• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Diy kit do bardzo dużego salonu

Hmm...A dlaczego złom? Wszystkie przetworniki są w idealnym stanie, takich szukałem. Nie jestem niesamowicie osluchany ale akurat tesli i starych isophonow miałem okazję posłuchać i grało to naprawdę dobrze w OB...
Myślę że będzie dobrze, mamy lekkie membrany i wysoką wydajność więc obejdzie się bez elektrowni za duże pieniądze żeby to napędzić;)
 
Ostatnia edycja:
sławek213, ale napisz proszę co jest konkretnie nie tak z tymi głośnikami? Pytam szczerze, bo chciałbym poznać Twoje argumenty? Czy słuchałeś konstrukcji na takich Teslach czy Isophonach? Przecież nawet teraz tego typu głośniki są budowane, patrz np na Sonido, które oceniane są bardzo wysoko.
 
W latach 90siątych kupiłem cały zestaw Isophonów PSL262, PSM120 i SKK10.
NIe miałem systemu pomiarowego ale już w DOSie na 2Mb RAMie i Win 3,11 symulowałem głośniki programem AudioCAD
Jedynie PSM120 zasługuje na uwagę bo już w latach 80siątych miał miedziany krążek w szczelinie zapobiegający samoindukcji, co powodowało redukcję zniekształceń o 10dB. Tzn np z 0,1% na 0,01%.
Do dziś mam je w przerobionych Cantonach CT80 jako średniotonowy.
W niskotonowym skrzywiła się oś zawieszenia a SKK10 to sama w sobie tragedia.
Nie wierzę, że dzisiejsze głośniki są gorsze niż stare z lat PRLu.
Wiele się zmieniło, chociaż powrócono do membran celulozowych, to w sprawie zawieszenia oraz liniowości napędu mamy do czynienia ze skokiem quantowym. Każdy liczący się producent symuluje tysiące różnych opcji, co przekłada się na wspaniałą jakość.

Twoje Infinity były na głośnikach, które ze względu na swoją konstrukcję nie miały dobrej charakterystyki dookulnej, potrzebnej do wytworzenia fali odbitej, generującej źródła pozorne.
Dlatego pomysł z obudową otwartą jest jak najbardziej na miejscu.
Koledzy podpowiedzieli projekt http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm OB na Seasach,

a ja proponuje

http://www.linkwitzlab.com/LX521/LX521_4.htm

Na stronie dość sporo informacji i to od bardzo kompetentnego inżyniera i twórcy filtrów Linkwitz Riley.
 
dziękuję za informację, ale wydaję mi się że wszystkie głośniki które wyminiłeś były już na zwykłych magnesach ferrytowych a nie alnico? Nie jestem też pewnien jakie zawieszenia były tam stosowane czy przypadkiem nie pianka? Może się mylę ale głośniki które ja zakupiłem to chyba jednak trochę inna klasa.
Powiem szczerze że nie wiem jeszcze co z tego wyjdzie ale mam zamiar się do tego przyłożyć. Osobiście słuchałem zestawu na tych Teslach i Isophonach P18C (alnico) do tego był jakiś noname wysokotonowy (też alnico) i powiem Ci że grało to na prawdę ładnie. Najbardziej co rzucało się w oczy (uszy) to lokalizacja instrumentów czy wokali i detaliczność. Co ciekawe przy wykorzystaniu pewnie ok 1,5W ze wzmacniacza, było już naprawdę głośno. Pytanie ile trzeba wydać na elektrownę która zasili obecnie produkowane niskoefektywne głośniki.
Twoja propozycja co do linkwitz jest bardzo ciekawa, czytałem już na temat tych kolumn, zastanawia mnie tylko bardzo wąska deska dla sekcji śrdenio-wysokotonowej...
 
