• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Pomoc przy projektowaniu zwrotnicy

Ciągle mnie zastanawiają twoje pomiary, bo mają dość dobrą jakość jak tak niski poziom ok -40dB. Jaką masz kartę muzyczną, coś więcej niz 16 bit?



Mógłbym wrzucić gotowy schemat zwrotnicy ale nie chcę wam psuć dobrej zabawy :) .

Mogę się za to podzielić osobistymi uwagami, które jak chcesz to możesz uwzględnić, mały poradnik w 4 punktach co począć w takiej sytuacji.
1. pomiar farfield jest ci potrzebny w dwóch celach : określenie jak przebiega efekt baffle step, tak żeby oszacować gdzie ta górka się zaczyna, drugi ważniejszy powód to określić poziom basu na skali dB. Jest to bardzo istotne bo jest to poziom odniesienia dla tworzenia poprawnej równowagi tonalnej. Jako poziom basu możesz na wykresie farfield przyjąć uśredniony poziom z zakresu 100 do 200, może 300Hz, generalnei to co jest ponizej efektu baffle step. Zwykle ch-ka w tym zakresie jest wyrównana (pomijając oczywisty fakt zmierzenia monstrualnych rezonansów pomieszczenia ale to załatwiasz 1 oktawowym wygładzeniem). Poza tym ten pomiar jest raczej nieprzydatny.

Niestety twój pomiar farfield jest dość kiepski, przypuszczam, że wynika on właśnie z tego dość niskiego poziomu na skali Y. Możesz ten pomiar spokojnie podnieść o 20dB. Sprawdź czy nie masz przypadkiem tego częstego błędu w preampie mikrofonu polegającego na błędnym rezystorze w sprzężeniu zwrotnym wzmacniacza, zamiast 33k możesz mieć 3,3k co da wzmocnienie 1 zamiast ok 10.

Generalnie musisz też bardziej ogarnąć te wykresy, umiejętniej posługiwać się skalami osi X Y tak aby wyciągać z nich jak najwięcej wniosków.

2. wspomniany poziom odniesienia na podstawie twoich ostatnich pomiarów on axis to ok -42 do -40dB, do tego poziomu szacujesz równowagę tonalną, przy czym moim zdaniem nie powinieneś w dalszej części pasma schodzić poniżej tego poziomu. Oczywiście przydałoby się poprawić pomiar farfield bo ten poziom jest mocno szacunkowy na podstawie onaxisa, nie dałbym sobie za to głowy uciąć ;).
Niekiedy poziom na niskich tonach dla on axis pokrywa się z farfieldem a niekiedy jest tak, ze opada dość wcześnie i są różnice kilku decybelowe.

Tak więc pierwszy wniosek już masz, jest za cicho, za bardzo stłumione średnie i wysokie tony.
Zwrotnica którą masz obecnie grałaby bardzo kiepsko. Wokal byłby suchy i niemrawy, zupełnie bez życia, miałbyś wrażenie sporej głębi dźwięku z jednoczesną pudełkowatością brzmienia. Krótko mówiąc słabizna.

3. górki między 500Hz a 1kHz nie załatwisz żadną wielką cewkę filtru bo automatycznie dostaniesz klapsa z drugiej strony w postaci zbyt wycofanych średnich tonów, pomysł z "łataniem" ich wtedy kopułką byłby absolutnie chybiony.
Tą górką na wstępnym etapie się nie przejmujesz, wykonujesz filtrację w sposób mniej więcej optymalny dla średnich tonów (filtr projektujesz tylko dla 8948a, 9950 na razie nie ruszasz), następnie gdy masz już filtr dolnoprzepustowy dla 8948, należy dodać równolegle do głośnika układ RLC nastrojony na tą górkę, przy czym z doświadczenia mogę ci powiedzieć, że te układy w takich aplikacjach z czasem lekko odstraja się w dół ale nie musi to być reguła.
Układ wygląda tak:


Wartości są przypadkowe, po raz kolejny, żeby nie psuć zabawy ;).

