OPS - 3 pary
Przeczytaj calosc 2 razy zanim zaczniesz lutowac, nie spiesz sie – unikniesz bledow.
1. Lutujemy wszystko na plytce wg spisu, pomijamy:
• Tranzystory koncowe (Q1,Q6,Q8 oraz Q2,Q7,Q9)
• Rezystory emiterowe
• Kondensatory 100uF/100V C4,C6,C15,C16,C18,C21
• Tranzystor T1
2. Lutujemy wg kolejnosci (pamietajac o 1 punkcie w instrukcji):
• Rezystory,
• Diody prostownicze (mozemy wczesniej wlutowac podstawki pod bezpieczniki, zeby nie bylo problemu na koncu z wlutowaniem podstawki przy diodzie D6),
• Kondensatory foliowe, ceramiczne,
• Zlacza – konektory oraz listwa golpin.
• Cewka z rezystorem 10R 2W w srodku (instrukcja jak nawinac cewke z rezystorem w srodku w osobnym pliku)
• Potencjometr
• Tranzystory wszystkie oprocz Q3,Q4,Q5
• Kondensatory elektrolityczne C1,C2,C5,C9,C10
• Gniazda bezpiecznikowe
3. Przygotowujemy plaskownik do tranzystorow Q3,Q4,Q5.
• Wymiary 30x70x3mm – plaskownik aluminiowy lub miedziany.
• Nakladamy mala ilosc pasty termoprzewodzacej pod Q4,Q5. Pod tranzystor BD139 (Q3) dajemy podkladke mikowa + rowniez mala ilosc pasty na podkladke z obu stron.
• Calosc skrecamy i lutujemy w plytke – mala uwaga – plaskownik nie moze sie stykac z R28
4. Przygotowanie tranzystora T1.
Zaginamy nozki na zaznaczonej linii.
5. Przygotowanie tranzystorow koncowych.
• Przykrecamy plytke do radiatora w miejscu T1, oraz jeden z otworow montazowych (jesli plytke mamy juz polutowana, bez tranow koncowych to w folderze z poradnikiem jest PDF 1:1 z plytka, mozna wydruk wyciac i nalozyc
• Przykrecamy tranzystor do radiatora oraz mierzymy suwmiarka od krawedzi tranzystora do srodka otworu na plytce. Zmierzona wartosc zapamietujemy
• Ta sama czynnosc wykonujemy z tranzystorem po drugiej stronie. Zmierzona wartosc powinna byc taka sama jesli powiercilismy rowno radiator.
Dla pewnosci mozemy kazdy tranzystor przykrecic i zmierzyc czy jest wszedzie ta sama odleglosc.
• Po zmierzeniu odkrecamy tranzystory. Przykladamy tranzystor do suwmiarki tak samo jak podczas pomiarow, wyginamy kombinerkami nozki tak by linia giecia byla na rowni ze szczeka suwmiarki. Wyginamy tak kazdy tranzystor.
6. Montaz tranzystorow koncowych.
• Montujemy dystanse od plytki OPS. Zakladamy podkladki pod tranzystory, przykrecamy LEKKO, by swobodnie sie ruszaly jedna strone tranzystorow np. Q1,Q6,Q8 (2SC5200):
• Przykladamy plytke do tranzystorow, lekko poruszamy na boki by nozki wskoczyly w plytke (nie powinno byc wiekszych problemow jesli rowno zagielismy tranzystory)
• Bierzemy do reki jeden z tranzystorow Q9,Q2,Q7 (2SA1943):
• Wsuwamy pod plytke – bez problemu powinny nozki wskoczyc:
• Gdy nozki tranzystora znajda sie w otworach mozemy lekko palcem nacisnac na obszar w okolicy otworu mocujacego tranzystor dzieki czemu powinien tranzystor jak i nozki wskoczyc na swoje miejsce (na zdjeciu przed „nacisnieciem”)
• Ta sama czynnosc wykonujemy do pozostalych tranzystorow. Po wlozeniu przykrecamy kazdy tranzystor w miare mocno (nie do oporu).
• Tak przygotowane tranzystory mozemy zalutowac od gory. Po zalutowaniu mozemy odkrecic tranzystory oraz wyczyscic gorna czesc plytki plynem IPA.
7. Montaz tranzystora T1.
• Odkrecamy tranzystory koncowe.
