• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny 2-Way na imprezy

Bo to jest zestaw czysto komercyjny. Ta tuba tam robi wrażenie. Wzięli się za naśladowanie stylu WLMa i Klipsha za ta tubą jest chyba driver kompresyjny. 90db to wcale nie tak mało, a tuba po ściszeniu więcej wytrzyma i można ją próbować niżej odcinać.

---------- Post dodany o 14:16 ---------- Poprzedni post o 14:06 ----------


Dla kogoś kto nie potrafi wymienić koła w samochodzie, to może i poprawna. Obok tych super materiałów sa nadal używane materiały jak 30 lat temu - membrany wcale ni esą lżejsze, a raczej przeciwnie, magnesy neodymowe nie zmieniają technologii przetwarzania sygnału na fale akustyczna, to głównie zmniejszenie wymiarów - magnesy neodymowe wynaleziono i rozpowszechniono na potrzeby produkcji rezonatorów magnetycznych - głośniki toi tylko odprysk tam gdzie trzeba mniejszego a mocnego magnesu. Nie nastąpił żaden przeskok technologiczny - nadal większość rynku okupują głośniki dynamiczne ostatnio znowu coraz więcej z papierowymi membranami i nomexowymi karkasami, miedziana cewka i magnes - czasem neodymowy. Ostatnio więcej jest takich z długa szczeliną dzięki neodymom, ale takie były również kiedy neodymów nie było.
Modne zrobiły się "pierścienie faradaya" jakby to były pierścienie Saturna to bym może rozumiał podniecenie laików, bo faradaya miały w obwodzie tonsile już 35 lat temu, wiec tez nic nowego ani fantazyjnie drogiego.

Nie wiem czego oczekujesz, że będę się z Tobą kłócił? Skoro sam sobie strzelasz w stopu, udowadniając swoją powierzchowną wiedzę. Technologia poszła do przodu- we wszystkich dziedzinach i jest to fakt niepodważalny. Jako przykładem mogę się posłużyć monitorami które ostatnio słyszałem Neumann KH 120 A. Który głośnik sprzed 30l takiej wielkości wytworzy mi takie ciśnienie akustyczne? Potrafię wymienić koła, ba nawet klocki hamulcowe i doskonale rozumiem anegdotę. W samochodach nastąpił przeskok? Również ma 4koła i porusza się do przodu...

Dobra, wracając do tematu. Zdaje sobię sprawę że to nie jest kolumna estradowa :) Tylko zastanawia mnie czy jest sens pchać w taką konstrukcję, żeby potem moc odkładać na rezystorze. Temat do rozważenia już przez konstruktora. Fakt, faktem że góry nie zabraknie i ten horn wyjdzie na + w plenerze. Tylko pytanie czy nie będzie za cicho, szczególnie w dolnych częstotliwościach. Swoją drogą ciekaw jestem jakby ta D-500 zagrała z WM.STX.10.2.300.8.F.S.MC (GDE-25-300-SE) :)

Te GDN działają... tak a nie inaczej i nie wiem czy ktokolwiek chciałby swoją nową konstrukcje na nich opierać- a potem sie zastanawiać co by tu zmienić żeby lepiej zagrało
 
Ostatnia edycja:
Kolumny na domówki to tak jak koledzy piszą pylon amber. Ta moc na rezystorze niech się odkłada. Nie będzie jej aż tak dużo. W każdej zwrotnicy coś się traci i tego nie unikniesz. Driver będzie bezpieczniejszy i odporniejszy niż np. kopułka a i można go będzie niżej ciąć z tego względu że będzie przyciszony. Efektywności też wystarczy jak ma to grać w domu i latem do grilla. Wykorzystasz swoją Yamahę i będziesz zadowolony. Źle to trochę rozumiesz, że 250W kolumny to już za dużo do wzmacniacza 100W. Gorzej gdyby było odwrotnie.
Tonsile sprzedaj to trochę Ci się zwróci.
DiGiCo gdzieś na elektrodzie kiedyś widziałem nadstawki na GDE i d500.

