• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pomiary akustyki wnetrza samochodu

umberto, na pewno nie przed najbliższy miesiac..
kompstacjonarny z pomiarów wylądował na wysypisku gratów czyli na strychu i nie odkopię go przed skończeniem sesji egzaminacyjnej na pewno :(
 
umberto, jesli magik udostepni Ci pomiary to sie nie przeraź:) wiele górek i dołków, bo pomiar przedstawia charakterystykę rzeczywistą czyli uwzględniającą akustykę samochodu. mozna ją wygladzic nawet 1/2 oktawy zeby orientacyjnie dowiedziec sie jak odbierze ją ucho.

magik, ciesze sie ze jestes zadowolony. pamietaj tylko ze ta zwrotka gra dobrze, ale slabo zabezpiecza wysokotonowki, wiec bądź ostrożny z głośnoscią. a co do brzmienia to daj sobie ze 100 godzin sluchania zanim zdecydujesz czy sciszac wysokotonowy. po takim czasie powinny zwrotki byc calkiem wygrzane, i uzyskasz efekt ostateczny. a jak bedziesz chial dalej w nich pogrzebac to zapraszam:)

pozdro
 
djrobo, przestraszyłem sie jak usłyszałem pierwsze dzwięki.. btw kondensatory obecnie produkowane nie wymagają 'wygrzewania' (co okazało sie po pierwszej godzinie grania nieprawdą bo zmieniło sie brzmienie)
a że ostrożnie to wiem :)
no i niech mi ktoś powie ze trzeba skomplikowanych rozwiązań zeby mieć dobry efekt.. :)
 
djrobo, jeszcze sie nie zdecydowałem na zmiany.
Nieliczne utwory jeszcze nie pasują mi w 100% - zobaczymy.
 
djrobo napisał:
umberto, jeśli magik udostępni Ci pomiary to sie nie przeraź:) wiele górek i dołków, bo pomiar przedstawia charakterystykę rzeczywistą czyli uwzględniającą akustykę samochodu. można ją wygładzić nawet 1/2 oktawy żeby orientacyjnie dowiedzieć sie jak odbierze ją ucho.
pozdro

Kiedyś tez robiłem pomiary i się właśnie przeraziłem :) W końcu dałem spokój i je zostawiłem. Czy na ich podstawie da się coś zrobić ? Czy jednak są złe ?

321.jpg


322.jpg
 
Odświeżam kotleta.

Jako że pomiary w samochodzie stały się bardziej modne i często wykonujemy teraz zwrotnice na podstawie pomiarów wewnątrz samochodu, chciałem poruszyć ponownie ten temat.

Na początku podam trochę teorii dlaczego inaczej trzeba to rozpatrywać:
Wnętrze samochodu pełne jest materiałów pochłaniających i odbijających fale dźwiękowe. Okna wzmacniają i odbijają dźwięki o wysokiej częstotliwości. Obicia foteli i deski oraz wykładziny pochłaniają i tłumią dźwięki o średniej i niskiej częstotliwości. Wszystkie elementy w samochodzie z racji tego iż są zamknięte w małej szczelnej kubaturze jaką jest wnętrze samochodu mają wpływ na charakterystykę wynikową. Np. wg Alpine pasy bezpieczeństwa zmieniają częstotliwości, a wg. Mercedesa dach samochodu jest odpowiedzialny za rezonanse w zakresie 150-300Hz. No ale to każdy wie, i tego nie będziemy przeskakiwać bo to sprawa nie do załatwienia w normalny sposób - chyba że korekcją aktywną całego pasma.

Jednak chciałem się skupić na zwrotnicach pasywnych, to każdy kto już starał się coś mierzyć w samochodzie mógł zobaczyć swój wykres.
Posłużę się wykresem podesłanym przez lklukasza. Co prawda pomiar samego średniaka nie wygładzonego, ale wykres obrazuje wpływ akustyki samochodu o jaki mi chodzi. Widać na nim to z czym warto powalczyć:
1328648208.jpg


Chodzi mi konkretnie o pasmo niskośredniaka jeżeli jest to zestaw 2 drożny, lub o pasmo basowe w zestawie 3-drożnym. Jak lklukasz zauważył pasmo w samochodzie przeważnie ma charakterystykę w kształcie litery "W". O ile na wysokich tonach tak tego nie słychać, z racji że są ukierunkowane w naszym kierunku, to na paśmie 100 - ok 2kHz mamy zapadłość przeważnie w zależności od midbasa i wnętrza samochodu od ok 8db do nawet 20db względem pasma średniowysokotonowego!

