• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Kolumny podstawkowe 2 drożne

Czy ta zwrotnica jest efektem samych obliczeń i teorii czy efektem "ręcznego" dostrajania na podstawie pomiarów całej kolumny?
cale kino zostalo wyslane do STXa na pomiary
czyli pomiary, symulacja, odsluchy, korekty itp
nie twierdze ze to ideal... pewnie da sie lepiej, ale mialo byc tanio i prosto


1) filtr DP nie został wyposażony w korektor impedancji bo został odpowiednio zoptymalizowany po pomiarach?

2) filtr GP nie został zaopatrzony w układ linearyzacji bo tego nie wymagał, czy został zoptymalizowany (zmniejszono indukcyjność cewki)?
w tych przypadkach moge odpowiedziec najprosciej "teoria teoria, a praktyka swoje..."
korektor impedancji w przypadku wooferow czasami jest potrzebny. czasami czyli wtedy kiedy zastosowanie dowolnego filtru nie jest efektywne z powodu rosnacej impedancji ukladu.
jak widac tutaj nie bylo nam to potrzebne
linearyzacje GDWK to mozna robic dla samego siebie tylko dla swietego spokoju. ale nie zapominaj ze kazdy element filtru cos tam zawsze zdegraduje


3) tłumik L-pad obliczony jest na -5,4dB ale wartości są inaczej dobrane niż w tabeli doboru tego typu tłumików, a i po podstawieniu do wzorów wychodzi coś innego, jaki cel w tym jest?
wszelkie tabele czy kalkulatory licza filtry dla czystej rezystancji!
a w glosniku mamy przeciez impedancje, no i nie kazdy glosnik ma dokadnie 4 czy 8r ;)

nikt doswiadczony nie projektuje zwrotnic z tabela w reku!
wstawiasz tlumik taki zeby ladnie wychodzilo na wykresach (ch-ki czestotliwosciowe i impedancja kolumny), odsluchujesz i ewentualnie korygujesz

mocno upraszczajac:
-zmieniasz rez szeregowy - zmieniasz pochylenie ch-ki wysokotonowego
-zmieniasz rez rownolegly - zmieniasz poziom tego wykresu


4) czy biegunowość głośnika wysokotonowego nie powinna być odwrócona?
a no widzisz - kolejny podrecznikowy przyklad "teoria swoje a zycie swoje" :p
teorie masz na glosnikach idealnych...
teoretycznie mozesz miec zastosowany filtr 1. rzedu a efektywnie na wykresie masz 2-3 rzad...
takich zmiennych jest calkiem sporo i niestety teoria do tego nie przygotowuje


Rzuca mi się w oczy fakt że wartości poszczególnych elementów są dobrane tak by nie budować baterii rezystorów czy kondensatorów tylko stosować te z dostępnego typoszeregu.
Zrozumiałem ogólny przekaz, że mniej elementów = mniej zniekształceń i niższy koszt. Ale chcę mieć spokojną głowę jeśli chodzi o zwrotnicę.
czesto zapominamy o tolerancjach wykonania kazdego elementu naszej kolumny
np popularne kondy jantzena cros-cap maja tolerancje pojemnosci az 10%!
czyli nasz kond 22uF moze miec w skrajnych przypadkach 20 lub 24uF!
tak samo glosniki nie sa idealnie powtarzalne i zawsze czyms tam sie roznia
wszystko to trzeba brac pod uwage przy takich projektach


Co do długości rezonatora to możesz podać ile wynosiła?
dalem caly tunel. kup 1-2 tunele wiecej i dostrajaj na sluch - najlepsza metoda ;)


wszystko byłoby proste gdybym miał możliwość jego skracania, ale jeśli go skleję z 2 szt. to nie będzie miejsca ani na pomyłkę ani na ewentualne dostrojenie
no nie do konca. ja je laczylem tasma klejaca i mialem chyba 4 pary roznych dlugosci tych tuneli ;) (mowa o tych tanich plastikach z STX a nie tych co wsadzilem w kolumny)




Co masz na myśli pisząc że tunel z STX jest mniej szczelny?
polinkowy tynel ma kilka wypustow na calym obwodzie kolnierza. po wcisnieciu powoduje on znakomite jego uszczelnienie.
te tunele ktore polecalem montuje sie inaczej - maja na obwodze kilka prostopadlych "listkow"

