• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny 3 drożne na przetwornikach TONSIL-a

  • Autor wątku Autor wątku Jimi
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Zejście w dół GDM-ami tylko przy zastosowaniu stromych filtrów. Bez znaczenia w tym wypadku jest objętość komory w tym wypadku. 4-5 litrów w zupełności wystarczy. Niema znaczenia czy to 16 czy 18 i jeszcze raz podkreślam że GDM16 nie ma zamkniętego kosza.

Design kolumny z tak dużym głośnikiem musi opierać się na dążeniu do jak najmocniejszego zwężenia kolumny, żeby to wyglądało "nowocześnie" (i nie przypominało proporcji Altusowych czyli 40cm szerokości na niespełna 30 głebokości). GDN 30 ma tutaj ten plus że rant kosza jest wąski w porównaniu ze średnicą membrany, więc rezygnacja z jego przyozdabiania może dać dobre rezultaty wizualne.
 
Niema znaczenia czy to 16 czy 18
wytlumacz sie bo albo przestane traktowac powaznie twoje posty, albo piszemy o zupelnie roznych glosnikach

---------- Post dodany o 18:53 ---------- Poprzedni post o 18:50 ----------

GDN 30 ma tutaj ten plus że rant kosza jest wąski w porównaniu ze średnicą membrany, więc rezygnacja z jego przyozdabiania może dać dobre rezultaty wizualne.
pomysle tutaj o dolozeniu stalowego pierscienia w kolorze czarnym tylko na zakrycie zawieszenia przyklejonego do kosza. koszt nieduzy, malo roboty i minimalny wplyw na akustyke
 
wytlumacz sie bo albo przestane traktowac powaznie twoje posty, albo piszemy o zupelnie roznych glosnikach

---------- Post dodany o 18:53 ---------- Poprzedni post o 18:50 ----------

pomysle tutaj o dolozeniu stalowego pierscienia w kolorze czarnym tylko na zakrycie zawieszenia przyklejonego do kosza. koszt nieduzy, malo roboty i minimalny wplyw na akustyke

hahaha - no dobrze już tłoomaczę :-)

Zarówno wersja GDM18/80 jak i GDM16/80 to praktycznie te same elementy w innym koszu - pomijając różnice w wersjach obu głośników których na przestrzeni lat było bardzo dużo. Podstawowa zauważalna różnica między nimi to oczywiście inne przebiegi SPL - ale wcale nie tak bardzo - wynikające również z tego faktu oraz Fs. Fs jednak nas nie interesuje w tym przypadku bowiem czy będzie ono 200 Hz czy 400 Hz i tak odcięcie powinno nastąpić w okolicy minimum 600-1000 Hz. Oczywiście mozna tez niżej z większa stromoscią.

Oba głośniki mierzone były z tym samym filtrem i ze względu na Fs oraz inne ukształtowanie SPL podawano inny zakres pasma - dla GDM18/80 od 500hz i dla GDM16/80/1 od 700hz. natomiast podział zalecany dla obu głośników był taki sam tj. 1000hz i ta sama moc znamionowa przy identycznym układzie napędowym z cewka wysokości 7,5mm.

różnice w ukształtowaniu pasma natomiast były takie że w GDM18/80 poniżej 1000hz pasmo już opadało lekko a w GDM16/80/1 wznosiło się jeszcze aż do 400Hz i potem ostro opadało. W ogóle GDM16/80/1 miał bardziej wykonturowane pasmo (wzniesione na krańcach pasma użytecznego).
Okna wentylacyjne w GDM16/80/1 zamykają kosz dla wyższych częstotliwość podnosząc Fs. GDM18/80 ma natomiast kosz otwarty dla niskich częstotliwości i jego Fs przypada niżej ale roll-off wypada znacznie wyżej.

GDM16/80/1 jest przy tym o 3db efektywniejszy w pasmie ok. 1000hz i znacznie efektywniejszy w paśmie 500-1000hz więc będzie mu z czego zdejmować zwrotnicą. Ma tez bardzo podobny kształt SPL a przy tym nawet z minimalnie mniejsza nierównomiernością.

