• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Linia transmisyjna, wady zalety, ciekawostki

  • Autor wątku Autor wątku Rfck
  • Data rozpoczęcia Data rozpoczęcia
To zrob pomiar bliski jak pan Bóg przykazal, dodaj do siebie i będziesz widział co jest grane
spokojnie radze sobie - nie od dzisiaj :)
tutaj dla przykładu ( to akurat świeżutki projekt )
pw7zqy9spro1494bbcsr_1416078603.jpg

jest naniesione na czerwono uśrednienie tego z czym sobie pomieszczenie nie poradziło. Na komorę wielkości hali nigdy mnie nie będzie stać :(

- - - - - aktualizacja - - - - -

Myśle żeby sie pobawić Tlką na poważnie i konkretnie ale ciągle brakuje czasu. Stąd moje może śmieszne pytania do aktualnie praktykujących ten temat.
 
Ale po co komu komora wielkosci hali?
Wydaje mi sie, ze pomiary bliskie plus dalekie sa bardziej wiarygodne, tzn pokazuja przewidywane pasmo zestawu w idealnej komorze, bez nanoszenia nalecialosci pomieszczenia. Gdybym byl Twoim klientem zestawu glosnikowego, to zarzadalbym pokazania prawidlowych pomiarow bliskich zsumowanych z dalekimi, bo tylko tak widzialbym co faktycznie potrafi zestaw, ktory mialbym zamiar kupic. W koncu kazdy z nas ma inne pomieszczenie, wiec jaki jest sens dokladac pomiar Twojego pomieszczenia do zestawu glosnikowego?


Myśle żeby sie pobawić Tlką na poważnie i konkretnie ale ciągle brakuje czasu. Stąd moje może śmieszne pytania do aktualnie praktykujących ten temat.

TL wdzieczny temat, ale absorbuje duzo czasu, tym wiecej im bardziej chcesz sie zblizyc do idealu. Najgorsze jest to, ze pewne rozwiazania, ktore daja swietne rezultaty, narzucaja Ci ogolny zarys konstrukcji zestawu, ktory moze akurat nie pasmowac do jakiejs tam wizji. To jest duze ograniczenie. Po prostu czasami w pewnych obudowach nie da sie osiagnac dobrych wynikow i koniec.
 
Nie na temat...
dlaczego betonowy bunkier? co to ma wspólnego z wygłuszeniem w środku
Izolacja dźwięku, bez tego nie można iść dalej... Na akustykę składa się 3 główne aspekty: izolacja, absorpcja, dyfuzja. Pro komora be to taka w której nie mierzy się tylko średniego i wysokiego pasma :) Wszelakie najmniejsze niechciane drgania muszą być poza pomiarem właściwym...

Na komorę wielkości hali nigdy mnie nie będzie stać
By zrobić dobre 3W (okolice 300Hz) niepotrzebna chyba znowu aż tak profesjonalnej ?
 
Z drugiej strony ich konstrukcje bronia sie swoim dzwiekiem
Nie obroniły się jak dla mnie .
Warunki domowe więc raczej nie były przeszkodą . Kable audiofilskie ;)
Jak na kolumny za ponad chyba 10k to słabo bym powiedział .
Jakości basu też nie stwierdziłem co najwyżej protezę w postaci podbicia średniego basu /niższego środka .
A co tam się na niższej średnicy działo to nie wiem ale nic dobrego .
Średnie ? hym .
W stereophile też atkinson próbował się doszukać jakiś zalet TL ale mu się z tego co pamiętam nie udało ;)
I feel that a more conventional reflex, or even sealed-box, alignment would have produced a better all-around speaker design.—John Atkinson
However, as with other transmission-line designs we have reviewed, it remains unclear to me what sonic benefit is gained by the increase in system complexity.—John Atkinson
Więc nie wszyscy są zadowoleni i zadania są jednak podzielone jak to zwykle bywa ;)
 
Ostatnia edycja:
By zrobić dobre 3W (okolice 300Hz) niepotrzebna chyba znowu aż tak profesjonalnej ?
jak widać na wykresie 4 posty wyżej nie potrzeba ( podział na 250Hz ) wszystko widać.
Pol-Audio projektuje u Siebie z wielkim powodzeniem i renomą.A z tego co piszą to w pełni wiarygodnie mierzą do 200Hz. Przyzwyczaiłem się ze zawsze musi być "coś".
Dla mnie najważniejsze jest ze pracuje u Siebie - mogę sobie pracować ile chce i kiedy chce. Nie wyobrażam sobie wynajmować "czas" w komorze bezechowej i wszystko wozić tylko dla lepszej dokładności pasma 20-150Hz

- - - - - aktualizacja - - - - -

Nie mogę sobie także wyobrazić jak projektuje kolumny taka firma która wynajmuje komorę i wszystko wozi tam i z powrotem. Przecież aby zaprojektować dobre nawet proste kolumny trzeba przy nich długo grzebać.

