• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
Jak wspomniał pan Tarasiuk na swoim blogu, Pico Lino grają bardzo przestrzennie przy odpowiednim ustawieniu. Koszt wraz z obudową to około 800 zł. Myślę, że warto było :) Teraz muszę wybrać do nich wzmacniacz. Nuty słucham z komputera, przez usb do DAC-a Nostromo. Zależy mi najbardziej na dobrej stereofonii, najmniej na dużych mocach. Lubię ciche słuchanie muzyki w nocy. Czy możecie polecić mi jakiś starszy model wzmacniacza dual mono typowo pod te kolumienki? Powiedzmy do 1500 - 2000 zł?
 
Bo mysle, ze majac do wydania 800zl, moglbys zrobic ogolnie bardziej uniwersalne kolumny, np na fountekach. Jestem co prawda fanem szerokopasmowek, ale nie w takim wydaniu. Wiele konstrukcji z klang und ton, to taka troche sztuka dla sztuki. Sporo ciekawostek, niepospolitych rozwiazan, ale rowniez rzeczowych i oplacalnych konstrukcji.
 
Zgadza się, ale do bloku (kawalerka) wydają się odpowiednie, mając na uwadze zdrowie sąsiadów ;) Niestety nie jestem zbyt w temacie żeby porównywać je do innych, natomiast jak dla mnie brzmią świetnie. Może jest ktoś z bielska-białej, kto mógłby ocenić je bardziej obiektywnie - zapraszam na kawę :) I jeszcze pytanie: czym je napędzać? NAD 3020 byłby odpowiedni?
 
Jak tanio, to warto i napędzi spokojnie mimo deklarowanych 25 watów. Jeżeli szukasz "neutralnych", to poszukał bym jeszcze czegoś w stylu Creek 4330 MkII l - można znaleźć czasem w dobrej cenie lub np. któryś z końca listy http://audio.com.pl/pdf/akademia/2001_03_p96.pdf
Creek jest nawet na Allegro ale trochę drogo http://allegro.pl/listing/listing.p...pe=wszystkie+działy&bmatch=seng-v6-p-2-e-0904


oops pomylił mi się najstarszy NAD 3020 z tym z połowy lat 90-tych 302, pierwszy o ocieplonym brzmieniu a drugi wzór neutralności.
 
Ostatnia edycja:
wpływ komory przed wylotem z tunelu, bez wygłuszenia (surowa buda bez gąbek) i po wygłuszeniu.

 
No to co widać. tą gąbka jest jeszcze mało skuteczna, znalazłem trochę inne wypełnienie.
 
No też mnie to drażni muszę cis pobabrać w tym jeszcze. Tunel wypełniony holofilem (fajny materiał) ale bez offsetu trudny do ogarnięcia. Ogólnie dochodzę do wniosku że głośniki z niskim QTS średnio się nadają do TL.
 
Witajcie
miałbym pytanie do kolegów praktyków z TL. Z racji ze nie za wiele w moim odczuciu praktykowałem z TL, jakoś nie za często było po drodze.
Czy mógłbym prosić o pomiary , schematy idealnej charki odpowiedzi tunelu w waszym odczuciu ?? i na jakim optymalnie powinna być poziomie ( efektywność względem FR kolumn ) ??
 
Ostatnia edycja:
Nie da sie jednoznacznie odpowiedziec na to pytanie, bo nie ma jednej i wlasciwej metody projektowania obudow TL. Jest tu zbyt wiele zmiennych, ktore uniemozliwiaja wskazanie jedynie slusznego podejscia.
Jednak gdyby tak probowac to uproscic, to najlepsza linia transmisyjna to taka, ktora ma mozliwie najwieksza efektywnosc w zakresie rezonansu cwiercfalowego i jednoczesnie mozliwie najmniejsze rezonanse harmoniczne, ktorych nie chcemy. Im mocniej tlumimy tunel, tym slabiej promieniuje i teoretycznie tym slabsze powinny byc niechciane rezonanse. Przyjmuje sie, ze pasmo antyrezonansow w dobrej TL, powinno byc ponizej 12dB w zgledem efektywnosci glosnika w tym samym pasmie. Czyli jesli jest to konstrukcja dwudrozna, to w zakresie sredniotonowym np 300-800hz rezonanse harmoniczne tunelu w tym pasmie powinny miec efektywnosc nizsza o 10-12db. Czesto jednak, trudno dokladnie ocenic ile tych dB w rzeczywistosci jest, poniewaz dodanie odpowiedzi portu do odpowiedzi glosnika nie jest takie proste, szczegolnie w przypadku konstrukcji o niskim strojeniu.
Jak wiadomo, najwieksze znaczenie w TL ma chyba offset glosnika, poniewaz to ten mechanizm bezposrednio odpowiada za stopien niechcianych rezonansow w danym pasmie. Musi on byc wlasciwie dopasowany do calej konstrukcji. Wiecej swobody jest w systemach trojdroznych, konstrukcje dwudrozne sa bardziej wymagajace i trudniejsze w uzyskaniu rownej charakterystyki przenoszenia, przy jednoczesnie duzej efektywnosci basu z portu falowodu.
 
Powrót
Góra