• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny 3 drożne na przetwornikach TONSIL-a

  • Autor wątku Autor wątku Jimi
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Panowie, jaka by to nie była zwrotnica i tak będzie lepsza od kupionej na allegro :P

---------- Post dodany 01.08.2013 o 13:37 ---------- Poprzedni post 31.07.2013 o 20:38 ----------

Obliczając objętość pod GDNa muszę odjąć objętość powietrza znajdującego się w BassReflex??
 
Chwilę tradycyjnych lamentów nad kopułkami tonsila mamy za sobą.

A wracając do tematu, niczego nie rozsuwaj. To nie jest konstrukcja ze zintegrowanym subwooferem. Głośniki muszą być blisko siebie. GDWK10/80T będzie potrzebował wysokiego i ostrego odcięcia nie dlatego że "sypie piachem" na niskich podziałach czy podobne audiodebilskie szlagwory cytowane masowo na forach, tylko po prostu będzie mocno obciążony w takiej konstrukcji. Ma niższą efektywność w porównaniu z GDN i porównywalną z GDM. Wiec niewiele mozna mu ujać. Zastosowanie łagodnej i wysokiej filtracji spowoduje jeszcze obniżenie spl przy częstotliwości podziału, więc tym bardziej filtracja kopułki powinna być stroma.
Jedynym obecnie rozwiązaniem do takiej konstrukcji z Tonsila jest GDWK 9/120/4 (koniecznie ten dla FormFocusa - czyli kopułka jak GDWK10/80/26) ze zintegrowaną tubką, albo zabawa z waveguide.
Opcja tańsza, to próba ukształtowania pasma z równomiernie opadającą charakterystyką spl ku częstotliwościom wysokim.

Obudowa modułowa na takie głoniki to jednak przerost formy nad treścią. Skup się na precyzyjnym wykonaniu klasycznej skrzynki, z jak najwęższą przednią ścianą i dobrze dopasowanymi podfrezowaniami żebyś nie musiał wydawać pieniędzy na jakieś ramki ozdobne. Oraz na odpowiednim je usztywnieniu.
 
a to byly rozne wersje?


co nie zmienia faktu ze GDNa trzeba zakryc :/
GDMa jeszcze da sie ladnie przerobic.

Bardzo różne - GDWK 9/120 i GDWK 9/120/4 różnią się materiałem kopułki i kształtem kołnierza tworzącego tubkę. Wersja dla Form Focus ma także toczony nabiegunnik. Przebiegi charakterystyki nie sa aż tak znacznie odmienne, choc nigdy nie widziałem oryginalnego z komory bezechowej.
http://www.tonsilsklep.pl/index.php...owy-kopulkowy-professional-gdwk-9-120-4-8-ohm

Jakoś nie mogę wklejać obrazków bo różnice sa widoczne na pierwszy rzut oka. GDWK 9/120/4 ma kołnierz prosty i szerszy, wysokości 18mm pasujący idealnie do montażu pod przednią ścianę z płyty typowej grubości.

Jesli GDN 30/80/2 ma kosz czarny albo nawet koloru srebrnego to mozna go ładnie wpasować w płytkie i odpowiednio ciasne podfrezowanie oraz dokręcić na przykład szaro srebrnego koloru śrubami przez podkłdki żeby nie marszczyć dookoła nich zawieszenia. Wygląd zależy od precyzji podfrezowania, będzie trochę technicznie wyglądało le moim zdaniem może być lepiej niż z jakimś pierścieniem który w dodatku zmusi do poszerzenia kolumny.

---------- Post dodany o 19:56 ---------- Poprzedni post o 19:45 ----------

To jest glówny powód, i nie zadne masowe cytaty tylko doświadczenie.
z tego co ostatnio [przerabiałem to gdwk 10/80/26 dosyc ładnie pracuje na 3300 12db/oct

Najwyrazniem mamy zupełnie różne doświadczenia, zwłaszcza z tym sypaniem piachu z tytanowych kopułek Tonsila, którego jakoś nigdy z tymi głośnikami nie doświadczyłem. Jedyne co daje za niski podział to ... cisza w tych kopułkach :-) Naprawdę trzeba się starać bardzo żeby tonsil rzęził a jeszcze się nie spalił.
Te pitolenia o "sypaniu piachem" są tak ograne "doświadczeniem" jak dywanowi guru z forum audiostetreo.pl.
 
Zanim kupiłem Visatony do DIY to przewaliliłem bardzo wiele kopułek, i żadnej nie zmusiłem do łagodnego grania z niskim pdoziałem.
 
Mam Visatony G25 FFL, ktore sa 4 razy drozsze od gdwk Tonsila, a dzwiek w niczym nie przewyzsza gdwk. Czary mary? Nie, taki jest fakt. W dodatku maja licha sprawnosc i graja jak zza szmaty.
 
Zawieszenie jest klejone tak jak w większości głośników z metalowym koszem.

GDM 18 były też kiedyś w wersji z czarnym koszem. Ale moim zdaniem polerka sprawi że będzie to wyglądało znacznie ciekawiej
 
Mam Visatony G25 FFL, ktore sa 4 razy drozsze od gdwk Tonsila, a dzwiek w niczym nie przewyzsza gdwk. Czary mary? Nie, taki jest fakt. W dodatku maja licha sprawnosc i graja jak zza szmaty.

Co ciekawe te głośniki nie są już klasyfikowane przez Visatona jako hi-end. Były w tej kategorii dawno temu kiedy rolę kopułki hi-fi w ich katalogu pełnił głośnik DTW110NG http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/archiv/171.html
łudząco podobnego do Tonsila GDWK11/100.

Obecnie G25 FFL znalazł się w kategorii na która zasługuje. Miano hi-endu pozostawili tylko dla tytanowych DSM.

---------- Post dodany o 20:47 ---------- Poprzedni post o 20:44 ----------

tylko trzeba to zabezpieczyc pozniej zeby sie nie utlenilo
ale z drugiej strony nie bedzie pasowalo do niczego :/

Nie musi :-) A kolumny na modnych scan speakach - na przykład Xaviany gdzie wszystkie są czarne a wysokotonowy srebrny? Tez nie pasują.

Zresztą mona kupić na allegro zimną oksydę i ten kosz zrobić na czarno bez bez lakierowania.
 
Obecnie G25 FFL znalazł się w kategorii na która zasługuje. Miano hi-endu pozostawili tylko dla tytanowych DSM.
Jak każdy producent tak i Visaton posiada budżetowe i wyższej klasy głośniki, G25 przy DSM 25 to faktycznie żaden rarytas i te DSM'ki właśnie posiadam.
SC10N też nie zachwycają, poziom zblizony do Tonsili. Swojej opinii o kopułkach Tonsila nie zmienie.
 
Niskie podziały dotyczyły Tonsili, bo Visaton DSM 25 FFL pomimo FS chyba 1500 jak dobzre pamiętam gra już nawet od 2500.
 
rzecz gustu, z tym gdm-em... mi sie to jakby anodowane aluminium podoba...
Pytanie - czy dla tego GDMa muszę też dbrać odpowiedni litraż czy nie? Czy im on będzie mniejszy tym lepiej? Czy mam wypełniać tą część w której będzie pracował gdm??
 
Powrót
Góra