• Przykrecamy LEKKO tranzystor T1 – tak by swobodnie sie ruszal.
• Nakladamy plytke OPS na tranzystor – powinien bez problemu wejsc w otwory.
• Po nalozeniu plytki przykrecamy lekko tranzystory koncowe oraz na koniec tranzystor T1, rowniez lekko. Po „lekkim” przykreceniu tranzystorow, robimy to samo, ale mocniej (przykrecamy tranzystory (koncowe, T1) po kolei, ale mocniej, NIE DO OPORU)
• Bierzemy do reki lutownice i lutujemy tranzystor T1 - wystarcza nozki po bokach. Lutujemy od gory, samym czubkiem dotykamy padu – cyna sie ladnie rozleje po padzie i po nozce. Jak ktos sie czuje na silach moze polutowac od gory wszystkie trzy nozki – ale lepiej nie narobic zwarc.
• Odkrecamy po kolei tranzystory koncowe oraz tranzystor T1. Lutujemy tranzystor T1 od spodu plytki.
8.
Montaz rezystorow emiterowych – po prostu lutujemy, ladnie obcinamy nozki po zalutowaniu – przydadza sie obcinaczki katowe (zwyklymi tez mozna)
9.
Montaz kondensatorow 100uF/100V.
• Bierzemy do reki kondensator 100uF/100V, wkladamy go normalnie w plytke, od strony druku przeszkadzac nam bedzie nozka tranzystora koncowego – wyginamy lekko nozki kondensatora, zeby weszly pod katem. Kiedy kondensator bedzie na miejscu, jego nozki beda dotykac nozki tranzystora – musimy wyprostowac nozki kondensatora – dzieki czemu kondensator bedzie nam latal. Trzymamy jedna reka/palcem kondensator, w drugiej rece lutownica z odrobina cyny i lekko lutujemy wybrana nozke kondensatora – grot musimy trzymac plasko, zeby nie dotknac nozki tranzystora. Mozemy troche tranzystor podgiac w gore. Lut nie musi byc porzadny – ma nam na chwile przytrzymac kondensator.
• Kiedy juz przylutujemy lekko nozke to bierzemy cyne + ewentualnie topnik i ostroznie lutujemy druga nozke kondensatora tym razem porzadnie. Po przylutowaniu bierzemy sie za wczesniejsza nozke, poprawiamy lut. Po tym obcinamy nozki kondensatora – tak by nie dotykal tranzystora (tutaj tez by sie przydaly obcinaczki katowe)
8. Montaz zworki „Z”. Wykonujemy ja z drutu w emalii/drutu srebrzonego 1-1,2mm.
• Lutujemy do padu od R35, cewki oraz drugi koniec drutu do R42,R43.
• Przelotke (zaznaczona w szarym kolku) miedzy D7 a R42 zalewamy cyna.
9. PORZADNIE CZYSCIMY PLYTKE PRZED TYM KROKIEM. SPRAWDZAMY CZY NIE MA ZWARC!
Montaz przewodu NFB. Przewod o przekroju 0,50mm2.. Sa 2 opcje, obie sa dobre:
a) Sam przewod NFB:
b) Przewod NFB z ekranem. Ekran podpiety TYLKO I WYLACZNIE z jednej strony – do gniazda GND. Z drugiej strony zakonczony termokurczka pod koniec przewodu NFB od strony gniazda goldpin. (niebieski ekran, brazowy NFB).
10. Uruchomienie OPS.
PORZADNIE CZYSCIMY PLYTKE, SPRAWDZAMY CZY NIE MA ZWARC!
Pierwszy etap:
• Potencjometr ustawiam na maksymalny opor czyli 1k (duzy opor – maly prad, maly opor – duzy prad. Sprawdzamy kilkukrotnie czy na pewno ustawilismy wlasciwy opor – 1k.
• Montujemy plytke na radiatorze. Pod tranzystor T1 nakladamy mala ilosc pasty. Pod tranzystory koncowe dajemy podkladki mikowe/ceramiczne – podkladki z obu stron smarujemy pasta. Skrecamy calosc po kolei – na poczatku lekko, pozniej calosc mocno, ale tak, zeby nic nie urwac.
• Montujemy wtyk do OPS z dwoch rezystorow 15k 0,6W 1% (Przez rezystory 15kR poplynie okolo 4mA (przy napieciu zasilania +/-60V, mozna tez dac rezystory 10kR (lepiej 1 lub 2W) i poplynie przez nie prad okolo 6mA).
