyli jakieś taniutkie opampy po też po 3zł, końcowe opy to ad797. Kolumny standardowo ustawione nie po audiofilsku :-) z tv po środku. Scena jest wyraźnie zaznaczona, zwłaszcza miło jestem zaskoczony centrum sceny które w końcu jest w centrum a nie jak przy Allo gdzieś w centrum ale nie wiadomo gdzie. Druga sprawa to wysokie i średnie tony które mnie irytowały w Allo były mało detaliczne a mocno podbite, teraz jest zrównoważone nic nie bije po uszach no i detale na bardzo plus, co do basu na początku było słychać różnice w jego brzmieniu ale nie byłem przekonany do końca zwłaszcza że pierwsze odsłuchy były wieczorami niezbyt głośno, znalazła się chwila i mogłem posłuchać w dzień i ten bas wydawał mi się jakiś taki bez życia stłumiony ale tłumaczyłem sobie to tym że akurat mam mały remont w domu i sprzęt wędruje z miejsca na miejsce a dac podpięty na pająka z raspberry przez i2s i wyjście z daca do wzmacniacza tez byle jakimi kabelkami na szybko robione dla testu. Dziś poprawiłem połączenia i odpaliłem sobie radio i tak sprzęt grał kilka godzin a ja jednym uchem słuchałem bo miałem inne zajęcia, Po tych kilku godzinach usiałem w końcu i puściłem jakąś muzykę no i zadowolenie bo bas już taki jak ma być, i dynamika wróciła :-) . Pewnie potrzebował się wygrzać
Dodam że samo raspberry podobno nie jest zbyt dobrym źródłem dla dźwięku a jednak w połączeniu z tym daciem gra lepiej niż dedykowany dac z Allo który pracuje jako master dac ze swoimi zegarami
uff ale sie napisałem , chyba za dużo forum audiofilskiego się naczytałem :p

Tak że brać się do roboty i składać bo fajny dac za małe pieniądze a myślę ze z lepszymi opampami i lepszym źródłem pokaże jeszcze więcej. :) a może Holgin jeszcze jakiś inny analog wymodzi z czasem jak już będzie dla kogo :-)

Aha u mnie kanapka z dwóch pcm na każdy kanał. Jutro wrzucę jakieś foty.

Dzięki Holgin i dzięki wszystkim którzy tu na forum coś fajnego tworzą i dzielą się tym.

Pozdrawiam Paweł
 
Mam proste pytanie, ale wolę się upewnić. W aktualnym poście napisałeś, że najlepiej jest kupić na aliexpress Arduino Nano.
Zakładam, że dzięki temu oszczędzamy kasę. Czyli najpierw wgrywamy soft potem wystarczy przelutować ATmegę na płytkę sterownika i nie potrzebujemy USBasp. Natomiast zawsze możemy przeprogramować ATmegę programatorem USBasp przez złącze IDC bezpośrednio na płytce. Wydaje się to oczywiste, ale wolę się upewnić.
 
Ostatnia edycja:
Tak, to prawda, oprócz tego Arduino nano może wyjść troszkę taniej (choć spojrzałem na TME i potaniały te ATmegi), do tego będziemy mieli wgrany od razu bootloader na ATmedze i parę pierdół. Ale nie wiem czy gra jest warta świeczki, pozostawiam to do oceny wam :P
 
@-sevi- pytał mnie, czy do tego sterownika dałoby rade podpiąć selektor wejść analogowych. Mam jeszcze ze staarych zapasów taką płytę:
1850be14d518f4d11c00dc274c1d4c00_1540668659.jpg

Da radę ją bezpośrednio podłączyć do sterownika :)

Jak to zrobić?

R2, R5, R7, R9, R12 - nie montujemy
R4, R6, R8, R10 - zworki
D2, D3, D4, D5 - zworki
Piny 9, 10 z gniazda IDC10 "LED" na płytce sterownika należy wyciągnąć

Jeżeli chodzi o samą płytkę selektora:
-K5, K6 są nieaktywne - nie lutujemy
-R5, LED5, R6, LED6 - nieaktywne - nie lutujemy
-R1, R2, R3, R4 - zworki
-LED1, LED2, LED3, LED4 - dowolna dioda półprzewodnikowa w obudowie 0805, np 1N4148:
https://www.tme.eu/pl/details/1n4148-0805/diody-uniwersalne-smd/dc-components/cd4148ws0805c/
Diody lutujemy tak, by Anoda była wycelowana w "lewo", czyli we wspólne piny na gnieździe IDC10/plusik na footprincie przekaźnika.