W międzyczasie kolega wykonał uproszczoną symulację odkształceń oraz naprężeń obudowy pod działaniem ciśnienia od wewnątrz.
mialem sie czepiac dlaczego nikt nie uwzglednia wzmocnien pionowych... ale widac ze nie sa tutaj najwazniejsze ;)
przeprojektuj profil boku. zgrubienia blizej srodka, na koncach mozna zawezic...
no i przeprojektuj "krzyzak" ;)


A rezonanse się trudniej modeluje.
a mialem wlasnie pytac czy ktos wie jak zamodelowac dynamiczna zmiane cisnienia :p
 
cale kino zostalo wyslane do STXa na pomiary
czyli pomiary, symulacja, odsluchy, korekty itp
nie twierdze ze to ideal... pewnie da sie lepiej, ale mialo byc tanio i prosto

mialem sie czepiac dlaczego nikt nie uwzglednia wzmocnien pionowych... ale widac ze nie sa tutaj najwazniejsze ;)
przeprojektuj profil boku. zgrubienia blizej srodka, na koncach mozna zawezic...
no i przeprojektuj "krzyzak" ;)


a mialem wlasnie pytac czy ktos wie jak zamodelowac dynamiczna zmiane cisnienia :p

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

Gdzieś wcześniej czytałem w Twoim temacie o tych kolumnach na STX że zwrotnice do tego kina konstruował i mierzył użytkonik forum nick: Sound Wave, a tu piszesz że to było robione w samym STX'ie. Wszystko by się zgadzało gdyby Sound Wave pracował dla STX'a.


Nie będę podważał konstrukcji tej zwrotnicy skoro maczali w tym palce znawcy tematu :)

Co do tunelu BR to stroi się go używając generatora sygnału i sprawdzając kiedy głośnik ma najmniejszą amplitudę? Czy jak? (mam tu na myśli sytuację w której objętość kolumny jest już niezmienna-ustalona)

Co do wzmocnienia w obudowie to po wynikach symulacji postanowiłem je przekonstruować. Teraz sam wykonałem kilka symulacji i wydaje mi się że jest OK. Przy ciśnieniu 2x wyższym niż atmosferyczne maksymalne przemieszczenie wychodzi mi ~0,047mm. Poprawiać tego już chyba nie ma sensu.







 
użytkonik forum nick: Sound Wave, a tu piszesz że to było robione w samym STX'ie. Wszystko by się zgadzało gdyby Sound Wave pracował dla STX'a.
no i sie zgadza. Sound Wave jest tam glownym konstruktorem ;)


Co do tunelu BR to stroi się go używając generatora sygnału i sprawdzając kiedy głośnik ma najmniejszą amplitudę? Czy jak? (mam tu na myśli sytuację w której objętość kolumny jest już niezmienna-ustalona)
nie. najzwyczajniej w swiecie sluchasz muzyki i wybierasz taka opcje ktora najbardziej tobie odpowiada ;)


Przy ciśnieniu 2x wyższym niż atmosferyczne maksymalne przemieszczenie wychodzi mi ~0,047mm. Poprawiać tego już chyba nie ma sensu
ja bym dal 2 takie wzmocnienia. jedno na osi woofera, drugie nieco powyzej dolnej krawedzi tweetera


zmien kolor materialu na cos co przypomina MDF lub drewno. teraz mi sie widzi cala obudowa w lakierze :p

- - - - - aktualizacja - - - - -

aha - a na podstawy dokleisz zwykle listewki w X. niewielki zabieg a poprawi tlumienie drgan ;)
 
Poczytałem troszkę o zwrotnicach i chciałem się tylko upewnić co do kilku kwestii. Czy ta zwrotnica jest efektem samych obliczeń i teorii czy efektem "ręcznego" dostrajania na podstawie pomiarów całej kolumny?

Przyznam, że chciałem "sprawdzić" czy dojdę do podobnych wartości elementów i mi się nie udało.
...

Też próbowałem sobie wyliczyć częstotliwość reoznansowa poszczególnych filtrów z tej zwrotnicy według wzoru:
fr=1/(2*pi*sqrt(L*C))
i o ile dla wysokotonówki po uwzględnieniu dzielnika rezystorowego wychodzi mi sensowna wartość o tyle dla filtra dolnoprzepustowego wychodzi mi cżestotliwość 907 Hz.
Podpowie ktoś gdzie popełniam błąd?
 
