• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[elektronika] uniwersalny "driver" do wzmacniacza.

tomekk_

Woźny
Członek ekipy
Rejestracja
Paź 22, 2008
Postów
1,565
Reakcji
108
Lokalizacja
Oświęcim
Hej

Tak jak pisalem tutaj na koncu, http://diyaudio.pl/viewtopic.php?t=15632

Na potrzeby swojego nowego projektu, wykonalem uniwersalny "driver" do wzmacniacza.



Pomyslalem ze jak robie to dla siebie, to ze moze dobrze by bylo dorobic do tego dokumentacje tak zeby mogl kazdy sobie to zlozyc.
A noz sie komus przyda.

Ten prosty modul zawiera w sobie opcje takie jak:
-stand-by (wlaczanie/wylaczenie wzmacniacza, przekaznik 10A)
-regulacja glosnosci (sterowanie potencjometrem z silnikiem)
-input selector (5 wejsc sygnalowych)

Tak samo jak w moim poprzednim modulku, sterowanie bedzie sie odbywac za pomoca buttonow badz pilota RC5.
Uklad sie programuje w ten sam sposob co poprzedni, przytrzymujemy power i uklad wchodzi w tryb programowania (a potem kolejno, stand-by, vol up/down i 5 zrodel po kolei).
Jesli chodzi o budowe oraz czesci to nie ma tam nic nadzwyczajnego. Sercem ukladu jest mikrokontroler Atmel ATtiny 2313 (uklad wykozystuje wszystkie jego 'nozki'). Napiecie panujace w module to standardowo 5V.
Wszystkie przekazniki sterowane sa poprzez tranzystory BC556B (sterowanie poziomem niskim, stad mamy wspolna mase i sterujemy przekaznikami poprzez dolaczenie do cewki, mowiac na chlopski rozum 'plusa').
Sterowaniem silnikiem zajmuje sie "Reversible Motor Driver" BA6218 (jakies 5zł, 700mA max obciazenie, 4 tryby z czego ja uzywam tylko forward/backward).

Obecnie uklad skonstruowanmy jest tak ze przelanczanie zrodel odbywa sie za pomoca butonow typu reset (czyli taki buton bez pamiec, nie da sie "wcisnac").
Zdaje sobie sprawe ze czesc ludzi zechce miec sterowanie przekaznikami poprzez np obrotowy switch, co do teog to bede jeszcze myslec czy jest sens modyfikowac soft procka czy lepiej po prostu obwod selektora puscic poza plytka tego ukladu, bo przeciez tam tylko bedzie doprowadzane napiecie. Poki co jest tak jak jest, poniewaz ja wole miec butony na obudowie :P

Plytka selektora bedzie zawierac 5 przekaznikow +po 1 diodzie oraz kondesatorku dla kazdego. Zdecydowalem ze ew. LEDy ukazujace, ktore zrodlo jest aktualnie zalaczane bedzie mozna podlaczyc pod plytke z przekaznikami. Zostawie tam miejsce na rezystor i diode. Myslalem tez o LCD, bo to nie problem lecz aby to zrobic trzaby zastosowac wiekszego procka i w sumie, co by tam bylo na tym wyswietlaczu .. w sumie nic, napis przy wlaczaniu/wylaczani i moze "SOURCE X". Poki co nad tym nie mysle, moze w nastepnym ukladzie (bylby LCD + pomiar temperatury :P np na Atmega8).
Juz wykonalem jedna plytke z przekaznikami, lecz zdecydowalem sie ze zmienie nieco rozstaw 'dziurek' przy wejsciach, tak zeby mozna bylo wlutowac gniazdo RCA (takie ktore mozna przykrecic do blachy). Zamowilem takie gniazda ale niestety przyslali mi inne i nie mam jak sprawdzic, a w TME powiedzieli ze trza czekac 5 tygodni (lol)
Oczywiscie nic nie stoi na przeszkodzie aby kazdy zrobil swoja plytke z przekaznikami, z sterownika wychodzi GND + 5 lini (za pomoca goldpinow). Tak samo z gniazdami, ja sobie wlutowalem ARK bo mnie jeset wygodniej, rownie dobrze mozna bezposrednio przylutowac kabelki badz uzyc czegos innego - jak kto woli ;)

