• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

potencjometr n-kanalowy

Pawel S. napisał:
panowie, jak juz pisalem to ma byc bardzo tani uklad do tanich zastosowan.
I taki też pewnie wyjdzie :)
Niewątpliwą zaletą tego urządzenia będzie to, że jest aktywne i może także wzmacniać sygnał (kwestia doboru rezystorów), a nie tylko tłumić jak to mamy w przypadku potencjometrów. Odpada także problem niezrównoważenia kanałów (na skutek rozrzutu parametrów użytych elementów), bo tu poziomy można ustalić potkiem montażowym, a potem wlutować stałe rezystory (dzielniki napięcia). Sam LM cechują niezłe parametry szumowe i szerokie pasmo ( slew rate: 50V/ľs ). Do tego jeśli komuś będzie nadal zbyt niska jakość może zamiast wewnętrznych darlingtonów użyć zewnętrznych tranów dedykowanych do audio (tyle, że ta modyfikacja wiąże się już z modyfikacją PCB).
Konstrukcja ta powinna zapewnić bardzo wysoki współczynnik jakość/cena.

Jako ciekawostkę dodam, że w wolnej chwili zaprojektowałem PCB dla 6-ciu kanałów (mimo, że nie wiem jeszcze czy zadziała to postanowiłem zaryzykować ;) ). Jej wymiary to 122x58 mm. Wykorzystałem na tej PCB fakt, że listwy zaciskowe i potencjometry mają ten sam raster, a zatem można wlutować potek sterujący bezpośrednio w PCB lub w to miejsce wlutować listwę 3pin i przykręcić potek na przewodach (nieomal dowolnie długich). Druga opcja jest o tyle dobra, że układ może być umieszczony w dowolnym miejscu obudowy niezależnie od umiejscowienia potencjometru. Daje to możliwość skrócenia do minimum toru sygnału niskopoziomowego nie zmuszając konstruktora do przedłużania osi potencjometru.
Abyście mogli policzyć koszt wykonania tego urządzenia podaję poniżej ile jakich elementów będzie potrzebne do wersji 6-cio kanałowej:

- listwa zaciskowa 3pin, raster 5mm - 1szt. (lub 2szt. - w zależności od sposobu montażu potencjometru sterującego)
- listwa zaciskowa 2pin, raster 5mm - 12 szt.
listew zaciskowych można w ogóle nie kupować, jeśli ktoś będzie sobie lutował przewody bezpośrednio w PCB
- 49 rezystorów met. 0,6W
- 10 kondensatorów monolitycznych 100nF
- 4 kondensatory elektrolityczne 25V (47ľF i 100ľF)
- 14 kondensatorów poliestrowych 25V (100nF i 1ľF)
- 1 potencjometr jednościeżkowy 100kΩ/B
- stabilizator 7812 - 1szt.
- stabilizator 7912 - 1szt.
- LM13700N - 3szt. ( ich cena w TME: 4,47 zł/szt. przy zakupie 3szt. )
Rezystory najlepiej 1%. Mając tę listę możecie z powodzeniem sprawdzić w swoich sklepach ile by Was kosztował ten układ. Pamiętajcie, że do tego wszystkiego należy doliczyć jeszcze koszt jednostronnej PCB 12,2x5,8 cm oraz ewentualne trafo 2x12VAC 1,5VA. Jeśli ktoś będzie miał skąd "podkraść" wystabilizowane 2x12VDC to nie musi liczyć kosztów 7812, 7912, elektrolitów i czterech monolitów.

Warg: a może dzielnik napięcia na wyjściu ? :neutral:
 
Warg, No chyba że najpierw tłumik, tak żeby zbić np do 2Vpp, a po nim napędzany potek.
 
hol, mam niebieskiego alpsa ale, powoli przymierzam się do robienia obudowy do pre i stwierdzam że fajnie by wyglądał gładki front bez gałek i przycisków tylko wyświetlacz a w końcówce też gładki front tylko mały 2 kolorowy led po środku sygnalizujący że jest włączona i ewentualnie działanie zabezpieczeń. a co do tłumienia sygnału za pre żeby dopasować do potka to bez sensu, już lepiej delikatnie przebudować pre i dać taki potek przed pre
pegelmesser, czy ja wiem czy bez sensu to prawie tak samo jak być powiedział że bezsensem jest robienie stopni analogowych na lampach do DACów. co do regulacji, dlatego będe zmniejszał wzmocnienie mojego syma żeby nie było problemu że ledwie przekręce i już jest za głośno
 