Znalazłem, jednak to był d800 http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2159798.html
 
Ostatnia edycja:
Ogólnie budowa czegokolwiek na leciwych tonsilach nie ma sensu, chyba, że się im uprzednio zrobi serwis zawieszenia. Sam będąc nastolatkiem przejąłem po rodzicach kolumny unitry i nie miały one 30 ale co najwyżej 20lat, chociaż pewnie dużo mniej. No i piankowe zawieszenie głośników basowych rozpadły mi się w ciągu miesiąca. A nawet głośno na nich nie grałem.
 
Dokładnie Yoshi. Kolega Adzik94 podał fajny przykład, jak można nawet D-800 w domu wykorzystać :) Sądzę że i z D-500 by to zagadało.
 
Kolega ma podstawkowe ProAc na Scan Speakach z piankowym zawieszeniem nie maja na pewno 20 lat a zawieszenia się w nich sypią. Pianka wietrzeje i niknie, nawet jeśli się bardzo nie eksploatuje głośnika.
 
Do słuchania muzyki przy grilu czy małej imprezie dla znajomych w pokoju to taki zestaw 10.2.400 + d500 powiedzmy że ma sens, będzie problem na średnich tonach ale do pseudo imprezowego grania się nada i dosyć tanio wyjdzie. D500 niestety dobrze jest filtrować w okolicach 2,5kHz, poniżej zbyt przyjemnie nie brzmi. Dwie sztuki testowałem w 3 róznych tubach i efekty były podobne. Charakter brzmienia trochę ostry ale jak za tą cene to i tak dobrze się prezentuje.


Swoją drogą ciekaw jestem jakby ta D-500 zagrała z WM.STX.10.2.300.8.F.S.MC (GDE-25-300-SE)

Miałem kiedys 2szt bo chciałem małe monitory zrobić na mniejsze imprezy w parze z D800. Brzmienie dosyć przyjemne dla ucha, można było wysoko filtrować, basu sporo co mnie zdziwiło. Szkoda że oba padły przy ~80W...

ps. ~80W na jeden głośnik.
 
Ostatnia edycja:
Jak nie właściwy ? była mowa o nim:

GDN 20/40 to bardzo kiepskie głosniki, w zasadzie do niczego sie nie nadają.

Najlepiej sprzedaj wszystko co masz i zainteresuj sie 2 way na stx 10.2.400 i d500
Yamaha wytrzyma obcuiążenie 4ohm ale nie przez całą noc.

i do tego się odnosze. Druga część wypowiedzi tyczy się GDE.

---------- Post dodany o 17:54 ---------- Poprzedni post o 17:44 ----------

Jeszcze odnośnie GDE. Zaznaczam, że miałem wersje pierwsza, kilka lat temu praktycznie 2-3 miesiące po wypuszczeniu do sprzedaży. W nocie katalogowej producent deklarował 250W AES. Teraz spoglądając na strone stx'a widzę że trochę bardziej racjonalną moc podają bo 150W AES.
 
A to ty Paweł S. zajmujesz się sklonowaniem tych amber - stąd ta rekomendacja. Pewnie spróbuję zrobić coś pod ten deseń. Co sądzicie o wymianie głośnika D-500 na T.STX.4.1.200.8.F.A.AL.X lub T.STX.4.1.200.4.F.P.PC mają taką samą skuteczność 90 dB co niskotonowy. Można by było ciąć na 3kHz zwrotnicą I rzędu. W tym przedziale niskotonowy konturuje sygnał co by było pozytywnym zjawiskiem dla ludzkiego ucha. A wysokotonówki zaczynają wchodzić w dosyć plaska charakterystykę. Czy się mylę? Czy oryginał jest wygłuszany? Jeśli nie można by porządnie wygłuszyć i zmniejszyć objętość o jakieś 10%. Co wy na to?