Oczywiscie na koniec wszystkiego, udostepnie plytke, wykaz elementow, wsad z kodem zrodlowym oraz bedzie filmik prezentujacy dzialanie.
Wymiary modulku to 10x8cm. Zdaje sobie sprawe ze moznaby to upchac solidniej, ale mysle ze nie ma tragedii.
Mysle ze koszty wykonania nie beda wysokie, najwiecej trafo ktore ze 13zl kosztuje, potem procek jakies 5zl, ba jakies 5zl, i odbiornik podczerwieni jakies 5zl. Reszta to pare rezystorow, kondesatorow i tranzystorow.

Poki co jest to pierwsza plytka (prototyp) uklad na pajaka dzialal wysmienicie, teraz jak to testuje dziala rowniez swietnie.
Zdaje sobie sprawe ze takie uklady istnieje w necie w postaci kitow tanszych/drozszych, oraz na stronach prywatnych. Ale przeciez nie zaszkodzi jak bedzie kolejny? Nie? :P

Co sadzicie? :)
 
Jesli dziala jak mowisz to mysle ze swietna robota i dobra rzecz dla skladajacych DIY wzmaki. Nice :)
 
no :smile: widze wyczekiwany przeze mnie projekt wreszcie ruszył :grin: no to czekam na koniec prac :razz:
 
tom3kk napisał:
Jesli dziala jak mowisz to mysle ze swietna robota i dobra rzecz dla skladajacych DIY wzmaki.
wiec przydalby sie tez selektor 2-3wyjść i 2-3 przekaznikow zalaczajacych od wzmakow trafa;)
 
mysle ze zmiana z 5 wejsc na 2-3 nie ma problemu, na upartego wystarczy nie lutowac N tranzystorow i tyle, soft moge odp. zmodyfikowac dla wersji z rozna liczba wejsc,

w opisie zapomnialem dodac ze uklad oczywiscie bedzie pamietac ostatni stan,

poki co dziala bomba, lecz nie mam jeszcze gniazd zeby przeprojektowac plytke selektora (moze takero zalatwi na wolumenie :p)
a jak sie nie uda, to wezme roztaw pinow tych gniazd(http://www.tme.eu/2x-gniazdo-rca-na-chassis/arts/pl/zl_rtv/zavi45.html) i zrobie test za pomoca wtyczek przylutowanych czy cos :)

w nastepnym tygodniu zamieszcze film prezentujacy dzialanie ukladu, narazie bez selektora ;] (beda diody obrazujace dzialanie)

2-3 przekaznikow zalaczajacych od wzmakow trafa;)
hmm, to ciekawe,
czy te trafa maja byc w tym samym czasie uruchamiane? jak tak to chyba nie stoi nic na przeszkodzie zeby zapiac to pod jeden przekaznik ;> (chyba nie mowimy tu o trafach 3000VA? :p)

bo jesli potrzeba drugi przekaznik, to niestety trzeba by zrobic miejsce na plytce,
ja sobie zalozylem ze we wzmacniaczu to raczej jest trafo od standby +glowne od koncowki, nawet jak jest jakies dodatkowe nie wiem, do przedwzmacniacza czy cos, to wydaje mnie sie ze nic nie stoi na przeszkodzie zeby podpiac to razem pod ten przekaznik
 
tom3kk napisał:
bo jesli potrzeba drugi przekaznik, to niestety trzeba by zrobic miejsce na plytce,
zamowilem sobie teraz regulacje glosnosci z selektorem wejsc i wyjsc. dodatkowo przekazniki zalaczajace trafo tez sa sterowane w ten sposob, ze jezeli wybiore wyjscie 1 to zalaczy sie tez 1przekaznik i zalaczy sie trafo od koncowki mocy pod ktora pojdzie sygnal. Jesli drugie wyjscie to drugi przekaznik od drugiego wzmaka(koncowki mocy). Chodzilo mi o mozliwosc przelaczania zestawow, stad takie cuś...
 
