Wyglada na to, ze masz problem z pomiarem semi dual channel, co widac po odleglosci impulsu ( predelay ), ktory u Ciebie wychodzi prawie 200 ms. W ten sposob nie zmierzysz dokladnie fazy. Mozesz oczywiscie skalibrowac system do SPL, ale teraz o tym nie bede pisal.
Przy poprawnie dzialajcym systemie dual channel, lub semi dual chanel, powinienes miec impuls referencyjny w punkcie 300. Pokaze jak to ma wygladac przy pomiarze tweetera w kolumnie, z odleglosci pomiaru 1m od frontu kolumny. Oczywiscie nie musi to byc metr, moze to byc i pol metra. Aby zlapac efekt dyfrakcji obudowy, przyjmuje sie, ze odleglosc pomiaru powinna byc trzykrotnoscia szerokosci scianki obudowy. Czyli jak masz front kolumny szeroki na 20cm, to minimum z jakiego powinienes mierzyc kolumne to 60cm.
Ale wracajac do punku 300, w ktorym arta zapisuje impuls z drugiego kanalu referencyjnego wyglada :
Jesli pomiar dwukanalowy dziala poprawnie, to mozna za jego pomoca mierzyc odleglosc zrodla dzwieku do mikrofonu. Zeby arta pokazywala te odleglosc nalezy wlaczyc opcje w menu View :
Aby zmierzyc te odleglosc, stawiasz Cursor w pozycji 300 i marker w pozycji piku impulsu ( tutaj mozna uzyc komend Max/Get) :
Program przelicza nam dlugosc tej bramki 2.917 ms na odleglosc, ktora daje 100 cm i 2,9mm. Po tak wycietym predelay mozna by bylo rozsunac marker przed pierwszy impuls i sprawdzic jak wyglada pomiar czestotliwosci i fazy. Jednak zrobimy to zgodnie ze sztuka i zamiast wycinac predelay od punktu 300, po prostu ustawimy Cursor zaraz przed impulsem :
Okno predelay mamy 0 ( poniewaz samo ustawienie Cursora przed impulsem wycina nam predelay ) dlugosc bramki to 4.063
Teraz mozna juz zerknac na okno Fr, gdzie widzimy pomiar czestotliwosci ( w moim przypadku ze skalibrowanym SPL ) oraz odpowiedz fazy glosnika, bliska minimum phase ( dlaczego bliska? Bo da sie to zrobic jeszcze dokladniej, ale nie jest to potrzebne przy projektowaniu zwrotnicy )
Jezeli mierzysz typowy uklad 2 way, to stosujac uproszczona metode pomiarowa, mikrofon ustawia sie pomiedzy osiami glosnikow. Dla typowych ukladow Tweeter+Midwoofer, centrum akustyczne tweetera jest blizej niz midwoofera, dlatego stosujac powyzsza metode jaka opisalem, wystarczy, ze zalozysz dokladnie w tym samym miejscu bramke, a wlasciwie lewy Cursor, a roznica odleglosci centr akustycznych miedzy T i M bedzie wpisana w ich wyexportowane pomiary czestotliwosci i fazy. Takie pliki wrzucasz do dowolnego programu symulacji zwrotnic i nie ustawiasz zadnych Delay czy geometrii XYZ. Prosciej zrobic chyba sie juz nie da. To taki start, zeby zmierzyc uklad 2 way i miec pewnosc, ze zwrotnica nad ktora pracujemy, bedzie miala poprawne dane na temat fazy glosnikow i naszej kolumnie.
Oczywiscie potrzebujemy jeszcze pomiary impedancji, znaczy pomiaru modulu impedancji w funkcji czestotliwosci
Aha, dlaczego nie dziala semu dual channel? Nie wiem, moze to problem ustawienia karty dzwiekowej. Musisz powalczyc, az uzyskasz impuls sygnalu referencyjnego, bo bez tego nie da sie zmierzyc zaleznosci fazowych ( nie punktu odniesienia ).