PS. W podobnych cenach to już się chyba nie dostanie lepszych głośników co?
 
Ostatnia edycja:
Pewnie spróbuję zrobić coś pod ten deseń. Co sądzicie o wymianie głośnika D-500 na T.STX.4.1.200.8.F.A.AL.X lub T.STX.4.1.200.4.F.P.PC mają taką samą skuteczność 90 dB co niskotonowy. Można by było ciąć na 3kHz zwrotnicą I rzędu.
wez lepiej nie mysl o takich glupotach


A to ty Paweł S. zajmujesz się sklonowaniem tych amber - stąd ta rekomendacja.
nie wiedzialem ze az tak leniwy jestes...
http://diyaudio.pl/showthread.php/21594-klonujemy-PYLON-AMBER-(10-quot-STX-tuba)
 
Dlaczego leniwy, właśnie szukałem informacji o tych kolumnach ale za dużo nie znalazłem po za Twoim tematem klonów. Chyba audiofilowcy omijają je szerokim łukiem i wielce dziwią się skąd ten pomysł. HHHYYYY. Niech się dziwią. Potrzeba matką wynalazków. Nie wiem dlaczego czekasz na podanie magicznej cyferki indukcyjności jednej cewki. Przecież można za pomocą oprogramowania odpowiednio wyliczyć potrzebne komponenty do zwrotnicy jaka tylko chcesz. Po 2 dlaczego wszystkie moje pomysły oceniasz jako głupoty? Proszę podaj konkretne argumenty potwierdzające tezę aby takie rozwiązanie miało by się nie sprawdzić na domówkach czy grilach działkowych?
 
Nie na temat...
o05br50eeby5c876f8kw_1391302084.jpg
 
hehehe. dobra na poważnie.... wiedz że każda zmiana konfiguracja głośników będzie niosła konieczność przestrojenia zwrotnicy. Jeżeli wartość jednej z cewek jest dla cb wielkim problemem to nic nie kombinuj, tylko opieraj sie na gotowych-sprawdzonych konstrukcjach.

Gościu, masz schemat- 2 filtry górno i dolno przepustowy, podaną nawet przypuszczalną wartość....
 
Ostatnia edycja:
Nie wiem dlaczego czekasz na podanie magicznej cyferki indukcyjności jednej cewki. Przecież można za pomocą oprogramowania odpowiednio wyliczyć potrzebne komponenty do zwrotnicy jaka tylko chcesz. Po 2 dlaczego wszystkie moje pomysły oceniasz jako głupoty?
sam sobie odpowiedziales na to pytanie :lol:

mam taki magiczny program, ale to nie kalkulator i nie da sie z glowy podac takiej wartosci
MUSZE zbudowac taka kolumne, MUSZE wsadzic tam glosniki i MUSZE opierac sie na pomiarach tych glosnikow!
ale ty tego jeszcze nie wiesz i zyjesz spokojniej ;)
 
Uuuu chyba uraziłem czyjąś wrażliwą duszę. Nikt nie jest nieomylny. Tym bardziej widzicie że jestem początkujący. Myślałem że od tego jest forum - wymiany poglądów.
Podsumowując - projekt pylon amber - zainteresuję się tym i zrobię coś na wzór.:) Jak byś Paweł skończył projekt miło by było przeczytać twoje wnioski.
Ma ktoś może inne pomysły, jakieś projekty - najlepiej na głośnikach 8"?
 
Ostatnia edycja:
Rozumiem - przestrzegasz mnie przed samodzielnym kombinowaniem na czuja i w ostateczności stworzeniem jakiegoś grającego bubla. Też wiem że czysto matematyczne obliczanie parametrów zwrotnic nie daje pożądanych efektów jest tylko wstępem do projektu - a pożądaną charakterystykę zestawu uzyskuje się po przez mozolne pomiary i modyfikacje na bieżąco.
 
Powrót
Góra