Reasumując głośniki te są do siebie podobne, a ich konstrukcja nie daje nadziei na uzyskanie jakichś drastycznych różnic przy łączeniu z głośnikiem niskotonowym.

Oczywiście solidniejsza konstrukcja GDM18/80 - aluminium kosza o większej pojemności cieplnej oraz kosz otwarty praktycznie dla całego pasma, daje nadzieję na możliwość uzyskania niższej wypadkowej częstotliwości podziału.

Bazując na tym głośniku istniał też GDM18/100 z minimalnie dłuższą cewką i jeszcze większymi spadkami na skrajach pasma którego Fs podawano na 85hz. Ten już mógłby dawać szerokie mozliwości przetwarzania w dół oczywiście kosztem znacznego obniżenia efektywności wypadkowej całego zestawu.

---------- Post dodany o 18:10 ---------- Poprzedni post o 18:03 ----------

A dodam jeszcze że filtr pomiarowy dla obu tych GDMów był 12/6 db/okt z linearyzacją impedancji układem RC

Co do pierścienia ozdobnego rozumiem że chcesz wżąć stalowy kształtownik przekroju prostokątnego i wygiąć go tak żeby wszedł pomiędzy krawędzie kosza zasłaniając zawieszenie głośnika? może to ciekawie wyglądać pod warunkiem odpowiedniego osadzenia gniazd na wkręty żeby nie wystawały.

W przypadku takich "surowych" głósników efekt końcowy zależny od precyzji wykonania - dopasowania podfrezowań, symetrii osadzenia wkrętów i dobrania kolorów.
 
dziwne, rozbieralem rownoczesnie oba te glosniki i GDM 16/80/1 mial krotsza cewke na innym karkasie...
dodatkowo od spodu membrana byla czyms jeszcze impregnowana

przy podziale na 1khz moze bylyby to podobne glosniki. jednak taki podzial wg mnie jest obecnie nieporozumieniem i nie ma szans zebym taki zastosowal
wlasnie ze wzgledu na otwarty kosz i niskie FS widze potencjal w GDM 18/80
nie wiem ile jest w stanie wytrzymac - sprawdzi sie w odsluchach ;)


chodzilo mi o wyciety pierscien laserem ktory zakryje pianke i ten rancik kosza. bedzie to wygladalo jak solidny kosz. minus taki ze wkrety beda wystawaly
 
Przecież to skrajnie różne głośniki, 18 moim zdaniem jeden z lepszych średniaków Tonsila, gdzie 16 i wszelkie 12 to poziom bliski podłogi.
Kolejna sprawa to cięcie średniaka na 1khz i wymuszanie 30 centymetrowego GDN do grania w okolicach 1khz to nieporozumienie.

I co najważniejsze, bez względu na zastosowaną filtrację, to 2 mocno odbiegające od siebie głośniki względem najwazniejszego...czyli brzmienia.
 
jak mówią pingwiny ecie-pecie.

Niczego rożnego w nich nie widziałem. Poza standardowo krzywymi magnesami - w 18 trochą mniej krzywymi - i gównianą pianka która się rozsypała po pięciu latach wiec musiałem ją podklejać. Żadnych różnic w membranach i cewkach przy tym nie zauważyłem. Nie wiem co wy tam za wynalazki obrabialiście, ale te głośniki z produkcji lat 90. nie miały prawa się od siebie różnić takimi szczegółami.

A brzmienie w średniaku, to robi zwrotnica bo one solo nie graja. Nie rozpoznałbyś ich na słuch w zestawie nie widząc kosza - takimi wypowiedziami możesz na audiostereo brylować, oni tam wszystko łykają.

