• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt i-AMP

Właśnie układ z dwoma tranzystorami mam zamiar wypróbować.
Pożyczyłem coś takiego z Uniampa

tylko PCB wytrawić.

A obecny schemat wygląda tak

Różnica jest taka, że nie są zastosowane predrivery, ale wartości ze schematu są właśnie dobrane pod ich brak (czyt. zakres regulacji jest ok), no i trany 2SC5200/A1943.

Jeżeli chciałbym mocniejszej reakcji na zmianę temperatury, to rezystancje trzeba zwiększyć?

Pozdro.
 
Ostatnia edycja:
Czekalem ladnych kilka lat zeby polutowac do kupy mosfety od Toshiby (duze i male), ktore mialem na stanie. Naprawde wardo bylo czekac.

Wesolych Swiat !!

f42da0a6ca482b179b14c536df6c1208_1492173781.jpg
a99c3325c57bcb8351913e5cfab69d04_1492173779.jpg
be2c504a4bb8265de10c91393001b06e_1492173776.jpg
 
Nie na temat...
Panowie, szukam fajnego motopotka 2x50k. Problem tylko na tym polega, że chcę zrobić dual mono. Mam teraz czarnego alpsa RK168, ale okazuje się że masa w nim jest wspólna (dopiero wczoraj się doczytałem w datasheecie, że na rysunku podłączenia jest mała klamerka z napisem "com" z której wynika, że między masami jest zwarcie) polecicie coś niedrogiego i sensownego co nadałoby się do takiego zastosowania?
 
Ostatnia edycja:
Nie na temat...
Panowie, szukam fajnego motopotka 2x50k. Problem tylko na tym polega, że chcę zrobić dual mono. Mam teraz czarnego alpsa RK168, ale okazuje się że masa w nim jest wspólna (dopiero wczoraj się doczytałem w datasheecie, że na rysunku podłączenia jest mała klamerka z napisem "com" z której wynika, że między masami jest zwarcie) polecicie coś niedrogiego i sensownego co nadałoby się do takiego zastosowania?

2x50k do i-ampa to chyba przy duzo bo ingerujemy w wysokie czestotliwosci w zaleznosci od polozenia potencjometru. Stosujac bufor z tego, co rozmawialem z Borysem bedzie ok, ale bez bufora nalezy skierowac sie w strone 2x10k.

Sam sie zastanawiam jaki potencjometr zastosowac. Po glowie mi chodzi khozmo, tylko ta cena. Wolalbym cos tanszego :)
 
Ostatnia edycja:
bo ingerujemy w wysokie czestotliwosci w zaleznosci od polozenia potencjometru.
Wyjaśnisz? Zdawało mi się że zależy od impedancji wejściówki i od kondensatora wejściowego. Jak mam na wejściu 3,3uF, to powinno być OK?
Tego czarnego alpsa za jakieś grosze kupiłem, była jakaś oferta na allegro. Tak patrzę że niebieskie alpsy by się nadały, mają dwa oddzielne potki w jednej obudowie, a nie na jednej tarczy jak czarny, ale cena to już stówka. Wolałbym coś tańszego. Ostatecznie jak nic nie znajdę, zamienię z moim BG9, tam mam zwykły otwarty potek (znaczy nie w zamkniętej obudowie) z silnikiem, ale wolałbym coś niedrogiego a lepszego. Może czarny poczwórny? Ale nie wiem czy nie powtórzę błędu, bo datasheet jest enigmatyczny w tym temacie :(
 
Ostatnia edycja:
Wyjaśnisz? Zdawało mi się że zależy od impedancji wejściówki i od kondensatora wejściowego. Jak mam na wejściu 3,3uF, to powinno być OK?
Tego czarnego alpsa za jakieś grosze kupiłem, była jakaś oferta na allegro. Tak patrzę że niebieskie alpsy by się nadały, mają dwa oddzielne potki w jednej obudowie, a nie na jednej tarczy jak czarny, ale cena to już stówka. Wolałbym coś tańszego. Ostatecznie jak nic nie znajdę, zamienię z moim BG9, tam mam zwykły otwarty potek (znaczy nie w zamkniętej obudowie) z silnikiem, ale wolałbym coś niedrogiego a lepszego. Może czarny poczwórny? Ale nie wiem czy nie powtórzę błędu, bo datasheet jest enigmatyczny w tym temacie :(

Z tego co pamietam to filtr rf tworzy rezystor 1k + kondensator 220pf. Jezeli sie myle prosze o sprostowanie.
Kondensator wejsciowy np. 3,3uf jest odpowiedzialny za usuniecie ewentualnej skladowej stalej ze zrodla lub pre.
 
