• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Full Satori 3-way: WO24P-8, MR16P-4, TW29RN - projekt by Piotr F. & pawel_luk1

Tu jest dosc lagodne filtrowanie sredniaka, wiec idzie na niego spora moc. Bas WO24 ma zdaje sie moc 120W.

"Problemem" jest to, ze rezystor u kolegi jest przed całą filtracją czyli idzie przez niego pełne pasmo. Co innego jak tłumienie mamy za filtrem górnoprzepustowym, wówczas spora cześć pasma która niesie dużą moc już jest odfiltrowana. WO24 ma wg producenta 90W :-)


A Luszti pokazywał ostatnio, chyba ze 37ms...

37ms w domowych warunkach to już świetny rezultat. Niestety im dłuższą bramkę się uzyska tym lepiej to potem wychodzi w trakcie projektowania. Dla ciekawostki wrzucam jak wygląda pomiar wykonany z bramka 200ms bez wygładzania :-)

b35e6363e797d8e0c84de04738557960_1513764390.jpg
 
"Problemem" jest to, ze rezystor u kolegi jest przed całą filtracją czyli idzie przez niego pełne pasmo. Co innego jak tłumienie mamy za filtrem górnoprzepustowym, wówczas spora cześć pasma która niesie dużą moc już jest odfiltrowana. WO24 ma wg producenta 90W :-)

No tak, można go dać za filtrem dolno-przepustowym, tylko wtedy trzeba by było inaczej rozwiązać filtr na midwoofer...
Szczerze mówiąc, to też tak próbowałem, ale zarzuciłem ten pomysł, bo psuło mi to koncepcję pozostałych filtrów.

Tak czy siak, to koszt tych rezystorów i tak jest znikomy w porównaniu do kosztu całej zwrotnicy i głośników. :)

- - - - - aktualizacja - - - - -

37ms w domowych warunkach to już świetny rezultat. Niestety im dłuższą bramkę się uzyska tym lepiej to potem wychodzi w trakcie projektowania. Dla ciekawostki wrzucam jak wygląda pomiar wykonany z bramka 200ms bez wygładzania :-)

b35e6363e797d8e0c84de04738557960_1513764390.jpg

Rewelacyjne pomiary, robione w sali gimnastycznej czy w domu ? Macie jakiś patent na tak dobre pomiary ?


Co Ty opowiadasz? Rewelacyjne to ma Branża albo Luszti.
... albo Yoshi :)
 
No tak, można go dać za filtrem dolno-przepustowym, tylko wtedy trzeba by było inaczej rozwiązać filtr na midwoofer...
Szczerze mówiąc, to też tak próbowałem, ale zarzuciłem ten pomysł, bo psuło mi to koncepcję pozostałych filtrów.

Tak czy siak, to koszt tych rezystorów i tak jest znikomy w porównaniu do kosztu całej zwrotnicy i głośników.

Dokładnie. Pewnych rzeczy nie opłaca się na siłę zmieniać dla paru zł oszczędności bo ilość pracy nie jest tego warta. Takie rzeczy po prostu należy uwzględniać od razu na etapie tworzenia projektu zwrotnicy i się trzymać koncepcji.


Yoshi, a ten poszarpany wykres powyżej 1kHz to normalne?
Ostatnio tak miałem i bałem się że wysokotonówka jest uszkodzona.

Ten drobny szum na wyższych częstotliwościach wynika z odbić od siatki w komorze bezechowej. Jak widać nawet komory z prawdziwego zdarzenia nie są idealne ;-). Tak na prawdę to w niczym nie przeszkadza poza tym, że wykres jest trochę brzydszy, ale to można sobie przecież usunąć na koniec wygładzeniem.
Jeżeli w warunkach domowych miałeś coś takiego to prawdopodobnie też wchodziło Ci jakieś odbicie w zakresie bramki pomiarowej. Mogły być to np nogi statywu mikrofonu lub jakiś inny przedmiot. Chyba nawet kiedyś o tym pisałem bo miałem u siebie podobny przypadek. Wyciągniecie mikrofonu na długiej rurce z dala od nóg statywu pomogło :-). Kiedyś używałem statywu od kamery i ten problem był wyraźny. Można też próbować owijać jakąś gąbką lub watoliną.
 
