• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Nasze poczynania z ARTĄ

"U mnie całkowita rezystancja szeregowa jest na poniżej 0.1om co jest do pominięcia."

Zmiana temperatury otoczenia o 1 st. cel. ma większe znaczenie niż 0.1 ohm na R szeregowej

dlatego też mogliby do arty zaimplementować moduł zmiany parametrów TS funkcji zmiany temp. uzwojenia cewki
 
Po to żeby wiedzieć jak precyzyjnie zestroić obudowę i zwrotnice dla danej (przybliżonej mocy-wpływ na RE cewki). Według mnie najlepiej jest zmierzyć TS głośnika tuż po odłączeniu najczęściej używanego poziomu głośności/mocy/ciepła wpływającego na RE cewki i na tej podstawie dokonywać projektowania zwrotnicy jak i strojenia obudowy. Ale to może rzeczywiście szczegół, tak czy siak ARTA jest rewelacyjna w swej cenie.
 
chłopaki można gdzieś w sieci znaleźć pełną wersję?
już znalazłem
 
Ostatnia edycja:
Globusmały:
Precyzję się chwali. Jednak trzeba zdać sobie sprawy że jeżeli chcesz tak dokładnie wszystko wystroić to weź pod uwagę inne rzeczy które wpływają na końcowy efekt. Choćby szczelność i sztywność obudowy. Poza tym, nie wiem czy kiedyś to sprawdzałeś, ale np. nowy głośnik z pudełka, którzy rzekomo powinien mieć Fs 50Hz ma w rzeczywistości 70Hz. I to nie byle jaki...
Także nie ma co skupiać się na jednym parametrze olewając inne ;)
 
Przydalaby mi sie opcja, ktorej w Arta nie znalazlem. Nagrywanie dzwieku z plikiem kalibracyjnym mikrofonu :)
 
Witam,

mam problem którego powtarzalność właśnie zauważyłem. Dołączam dwa zrzuty ekranu go przedstawiające:



Chodzi o to, że nieważne jaki głośnik mierzę, czy niskotonowy czy wysokotonowy, nie ważne z jakiej odległości, to zawsze mam na pomiarze "śmieć" zaznaczony jako 2. Wydaje mi się, że prawdziwemu pierwszemu odbiciu odpowiada obszar zaznaczony jako 1. Co ciekawe, praktycznie zawsze jest on w tym samym miejscu na osi czasu licząc od początku impulsu. Holm, który bramkę zakłada automatycznie na podstawie pierszego odbicia (opcja) robi to dokładnie w tym samym miejscu. Mocno ogranicza to od dołu analizę pasma (od ok 500 Hz) bo pomiar jest w krótkiej bramce. Co to za cholerstwo. Miejsca mam sporo i różnie ustawiałem mierzone zestawy. Nie mam pojęcia. Czy jest możliwe aby wkładka łapała jakiś rezonans od półmetrowej aluminiowej rurki w której jest umieszczona? A może to mój blaszak za bardzo hałasuje ? W akcie desperacji obłożyłem go nawet kołdrą ale nic to nie zmieniło. Czy nasuwa Wam się coś co pozwala znaleźć przyczynę powstawania tej powtarzalnej wady przy moich pomiarach ?

Pozdrawiam.
 
Co mam pokazać ?



Statyw DIY dla monitora o wysokości takiej aby uzyskać mnie więcej jednakową odległość od sufitu i podłogi. Panasonic w aluminiowej rurce. Ostatnio eksperymentowałem i dokładałem kolejny metrowej długości element aby odsunąć go od pionowego elementu statywu. Żadnej poprawy. Na jaki rezonans stawiasz? Mikrofonu/statywu czy czegoś w pomieszczeniu ? Miejsca tam sporo ale może faktycznie coś jeszcze oprócz głośnika się odzywa...
 
Ostatnia edycja:
Nie mam innego kompa. Firmowy laptop się nie nadaje bo ma tylko wyjście na słuchawki a karty USB nie kupię. Soundblaster Live 24 w blaszaku sprawuje się idealnie. Stała latencja a pomiar w pętli samej karty równiutki. Robiłem to jakiś czas temu i sprawdzałem tak na standardowych sterownikach jak i Asio4All, bez różnicy.
 
Rozumiem że przy pomiarac siedzisz za mikrofonem lub głośnikiem. Oklej izolacją rurkę pionową statywu gdzieś tak po środku. Postaraj się wzmocnić statyw w pionie. Jeżeli korzystasz z pre sprawdź zasilanie. Unikaj szyb i żyrandola.
 
Ustaw cały sys po przekątnej pokoju i mic nie prostopadle do sufitu-podłogi tj. np. skierowany o 15st. w dół i kolumnę/głośnik oczywiście wprost proporcjonalnie do tego ustawienia. wytłum wszystko dookoła sys jak np. narzucaj poduchy na podłogę, pozawieszaj koce na krzesłach itd...
 
po 1 zacznij od pomiaru bliskiego i patrz na impuls. Nastepnie stopniowo oddalaj mikrofon i patrz co sie dzieje.
 
Jacek wszytko jest dobrze. Ten pierwszy pik to odbicie od podłogi. Umieść kolumnę z przetwornikiem dokładnie w połowie między podłogą a sufitem - odrobinę wydłużysz bramkę. Wykładanie kocami itp podłogi sobie odpuść. W średniej wielkości pokoju pomiar rzeczywisty od 500Hz jest wystarczający. Ja mam w salonie sufit na 2,8. Dzięki temu schodzę spokojnie do 400Hz z 1m.
 
Teraz zerknąłem, że masz bardzo krótką bramkę (1,5ms). Sprawdź czy może żyrandol jest blisko lub krawędź krzesła? Powinieneś ustawić minimum 2ms. U mnie bramka wynosi 3,6ms. Teoretyczny pomiar rzeczywisty od 280Hz :D
Jaką ustawiasz f. próbkowania oraz długość próbki?
 
Tak, żyrandol jest w pobliżu. Pomieszczenie jest dosyć duże ale to tylko poddasze użytkowe i nie mogę się od niego zbytnio odsunąć aby nie wpakować się pod skosy dachu. Mam kartę Live 24 i ustawiam 48 lub 96 - jakoś nie zauważyłem różnicy w pomiarach. Z długością próbki też eksperymentowałem ale nic to nie zmieniało. O widzisz, u ciebie jest elegancko. Podobnie wychodzi u Pogromcy na pomiarze, który mi kiedyś udostępnił.
 
Powrót
Góra