Drewno zamówione. Za tydzień będę je miał. Otrzymałem też oferty cięcia wodą i ofertę obróbki na frezarce CNC i muszę powiedzieć, że oferta na frezarkę jest najkorzystniejsza (np. brak wprowadzania wilgoci do materiału)

W tzw międzyczasie zastanowiłem się nad rozlokowaniem elementów zwrotnicy i wyglądałoby to tak. (schemat i wykres są skopiowane z tematu od Pawła S. "kino Huberta")





Nie jestem elektronikiem i jakby ktoś widział błąd w interpretacji schematu to proszę zgłosić.


Gdyby ktoś chciał to przedstawiam parametry mechaniczne drewna dębowego. Dane wyszperane w internecie. pozłużyły mi do symulacji wytrzymałości i obliczenia rezonansu. Rezonansami zajmie się mój Brat (pracuje na odpowiednich programach i posiada stosowne doświaczenie). Wyniki rezonansu samej obudowy przedtawię jak je otrzymam.


Gęstość
0,71 g/cm3

Moduł sprężystości Younga
EL 53 MPa
ER 21,4 MPa
ET 9,7 MPa

Moduł kirchoffa
G(RT) 3,9 MPa
G(LT) 7,6 MPa
G(LR) 12,9 MPa

Współczynnik Poissona
u(LR) 0,369
u(LT) 0,428
u(RT) 0,618
u(TR) 0,3
u(RL) 0,074
u(TL) 0,036

wytrzymałość na ściskanie
47MPa wzdłuż
11MPa w poprzek

wytrzymałość na rozciąganie
90 MPa wzdłuż
4MPa w poprzek

wytrzymałość na zginanie
93MPa

wytrzymałość na ścinanie wzdłuż włókien
11MPa

Linki do danych:
https://www.google.pl/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjr0bjwipvKAhXE8nIKHeSJCmcQMwgeKAIwAg


http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fplgtr113/ch04.pdf
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
-
Gdyby ktoś chciał to przedstawiam parametry mechaniczne drewna dębowego
.. kurka jakie symulacje jak przy budowie samolotów :)
Jak wszystko się powiedzie to obudowy będa przednie :)
Totalnie się na Tym nie znam ale wiem że jak rąbie dębinę do Pieca to każdy klocek ma inna wytrzymałość na siekierę :)
 
Nie przesadzaj z przesadą ;) Tak naprawdę taka symulacja statycznie to kilkanaście minut, a można sobie zobaczyć gdzie dać grubiej, a gdzie żeberko. Po to w końcu modelowanie w komputerze żeby z prototypami nie walczyć aż tyle :)
 
No i projekt ruszył z miejsca. Zamówienie z tartaku zostało zrealizowane (jestem bardzo zadowolony z usługi tartaku, drewno nie ma sęków i ma bardzo dobrą jakość powierzchni)
Rzeczywista / zmierzona gęstość to 0,65g/cm^3 czyli mniej niż podaje część źródeł (domniemam, ze jest przyzwoicie wysuszone)

Dziś wysłałem je do firmy zajmującej się obróbką frezowania CNC



 
W tak zwanym międzyczasie zaprojektowałem ramkę maskownicy. jeśli macie jakieś uwagi/sugestie/propozycje to śmiało podzielcie się. Projekt maskownicy powstał z myślą o wydruku 3D. Na znanym portalu jest kilka ofert wydruku za rozsądne pieniądze. Ramka jest dzielona, ponieważ maksymalny obszar wydruku 3D jest mniejszy niż ramka.

Co do typu głośników to ten projekt ma w założeniu być estetyczny i Polski. Więc głośniki, drewno itd muszą być wyprodukowane w Polsce. STX spełnia to kryterium.









 
Ostatnia edycja:
to pokazcie

ja sie ciagle obawiam ze mocujac to na plasko bedzie sytuacja ze maskownica bedzie sie zsuwala w dol od wibracji
 
W moich kolumnach (tych co były na AS) maskownice są mocowane na właśnie takie magnesy. Głosnik 10" nie robił na nich wrażenia :)

Takie magnesy naprawdę mocno trzymają, muszą być po prostu w małej odległości od siebie.
Ja mam jakieś 6mm odległości, to już jest sporo, a i tak trzyma.

Bocian dał większe magnesy, to jak na próbę przytwierdził kawałek płyty do płyty, to ciężko było ją odkleić :D
 
Powrót
Góra