• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Raven, jeżeli faktycznie chodzi o 12-SB34NRX75-6, że to z uwagi na niskie EBP znakomicie czuje się w OZ, to hm... z całą pewnością nie bez aktywnej korekcji. Głośnik może i czuje się w OZ znakomicie, ale konstruktor ma prawo oczekiwać więcej basu od silnej 12-calowej pompki, która w obudowie OZ z Qtc 0,707 ma dostać niecałe 50 litrów objętości, by osiągnąć w niej f3 45 Hz (nawet zwiększenie obudowy do 200 litrów nie spowoduje tu istotnego zwiększenia zejścia). Nie upierałbym się w tym wypadku przy szlachetnej OZ. Ten SB12 w LT zachowuje się nieco - zauważalnie - lepiej, oczywiście kosztem tego czy tamtego, ale nie aż tak wielkim kosztem jaki nastąpiłby, gdyby zastosować go w BR.
 
12-calowej pompki
Ma prawo oczywiście . Ale do niskiego grania są inne głośniki .
Ten to łuczek a nie pompka ;)

Zacytuje Zaph-a:
Two SB12.3's in a room is more output and low end than any sane person would need.
The shallow 2nd order rolloff of the sealed box extends low end usefulness a lot lower than most vented designs. The ridiculous fight for the lowest anechoic F3 isn't going to help anyone much in a normal room. F10 is a little more important.
 
Tak, do niskiego grania w OZ lepiej wziąć inny głośnik.
Chodziło mi o to, że taki SB i jemu podobne są na świecie i niby pasują do OZ, ale nie za bardzo i mimo niskiego EBP jednak lepiej im właśnie w LT, co zupełnie nic nie udowadnia w przedmiotowej kwestii, ale wskazuje, że nie obudowa, ale głośnik narzuca takie, czy inne zastosowanie. Jasne, że można celować na konkretny rodzaj obudowy z dowolnych powodów: jednak nie jest wszystko jedno, z jakiego głośnika się skorzysta i zachowanie koncepcji typu obudowy może wymóc i wymaga dopasowania do niej przetwornika.
Głośnik kluczowym elementem, obudowa wtórnym.
Większość produkowanych głośników budowana jest pod specyfikę obudowy wentylowanej (tu decydujące proporcje rozmiaru obudowy a ilości basu z obudowy, stosunek tych dwóch współcześnie stawianych wymogów) i mimo szacunku i sympatii do OZ, większość dziś produkowanych głośników trafia do BR (LT lepsze lecz kłopotliwsze, przemysłowa produkcja musi stawiać na prostsze, tu BR wygrywa). To wyjaśnia przy okazji tę dominację BR: skoro najlepiej sprzedaje się BR, bo to małe a basuje, to dostosowuje się produkcję do wytwarzania przetworników dedykowanych do tego typu obudowy. To proste mechanizmy ewolucyjne, na placu zostaje niekoniecznie najlepsze, ale z pewnością to, co najpopularniejsze.
Wyjaśnia to również, po co i dlaczego LT w rękodziele DIY-owskim. Otóż przetworniki zdatne do obudowy wentylowanej najogólniej nadają się do LT, bo to jest obudowa wentylowana. Skoro więc ktoś pragnie nieco lepszego brzmienia, a nie wadzi mu ewentualny większy rozmiar, rozwiązanie narzuca się samo... Precz z gołębiem (OZ) na dachu. Łatwiej dopasować lepszą w działaniu obudowę do głośników, jakie ma się bez trudu do dyspozycji, niż szukać takiego specyficznego głośnika, który do może jeszcze lepszej obudowy zamkniętej pasuje, bo o takie zwyczajnie jest znacznie trudniej.
Dyskusja, która obudowa sama w sobie i z siebie samej jest najlepsza i ma wszystkie inne pod sobą jest daremna i możliwa jedynie, gdy się całkowicie pominie kwestię przetwornika. A to rodzaj nadużycia, skoro bez przetwornika obudowy w ogóle z zasady nie grają, a zmiana głośnika w obudowie wymaga korekty obudowy lub wręcz jej przekonstruowania pod jego indywidualne parametry.
Nie stawiajmy wozu przed koniem.
 
A to niespodzianka! Nowe Twenty.22 z 6.5 calowka nie posiadaja juz offsetu. Chlopaki przeprojektowali obudowe, wyciagajac najdluzsza linie jaka dalo sie upchac w obudowe monitora.

 
Mam pytanie. co daje wygłuszenie ścianek ? Czy jest możliwość uzyskania mega basu (tak aby było go czuć jak najmocniej na ciele) z tonsila gdn 30/120 ?
 