Co Ty opowiadasz? Rewelacyjne to ma Branża albo Luszti. [emoji3]

Do pomiarów mam pomieszczenie magazynowo-warsztatowe ok. 35 m2, wysokie na 3,30m, które ma mocno zagracone 3 ściany.

Pomiary były robione na kolumnie podniesionej o ponad 1m. Mikrofon był na wysokości ok. 2m.
Bramka wychodzi wtedy taka:


A Luszti pokazywał ostatnio, chyba ze 37ms...

I jak widać na pomiarze całego SPL-u bramka wynosi ok. 120 Hz (żółty pasek na osi częstotliwości)


Zakres poniżej 120 Hz złożyłem z pomiarów bliskiego pola zrobionych osobno dla portu i woofera.



Potem dokleiłem to do ch-ki SPL zmierzonej z 1m.

Robiłem też pomiary z 0,5 m w osi midwoofera, żeby sprawdzić co się dokładniej dzieje na podziale WF/MID...
Jeden z pomiarów kontrolnych.

0132e18f1e5ccfb7fb8056e108e5513c.jpg


Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Probowaliscie budowac zwrotnice 4 rzedu dla tych glosnikow?

Ja nie. Jakoś nie widzę potrzeby aby stosować tak skuteczną filtrację. Ten głośnik całkiem fajnie daje sobie radę do dość wysokich, jak na typowy woofer, częstotliwości.

Jeden z pomiarów kontrolnych.

Nigdy nie próbowałem tej metody pomiarów (z położeniem kolumny na plecach), ale zastanawia mniej jak wygląda w tym przypadku sprawa baffle-step. Czy obecność podłogi tuż za kolumną nie powoduje efektu wzmocnienia niskich częstotliwości i zafałszowania pomiaru dodając tam trochę efektywności.
 
Ja nie. Jakoś nie widzę potrzeby aby stosować tak skuteczną filtrację. Ten głośnik całkiem fajnie daje sobie radę do dość wysokich, jak na typowy woofer, częstotliwości.



Nigdy nie próbowałem tej metody pomiarów (z położeniem kolumny na plecach), ale zastanawia mniej jak wygląda w tym przypadku sprawa baffle-step. Czy obecność podłogi tuż za kolumną nie powoduje efektu wzmocnienia niskich częstotliwości i zafałszowania pomiaru dodając tam trochę efektywności.
To był kontrolny tylko. Paweł mierzył też na podłodze ale kolumna była chyba z metr od podłogi podniesiona bo sufit wysoki.

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Nigdy nie próbowałem tej metody pomiarów (z położeniem kolumny na plecach), ale zastanawia mniej jak wygląda w tym przypadku sprawa baffle-step. Czy obecność podłogi tuż za kolumną nie powoduje efektu wzmocnienia niskich częstotliwości i zafałszowania pomiaru dodając tam trochę efektywności.

Też się nad tym zastanawiałem...
Zacząłem się też zastanawiać, czy grawitacja ma tu już wpływ na membranę :)
Może kolumnę na płasko też podnieść o metr? Tylko znowu powstaje pytanie, jaką wtedy będziemy mieć odległość do sufitu?

A wtedy te pomiary z kolumną na podłodze były po to, żeby sprawdzić co z tego wyjdzie. Niestety nie były zbyt dobre - chyba za duży syf był w magazynie... :biggrin:
Dlatego nie jestem w stanie ich rzetelnie porównać z pomiarami z kolumną na pionowo i jeszcze podniesioną o metr.

Wiem jedno, jak posprzątam magazyn, tak że tylko na półkach wokół ścian leżą klamoty, a w promieniu 2 m od mikrofonu nie ma nic oprócz kolumny (i statywu), to wtedy pomiary wychodzą całkiem, całkiem...
 
