• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Ale to przeciez bedzie zupelnie inna kolumna, niewiele bedzie miala wspolnego z oryginalem. Nawet na oczy nie widzialem tych Tweenty, a co dopiero ocenic jak graja. Jakis tam projekt zawsze mozna sprobowac zrobic, ale raczej nie na awx.
 
dobra rozumiem to proszę o przemyślenie głośników i zwrotnicy i jak coś to odp chętnie się pobawię bo mam jeszcze 2 miechy rewiru ....
 
Ja nieśmiało, na marginesie i już mnie nie ma: medytacją zwrotnicy nikt nie załatwi... A tak w ogóle to to byłby może i inspirowany PMC, ale kompletnie nowy i samodzielny projekt, wygląd jest tu względem mniejszej istotności. Nie lepiej jakiś już opracowany projekt zmontować?
 
tylko jaki ? jakieś linki ? mnie interesuje tl najlepiej z przodu i do tego na jakiś konkretnych podzespołach i przepraszam za tą zwrotnice to na końcu się dopasuje napisałem tak bo myślałem właśnie o jakimś gotowym projekcie
 
Ja nie znam zadnego gotowego projektu monitora TL, a juz z wyjsciem na przedniej scance to w ogole abstrakcja :) Generalnie duzo pracy, czasu, pomiarow...

PMC to w ogole mnie dziwi troche, bo nie widac u nich jakiejs konsekwencji w stosowaniu okreslonych tuneli. Chociaz moze to i dobrze, elastyczni sa.

Mam gdzies test z pomiarami tego Tweenty.
 
no nic proszę przemyśleć może Pan cegiełkę i ktoś inny cegiełkę i tam gdzieś jakaś informacja i poskładamy to w całość i założymy nowy monitor DIY TL z Przodu
pozdrawiam i czekam na odp
 
IMO robienie TL na 1/8 fali ma tkai sam sens jak robienie 1/8 falowych anten. Jakis tam zasięg będzie..
Ale czy TDL nie robił właśnie na 1/8 fali ? W końcu tunel np. w kolumnie Studio 4 nie jest jakiś wybitnie długi. Chyba, że to zupełnie inna konstrukcja :)
Dlatego pytam o to, bo interesuje mnie zbudowanie czegoś na kształt kolumny Onkyo Scepter 3001. A przy moim głośniku, tunel będzie sobie trochę liczył.
 
To ONKYO Scepter 3001 to piękny mebelek i pewno gra wyśmienicie.
Ale to nie jest linia transmisyjna.
To jest tapped horn, takie pokrewne linii transmisyjnej.

---------- Post dodany o 17:18 ---------- Poprzedni post o 17:16 ----------

Marian: ten wylot musi być większy niż początek, bo to horn. Jest i tak skromny całkiem.
 

Załączniki

  • linia wylot.JPG
    linia wylot.JPG
    10 KB · Wyświetleń: 0
Jeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły. Trzebaby trochę porównać wyników symulacji pod hornrespem, by dobrać do określonego głośnika odpowiednią dla niego długość tunelu i stosunki Sd.
 
Jeżeli ku wylotowi ma iść zwężenie, jak to bywa w linii transmisyjnej, to dwa Sd na wylocie niekoniecznie, bo wlot w takim razie byłby równy lub jeszcze większy, plus długość tunelu dałoby to obudowę rozmiaru stodoły.

Nie do końca mi o to chodziło.
To może wkleję inny rysunek.

Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.
 

Załączniki

  • linia wylot.JPG
    linia wylot.JPG
    12.9 KB · Wyświetleń: 0
Czyli czy należy sumować Sd tunelu dla "napierającej" membrany z Sd tunelu fali dla "cofającej się" membrany? Czyli 1Sd + 1 Sd?
Nie. Choć tunele są odrębne, jedno Sd na wylocie.
Zwiększenie do 2 Sd rozstroi tunel (podwyższy strój, wprawdzie niewiele, ale zawsze).
 
Wg mnie nie da się tego prawidłowo zgrać. Siła i szybkość fali będzie różna i jedna drugą bedzie zakłucać.
Fala z głośnika zaburzy tunel. Ale to take moje skrome dywagacje, testować, testować.. Może wyjdzie coś fajnego.
 
Idea łącznego wylotu jest dla Tapped Horn założeniem i warunkiem wyjściowym: linia transmisyjna jest tu tylko szczególnym przypadkiem. Zwężający się, prosty czy rozszerzający się bieg tunelu zasady działania nie zmienia, jedynie wpływa na efekt pracy całości.

---------- Post dodany o 08:53 ---------- Poprzedni post o 08:50 ----------

Wyspecjalizowanym softem do obliczania TH jest hornresp. Sporo tego ludzie budują i chwalą, choć dla większych głośników wychodzą spore obudowy, patrz projekty na diyaudio.com (bo jednak horn to horn...).
 
O ile mi wiadomo prędkość dźwięku jest niezależna od jego częstotliwosci, więc niski bas będzie tak samo szybki jak wysoki bas a nawet tak samo szybki jak średnie czy wysokie tony :flapper:

Doleję oliwy. Szybkość basu o której to pisał Pogromca to nie częstotliwość a amplituda moim zdaniem. Raz, że instrument wytwarzający takie dźwięki ma swoją bezwładność a dwa że nawet wygenerowanie jej syntetyczne walczyć musi z bezwładności ucha (układ nerwowy też ją ma).

Prędkość fali w tym zjawisku to raczej dowód na to, że impuls w basach nie ma znaczenia, bo jest nad wyraz duża w stosunku do częstotliwości przenoszonej.

Zupełnie swoją drogą, odróżnisz sinusoidę 30 Hz od drugiej lekko zniekształconej? Wątpliwe. Wątpliwy tez jest efekt "szybkosci" basu, za to bardzo prawdopodobny jest efekt poduszki tłumiącej bas (wygaszajacej) zbyt szybko co na sluchaczu robi wrażenie szybkiego basu. I odwrotnie - brak tej poduszki robi wrażenie buczenia.

A wkładał ktoś z was kiedyś głowę do "korka"? (perkusja) Gwarantuję że będzie buczenie o ile uszy wytrzymają.

No chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".
 
Nie do końca mi o to chodziło.
To może wkleję inny rysunek.

Chodzi mi o to, czy w sytuacji jak na rysunku, trzeba dać wartość 2SD, aby "fala dźwiękowa" z głośnika + z linii mogła swobodnie przepłynąć przez wylot zaznaczony na czerwono, w momencie gdy nie ma zwarcia akustycznego a głośnik i wylot linii są w fazie.

Wg mnie takie ułożenie dwóch wylotów z głośnika i z linii pod kątem 90 stopni będzie zaburzać się wzajemnie. Poza tym zanim "doleci" fala z tylnej części membrany na wylocie będzie fala z przedniej części, czyż nie? to co na rysunku poniżej wydaje mi się być lepsze.

linia wylot2.JPG

Zwężenie tunelu na wylocie ma spowodować również zwiększenie prędkości fali.
 
No chyba, że jestem laikiem i nie rozumiem zjawiska to proszę o jasne zdefiniowanie co to jest "szybki bas".

Dla mnie to sytuacja kiedy linia basowa i stopa sa idealnie punktowe i czytelne. Bas może nie mieć zupełnie uderzenia, ale jeżeli nie gubi się to dla mnie jest szybki.
 
Powrót
Góra