Najmocniej... czuć na ciele, jak trzęsie?
Uzgodnijmy terminologię i zakres pojęć.
O jakim trzęsieniu mowa?
Jak mocnym? Ręce i nogi odlatują? Czy tylko szeleści zarost na klacie? Mdli, ślinotok, niepokój, szum w uszach, niekontrolowane dźwięki i wypróżnienia?
Trzęsienia mają być jakieś szczególne?
Na ciele, znaczy całym ciele, czy tylko na głowie, grzbiecie, w kiszkach, stopach, odstających/zwisających częściach ciała?
Jeżeli o takie skrajne osiągi chodzi to nie, nie. Nie nada się.
 
Chodzi mi, aby uzyskać z tego głośnika jak najmocniejszy bas, teraz mam zrobioną obudowę br ok 70l ok 37Hz, i średnio mnie zadowala. Tak aby go było czuć jak np w klubach etc, nie ważne czy będzie urywało nogi i ręce, ma być jak najmocniejszy. I jeśli macie pisać teksty typu "wymiękam" to się nie odzywajcie w ogóle bo tylko śmiecicie temat.
 
Chodzi mi, aby uzyskać z tego głośnika jak najmocniejszy bas, teraz mam zrobioną obudowę br ok 70l ok 37Hz, i średnio mnie zadowala. Tak aby go było czuć jak np w klubach etc, nie ważne czy będzie urywało nogi i ręce, ma być jak najmocniejszy. I jeśli macie pisać teksty typu "wymiękam" to się nie odzywajcie w ogóle bo tylko śmiecicie temat.

Kolego, jak chcesz zeby bylo jak w klubach, to sobie kup lub zrob subwoofer PA, na glosniku 18 cali i nie zasmiecaj tematu linii transmisyjnych glupimi pytaniami. To nie elektroda mekka gimbusow.
 
Witam wszystkich.
Jakiś czas temu zbudowałem kolumny Fineline na głośnikach Wavecor według projektu Klang+Ton.
Jestem bardzo zadowolony z jakości dźwięku, szczególnie niskich tonów.
Przyszedł jednak czas na coś lepszego, oczywiście TL.Co sądzicie o projekcie
http://ru-audiomania.livejournal.com/4919.html
Czy nie zakradły się tam jakieś błędy w zwrotnicach. Na razie doszukałem się drobnego błędu w wymiarowaniu kolumn.
Pozdrawiam
Zbyszek
 
Witam, bo to mój pierwszy post na tym forum.

Ktoś na innym forum wpadł na pomysł, że można by w kinie domowym zrobić w podeście pod ekranem subwoofer w obudowie typu linia transmisyjna gdzie cały podest byłby tą obudową.

Tu jest przykład takiego podestu (jeszcze nie zabudowanego). Oczywiście gdyby zamontować w nim głośniki basowe to musiałby być wyższy.

168380


A tu jest przykład trochę innego zabudowania głośników niskotonowych pod ekranem.

Subs_Front_Small.JPG


Subs_Back_Small.JPG


No i teraz pytanie, czy taka obudowa miałaby sens i czy można by dzięki niej uzyskać mocny, szybki i nisko schodzący bas?
 
To chyba za odgrodę można już uznać takie zabudowania, z tysiąc litrów objętość za głośnikiem.
 
Przydałoby się więcej zdjęć aby dokładnie ocenić co to jest. Aczkolwiek słuszne mogą być osądy że zagra to potężnie.
 
Ta przykładowa zabudowa to Infinitely Baffled, nie wiem jak się to prawidłowo tłumaczy.

Co da lepszy bas, IB jak w tym projekcie czy TL zabudowana w podeście pod ekranem?
 
Ostatnia edycja:
Jak już infinity baffle czyli nieskończona odgroda czyli teoretyczna obudowa idealna. Ale ten projekt nim nie jest.
 
Absurdalna obudowa. Jakbym mial isc w taki hardkor, to wolalbym zrobic ze 4 suby na 18 calowym tluczku estradowym w obudowie OZ z korekcja i siemano. Tylko zastanawiam sie, czy ludzie faktycznie potrzebuja az takiego cisnienia?
 
Tylko zastanawiam sie, czy ludzie faktycznie potrzebuja az takiego cisnienia?

Ci do których dotarło, iż co by nie zrobili, to bas ich nie porozrywa na strzępy i nie zabije, przerzucają się na jakościowe granie, a inni dalej próbują, jak widać na powyższym przykładzie. 4x FI BL 18 w samochodzie by spokojnie szyby z uszczelkami wyjęły, ze 160db by to wytworzyło.
 
Powrót
Góra