Warg napisał:
bezsensem jest robienie stopni analogowych na lampach do DACów
No racja, jest to bezsensem.
Wzmocnienie koncowki nie moznz sobie ot tak zmniejszac to to jest jedno z zalozen konstruktora i zmienia wszystkie, powtazram WSZYSTKIE parametry ukladu czasem nawet powodujac wzbudzenia itp. A druga sprawa po co wzmacniac sygnal do poziomu kilku-kilkunastu V zeby go potem tłumić? Nikt tak nie robi.
 
damiani napisał:
6x http://www.allegro.pl/ite...pod_100k_b.html + jakieś małe rusztowanie i dłuższa śrubka, taniej się już nie da
mam pelno potkow obrotowych i predzej do nich zrobie nowa oske niz cos takiego zrobie ;]
tylko ze wytoczys to nie problem - to trzeba jeszcze frezowac a tu juz mam ograniczony dostep do obrabiarki :/

Quester napisał:
49 rezystorów met. 0,6W
kupujac w sklepie to 4,9zl
Quester napisał:
- 10 kondensatorów monolitycznych 100nF
oj to drogo w sklepie wychodzi. ja placilem 85gr/szt. zamawiajac grupowo z allegro wyjdzie ok 20-25gr/szt
Quester napisał:
- 4 kondensatory elektrolityczne 25V (47ľF i 100ľF)
po 20gr/szt w sklepie.
Quester, kupujac czesci do uniampa kupilem 700szt kondow 47uF/63V za grosze (7zl z wysylka) tak wiec mam ich pelno jeszcze. jak uwzglednisz na plytce to ze one sa duze ( 8mm srednicy) to moge je odstapic i bedzie cos taniej

Quester napisał:
- 1 potencjometr jednościeżkowy 100kΩ/B
mam tego troche ale koszt na allegro to ok 3zl i np 5zl w sklepie
Quester napisał:
stabilizator 7812 - 1szt.
- stabilizator 7912 - 1szt.
liczmy po 1zl
pcb liczmy 10-15zl
trafo tez ok 10zl

tak wiec wyjdzie max 60zl
jak wyjdzie grupowe zamowienie to sporo taniej powinno byc ok 20zl za same czesci. trzeba bedzie doliczyc wysylki i jakies wynagrodzenie dla organizujacego i wyjdzie pewnie ok 40-45zl
mysle ze cena do zaakceptowania ;)
 
Pawel S. napisał:
- 10 kondensatorów monolitycznych 100nF
oj to drogo w sklepie wychodzi. ja placilem 85gr/szt. zamawiajac grupowo z allegro wyjdzie ok 20-25gr/szt
W TME są po 10 (20%) i 13 gr (10%) netto ;) Ponieważ monolity są w tym układzie wykorzystane tylko jako odsprzęgi, więc można śmiało kupować 100nF/50V 20%

Pawel S. napisał:
mysle ze cena do zaakceptowania ;)
No to świetnie :) Ja już kompletuję części na prototypy dwukanałowe więc w niedalekiej przyszłości zaczniemy razem z Takero testy.

[ Dodano: 2009-02-01, 21:32 ]
BTW: chyba przegapiłeś poliestrowe kondy ;) Wg cen z TME to koszt ok. 22 zł (zakładając, że kupujemy kondy WIMA). Niestety właśnie zauwazyłem, że płtykę zrobiłem pod raster 2,5mm (czyli właśnie pod WIMA). :-/ Zawsze można kosztem jakości zejść z ceny wsadzając tam elektrolity, albo dowolne inne kondy poliestrowe czy MKT nieco ponad płytką :lol:

Pawel S. napisał:
jak uwzglednisz na plytce to ze one sa duze ( 8mm srednicy)
Niestety przewidziałem miejsce na kondy 6,3mm ale od biedy da się je chyba wcisnąć ;)
 
Quester napisał:
BTW: chyba przegapiłeś poliestrowe kondy
uuuu faktycznie
teraz to juz cena robi sie mniej ciekawa :oops:
Quester napisał:
Wg cen z TME to koszt ok. 22 zł (zakładając, że kupujemy kondy WIMA). Niestety właśnie zauwazyłem, że płtykę zrobiłem pod raster 2,5mm (czyli właśnie pod WIMA). :-/ Zawsze można kosztem jakości zejść z ceny wsadzając tam elektrolity, albo dowolne inne kondy poliestrowe czy MKT nieco ponad płytką
jak wima to w piekarzu jest taniej
Quester napisał:
Niestety przewidziałem miejsce na kondy 6,3mm ale od biedy da się je chyba wcisnąć
udalo sie w uniampie wiec i tutaj sie uda :mrgreen:
 
Wniosek z tego, że trzeba przerobić PCB. Na szczęście patrząc na płytkę widzę, że nie będzie to dużym problemem. Jak ma być to tani układ to go do tego warunku przystosujmy :)
Rozejrzyjmy się w takim razie jaki raster byłby najlepszy... z moich "rozglądań" wynika, że 5mm będzie dobry, bo w tym rastrze nie trudno kupić poliestry czy MKT o pojemności 1uF na napięcie co najmniej 16V.