Co jest istotne, to wartości tego układu dobierasz tak aby w miarę wyrównać tę górkę ale jednocześnie nie wpłynąć nim znacząco lub w ogóle na zakres poniżej (czyli powiedzmy u ciebie nie osłabić zakresu 200-500Hz). Jeżeli nieco wpływa na zakres powyżej to nie tragedia bo zawsze tamten zakres można skorygować filtrem, mimo to należy uważać bo zbyt daleki wpływ tego korektora może mieć skutki na ch-ce fazowej i problemach z połączeniu z kopułką. Ostrożnie z rezystorem w tym korektorze, nie przesadź ze zbyt małą jego wartością. Z reguły są to wartości dość spore 10-33 ohmy, jak będziesz mieć mniej niż 4,7 to raczej jest źle ;)

4. jak ogarnąłeś filtr 8948 to zabierasz się za dopasowanie filtru 9950, czyli mniej więcej już wiesz jak to zrobić, i gotowe :D

Dziękuję za udział w temacie i cenne uwagi. Preamp i całą resztę zakupiłem od kolegi ''Piku" chyba jakoś tak już nie pamiętam:-/ Jeśli chodzi o kartę to zwykła Sound Blaster SB0100 Live! z allegro za 20 zł:-) Jeśli chodzi o pomiary farfield to na razie nie jestem w stanie ich zrobić. Zrobię to gdy tylko przyjadę do domu. Według Twoich zaleceń zająłem się za 8948. Załączam zdjęcie. Czy o to chodziło?:-/
 

Załączniki

  • dolno.jpg
    dolno.jpg
    94.4 KB · Wyświetleń: 0
Ja dam jedną radę od siebie. Jak będziesz jeszcze dostrajać charakterystykę to skopiują ją i ( tą nowo powstałą) wklej do bieżącej. Będziesz miał odniesienie jak każda zmiana danego elementu wpływa na charakterystykę w stosunku do poprzedniej charakterystyki.
 
Po ciężkich bojach wyszło coś takiego. Co o tym myślicie?
 

Załączniki

  • zw.jpg
    zw.jpg
    91.7 KB · Wyświetleń: 0
  • zwprzeciw.jpg
    zwprzeciw.jpg
    92.7 KB · Wyświetleń: 0
oba sa w szerego z glosniem


Tak ale rezystor przed filtrem to nie to samo co rezystor za filtrem. Najprościej wyobrazić to sobie tak, że przez pierwszy przed fitlrem płynie cały prąd głośnika i prąd filtru, a za fitlrem płynie prąd wyłączenie do głośnika. Jest to dość uproszczony sposób myślenia ale chyba wystarczajaco dobry żeby wyobrazić sobie dlaczego oba rezystory będą działać trochę inaczej.

Ta ostatnia zwrotnica jest już całkiem niezła. Osobiście bym jeszcze podniósł głownie średnie i może troche wysokie.
 
Ja kolega skończy to sam za-symuluje zwrotnicę na moich przetwornikach jak je tylko pomierzę (trzeba nową zabawkę ogarnąć - mikrofon pomiarowy ECM8000) - na razie u mnie tak to wygląda, że to co miałem zrobić miesiące temu dalej leży i cholera nie mam jeszcze jak znaleźć czasu by chociaż to zacząć, ręce opadają :/

A tak zapytam, jak z 8948A? Mógłbyś pokazać pomiar impedancji poniżej 100 Hz? Interesuje mnie jak działa te podane strojenie (43 Hz + 25l).
 
Nie na temat...
A ja sie troszke wtrace i posypie offtopickiem.
Czy ktos w okolicach slaska krakowa jest w stanie pomierzyć mi przetworniki i pokroic profesionalnie zwrotnice?
 
Tak ale rezystor przed filtrem to nie to samo co rezystor za filtrem. Najprościej wyobrazić to sobie tak, że przez pierwszy przed fitlrem płynie cały prąd głośnika i prąd filtru, a za fitlrem płynie prąd wyłączenie do głośnika. Jest to dość uproszczony sposób myślenia ale chyba wystarczajaco dobry żeby wyobrazić sobie dlaczego oba rezystory będą działać trochę inaczej.