ale kosmos damn,
to chyba jakos nie spotykane ;) (conajmniej zadko?)
 
dolphin123 napisał:
tom3kk napisał:
bo jesli potrzeba drugi przekaznik, to niestety trzeba by zrobic miejsce na plytce,
zamowilem sobie teraz regulacje glosnosci z selektorem wejsc i wyjsc. dodatkowo przekazniki zalaczajace trafo tez sa sterowane w ten sposob, ze jezeli wybiore wyjscie 1 to zalaczy sie tez 1przekaznik i zalaczy sie trafo od koncowki mocy pod ktora pojdzie sygnal. Jesli drugie wyjscie to drugi przekaznik od drugiego wzmaka(koncowki mocy). Chodzilo mi o mozliwosc przelaczania zestawow, stad takie cuś...

Kradniesz mi pomysły :razz:

Ja robię selektor z 3 wejściami na przekaźnikach, 2 wyjściami (jeden przekaźnik), regulacją na niebieskim alpsie 2x100k i włączeniem toroida osobnym przekaźnikiem

Sterowanie przełącznikiem obrotowym (3 wejścia po 4 wyjścia).
W pozycji zerowej przełącznik niczym nie steruje, po przekręceniu o jeden załącza się przekaźnik transformatora oraz pierwszy przekaźnik wejścia, następny obrót przekaźnik toroida trzyma wejście/przekaźnik 1 odłączone a przekaźnik drugi włącza się trzeci obrót analogicznie do reszty.

przełączenie wejść włącznikiem (najprawdopodobniej).

Całość mam poskładaną na płytce uniwersalnej, ale dałem zlecenie na wykonanie 3szt. płytek.


 
maxdila napisał:
Sterowanie przełącznikiem obrotowym (3 wejścia po 4 wyjścia).
hehe ja bede mial sterowanie zarowno z pilota jak i impulsatorow;) do tego synalizacja ledami, nie chcialem wyswietlacza bo koszty wieksze a i tak na nim nic nie ma ciekawego..
 
zamowilem 2 enkodery/impulsatory, pobawie sie tym

filmik z prototypem:
http://www.youtube.com/watch?v=5Dms5B5bZMw

Te panele co mam na filmie, to takie moje testowe.
Brakuje tu jeszcze plytki z przekaznikami (bedzie ona podpieta tam gdzie aktualnie podpiete sa LEDy).

Nastepny film bedzie juz z gotowym ukladem.
Tak mysle :P
 
widzę, w zasilaczu większy kondensator za stabilizatorem a mniejszy przed, powinno byc odwrotnie ale to nie jest jakiś straszny błąd
 
oky, wywalilem poprzedni post poniewaz plytka i tak przeszla reorganizacje (oczywiscie na lepsze, przesuniecie przekaznikia od sekcji niskonapieciowej, drobna przerobka zasilania)

poki co selektor jest gotowy:




Selektor posiada rezystory na wejsciu oraz na wyjsciu.
Oczywiscie nie ma potrzeby montowania tych gniazd co na fotkach.
Mozna sobie zamontowac takie wkrecane, a potem kabelkami (ostatecznie jak tak bede miec)

Sciezki sygnalowe zostaly solidnie oblane masa.
Domyslnie masa sygnalu nie laczy sie z masa ukladu sterujacego, lecz nic nie stoi na przeszkodzie aby je polaczyc (zworka po prawej stronie, zostawilem miejsce).

Zauwazylem ze w ukladzie pojawiaja sie minimalne przesluchy tzn. jesli np do gniazda nr 5 wepniemy CD, pozniej wlaczymy sygnal z 2 gniazda (ktore to jest puste) i damy wzmacniacz na MAX to po przylozeniu ucha do glosnika minimalnie slychac to z 5, naprade bardzo minimalnie (nie przeszkadza w ogole, tymbardziej ze naraz sluchamy z jednego zrodla).

