Decyzje, decyzje...
Decyzje, decyzje...
Dobra, po paru dniach słuchania na innych ustawieniach filtrów, oto co mam zamiar zrobić dalej:
- zbliżenie częstotliwości filtrów do siebie wyprostowało nieco charakterystykę, jednak ogólnie popsuło dźwięk, jest jakby bardziej "rozsmarowany" -- co oznacza, że powrócę do takich samych częstotliwości granicznych dla LP i HP
- tego dołka na 2 kHz w muzyce nie słychać (porównywałem to co słyszę z analizatorem widma, znalazłem 2 utwory, w których w okolicach 2 kHz "coś się dzieje")
- obniżę nieco częstotliwość podziału (gdzieś do 2,3 kHz) i sprawdzę, czy jest lepiej "na wykresie"
- jak znajdę najlepszą cz. podziału, to składam drugą taką samą zwrotnicę i na razie zamykam projekt -- czas na słuchanie muzyki, a nie pisków z HolmImpulse

- nie będę "wyrównywał czasowo" (czyli kombinował z fazą) głośników, bo to nie ma sensu w moim pomieszczeniu. Zawsze mogę to zrobić później, jeśli będę miał ochotę (wniosek po lekturze
http://www.sound.westhost.com/ptd.htm)
- nawet tak jak jest w tej chwili, te kolumny grają lepiej od Altonów 110, a byłbym gotów zaryzykować twierdzenie, że i nieco lepiej od MX-140.
Parę cytatów, które mnie przekonały do powyższych decyzji:
My overall opinion, based on the research for this article (primarily tests and simulations), is that time alignment is a very good thing, and perhaps all speakers should be designed this way. On the negative side, the offset required to achieve time alignment can lead to diffraction effects that may damage the sound quality far more than the misalignment. [...] Use of 1st order crossovers means that the vertical axis of the speaker is very narrow - the speaker will sound entirely different when you sit down or stand up! This means that the signal propagated into the room is uneven, so the natural reverberation of the listening area is not excited evenly at all frequencies. Higher order crossovers are better in this respect, but cause their own problems. Relatively poor transient response is always claimed, but in reality, a great many high end manufacturers are using 24 dB /octave filters, especially with electronic crossovers, and achieve extraordinary results. My own system loudspeakers are triamped using my version of the Linkwitz-Riley 24 dB crossover, and they sound very good indeed. They are not time aligned, but based on the results of my work on this article, I would expect that when (not if) I rebuild the boxes (or just make a new system altogether) they can sound even better. [...] Indeed, the room itself is still the greatest offender - even a coffee table that is in the acoustic path of the loudspeaker will have a profound effect on the overall response. [...] I have run some simulations of a 4 stage all pass, and it is indeed possible to get a time delay that is reasonably constant for at least a few octaves. Now, while there is no doubt that the principle works, there are not too many people who would actually want to have anything from 4 to 8 stages (all based on opamps) as a series string in line with the tweeter signal. The high frequencies are the most easily damaged, and such an arrangement would generally be considered unacceptable.
i wiele innych. Przesunięcie mikrofonu powoduje różny przebieg charakterystyki -- coś czego nie słychać w muzyce, w normalnym, umeblowanym pokoju z odbiciami.