- - - - - aktualizacja - - - - -

W stereophile też atkinson próbował się doszukać jakiś zalet TL ale mu się z tego co pamiętam nie udało
ja nie mam dużego doświadczenia w TL więc nie wiem.
Dlatego chce spróbować zrobić coś dobrego i się przekonać ( może kiedyś :)). Bas to chyba z dużych wooferów najlepszy obojętnie czy w OZ czy BR. Małe to zawsze kompromisy ale niestety rynek klienteli dyktuje warunki.
 
nie bądź złośliwy .
Pokaż mi drugą "F" która daje w dokumentacji projektu tyle "K" co Ja ?
Nie jestem zlosliwy, staram sie uzyskac odpowiedz, dlaczego jest tak, a nie inaczej :)


Nie obroniły się jak dla mnie .
Warunki domowe więc raczej nie były przeszkodą . Kable audiofilskie
Jak na kolumny za ponad chyba 10k to słabo bym powiedział .
Jakości basu też nie stwierdziłem co najwyżej protezę w postaci podbicia średniego basu /niższego środka .
A co tam się na niższej średnicy działo to nie wiem ale nic dobrego .

Juz raz to pisalem. Wez je do domu, posluchaj, przetestuj i wydawaj opinie.




W stereophile też atkinson próbował się doszukać jakiś zalet TL ale mu się z tego co pamiętam nie udało
I feel that a more conventional reflex, or even sealed-box, alignment would have produced a better all-around speaker design.—John Atkinson
However, as with other transmission-line designs we have reviewed, it remains unclear to me what sonic benefit is gained by the increase in system complexity.—John Atkinson
Więc nie wszyscy są zadowoleni i zadania są jednak podzielone jak to zwykle bywa

Podales JEDEN przyklad opini i na tym opierasz swoja wypowiedz. To chyba za malo? Ja Ci moge podac dziesiatki opinii z innych testow, rowniez z branzy proaudio, jak rowniez opinie ludzi, ktorzy pracuja na kolumnach PMC i nie wyobrazaja sobie pracowac na innych. To tez malo? Rozumiem, ze sa rozne gusta i to jest super, ale widze, ze caly czas starasz sie wmowic mnie i innym, ze te konstrukcje sa do kitu. Nawet na Audiostereo jest kilka wpisow osob, ktorym brzmienie PMC bardzo sie podobalo. Wiec jak widzisz, zalezy jak co komu lezy.

Ludzie kupuja te kolumny i sobie chwala, nie chca zamieniac na inne. Nie kazdemu da sie dogodzic, stad tyle roznych opinii i testow. Znasz jakis zestaw glosnikowy, ktory nie ma ani jednej negatywnej opinii? Albo inaczej, ktory zestaw na AS nie mial ani jednej negatywnej opinii? Podpowiem Ci - nie bylo takich zestawow i nigdy nie bedzie.

- - - - - aktualizacja - - - - -

jak widać na wykresie 4 posty wyżej nie potrzeba ( podział na 250Hz ) wszystko widać.
Pol-Audio projektuje u Siebie z wielkim powodzeniem i renomą.A z tego co piszą to w pełni wiarygodnie mierzą do 200Hz. Przyzwyczaiłem się ze zawsze musi być "coś".
Dla mnie najważniejsze jest ze pracuje u Siebie - mogę sobie pracować ile chce i kiedy chce. Nie wyobrażam sobie wynajmować "czas" w komorze bezechowej i wszystko wozić tylko dla lepszej dokładności pasma 20-150Hz

Wlasnie, dokladnie wiedza jak wykorzystac taka komore. Robia pomiary do 200hz i wiedza, ze ponizej tego nic nie bedzie wiarygodne. Zostaja tylko dwie opcje, pomiary bliskie lub pomiary na powietrzu metoda ground plane.

- - - - - aktualizacja - - - - -

Tu taka ciekawostka http://www.eis.com.pl/virtual/article.php?sid=1915 Test PMC IB2, w ktorych Atkinson nic szczegolnego nie znalazl. Ja wiem, ze sa lepsze glosniki i w ogole, ale pisanie, ze takie paczki niczym szczegolnym sie nie wyrozniaja, to jest kompletny nonsens.
 
Juz raz to pisalem. Wez je do domu, posluchaj, przetestuj i wydawaj opinie.
Słuchałem w lepszych warunkach niż mam w domu ;)
A Ty słuchałeś w domu ?
to chyba 23 było .

Podales JEDEN przyklad
Mogę znieść więcej ;)
Z atkinsonem się w wielu sprawach nie zgadzam ale akurat w temacie kolumn z jego zdaniem trzeba się liczyć .
Przesłuchał i pomierzył ponad 300 kolumn z samej góry więc ma już jakieś tam rozeznanie ;)

starasz sie wmowic mnie i innym, ze te konstrukcje sa do kitu.
A Ty starasz się nam wmówić że to cud miód i malina ;)
Jak dla mnie te 2 drożne reprezentują poziom DIY za ~600PLN za głośniki .
Nie jest to pierwszy mój kontakt z wyrobami tego producenta i zastanawia mnie właśnie skąd bierze się ich fenomen .
Za każdym razem skutecznie zniechęca mnie do zabawy z TL
Może te z wyższej serii są lepsze , mają lepsze głośniki tylko cena już jest odpowiednio większa .
Patrze na te kolumny oczywiście z perspektywy DIY .
Być może wyższe modele są lepsze ale za tyle kasy ile kosztują można już przebierać w kolumnach jak w ulęgałkach i to na topowych głośnikach .