Zainteresowalem sie tym poniewaz plytka solidnie jest oblana masa, sciezki daleko od siebie, przekazniki miniaturowe telekomunikacyjne (przynajmniej powinny takie byc, tzn. zero przebic).
Napisalem do Irka poniewaz w jego selektorze sciezki ida w podobny sposob i chyba nawet uzywamy takich samych przekaznikow, odpowiedz (moze sie komus przyda):
W kazdym selektorze slychac przesluchy miedzy wejsciowe i miedzykanalowe to wynika ze ukladu sciezek, pojemnosci przekaznikow i rezystancji obciazenia. Trzeba zmierzyc wartosc tych przesluchow zeby okreslic czy sa w normie.
Przesluch jest naprawde 'marny', nie wplywa to na jakosc dzwieku. (audiofile ;p)

Co do mojego 'drivera'. W planach mam wykonanie uniwersalnego wyswietlacza LCD.
Uniwersalny, poniewaz sterowany bedzie '5cioma woltami'.
To co bedzie sie pokazywac na wyswietlaczu bedzie zalezec wlasnie od 5 woltow (tam gdzie zostanie przylozone napiecie +5V)
Bedzie mozliwosci wprowadzania wlasnych etykiet oraz bedzie mysle ze przynajmniej jeden odczyt temperatury.
Planuje wykozystac do tego, zgrabny wyswietlacz 2x8 znakow.

To ze zawartosc ekranu bedzie zalezec od 5 woltow daje szerokie mozliwosci, poniewaz bedzie mozna to stosowac w prawie wszystkim.
Demo dzialania bedzie zaprezentowane razem z moim ukladem.

Narazie tyle ;p
 
Witam

Dwa pytania.
1. Kiedy można spodziewać się gotowca?
2. Czy bedziesz w stanie zmienić nieco oprogramowanie procka? (to znaczy, dostosować je np. 'podemnie')?;

znalazłem inne projekty w necie, lecz autorzy nie służą chętnie pomocą...

Pozdrawiam
Marek
 
marekM napisał:
Witam

Dwa pytania.
1. Kiedy można spodziewać się gotowca?
2. Czy bedziesz w stanie zmienić nieco oprogramowanie procka? (to znaczy, dostosować je np. 'podemnie')?;

znalazłem inne projekty w necie, lecz autorzy nie służą chętnie pomocą...

Pozdrawiam
Marek

ad1. W tym tygodniu uklad bedzie ready.
Opoznienie zwiazane z drobna poprawka sekcji zasilania to wszystko. (czekam na trafo)
Mysle ze namaluje schemat, opisze to jakos i trafi do dzialu gotowcow. Info oczekuj w tym temacie jak cos.

ad2. Nie ma problemu, bedzie mozna przerobic jak bedziesz chciec. (sluze pomoca na PM)
Ja np. bede uzywac 4 wejsc w selektorze, a zamiast 5 bede miec odlaczanie glosnikow. (lekka modyfikacja oprogramowania)

Potem zabiore sie za uniwersalny LCD.
Tak przynajmniej mnie sie wydaje.

Tak jak pisalem wyzej, selektor ma bardzo minimalne przesluchy (mnie one nie przeszkadzaja).
Plytka selektora tak jak widac powyzej, solidnie oblana masa.
 
Okej.
Poczekam sobię ;)

Co do tych przesłuchów to nie problem dla mnie, nie bede tego oscyloskopem mierzyć.
Jak piszesz ze nie słyszalne, zresztą mój były firmowy wzmak też miał jakieś minimalne przesłuchy.
Jakieś tam mamrotanie było slychać po przyłożeniu ucha do kolumn i odkręceniu wzmacniacza na maksmymalną moc. (to był Onkyo, zródła były elektronicznie przełączane)

Pozdrawiam.
 
fajno,

Powiedz mi, czy zamiast ledów bedzie można coś podpiąć np. zrobić przełącznik wyjść, coś takiego jak maja wzmaki i np. podpinasz sobie kolumny poprzez bi-wiring? (to chyba przełącznik A/B jest)
 
Tia,
Ja chyba dla siebie bede robic takiego moda.

