• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
"...Ten człowiek to po prostu fascynat który po raz pierwszy usłyszał głośniki ze stargo kołchoźnika i tak się bardzo zachwycił że wstawił ich tam cztery." - no tak, zapomniałem jak dobrze go znasz.

Dla mnie bas z tego zestawu i scena były i są dla mnie referencją do dziś. A słuchałem tego zestawu 2 lata temu. Jedynym zarzutem jest podbarwienie pochodządze z materiału membrany średniotonowca, które jest plusem na wokalach i smyczkach, ale już na fortepianie się wykłada.
Ale co tam bez charki +-1db to nie ma prawea grać...
 
Ok panowie, nie jestem modem ale moze nie rozciagajmy tego tematu niepotrzebnie. On juz i tak jest nadymany informacjami nie do konca zwiazanymi z TL. Oczywiscie ja rowniez postaram sie trzymac fason :P
 
Taki urok niepowlekanego papieru. Papierowa barwa nie ma nic wspólnego z brakiem umiejętności konstruktora czy brakiem osłuchania, ponieważ jego celem nie była eliminacja tej barwy.
 
To nie urok tylko cecha i nie papieru tylko głosnika. I po to sie robi filtracje i wielodrożnośc żeby wady przetworników wycinać, a ne je eksponować. To ze ktoś ma spaczony gust można sobie nazywać "osłuchaniem". Ale robienie ołtarzyków ze staroci grajacyh nosowo na filtrach pierwszego rzędu trudno w ogóle nazwać umiejętnościami w jakimkolwiek znaczeniu.

Powróćmy jednak do konstrukcji TL bo jeszcze troche poczytam o podobnych wynalazcach i dostane kolki ze śmiechu.
 
Nie na temat...
Apropo "desek" ciekawe porównanie:


Chociaż ciężko nie oprzeć się wrażeniu że dużo tutaj dodało pomieszczenie, totalnie nie przystosowane akustycznie.
 
W następnym odcinku filmików z Yutuba zobaczymy porównanie jakości DVD vs. I-MAX.... Oglądając go w kompersji MPEG2 i formacie 360p :D
Niektórzy nawet na 10" ekranie swojego net-topa :D
 
Nie na temat...
Kurde...załóżcie sobie nowy wątek czy coś....temat jest o TL a wy nawijacie twardo o odgrodach...
Może warto wydzielić posty nie na temat do nowego, innego wątku?
A ten post po tej operacji wykasować.
 
Nie na temat...
Ja jestem za....jak już zrobię TL'ke na U8955a to trzeba będzie pomyśleć o odgrodzie, na początek na średnich tonach.
 
Cudem przebrnąłem przez wszystkie strony w celu skompletowania ciekawych i wartych informacji.
Zrobiłem ..uwaga.. 18 stron a4 w tym 5 albo 6 to zdjęcia pomiarów. W zasadzie to jest kilka ciekawych informacji.
Przydatne przede wszystkim są pomiary a konkretnie dabylowe porównanie tl,mini tl oraz br jak również świetnie ukazane pomiary pogromcy dotyczące wytłumienia tunelu gąbką, watą i watoliną. Jest też kilka ciekawych stwierdzeń i rzeczowych informacji które naprawdę da się nieźle streścić. Celowo pominąłem dyskusję na temat tasuków oraz symulacji.
Szkoda że ponad 3/4 tematu nadaje się do śmieci :)
Ciekawe są jeszcze pomiary Yoshi'ego ze zwiększającym się Tunelem za głośnikiem, mam te pomairy na dysku jeszcze z czasów audio manii. Szkoda tylko że nikt nie przetestował rezonatorów helmholtza bo temat też godny uwagi.
 
Ale te trezonatory to chyba nic innego jak BR. Była o nich mowa tutaj.

Mnie ciekawia inne wnioski, do których nie udało mi się dojść podczas czytania wątku. Dotyczące proporcji tunelu w wersji silnie zwezajacej się. Mianowicie od jakich proporcji tunelu obudowę TL mozna już traktowac jak działajacą w sposób podobny do BR ? Takich pośrednich rozwiazań jest w Internecie bardzo dużo i pewnie wartoby się przyjrzeć na ile maja one sens i logikę a na ile wynikają głównie z chęci wyróżnienia sie z tłumu innych rozwiazań BR względem których nic nie wnoszą.