---------- Post dodany o 22:05 ---------- Poprzedni post o 21:57 ----------

wlasnie ze wzgledu na otwarty kosz i niskie FS widze potencjal w GDM 18/80

Kolejny szlagwort, to niskie Fs. Niskie Fs jest po to żeby odsunąć rezonans jak najdalej od pasma użytecznego. I jak sam wspomniałeś trzeba sprawdzić ile głośnik może wytrzymać, a dokładniej przy jakiej zwrotnicy może wytrzymać. Raczej nie ma sensu schodzić poniżej 500hz i to z już i tak sporym sporym spadkiem SPL, ze względu na niska efektywność tego zakresu. Akurat GDNy są wysoko efektywne i do nich trzeba się dopasować.
A.Kisiel przedstawiał kiedyś kilka zwrotnic zrobionych do Tonsili ale słabo opisał jakiekolwiek konstrukcje na nich. Zastosował tam cewkę 5mH na GDN-a i podział wg niego wypadał przy 500 hz dla GDMa.

---------- Post dodany o 22:05 ---------- Poprzedni post o 22:05 ----------

ps. Wycięty laserem będzie tani? A ile to może kosztować?
 
Żadnych różnic w membranach i cewkach przy tym nie zauważyłem.
a ja nawet gdzies zdjecia mam...


Nie wiem co wy tam za wynalazki obrabialiście, ale te głośniki z produkcji lat 90. nie miały prawa się od siebie różnić takimi szczegółami.
oryginalne glosniki pierwszy raz naprawiane


Kolejny szlagwort, to niskie Fs. Niskie Fs jest po to żeby odsunąć rezonans jak najdalej od pasma użytecznego.
pisalem juz nie raz ze obecnie podzial na 1kHz dla sredniaka 16cm to nieporozumienie!
nie mam zamiaru powtarzac bledow poprzednich altusow...


Akurat GDNy są wysoko efektywne i do nich trzeba się dopasować.
tylko ze ja mam zamiar kierowac sie dobrym brzmieniem...


ps. Wycięty laserem będzie tani? A ile to może kosztować?
po znajomosci jakies 30-40zl zaleznie od materialu ;)

---------- Post dodany o 12:09 ---------- Poprzedni post o 12:07 ----------

ale cisnie mi się na usta tekst "z ch... bata nie ukręcisz" i nawet poprawnie zaprojektowana zwrotnica tu nie pomoze.
czy przypadkiem to nie bylo g...?
tez tak myslalem, ale przy ostatniej konstrukcji zmienilem zdanie. tragicznie brzmiacy regenerowany GDM zagral bardzo poprawnie ;)
 
Altusy nie miały żadnych błędów, tylko były zrobione z uwzglednieniem mozliwości głośników, żeby uzyskać wysoką efektywność i wytrzymałość. Efektywność GDNów i szerokie pasmo na to pozwala. Tak samo jak kiedyś w technice estradowej.
GDMy mają słabą nierównomierność pasma u góry i szybkie opadanie poniżej 1khz. Dlatego od dołu podział przypadnie na 600-800 Hz podobnie jak w Midltonach (rożnie podawano podziały ale zazwyczaj w tych okolicach przecinały się pasma obu głośników). A do odcięcia wysokiego potrzeba stromego filtru żeby zmniejszyć ilość śmieci powyżej 4 kHz.

Najbardziej skomplikowaną zwrotnica do tych głośników miały pierwsze Altusy o nazwie 120

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic882057.html

http://imageshack.us/f/72/zg886d.jpg/

widać tam dokładnie to o czym pisałem. Rzędy filtrów zwiększają się wraz ze wzrostem pasma żeby odciążać głośniki z najmniejsza utratą efektywności i przy najniższym Podziale dolnym GDM-a.

Schemat jest niewyraźny ale widać w gałęzi średnio-tonowego kondensator 20uF - czyli niżej filtrowany GDM niż w Altusach 140 gdzie było 10uF. Akurat nigdy nie słyszałem tych konstrukcji, a jedynie liczne zapisy na forach z opiniami że były to najlepiej brzmiące kolumny tej serii.
 
A można je u nich kupić, czy tylko w zestawie zeus koc wystepują ?
Miały być dostępne na stronie już w połowie stycznia i dalej nie ma. Ktoś dla nich to wykonuje chyba. Ładne te pierścienie, ale zmęczyło mnie już proszenie się o nie. Gdyby ktoś takie wykonywał, to bym sobie mógł zamówić.
 
Powrót
Góra