Powiem szczerze że nie wiem jeszcze co z tego wyjdzie ale mam zamiar się do tego przyłożyć. Osobiście słuchałem zestawu na tych Teslach i Isophonach P18C (alnico) do tego był jakiś noname wysokotonowy (też alnico) i powiem Ci że grało to na prawdę ładnie. Najbardziej co rzucało się w oczy (uszy) to lokalizacja instrumentów czy wokali i detaliczność.

No to kontynuuj projekt i przedstaw go na forum jak będzie gotowy.
 
Seba, może podpytaj Łukasza Fikusa, zna te głośniki, szczególnie tesle. Moim zdaniem może być konieczne dołożenie sredniotonowca. Ten isophon ma super dolna średnicę ale wyżej już nie ma blasku.
 
coś takiego znalazłem,

celestiong10gold_zoom1.png


Alnico Gold (8 Ohm) order no. cel-t5471 EUR 289,00
1
Order
30 cm bass-midrange driver with paper cone.
power handling (continuous/programme) = 50 W
resonance frequency fs = 75 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 100 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,4 Ohm
voice coil diameter = 44,5 mm
mounting diameter d = 283 mm
overall diameter d = 309 mm
mounting depth (not countersunk) t = 165 mm
PDF data sheet


http://www.lautsprechershop.de/index_chassis_en.htm

http://www.lautsprechershop.de/pdf/celestion/celestion_gold.pdf
 
Ostatnia edycja:
slawek213, dzięki za wrzucenie propozycji głośnika, pytanie tylko czy on nie wypełni dokładnie tego samego pasma co P1834? Myślałem żeby wrzucić ewentualnie coś mniejszego co uzupełni pasmo w zakresie 2-7k. Nie wiem czy to ma sens bo teoretycznie Isophon powinien do 7-8k zagrać, więc taka decyzja dopiero po testach.
Na razie ugrzęzłem na pomiarach TS, bo polutowałem prostego jig'a do Arta Limp ale chyba moja karta w laptopie nie współpracuje z tym programem wiec muszę poszukać jakiegoś sound blastera.
 
OK, jestem po pierwszych pomiarach impedancji w Arta Limp. Pomiary zrobione kartą Soundblaster x-fi usb i prostym jig do arty. Z uwagi że w tych kwestiach dopiero się uczę będę wdzięczny za ocenę czy te pomiary mają sens...

Isophon HM10 (dwie sztuki)


Isophon 1834/25 (dwie sztuki)


Tesla ARO942 (dwie sztuki) - tu mam największe wątpliwości (pomimo że standardowo mają ok 30ohm)


Dodatkowo mam jeszcze pytanie czy do liczenia TSP dla głośnikow 15 cali i więcej stosuje sie dodatkowe obciążenie 40g (w przypadku pomiarów bez dedykowanej obudowy)? Tak gdzieś przeczytałem...
 
Ostatnia edycja:
Żeby obliczyć parametry to trzeba jeszcze znać Re danego głośnika.

W tych Teslach to chyba oś oporności jest za duża. Wartości około 900 Ohm przy rezonansie to chyba za dużo.

Vas nie jest tu potrzebne, bo to mają być dipole.
 
Rozumiem że wykresy raczej wyglądają sensownie?
slawek213, Vas chyba raczej będzie potrzebny bo do tesli tak jak wcześniej pisałem planowałem obudowę z otworem stratnym, ale wcześniej chcę sprawdzić czy to co zaprojektowali projektanci Tesli w AKR153 ma uzasadnienie. Pozostałe głośniki w OB.
A co z tą masą dodatkową na membranie przy pomiarach TS?
 
VAS można ustalić na dwa sposoby:
a) przy pomocy znanej obudowy zamkniętej
b) poprzez dodanie znanej masy do membrany.

Podejrzewam, że tu na tym forum będzie opis pomiaru parametrów głośnika.
 
W manualu do Limpa jest napisane, jaki shift rezonansu jest wlasciwy do pomiaru parametrow. Dodawaj masy i mierz.
 
Powrót
Góra