Są jakieś różnice ? Pytam z czystej ciekawości bo zastanawiało mnie czy unikając jednego problemu nie dokłada się drugiego :-)

Wg mnie potrzebne jest wygłuszenie odbić również za kolumną np za pomocą pianki.
Przydałaby się jakaś mikro komora bezechowa :) .
Co sądzicie o stworzeniu takiej namiastki za pomocą pianki akustycznej typu piramidka . Np 3 sztuki 200x100 cm, z kórych robimy tunel od kolumny aż do miejsca pomiaru.
Piankę z jednej przytwierdziłbym do obudowy drugiej strony do statywu. pomiedzy kolumną a statywem potrzebny jest wspornik np. gruby drut na którym oprze się pianka.
Oczywiście podłoga też byłaby opiankowana...
 
Dlaczego nie? Trochę płyt(choć tu wystarczy paździerz, nie musi być mdf), trochę pianki i masz "domową" komorę bezechową :D
 
Wg mnie potrzebne jest wygłuszenie odbić również za kolumną np za pomocą pianki.
Przydałaby się jakaś mikro komora bezechowa .
Co sądzicie o stworzeniu takiej namiastki za pomocą pianki akustycznej typu piramidka . Np 3 sztuki 200x100 cm, z kórych robimy tunel od kolumny aż do miejsca pomiaru.
Piankę z jednej przytwierdziłbym do obudowy drugiej strony do statywu. pomiedzy kolumną a statywem potrzebny jest wspornik np. gruby drut na którym oprze się pianka.
Oczywiście podłoga też byłaby opiankowana...

Z pianki to sie robi materac do spania, a nie panel pochlaniajacy :)
 
Z pianki to się robi materac do spania, a nie panel pochlaniajacy
- pianka piance nie równa, istnieje 100-tki rodzajów struktury, gęstości i przeznaczenia pianek od takich do pakowania po tapicerskie i specjalistyczne jak na packach do zacierania tynku ...
Powiedz to tym wszystkim firmom kolumnowym które mają swoje małe pomieszczenia własnie gęsto wytłumione piankami zarówno Polskie jak PolAudio i NAV jak i wiele zagranicznych w tym tez tych znanych i dużych.

Ja np. w kolumnach w ogólne nie stosuje pianki bo uważam że się nie sprawdza z wyjątkiem TL ale ich raczej robię bardzo mało. Obecnie najczęściej to rożne filce , bitumy i wełna owcza naturalna.

A z pomieszczeniem do pomiarów to długo się męczyłem i przerabiałem rożne warianty ale najrówniej ( równie efektywnie najszersze pasmo )
sprawdziła się pianka akustyczna w dwóch strukturach i gęstościach, połączonych ze Sobą kanapkowo w kilku warstwach do sporej grubości. Poniżej stare zdjęcie gdzie widać grubość na drzwiach wejściowych. wytłumione są wszystkie ściany , sufit i podłoga ( chodzę po piankach )

d79e968350d5a2ef731766aa085c1c22_1513799870.jpg

13bbce240f926c0328deb62ffc4f211a_1513800960.jpg


Pierwsze wyraźne efekty i różnice w pomiarach uzyskuje się bardzo szybko ale im dalej w las i niżej na skali Hz tym trudniej. Więc albo bardzo duże pomieszczenie , albo małe ale bardzo mocno wytłumione i niestety powierzchnia przestrzenna pomieszczenia szybko nam znika i z rozsądnej wielkości pokoju robi nam się klitka z niskim sufitem :)

Zacząłem się też zastanawiać, czy grawitacja ma tu już wpływ na membranę
- różnice w pomiarach parametrów TS z głośnikiem leżącym na plecach a stojącym w pionie są, wiec na charkach też coś powinno być. Nigdy jakoś tego nie sprawdzałem. Ciekawe pytanie.
 
Ostatnia edycja:
- pianka piance nie równa, istnieje 100-tki rodzajów struktury, gęstości i przeznaczenia pianek od takich do pakowania po tapicerskie i specjalistyczne jak na packach do zacierania tynku ...

Oczywista oczywistosc.