Dlaczego się tak dzieje?
Przemyślmy to:
Midbas gra do nas pod dużym kątem bliskim 80-90' i nie rzadko z pod tapicerki/maskownicy. Wróży to właśnie znaczący spadek jego efektywności w paśmie + właśnie akustyka wnętrza, która też obniża ten poziom głośności w tym paśmie.
I niestety u mnie to znacząco słychać - wokal męski nie jest odtwarzany zbyt wyraźnie bo znacznie ciszej niż powinien.
Po wielu próbach walki z próbą niwelacji tego przez zwrotnice pasywną dałem sobie spokój, jednak dalej denerwuje mnie muzyka w samochodzie.

Takim półśrodkiem na walkę z tym jest zestaw 3drożny i montaż średniotonowca wysoko, w desce czy słupkach. To przynosi już zadowalające efekty - ale nadal zostaje kwestia pasma basowego w tym zestawie, bo nadal jest jak widać na wykresie dziura na 20db w paśmie 100-500Hz.

Ściszając pasmo średniowysokotnowe do poziomu midwoofera by mieć wyrównane pasmo mielibyśmy zestaw z spl 70db/W co dyskwalifikuje go w normalnym użytkowaniu.

Po głowie chodzi mi bi amping - wtedy gainem moglibyśmy w miarę dopasować poziomy midwoofera do tweetera - ale jak lklukasz zauważył, wtedy o poprawnym zgraniu fazowym można zapomnieć i wzmacniacze mają różne wzmocnienie, więc zestaw za pewne tylko przy pewnym poziomie głośności miałby zgodną faze. Więc wracamy do punktu wyjścia.

Ma ktoś jakiś sensowny pomysł z czym warto pokombinować? Jeżeli tak, to chętnie wysłucham, nie tylko ja.
 
Ostatnią edycję dokonał moderator:
zazwyczja występuje dołek w kształcie dużej litery W w okolicach 400-800Hz
wyżej czy niżej ale zawsze jest
często rodzi to problem grania woofera ze średniakiem
tutaj lepiej widać ten problem:
mp516charakterystyka.jpg

By lklukasz at 2012-02-07
 
Dziś powalczyłem trochę ze zwrotnicami w samochodzie, a także w domu:

radical02.jpg


Pomiar od 100Hz w pomieszczeniu 25m2, obudowa 13L zamknięta, front 39x22cm, zwrotnica 12db/okt podział 2,6kHz

radicale.jpg


Ten sam zestaw na tej samej zwrotnicy zamontowany w samochodzie, pod zagłówkiem, mikrofon wystawał 10cm względem siedzenia.

Widać zafalowanie na 800Hz co odpowiada długości ok 50cm, czyli wypadało by to na odległość midbasa od kolumny środkowej, lecz nie robiłem pomiaru od strony pasażera by to potwierdzić.
 
Moje nowe auto po robocie. Pomiary REWem. System bez suba, głośniki Focal PS165, wzmacniacz Focal Power 4.75, radio Pioneer FH-X730BT.
 
Moje nowe auto po robocie. Pomiary REWem. System bez suba, głośniki Focal PS165, wzmacniacz Focal Power 4.75, radio Pioneer FH-X730BT.
Nie napisałeś jakie wygładzanie. Gdzie mikrofon był w czasie pomiaru. Czy to wszystko na raz czy tylko jedna strona?
Jaki mikrofon użyłeś, czy był plik kalibracyjny? [emoji16]

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
OK. Mikrofon radioshack z plikiem kalibracyjnym. Pomiar C weighted SPL. Mikrofon na wysokości głowy pośrodku między przednimi fotelami. To jest pomiar wszystkiego na raz.
 
OK. Mikrofon radioshack z plikiem kalibracyjnym. Pomiar C weighted SPL. Mikrofon na wysokości głowy pośrodku między przednimi fotelami. To jest pomiar wszystkiego na raz.
Jest całkiem dobrze.
Jak chcesz jeszcze dopieszczać na tej stronie jest do pobrania target curve I można do niej się dostosować.
https://testgear.audiofrog.com
Można też pobawić się pomiarem rta i latać mikrofonem jak szaman od prawego do lewego ucha z usrednieniem np. 100 pomiarów i popatrzeć co się dzieje.
Lub z 3 pomiary i też uśrednić.
https://youtu.be/wmIkmt97rac
W linkach co podałem wyżej można więcej poczytać co i jak.
Pozdrawiam Kamil

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka
 
Powrót
Góra