• Wyjmujemy bezpieczniki jesli je wlozylismy, podpinamy wtyk ze zdjecia,
• Podpinamy zasilanie (+,masa,-),
• Zalaczamy zasilanie
• Miernik ustawiamy na
zakres 2V (DC)
• Podpinamy sie sondami do zewnetrznych nozek rezystorow R5 oraz R8.
• Krecac potencjometrem ustawiamy napiecie 0,8V. Napiecie bedzie powoli rosnac, zrobimy pare pelnych obrotow.
• Po ustawieniu 0,8V czekamy 15-20min az koncowka sie nagrzeje, po wyznaczonym czasie korygujemy wartosc.
• Wylaczamy zasilanie,
• Rozladowujemy kondensatory w zasilaczu przez zarowke, mierzymy napiecie na wyjsciu zasilacza czy jest bliskie 0V.
Drugi etap:
• Wylaczamy zasilanie,
• Rozladowujemy kondensatory w zasilaczu przez zarowke, mierzymy napiecie na wyjsciu zasilacza czy jest bliskie 0V.
• Wkladamy bezpieczniki 1A (szybkie lub zwloczne),
• Wtyk z rezystorami 15k zostawiamy,
• Miernik ustawiamy na
zakres 200mV (DC)
• Podpinamy sie pod jeden z rezystorow emiterowych.
• Wlaczamy zasilanie.
•
Ustawiamy potencjometrem 12-13mV .
PROSZE PATRZEC NA ZAKRES NA MIERNIKU, ZEBY ZA DUZEJ WARTOSCI NIE USTAWIC!
• Caly czas czekamy az koncowka sie nagrzeje. Po okolo 15-20minutach (im dluzej tym lepiej) korygujemy wartosc do 12-13mV.
• Po 20-30min i skorygowaniu wartosci mozemy odlaczyc zasilanie, rozladowac kondensatory na zasilaczu.
• Po rozladowaniu kondensatorow na zasilaczu mozna wstawic bezpieczniki 4-5A zwloczne zamiast 1A,
Koncowka jest prawie gotowa do pracy.
Przed podpieciem kazdej nowej/innej plytki IPS trzeba:
• wykonac 2 pelne obroty potencjometrem w lewo (zwiekszyc opor/zmniejszyc napiecie, ktore ustawilismy),
• podpiac IPS,
• wstawic bezpieczniki 4-5A zwloczne zamiast 1A,
• skorygowac bias czyli ustawic 12-13mV na wybranym rezystorze emiterowym,
• poczekac 15min az koncowka sie nagrzeje i postepowac wg poradnikow do wybranych IPS.
Podlaczenie mas w I-AMP - osobny przewod z PSU do OPS GND oraz osobny przewod z PSU do IPS GND.
Odnosnie rozmieszczenia otworow na radiatorze 1:1. Rozstaw miedzy srodkiem plytki a srodkiem otworu tranzystora koncowego, ktory wynosi 400,01mm, moze byc za duzy jesli damy dystanse 10mm - nozki tranzystora beda za krotkie by wlutowac je w plytke. Trzeba dac 350-300mm lub mniej, tak, zeby wszystko pasowalo.
Przykrecajac tranzystory koncowe oraz T1 (MJE340) do radiatora pamietajmy o zalozeniu podkladki oraz podkladki sprezynujacej pod srube.
W zalacznikach wszystkie potrzebne rzeczy (trzeba pobrac wszystkie 3, nie zmiescilo sie w jeden zalacznik):
- schemat w wersji .PDF,
- instrukcja w wersji .PDF + instrukcja Borysa do OPS .PDF + instrukcja Borysa do nawiniecia cewki .PDF,
- zdjecia zmontowanej plytki,
- prasowanki gotowe do druku w wersji .PDF,
- widok plytki Gerber,
- spis w formacie .PDF (jesli ktos potrzebuje inny format to prosze skorzystac z konwerterow online),
- rozmieszczenie otworow na radiatorze 1:1 do OPS + IPS (tranzystory koncowe mozna dac blizej plytki),
- plytka OPS 1:1 gdyby ktos mial polutowana plytke, a chcialby porzadnie ustawic tranzystory do lutowania.