Ostatnia edycja:
Tak próbuję to policzyć i teraz: dobrze rozumiem?
Jeśli mamy cicho, to w szeregu jest 50kR+1kR, czyli z 220pF równolegle filtr zaczyna działać od ok. 5kHz? Dla głośnego grania mamy w szeregu 0kR+1kR i filtr od 100kHz?
Jeśli powyższe rozumowanie jest ok, to dla potka 10k mamy przy cichym 11kR czyli granica na ok. 20kHz.
korzystam z tego kalkulatora:
http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRtool.php
Tak się to liczy?
 
Micwoj,mam obecnie w pre niebieskiego Alpsa 2*10kb i powiem Ci ,że nie jestem z niego zadowolony.Chodzi o ustawianie siły głosu w sytuacjach gdy cały dom śpi i trzeba zrobić to subtelnie ,jest duży skok w głosności w zasadzie nie do wyregulowania przy pomocy pilota (zapomniałem dodać,że to motopotek;).Znacznie lepsze są w takich sytuacjach potki elektroniczne lub celuj w 22k(może lepiej ustawny) no i w sumie trzeba ruszyć się i ustawić ręcznie a tu dochodzi jeszcze różnica w głośności kanałów nawet w przypadku tych nieszczęsnych niebieskich Alpsów.Raczej zainwestuj w PGA lub dwa monofoniczne potki i dokładne wskażniki mocy kanałów (oczywiście po jednym na kanał)
 
Na razie zamówiłem sobie najzwyklejsze ręczne 10 i 20k i zobaczę jak efekty. Ale jeśli powyższe moje założenia są poprawne, to mało że 50k obetnie pasmo z góry to jeszcze zacznie mocno kręcić fazą już od kilku kHz a to może powodować szerokie usta itp efekty. Zobaczę jak to idzie z tymi mniejszymi wartościami i napiszę.
Jeśli się okaże że z tym 10k jest mało ustawny to zastanowię się nad zmniejszeniem tego 220pF. Tylko jak symuluję 1k+100pF, to częstość graniczna sięga już MHz, a to słabo. Zaraz się okaże że jeszcze jakiś podwójny bufor na opampie będę musiał do biznesu dołożyć :( W takim wypadku będę musiał dorobić jeszcze do kompletu dwa symetryczne stabilizowane zasilacze.. Wcale na to nie mam ochoty.

Jeszcze się zastanawiam, czy w tym dual mono dobrze masy prowadzę, ale to się okaże jak będę miał właściwego potka i zepnę sygnałówkę do kupy.
Na jakieś PGA nie mam ochoty, zawsze podobały mi się kręcące się pod wpływem pilota gałki :)
 
Dzisiaj udało się odpalić, choć już dawno został polutowany:



"Radiator" nawet daje radę, z tym że okolice 80C i trzeba schłodzić bo już czuć go w powietrzu :flapper:
 
Ja też męczę JetFire'a. Miałem robić porównania jeszcze z A9 i CFP, ale póki co nie chce :D



Jak wysłucham wszystko to napiszę ładny post ze swoimi spostrzeżeniami.
 
Przekopałem trochę temat ponieważ szukam rozwiązania. Robię mały projekt na PGA i mam taki problem że PGA zaczyna mi Pukać w głośnik gdy wyłączę wzmacniacz.
I gdy już znałem schemat to mam pytanie do autora projektu. Odnośnie wersji I-AMP100. Czy przypadkiem nie brakuje tam trzech elementów (zenerki, rezystora, diody) zabezpieczenia? - "Szybkie wyłączenie głośników"

Niby działa to rozwiązanie jak teraz, ale wzmacniacz tej funkcji nie posiada. W I-AMP200 też zostało to tak rozwiązane? Niestety schemat nie był udostępniony, a szkoda.
 
nik156
W kazydm projekcie jest szybkie rozlaczanie glosnikow, rozlacza sie jak zaczyna brakowac napiecia na zasilaczu pomocniczym po zaniku AC. Ewentualna zwloka po wylaczeniu AC jest minimalna i nie moze powodowac ''pykania'' w glosnikach.
Jezeli masz pykanie przy wylanczaniu to pochodzic ono bedzie od preampu.

Mozesz ewentualnie zmniejszyc wartosc elektrolitu w zasilaczu pomocniczym z 100uF do np 68uF albo 47uF i zwloka powinna byc jeszcze mniejsza.
 
borys: Możesz napisać jaki potek (wartości) polecasz do swoich iAmpów ?
 
Powrót
Góra