[ Dodano: 2009-02-02, 17:41 ]
Właśnie przyszła mi do głowy jeszcze jedna myśl... może zamiast poliestrów zastosować kondensatory tantalowe ? 1uF/35V raster 2,5mm kosztuje w TME 54 gr. Czy ktoś wie jak spisują się tantale w torze audio ? Są lepsze, gorsze, a może tak samo dobre jak poliestrowe i MKT ?
 
tantalowe są "zabronione" w torze audio ze względu na swoją nieliniowość z tego samego powodu są takie tanie, a co do rastra to ja jak nie wiem jaki będzie kondensator daję raster wilokrotny z jednej strony dwa pola a czasem trzy i płytka jest bardziej uniwersalna
 
flodins napisał:
tantalowe są "zabronione" w torze audio ze względu na swoją nieliniowość
I to już jest konkret :) Dzięki flodins.
Co do rastra wielokrotnego: można sobie na to pozwolić jak ma się na to miejsce... niezależnie od tego nie wygląda to nigdy elegancko dlatego ja takich "fikołków" unikam. Jednak w tym konkretnym przypadku jest miejsce i chodzi nie o ideał stylistyczny płytki, a jego funkcjonalność dlatego i za ten pomysł też dzięki :). Tak zrobię i problem będzie rozwiązany: będzie raster 2,5mm i 5mm, a może zmieści się jeszcze 7,5mm... wątpię ale spróbuję ;)

P.S. Czasem na najprostsze rozwiązania najtrudniej wpaść... good work flodins ! :thx:

[ Dodano: 2009-02-02, 20:45 ]
Jeszcze jedno pytanie: trafo lutowane ma być w płytkę (to powiększy PCB o ok. 2 cm na długości) czy ma być tylko listwa 3pin do podpięcia trafa ? Gdyby zrobić jednak PCB z opcją wlutowania trafa zwiększylibyśmy jej uniwersalność. W przypadku gdyby ktoś miał skąd wziąć 2x12VAC zamiast trafa wlutowałby zwory i po problemie. Jakie jest Wasze zdanie w tej materii ?
 
z trafem to tak właśnie trzeba zrobić, co do listwy to nie 3pin tylko ARK
 
flodins, to już zakrawa na czepliwość. ARK nie definiuje ilości pinów listwy (mogą być 2 lub 3). Polecam przejrzeć kategorię listew zaciskowych na stronie TME ;)
 
chodziło mi o to że 3pin oznacza złącze goldpin w domyśle czyli sygnałowe i żeby dać ARK bo one są "prądowe", a czy ARK2 czy 3 to już jak tam Tobie pasuje
 
Quester, a ile kosztuje trafo do tego? i czy jest latwo dostepne? jak dosc tanie i latwo dostepne to mozna zrobic miejsce na plytce. chociaz sam pewnie bede uzywal czegos z odzysku (mam jeszcz caly kartonik po butach takich traf ;) )
 
Trafo 2x12VAC 1,5VA produkcji BREVE - 9,75 zł
Trafo 2x12VAC 2VA produkcji BREVE - 11,67 zł
Trafo 2x12VAC 1,8VA produkcji INDEL - 13,30 zł

Dostępność jest bezproblemowa.

flodins napisał:
chodziło mi o to że 3pin oznacza złącze goldpin w domyśle czyli sygnałowe i żeby dać ARK bo one są "prądowe", a czy ARK2 czy 3 to już jak tam Tobie pasuje
No raczej trudno pomylić listwę zaciskową 3pin ze złączem goldpin - bez przesady.

[ Dodano: 2009-02-03, 12:02 ]
Trochę posiedziałem w nocy i osiągnąłem co następuje:
- do tej pory pcb miały wymiary: 122x58mm
- po dodaniu trafa ma wymiary: 142x58mm (czyli dobrze przewidziałem że 2cm na długości przybędzie :lol:)
- zrobiłem projekt tak, że jeśli nie zamontujemy trafa to można odciąć 15mm bez szkody dla układu
- przewidziałem także opcję podłączenia już wystabilizowanego napięcia +/- jeśli ktoś takie będzie już miał w układzie i wtedy można nie montować w ogóle elementów zasilcza.
Myślę, że tak będzie ok. W najbliższy weekend będę miał prawdopodobnie już pcb dla wersji dwukanałowej więc będzie można zacząć montaż i testy.
 
Quester pamietaj ze czasem nie ma sensu walczyc o kazdy milimetr PCB, to nie jest dobre. Duzo poczatkujaych ma z tym problem.
 
Powrót
Góra