• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Nasze poczynania z ARTĄ

Dlugosc bramki zawsze najwieksza jak sie da.

Odleglosc mikrofonu od kolumny moze byc rozna. Zalezy to od szerokosci frontu i metody pomiarowej. Jesli korzystamy ze stolika obrotowego, to odleglosc mikrofonu od obudowy powinna byc na tyle duza, aby zlapac efekt dyfrakcji obudowy. Przyjmuje sie, ze ta odleglosc powinna byc nie mniejsza niz trzykrotnosc szerokosci obudowy. Nie mierzy sie kolumny z tej samej odleglosci co odleglosc pomiarowa, bo to stawia pozniej problem z osiagnieciem wlasciwego poziomu sygnalu w srodowisku o silnym dzwieku tła ( pomiary na powietrzu ).

W warunkach domowych i tak trudno bedzie osiagnac szeroka bramke, poniewaz wymagaloby to uniesienie glosnika na wysokosc okolo 2 metrow, co w praktyce czesto jest niewykonalne.

Natomiast przy stosowaniu metody laczenia pomiarow bliskich problemem nie jest faza, tylko poprawne nalozenie korekcji dyfrakcji obudowy oraz dokladne sumowanie charakterystyk, szczegolnie jesli mierzymy kolumny z ukladami rezonansowymi. Wtedy dodatkowe zrodlo dzwieku, jakim jest uklad rezonansowy musi byc dosc precyzyjnie dodane do odpowiedzi glosnika z pomiaru bliskiego. Tutaj okazuje sie, ze popularne metody obliczania powierzchni drgajacej zrodel dzwieku nie zawsze sie sprawdzaja, poniewaz przy pomiarze bliskim niewielkie roznice odleglosci od zrodla beda dawac duze zmiany w cisnieniu SPL. Z tego powodu czesciej uzywa sie metody wizualnego nakladania pomiarow lecz do tego musimy byc pewny, ze nasz system pomiarowy dziala z duza dokladnoscia na najnizszych czestotliwosciach ( ponizej 20hz )

Dla uproszczenia proponuje trzymac sie odleglosci pomiarowe 1 metr od scianki obudowy oraz stosowac pomiary na stoliku obrotowym. Wtedy symulacje mozna przeprowadzic dla dowolnej odleglosci w przestrzeni, w tym symulujac dzialanie zwrotnicy z odleglosci pozniejszego odsluchu w pomieszczeniu.
 
Witam. Czy podczas pomiaru "Impulse response" wpisanie Predelay ma wpływ na pomiar, czy dopiero podczas exportowania do pliku?
 
Witam. Czy podczas pomiaru "Impulse response" wpisanie Predelay ma wpływ na pomiar, czy dopiero podczas exportowania do pliku?

To zalezy czy chcesz exportowac pliki PIR, czy TXT, FRD.

Ogólnie mówiąc predelay wycina czas potrzebny na zarejestrowanie impulsu głośnika przez mikrofon. To ma fundamentalny wpływ na wykres fazy pomiaru. Poprawne wpisanie predelay spowoduje reprezentowanie fazy głośnika w formie minimum phase, a to nie zawsze jest właściwe.
Wiec lepiej by było, gdybyś szerzej opisał, jak mierzysz, co mierzysz i co chcesz uzyskać.
 
Moje pytanie dotyczy poniższego tutoriala
https://diyaudio.pl/forum/teoretyczn...479#post471479
Wykonałem "Impulse response" dla tweetera, zapisałem jako PIR, następnie wykonałem pomiar dla midbasu ale przed pomiarem wpisałem w pole predelay jakie określiłem na podstawie Max/Get i teraz moje pytanie, czy to wpływa na wynik pomiaru, czy dopiero podczas exportu w Arcie z pliku PIR do FRD? Czy przed wykonaniem pomiaru wpisując błędny predelay wpływa to na sam pomiar?
Wykonałem pomiar midbasu ale z wpisanym predelay, wysoki zrobiony z predelay 0, dlatego zastanawiam się, czy zrobiłem to poprawnie?
 
Ostatnia edycja:
Jak zapisujesz pliki PIR, to wpisanie predelay nie ma znaczenia, poniewaz jest to zapis surowego pomiaru impulsu, cos jakbys robil zdjecia w plikach RAW. Export do FRD czy TXT bedzie zawieral wplyw predelay i ustawienia cursora.

Natomiast jesli masz mozliwosc zapisu plikow PIR, a zwrotnice bedziesz projektowal w VituixCAD, to mozesz calkiem olac ten tutorial.
 
Widziałem, że zdarzają się niektórym problemy z pływającą latencją.
U siebie zauważyłem, że akurat w Arta nie mam tego problemu za to w SW impuls za każdym pomiarem ma inne opóźnienie, kwestia bardziej karty dźwiękowej (zintegrowana) czy systemu?
 
Powrót
Góra