Wtedy przekaźniki te są sterowane przez piny A0, A1, A2, A3.
 
Nie na temat...
@Holgin, działa Ci prawidłowo ta biblioteka RC5 na andruta? Proszę o link na PW
 
Witajcie - mam do odsprzedania komplet płytek (Dac + sterownik) - kupiłem w komplecie z "forumowym Amanero" od forumowicza Direct - niestety nie znajdę czasu przez najbliższe lata, żeby to poskładać, więc może ktoś inny skorzysta (cena jak w zamówieniu + wysyłka - ale mogę coś opuścić, albo wymienić na coś o podobnej wartości):
 
AD8510 to bardzo fajny WO, mam podwójną wersję, ale nie robiłem żonglerki wzmacniaczami, bo nie czuję takiej potrzeby. Te co mam są OK ;)
Nie miałem na myśli żonglerki o sprawdzania, który brzmi lepiej, tylko o ew. urwanie kosztów części. AD8510 czy OPA134 są wyraźnie tańsze od wspomnianych przez Ciebie AD
 
Działać na pewno będą ;) Problemem nie jest znalezienie układu z napisem AD811 a takiego, który faktycznie nim jest. W domu mam parę AD797 z Aliexpress, które działają i wyglądają, ale ich parametry (chociażby quiescent current) wskazują, że nie są tymi układami.
 
Masz racje, tego raczej nie sprawdzę,przynajmniej na razie chyba że na słuch bo jakąś różnicę słyszę na plus detaliczność i gładkość dźwięku w porównaniu do tymczasowego tl081 ( a może auto sugestia) :-)
Mam jeszcze 2 szt ad1865 z ali i trzecią z pewnego źródła :) i jedna z ali jest bardzo podobna do tego pewniaka ale jak rozpoznać czy to oryginał to już nie wiem.
 
AD1865 raczej nikt nie podrabia, ciężko by to było zrobić, także jak działa to na pewno oryginalny.
Jedyne co czytałem to że z wersji N robią N-J albo N-K, to tylko zmiana napisów...

- - - - - aktualizacja - - - - -

Opampy natomiast to zupełnie inna bajka, ja to bym raczej przypuszczał że 90% z ali to TL071 przemalowane na cokolwiek innego, hehe.

A co do AD811 to cena producenta dla 1000+ szt. to $3.78, także poniżej tej ceny to albo coś przemalowane albo wylut (chociaż takie to raczej dip8)
 
Nic dodać, nic ująć. Układów typu CM6631A nie podrobią na pewno, w najgorszym wypadku mają egzemplarze, które z jakiegoś powodu nie przeszły kontroli jakości, ale to teoretyzowanie. Jeżeli chodzi o DACi, to robienie z wersji L jakiejś K to nie jest nic zaskakującego.

A wzmacniacze? Trzeba poważnych pomiarów żeby zidentyfikować podróbkę. Nie ma żadnych przeszkód żeby przemalowywać TL071 na AD811 czy cokolwiek innego :) To już jest trudna sprawa.
 
AD1865 raczej nikt nie podrabia, ciężko by to było zrobić, także jak działa to na pewno oryginalny.
Jedyne co czytałem to że z wersji N robią N-J albo N-K, to tylko zmiana napisów...

Nic dodać, nic ująć. Układów typu CM6631A nie podrobią na pewno, w najgorszym wypadku mają egzemplarze, które z jakiegoś powodu nie przeszły kontroli jakości, ale to teoretyzowanie. Jeżeli chodzi o DACi, to robienie z wersji L jakiejś K to nie jest nic zaskakującego.

Nie ma tu żadnego teoretyzowania a to jest akurat fakt. Na forum mamy pełno użytkowników, którzy mają przemalowane kości AD1865 i to w niektórych wypadkach bardzo łatwo rozpoznać (na dole starszych kości jest wypalony kod laserem, który musi się zgadzać z tym na wierzchu a w malowankach w ogóle się nie zgadza). Kości są faktycznie oryginalne, ale nie spełniają parametrów zapewnionych w datasheet. Widziałem, mierzyłem i przerabiałem ;) Ewidentnie są to jakieś stare kości, które odpadły z produkcji z powodu niespełnienia wymagań co do jakości.
 
Powrót
Góra