Cytat ze strony prawnej:
W art. 545 § 2 Kodeksu Cywilnego nałożono na kupującego obowiązek sprawdzenia przesłanej rzeczy. Ustawodawca określił ten obowiązek w następujący sposób: „W razie przesłania rzeczy sprzedanej na miejsce przeznaczenia za pośrednictwem przewoźnika, kupujący obowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju: jeżeli stwierdził, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie rzeczy, obowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika." Sposób badania przesyłki jest uregulowany w ustawie Prawo przewozowe (art. 74 i następne). Ustawodawca przewidział, iż przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia przesyłki. Taki sposób badania przesyłki jest powszechnie stosowany przy zakupie towarów w sklepach internetowych. Zatem kupujący miał obowiązek sprawdzenia przesyłki w momencie jej dostarczenia w obecności kuriera i w przypadku uszkodzenia należało spisać protokół reklamacyjny w obecności kuriera. Jest to warunek uwzględnienia przez sprzedającego reklamacji z tytułu uszkodzenia przesyłki podczas transportu. Tymczasem w przedmiotowej sprawie kupujący odebrał przesyłkę bez sprawdzenia jej stanu, więc sprzedawca nie musi uwzględnić reklamacji dotyczącej uszkodzeń towaru podczas transportu i może podnieść zarzut, iż uszkodzenia nastąpiły już po wydaniu towaru i przejściu ryzyka na kupującego. Zgodnie z art. 548 § 1 Kodeksu cywilnego z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na kupującego korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy. Jeśli kupujący przyjął przesyłkę od kuriera bez zastrzeżeń, to nie przysługują mu roszczenia wobec sprzedawcy z tytułu uszkodzenia zakupionego towaru w czasie transportu. Może natomiast dochodzić roszczeń bezpośrednio wobec firmy kurierskiej z wykorzystaniem punktów 2,3 lub 4 art. 76 Prawa przewozowego. Prawo przewozowe w art. 76 określa dochodzenie roszczeń w następujący sposób: „Przyjęcie przesyłki przez uprawnionego bez zastrzeżeń powoduje wygaśnięcie roszczeń z tytułu ubytku lub uszkodzenia, chyba że: 1) szkodę stwierdzono protokolarnie przed przyjęciem przesyłki przez uprawnionego, 2) zaniechano takiego stwierdzenia z winy przewoźnika, 3) ubytek lub uszkodzenie wynikło z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa przewoźnika, 4) szkodę nie dającą się z zewnątrz zauważyć uprawniony stwierdził po przyjęciu przesyłki i w terminie 7 dni zażądał ustalenia jej stanu oraz udowodnił, że szkoda powstała w czasie między przyjęciem przesyłki do przewozu a jej wydaniem”. Podstawa prawna: - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93 ze zm.); - Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000 r. nr 50, poz. 601 ze zm.).
Wyślij mu to w odpowiedzi i tyle na temat.
---------- Post dodany o 14:59 ---------- Poprzedni post o 14:48 ----------
A z drugiej strony, z kąd masz pewność że klient nie grał z żoną (lub dziewczyną) w mieszkaniu w "gonić" i któreś nie wpadło na kolumny. A teraz jelenia szuka.