Chcialbym taki modul do przelaczania razem z DC detect, sterowane by to bylo z wyjsc na ledy.
Wywalilbym je calkiem, po tranzystorze oddelegowal na plytke z przekaznikami i to wszystko.
Jak ktos potrzebuje np 3 wejscia w selektorze, to pozostale 2 mozna tez do tego wykozystac.
Mozliwosci rozbudowy jest dosc troche, specjalnie na plytce zrobilem wyjscie zasialania +5V w postaci goldpina. (bedzie to wlasnie do takiego modulku, badz wyswietlacza, albo jedno i drugie)

Mozesz sobie poczekac tez na to: http://www.fratu.pl/irek/?remote,52

;)

okej, a tymczasem nowy filmik mojego 'drivera' (juz skonczonego)
http://www.youtube.com/watch?v=nEiGuyazKs0

[ Dodano: 2009-10-25, 12:28 ]
postanowilem ze zrobie jeszcze maly modul z dc detect, przelaczaniem wyjsc oraz opoznionym podlaczaniem glosnikow

beda to dwa przekazniki, jeszcze mysle jak to sterowac, zrobic samodzielny modul czy moze jakos uzyc wyjscia z drivera
 
Hej,

Jakieś postępy?
Widzę że też Cię wzieło na dc detect ;)

Pozdrawiam
MarekM
 
wczoraj urdzilem to:


Jest to modulek ktory wspolpracuje z driverem (bedzie to wariant 2 sterownika).
Jesli chodzi o glowna plytke to trzeba zmienic tylko wsad i nie wlutowywac 4 rezystorow (lecz przy wariancie 2 nie ma mozliwosci zmiany zrodel za pomoca przyciskow)

Ten maly uklad realizuje:
-opoznione podlaczanie glosnikow (3 sekundy domyslnie)
-szybkie odlaczanie glosnikow
-zabezpieczenie przez skladowa stala (DC na wyjsciu)
-przelaczanie wyjsc A/B, A+B albo wcale.

Uklad pamieta ostatni stan wyjscia, w sensie jesli zostawimy sobie tylko wyjscia A, wylaczymy wzmaka i wlaczymy ponownie to po 3 sekundach wlaczy sie tylko wyjscie A.
To samo sie tyczy oczywiscie innych kombinacji, pamieta wszystkie.

DC dziala bardzo prosto.
W attiny jeden pin oznaczylem sobie jako 'errorpin', wtedy gdy wystapi na nim stan niski uklad awaryjnie wylacza zasilanie wzmacniacza oraz wyjscia i wlacza mryganie ledow, po tej awarii tylko wylaczanie z pradu moze wlaczy poznownie uklad (dla bezpieczenstwa tak sobie wymyslilem)

Nie ma zadnego czasu zwolki ze na 10 sekund sie wylacza przekaznik czy cos, po prostu;
- wykryje DC to nastepuje awaryjne wylaczanie wszystkiego, odlaczanie glosnikow oraz odciecie zasialania coby sie dalej nie smazylo.

Mysle ze zrobie filmik z dzialaniem tego DC.

[ Dodano: 2009-11-05, 14:09 ]
dzialanie modulu:
http://www.youtube.com/watch?v=pZedkACPeJQ

programowanie tak jak poprzednio, kolejnosc przyciskow:
1 - standby

2 - vol up
3 - vol down (badz odwrotnie)

4 - source1
5 - source2
6 - source3
7 - source4
8 - source5

9 - output A
10 - output B
11 - odlaczenie wyjsc A i B
12 - podlaczanie A i B

[ Dodano: 2009-11-05, 14:13 ]
cos mi youtube filma zrabalo, w sensie po end sa 2 minut 'czerni', nalezy to olac...

[ Dodano: 2009-11-05, 14:34 ]
ten jest okej, tamten wywalilem :)
http://www.youtube.com/watch?v=yGKqClxLLzc
 
Powrót
Góra