Ta ostatnia zwrotnica jest już całkiem niezła. Osobiście bym jeszcze podniósł głownie średnie i może troche wysokie.

Trochę nie chciałem zmieniać cewki 1.8 na inną bo taką właśnie mam w domu:-/ ale cóż w celu podniesienia średnich musiałem ją zmniejszyć do 1.5 Hz. I trochę podniosłem wysokie. Proszę o ocenę.
 

Załączniki

  • zwr1.jpg
    zwr1.jpg
    97.2 KB · Wyświetleń: 0
  • zwr1przeciw.jpg
    zwr1przeciw.jpg
    92.3 KB · Wyświetleń: 0
Ja kolega skończy to sam za-symuluje zwrotnicę na moich przetwornikach jak je tylko pomierzę (trzeba nową zabawkę ogarnąć - mikrofon pomiarowy ECM8000) - na razie u mnie tak to wygląda, że to co miałem zrobić miesiące temu dalej leży i cholera nie mam jeszcze jak znaleźć czasu by chociaż to zacząć, ręce opadają :/

A tak zapytam, jak z 8948A? Mógłbyś pokazać pomiar impedancji poniżej 100 Hz? Interesuje mnie jak działa te podane strojenie (43 Hz + 25l).

Na razie mam wsadzony cały Bass reflex śr. 6.8 , 22 cm długości do kolumny bo najpierw chce się uporać ze zwrotnicą i dopiero później stroić kolumnę. Jak to zrobię to Ci prześlę pomiar głośnika.
 
No ta ostatnia zwrotnica wygląda już całkiem obiecująco. Powinna grać nieźle. Jak masz części to możesz zmontować i posłuchać :)
 
Na razie mam wsadzony cały Bass reflex śr. 6.8 , 22 cm długości do kolumny bo najpierw chce się uporać ze zwrotnicą i dopiero później stroić kolumnę. Jak to zrobię to Ci prześlę pomiar głośnika.

Okej, na spokojnie.

9950 masz asymetrycznie na przedniej ściance?

No ta ostatnia zwrotnica wygląda już całkiem obiecująco. Powinna grać nieźle. Jak masz części to możesz zmontować i posłuchać :)


Pytanie czy można lepiej i czy warto? Praktycznie całe pasmo znajduje się w 3 dB - jak dla mnie to wygląda ładnie a jak gra?
 
Pytanie czy można lepiej i czy warto? Praktycznie całe pasmo znajduje się w 3 dB - jak dla mnie to wygląda ładnie a jak gra?

Mając na uwadze, że ta zwrotnica jest symulacją, to raczej powinno być pytanie retoryczne:)
Ja mogę powiedzieć, tylko że to jest dopiero wstęp do zaprojektowania zwrotnicy.
 
Okej, na spokojnie.

9950 masz asymetrycznie na przedniej ściance?

Pytanie czy można lepiej i czy warto? Praktycznie całe pasmo znajduje się w 3 dB - jak dla mnie to wygląda ładnie a jak gra?

9950 jest umieszczony nad 8948A na środku. Czyli normalne podłogówki. Jeśli chodzi o zwrotnicę to napewno to lepiej zagra niż dotychczas gdzie miałem cewkę 1.8 mH na 8948A i kond 4.7 uF i rezystor 2.4 Ohm na 9950. Zrobiłem pomiary i okazało się, że jest dziura w paśmie na około 2 kHz. W załączniku załączam pomiary kolumny z tą zwrotnicą. I moim zdaniem nie warto ładować dużo elementów do zwrotnicy, żeby na siłę wyrównać pasmo bo i tak pomieszczenie doda coś od siebie:-/ Gdy już zamówię elementy (dokładnie nie wiem kiedy to będzie ze względu na fundusze) to porobię pomiary w miejscu gdzie odsłuchuję te kolumny. Zobaczę jak tam wychodzi ta charakterystyka.
 

Załączniki

  • OnAxis-kolumna.jpg
    OnAxis-kolumna.jpg
    84.2 KB · Wyświetleń: 0
Bo to jest zwrotnica na pochyla scianke i prawdopodobnie z odwrocona polaryzacja glosnika wysokotonowego.
 
Powrót
Góra