Mam za soba jedną taką eksperymentalną konstrukcję która nawet mi się podobała z powodu łagodnego spadku basu. Ale po pewnym czasie słuchania stwierdziłem że definicja basu nie jest jakoś wyraźnie lepsza od BR, tyle że mniej uderza w uszy bo zwyczajnie jest go mniej względem wyższego pasma basu. I w TL zakres "regulacji" ilości basu jest bardzo szeroki ale kosztem jakości. I szczerze mówiąc jestem w pewnej rozterce pomiędzy BR a TL (chodzi mi oczywiście o zastosowanie ich do konkretnego głosnika w moim przypadku, a nie takie sobie tylko dywagacje luźne o wyzszości swiąt wielkiej nocy nad świetami bożego narodzenia).
 
Szkoda tylko że nikt nie przetestował rezonatorów helmholtza bo temat też godny uwagi.

Aktualnie w pracach nad moim monitorem studyjnym TL na Tonsilach sprobuje liznac tego tematu. Mam juz pewne wnioski, wstepne proby. Opisze to w temacie monitorow.

Mianowicie od jakich proporcji tunelu obudowę TL mozna już traktowac jak działajacą w sposób podobny do BR ?

Wlasciwie to trudno powiedziec. Nawet przy zwezeniu wyjscia do Sd 0.5 trudno powiedziec gdzie konczy sie pojemnosc, a gdzie zaczyna tunel. Glowna zaleta typowej TL jest to, ze wyjscie ma minimum powierzchnie Sd glosnika, dzieki czemu powietrze pracuje swobodniej i bez turbulencji. Napewno takie zmniejszanie wylotu obniza strojenie tunelu. Krotka linia moze byc zestrojona bardzo nisko. Sa przypadki, w ktorych takie rozwiazanie moze byc bardzo ciekawe, np. jak upchac tunel linii dla glosnika 20 cm w obudowie monitora. Robilem projekt takiej obudowy dla Tonsila GDN 20 100 i obudowa nie przekraczala pojemnosci oryginalnych projektow basrefleks. Nie wiem oczywisci jaki wplyw mialoby to na brzmienie basu, ale napewno bylby inny niz z basrefleksu.

Mam za soba jedną taką eksperymentalną konstrukcję która nawet mi się podobała z powodu łagodnego spadku basu. Ale po pewnym czasie słuchania stwierdziłem że definicja basu nie jest jakoś wyraźnie lepsza od BR, tyle że mniej uderza w uszy bo zwyczajnie jest go mniej względem wyższego pasma basu. I w TL zakres "regulacji" ilości basu jest bardzo szeroki ale kosztem jakości. I szczerze mówiąc jestem w pewnej rozterce pomiędzy BR a TL (chodzi mi oczywiście o zastosowanie ich do konkretnego głosnika w moim przypadku, a nie takie sobie tylko dywagacje luźne o wyzszości swiąt wielkiej nocy nad świetami bożego narodzenia).

Czasami bywa tak, ze dodawanie tlumienia wcale nie musi poprawic nam odpowiedzi calej konstrukcji. Wielkie znaczenie ma offset, ktory albo nam wszystko zepsuje, albo da mozliwosc zastosowania mniej tlumionej obudowy. Probujac wytlumic jedno, zaczynamy tracic to na czym zalezy nam najbardziej. Sztuka jest znalesc dobry kompromis miedzy jednym, drugim.

Zrobilem obudowe testowa dla GDN 15 40 3 i niskiego basu jest za duzo! Sprawia to dziwne wrazenie, bo patrzy sie na taki maly wooferek, ale jak dupnie niskim basem to czlowiek drapie sie po glowie i szuka gdzies ukrytego subwoofera. Dla kogos to moze byc super, ale wg mnie to troche skomplikowana sprawa. Pasmo powinno byc odpowiednio wywazone, bez nadmiernego rozciagania basu.

http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble Homemade Hifi_Optimo_copy.pdf tutaj mozesz zobaczy pare pomiarow TL i opisu brzmienia. Wlasnie takiej mocno zmniejszajacej przekroj i innych typowych tuneli.
 
poczytałem i jedna ciekawostka - porównanie BR z bardzo dużym portem do klasycznego TL o zblizonym przekroju wylotu. Z tego co rozumiem i widze na pomiarach takie przewymiarowane BR daje znacznie wieksze spl na basie i dalej również silne rezonanse. Zwężający sie TL działa bardziej stratnie tłumiąc wyższe pasmo i łagodząc podbicie. To jest dość interesujący wniosek.
 
Powrót
Góra