Tu są pomiary 23:
http://www.hi-fi.ru/magazine/stereo/908966
wycofane średnie tak to brzmiało .
dzwon na 8k niewycięty oczywiście .
I wysokie THD na basie .
 
Raven, zamiast smucic, poczytaj sobie opinie uzytkownikow PMC http://www.audiostereo.pl/klub-milosnikow-kolumn-pmc_76087.html i to jak czasami wiele pracy trzeba, aby osiagnac taki dzwiek jakim faktycznie dysponuja.

Atkinson, to taki facet, z ktorego smieje sie pol branzy audiofilskiej. Tak samo zblaznil sie przy recenzowaniu kolumn Bud'a Fried'a ( ktory byl legenda w swiecie falowodow ), kiedy probowal polemizowac nad jego konstrukcjami, ktore tez z gory nazywal basrefleksem, ale spoko, dawaj te kolejne testy PMC, w ktorych te paczki wypadly bardzo slabo. Chetnie poczytam.

I nie, nie staram sie wmowic, ze to cud malina, pisze tylko, ze to bardzo dobre kolumny, majace swoja grupe wiernych uzytkownikow. Poza tym co to za porownywanie do Diy? Mowimy o zestawach komercyjnych. Znajdziesz w sieci kilka testow zbiorowych, w ktorych kolumny PMC porownywane sa do kolumn innych producentow ( jak np ATC ) z tego samego przedzialu cenowego i wcale najgorzej nie wypadaja. Rownie dobrze moge rzucac przykladami innych kolumn komercyjnych, ktore mozna sobie zrobic za ulamek ceny sklepowej ale co z tego?

Narzekasz na twenty 21 ale nie jakos nie potrafisz zrozumiec faktu, ze jak na te technologie obudowy, to patrzac na wielkosc obudowy z gory mozna powiedziec, ze to nie bedzie gralo jak prawdziwa, duza linia transmisyjna i Ty powinienes to wiedziec, a nie marudzic na starcie.

Ruski test twenty 23 znam i to z niego wynika? Bo ocena brzmienia jest na 95%, a to duzo czy malo, bo sam nie wiem? Wydaje mi sie, ze glosniki oceniono wysoko. A moze pokazesz z tej strony inne podlogowki na tak malutkim glosniku i porownamy thd na basie?
 
Ale macie problem, kupcie jakieś PMC i posłuchajcie i wykręćcie woofery aplikując w OZ czy BR i sprawdźcie :) gdzie i jak w końcu grało najlepiej...


Do testów ~5 calowych miałem tunele zrobione z szarej kanalizy....
W końcu dorwałem rury do testów 7" :)

Znacznie ułatwiają manipulację dł. tunelu....

Na pierwszy ogień poszły " 7"chińskie dętki "


I chyba wróże temu głośnikowi przyszłość w tej właśnie obudowie ;)
 
TL to nie tylko kawałek rury uciętej na 1/4 fali.. :-)

- - - - - aktualizacja - - - - -

Swoją drogą coś się rzeźbi :D

 
Widze, ze nie dajesz za wygrane :) i dobrze. Szkoda, ze w tunelach z wyjsciem z przodu, na dole ciezko osiagnac ladne pasmo na sumie.
 
Zrobiłem jeszcze jeden tunel z lekkim taperem i offsetem dla zabawy. Tak to wygląda 2 woofery i port bez skalowania.:

Przykatowałem dziś Stxa nowego z pudełka, leżał w 8 stopniach fs na poziomie 68hz (karta 45z) po godzinie zszedł na 53hz :D
 
Dlaczego? przecież i tak mierzysz woofer i tweeter nearfield.
Teoretycznie nie powinno to miec zadnego znaczenia, ale ma. Dodatkowe segmenty tunelu, to dodatkowe mozliwosci powstawania fal stojacych. Najlepsze tlumienie antyrezonansow uzyskiwalem z tunelow z wyjsciem na tylnej sciance. Tunele z jedna przegroda i dwiema w przypadku monitora.
 
Potwierdzam słowa PMa. U siebie mam podobne ułożenie jak Ty, z tym że nad wooferem jest komora na średniego i wysokiego. Przez to wysokość tunelu to dla części pierwszej to około 70cm a dla drugiej 80cm. Są to połówki fali w oklicach ponad 200hz, pech chciał że przypada tam też jeden z antyrezonansów. Efekt jest taki, że ten dzwon jest wyższy od rezonansu podstawowego.
 
Powrót
Góra