Powiedz to tym wszystkim firmom kolumnowym które mają swoje małe pomieszczenia własnie gęsto wytłumione piankami zarówno Polskie jak PolAudio i NAV jak i wiele zagranicznych w tym tez tych znanych i dużych.

Wybiera sie takie rozwiazania, poniewaz jest nie pylace jak welna, latwo sie ksztaltuje ( co umozliwia rowniez tworzenie duzych forum jak ostroslupy,piramidki), jest stosunkowo tania i mozna osiagnac przyzwoite rezultaty. Natomiast pod wzgledem czysto akustycznym, pianki to dalej gorszy material od materialow typu welny skalne i szklane.
 
typu welny skalne i szklane
- pewnie że gorsze i to zauważalnie porównując gabaryt do skuteczności. Nawet próbowałem z wełną skalną ale ta do aplikacji potrzebuje "Ramę" a Rama odbija i robi Nam się pochłaniająco- rozpraszający ustrój ( odbijający ). Do słuchania muzyki rewelacja ale do pomiarów już nie. Dlatego ustroje akustyczne z pianki do pomieszczeń odsłuchowym mają front z sklejki z wycięciami.
Pianka jest o wiele bardziej praktyczna i pomijając kompromisy działa. Można wejść do pomieszczenia i krzyczeć i samego Siebie nie słychać - dziwne uczucie. W dużej komorze bezechowej pewnie człowiek nie wytrzymałby zbyt długo - zmysły by wariowały.
najciekawsze doświadczenie jakie odkryłem to to że jak długo Siedzę w tym pomieszczeniu to słuch się mocno wyostrza i zaczynam słyszeć dźwięki które prędzej były poniżej poziomu "szumu". A jak wyjdę to wszystko mnie drażni głośnego.
 
Ostatnia edycja:
Nie musi byc rama, sa rozne patenty ( siatki, zbrojenia i te sprawy ), ale to juz nie temat o tym jak zbudowac komore pomiarowa :)

Gabki ktore uzyles to na 99% typowe pianki PU, o otwartych porach i gestosci nie przekraczajacej T20-30. To samo pcha sie do tapicerstwa tylko w innym kolorze i nie w tak bajeranckich ksztaltach. Dla naszych potrzeb pomiarowych, najistotniejsza sprawa jest wydluzenie bramki, czyli mozliwie najsilniejsza absorpcja ponizej niskiej srednicy. Tutaj welna i jej wlasciwosci pochlaniajace sa po prostu lepsze do pianek. Oczywiscie dochodza do tego takie rzeczy jak przestrzenie powietrzne. To co u nas mozna kupic, to niestety nie to samo co pianki w najwiekszej komorze bezechowej na swiecie, ktora posiada Boeing, ale tam tez sa zupelnie wymagania co do czestotliwosci "pracy" takiej komory, a raczej hangaru.
 
Gabki ktore uzyles to na 99% typowe pianki PU, o otwartych porach i gestosci nie przekraczajacej T20-30
- Oj teraz nie pamiętam parametrów, minęło już ładnych kilka lat jak to robiłem. Ale mogę Ci niezobowiązująco wysłać kawałem / arkusz to Sobie zobaczysz i poteścisz :). Napisz priv adres i jutro wysyłam.


Yoshi, a ten poszarpany wykres powyżej 1kHz to normalne?
- U Mnie mam podobnie raz mocniej raz słabiej przy pomiarach na długich bramkach i bez wygładzania. Wygładzanie minimalne 1/96 oct usuwa problem. Nie wnikałem co to może być dłużej ale Yoshi może mieć racje ja tez mam mik. na statywie.
 
A mnie się zamarzyła mikro-komora :) , tak żeby zejść do ok 100 Hz (albo i niżej ;) ...
Tak powstał pomysł tunelu z gąbki np z obu stron 2xpiramidki a pomiędzy nimi wełna.
Uważam , że gąbka nie może być przytwierdzona do ścianek, musi wisieć w powietrzu np na żyłkach.
Dzięki za ciekawe informacje w tym temacie ...
 
Powrót
Góra