• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Klon Pylon Audio Diamond 28

Tak to wygląda z Satori 19



Widać że 200mm to mało i było by dodać coś do szerokości.
 
Ciekawy jestem jaki kolega ma pomysł na te wygibasy? Na FB Pylon nie chciał zdradzić technologii jaka została wykorzystała ale podejrzewam że to na mokro może jakieś wyginanie na prasie? Ma kolega takie możliwości technologiczne?
 
Ciekawy jestem jaki kolega ma pomysł na te wygibasy? Na FB Pylon nie chciał zdradzić technologii jaka została wykorzystała ale podejrzewam że to na mokro może jakieś wyginanie na prasie? Ma kolega takie możliwości technologiczne?

Wydaje mi się że raczej zastosowali metodę wielu nacięć aby nadać elastyczności płytom.

A w tym projekcie autor napisał że wystarczy kilka warstw cienkiego MDF-u skleić na odpowiednio wyprofilowanym łuku.
 
Ostatnia edycja:
A ja jestem ciekaw jak na takim łuku zrobi frezy (jeśli nie będą robione na CNC).
Trzeba by coś podłożyć pod cyrkiel.
 
Ostatnia edycja:
- - - - - aktualizacja - - - - -

A ja jestem ciekaw jak na takim łuku zrobi frezy (jeśli nie będą robione na CNC).
Trzeba by coś podłożyć pod cyrkiel.

Otwór będzie zrobiony w kształcie fasolki, tak żeby po wygięciu powstał okrągły otwór, przynajmniej takie jest założenie :)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Tak to wygląda z Satori 19



Widać że 200mm to mało i było by dodać coś do szerokości.

O widzę że kolega też zrobił model 3D :)
413cm przyjąłem jako gabaryt, czyli odległość między najbardziej wysuniętymi punktami.
Pod Satori 19 będzie trzeba rzeczywiście troszke poszerzyć obudowę.
Jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji jakie dam przetworniki. Ale raczej zastosuje jedną z gotowych aplikacji, wyjdzie taniej :)
 
Ostatnia edycja:
Jeszcze nie podjąłem ostatecznej decyzji jakie dam przetworniki. Ale raczej zastosuje jedną z gotowych aplikacji, wyjdzie taniej :)

No raczej nie będziesz mógł zastosować gotowej aplikacji.
W każdym projekcie podane są wymiary frontu i rozmieszczenie na nim przetworników.
Jeśli się do tego nie zastosujesz to cały projekt zwrotnicy trzeba wykonać ponownie zaczynając od pomiarów.
Dodatkowo w tym projekcie front nie jest płaski i wyklucza to zastosowanie jakiegokolwiek gotowego projektu.

Otwór będzie zrobiony w kształcie fasolki, tak żeby po wygięciu powstał okrągły otwór, przynajmniej takie jest założenie :)

Nie tędy droga :-) .
 
Otwór będzie zrobiony w kształcie fasolki, tak żeby po wygięciu powstał okrągły otwór, przynajmniej takie jest założenie
To i bys musiał głośnik wygiac razem z płytą, podfrezowanie też się ugnie w łuk. To musi być zrobione w gotowej obudowie na cnc.
 
Ostatnia edycja:
Przy zaproponowanej w poście 17 płaszczyźnie ugiętej promieniem 4150mm ugięcie od płaszczyzny dla głośnika 180 średnicy wynosi ~1mm, dla 250mm to już ~1,7mm.
W takim wypadku po co traktować to CNC lub frezarką z cyrklem?
Można wykonać szablon (np. MDF16mm), w którym frezujemy (za pomocą cyrkla) otwór o średnicy potrzebnej do wykonania ostatecznego otworu za pomocą pierścienia kopiującego.
Jeżeli mamy pierścień średnicy 17mm, frez 10mm otwór pod głośnik 180mm, czyli w szablonie wykonujemy 187mm.
Taki przykładowy szablon, który można łatwo ustabilizować za boczne ścianki ściskiem :
 
Jest jeszcze jedna opcja, można zastosować podkładki wyrównujące, a wolną przestrzeń wypełnić szpachlą do drewna:


 
No nie do końca wtedy będziesz miał problemy z dyfrakcja. Cała idea podfrezowania bierze w łeb... 😉

Może trochę za skrótowo opisałem. Na 2 warstwy frontowych desek naklejamy pierścień wyrównujący, następnie naklejamy kolejne warstwy desek frontowych, które zakrywają pierścień i dają efekt frezowania. Poprawiłem jeszcze geometrię, i wychodzi całkiem nieźle tylko z minimalną szczeliną:

- kąty dla otworów


- 2 warstwy płyt frontowych + pierścienie


- komplet warstw frontowych-jest około 4mm "podfrezowania"
 
Ostatnia edycja:
Slawek_B; metoda trochę odwrotna :), ale problem będzie w dalszej obróbce: zauważ, że ostatnie płyty wklejasz już z wyciętymi otworami i w miejscu, gdy w przekroju zostanie najmniej mięsa w płytach będzie problem bo w czasie klejenia nastąpi przegięcie, praktycznie nie do wyeliminowania. Pofałdowania powierzchni uwidocznią się po lakierowaniu.
Trzeba by robić szablony z promieniem frontu, dostawiać do boków i szpachlować fronty.
Pozostaną jednak problemy klawiszowania, poruszane niedawno na forum.
Tak jak ja przedstawiłem, możesz na upartego kolumny wykończyć na "gotowo" i na końcu wycinać otwory i robić gniazda pod głośniki. I nieporównanie mniej roboty.
 
dodalem 3mm HDF + zaokrąglenia na narożnikach r=2mm
Wycięcia pod głośniki zrobiłem z manuala od SB Acoustics - Rinjani. Otwory są o 0,5mm większe niż kosze głośników. Zastanawiam się czy to nie będzie za mało. Jeżeli wycięcia będą robione przed lakierowaniem, to powinienem dać większe otwory.
Drodzy forumowicze, czy na wysokotonowca zrobić osobną komorę?

 
Ostatnia edycja:
Możnaby się pokusić tutaj o 3drogi na satori i dać mr16, mw16 i kopułka.
 
Ostatnia edycja:
Masz duże pomieszczenie?

- - - - - aktualizacja - - - - -

Mogę Ci pożyczyć mikrofonisko, Jiga i przedwzmacniacz do SW jak chcesz, jestem z Poznania. Na winogradach jest dwóch panów, którzy mają Clio do pomiarów, może Ci pomierzą, Clio lepiej niż SW - pytaj wtedy kolegę "DukDuk".
Ja mam teraz dużo pracy z przeprowadzką. Ale najlepiej samemu się pobawić. Możesz też posłuchać mojego zestawu, wtedy zabierz swój wzmak, ale inne przetworniki zastosowałem - opis w ogłoszeniu:
https://www.olx.pl/oferta/scan-speak-usher-kolumny-3-way-CID99-IDC75r2.html, ale ogłoszenie wycofam, rozmyśliłem się ze sprzedażą. Osobiście mi podoba się to granie.
 
Ostatnia edycja:
@Ananas. Dzięki za namiar, na pewno skorzystam. Mój zestaw będzie grał w pomieszczeniu około 30 m.kw. Dopiero w maju będę sie zabierał za składanie skrzynek, wcześniej nie dam rady z powodu braku miejsca. Do tego czasu chce dopracowac projekt. Jak będę miał poskładane skrzynki to się odezwę. Pozdrawiam. P.S. bardzo ładne kolumny.
 
Przy projektowaniu głośników największy zgryz jest z wyborem przetworników. Osoby które zajmują się tym "na co dzień" będą w stanie mniej więcej wyobrazić sobie które głośniki jak grają, ale dla osoby takiej jak ja jest to abstrakcja. Starałem się kierować gotowymi projektami, ze względu na zgranie przewornikow. Prosiłbym Was o pomoc w wyborze jednej z trzech konfiguracji:
Opcja 1) wzorowana na projekcie SEAS CA18RNX by Troels Gravesen:
Seas 27TDC /2szt
Seas CA18RNX /4szt
Na górę można ewentualnie dać 29tff/w

Opcja 2) wzorowana na projekcie Discovery 18W by Troels Gravesen (zmieniłem tutaj kopułkę):
- Scan Speak D2608/913000 / 2szt
- Scan Speak 18W/8434G00 / 4szt

Opcja 3) na głośnikach SB Acoustics
- TW29RN-B / 2szt
- 17NBAC35-8 / 4szt

Jeżeli chodzi o brzmienie, to zależy mi na delikatnej górze (nie ostrej) środek pasma zrównoważony, wokale czyste bez podbarwień i dół pasma lekko podbity na ch-ce. Bas, najlepiej złoty środek między szybkością a niskim zejściem.
Zachęcam do głosowania:)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra