• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Projekt i-AMP

IPSy maja dosyc wysoko ustawiony filtr RF tak zeby wzmak dzialal z potkiem i nie cielo gory. Jezeli nie bedziecie uzywac potenciometru tylko np preamp, odtwarzacz CD albo telefon zaraz przed wejsciem to pasowalo by ustawic filtr RF znacznie nizej. Zamiast 220pF na wejsciu dac sobie wiekszy kondek.

Możesz przy okazji powiedzieć o jakiej rez potek trzeba?


Możesz to rozwinąć ?
Przy napięciu 2 x 38 ACV mamy na kondensatorach +/- 53 V.
Jak podepniemy zestaw 4 ohm to teoretycznie powinnyśmy spokojnie otrzymać 250W.
Przy kolumnach 8 ohm jakieś 140W .

Mniej więcej, tak jak liczysz. To zależy od głębokości klasy
 
SowaZ
Ponizej masz zamodelowany filtr wejsciowy (razem z calym wzmakiem :D) dla kondka od filtru RF 470pF.

3efc5d822613c0b006e14bd5b45bf6c0_1456047555.jpg


R41 imituje impedancje zrodla, jakie by ono nie bylo to jego impedancja wyjsciowa i tak bedzie mniejsza niz 1kR wiec C6 mozna dac 470pF a nawet troche wiecej (dla R41=100R smialo mozna dac C6=1nF).
Jak widac dolozenie potenciometru moze powodowac spadek charakterystyki na gorze pasma ---> obrazek po prawej.
 
Ostatnia edycja:
Możesz to rozwinąć ?
Przy napięciu 2 x 38 ACV mamy na kondensatorach +/- 53 V.
Jak podepniemy zestaw 4 ohm to teoretycznie powinnyśmy spokojnie otrzymać 250W.
Przy kolumnach 8 ohm jakieś 140W .
A może ten technics ma +/- 38V na kondensatorach a nie 2 x 38ACV ?
Wtedy by się zgadzało kilka rzeczy , szczególnie że niby w zasilaczu ma 2 x 6800/50V .

Ten Technics ma 38VAC. Producent zapewnia że to sprzęt klasy A ale na scalaku... Te kondy w zasilaniu też mnie zaskoczyły bo multimetr pokazał mi na nich około 51VDC co pokazuje jak producenci oszczędzają...
 
Bo pewnie trafo było projektowane na 220VAC. Dlatego teraz przekracza woltaż kondków :)
 
Producent zapewnia że to sprzęt klasy A ale na scalaku...
Producent pisze "new class A", a nie że klasa A. To taki "chłyt marketingdody". Te twory Technicsa niewiele miały wspólnego z prawdziwą klasą A. Zresztą stoi przede mną zanabyty jako dawca Technics który dumnie ma napisane - "class AA".... :) A cóż to za klasa wzmacniacza????
 
Obiecałem kilka słów na temat wejściówek :)
Po pierwsze z racji, że poprzednie trafo miało za niskie napięcie postanowiłem kupić trafko 2x40V. Do tego zmienił się zasilacz, teraz jest znowu CRC, lecz tym razem 2x22mF+2x10mF.
Dzięki uprzejmości kolegi Micwoj, który pożyczył mi CFP, A9 oraz Cliffjumper, porównałem je z Symetrii, którą to wejściówkę już miałem.
Wszystkie testy były przeprowadzane z kondensatorem Mundorf MCap 2,7uF w miejscu wejściowej Wimy w każdej parze wejściówek.
Zaznaczam, że test wynik testu jest subiektywny i nie należy się nim kierować w wyborze swojej wejściówki. Mi akurat zagrało tak na moim sprzęcie i w moich warunkach akustycznych :)

Mój osobisty ranking to: A9, CPF, Symetrii, Cliffjumper.
A9 - najbardziej zrównoważona wejściówka, dużo szczegółów, dużo życia, bas zwarty i nie nachalny, jednocześnie nisko schodzący. Dobrze kreuje plany i scenę.
CFP - jeszcze więcej życia niż w A9, ale niestety podane wszystko chaotycznie. Sporo bałaganu, przez co giną plany. Na górze nieco nachalna. Na basie podobnie do A9, choć bardziej rozmyty.
Symetrii - dużo góry i dużo dołu, oba skrajne pasma dominujące, przez co męczące. Wejściówka, która na pierwszy strzał wydaje się być bardzo fajna, ale już po kilku kawałkach zaczyna drażnić.
Cliffjumper - brak szczegółów i emocji w muzyce. Melodyjna do bólu, taka wejściówka bez jaj. Niczym nie zaskakuje, niczym nie drażni.

Muszę także zwrócić honor - na nowym trafie granie sporo się poprawiło. Z wejściówką A9 zagrało lepiej od wysmaczonego klona NAIMa (pełne dual mono, mocno przewymiarowane zasilanie) z preampem JC2, który w tych testach był zestawem porównawczym.

Pozdrawiam
 
CFP - mozna zrobic maly modzik, ktory wczesniej opisywalem i gora powinna sie sporo uspokoic.

Co do Technicsowej klasy AA czy nowej klasy A to tak naprawde nie jest to takie glupie rozwiazanie, chodzi generalnie o to ze przez tranzystory koncowe zawsze plynie prad, nie sa wylaczane, roznica polega na ilosci tego pradu, w takim ''nowym'' rozwiazaniu tego pradu ktory zawsze plynie przez tranzystory koncowe bedzie kolo +/- 40mA. Kazdy z producentow sprzetu audio mial takiego asa w rekawie w latach 90-tych ale jakos takie rozwiazanie nie przyjello sie na dobre.

Bedzie jeszcze jedna nowa wejsciowka, bazowala ona bedzie na preampie sony ta-e1, wejsciowka bedzie w smd, wlasnie sie robi do niej plytka. Moze byc calkiem calkiem.
 
Luszti pytanie, zrobilbys moze porownanie wima zwykly vs np tamten mundorf? Czy model kondesatora w tym miejscu ma jakiś wpływ?
 
Luszti pytanie, zrobilbys moze porownanie wima zwykly vs np tamten mundorf? Czy model kondesatora w tym miejscu ma jakiś wpływ?

Ale po co? Nie chcę kolejnej wojenki na forum:) Jeszcze zostanę wyklęty od czci i wiary :)
Ale nie bez powodu te mundorfy tam były :)
 
Ostatnia edycja:
Wracając do wejściówek przerobiłem dziś CFP wg opisu Borysa i podłączyłem. Porównywałem tylko z A9, która na dzień dzisiejszy jest u mnie jako wejściówka referencyjna.
Warunki takie samo jak poprzednio, ten sam repertuar, ten sam sprzęt, Mundorfy na wejściu.
Jako rezystor w kolektorze tranzystora T4 wlutowałem 22kR, R16 wymieniłem na 1kR.
Mod zmienia CFP dość znacznie. Uspokaja się góra, całość robi się dość zrównoważona, jednak brakuje wypełnienia w dolnej średnicy i górnym basie. Niższy bas troszkę bardziej poluzowany niż w A9.
Dla mnie dalej A9 zostaje na pierwszym miejscu, choć CFP po modzie przybliża się do A9 i naprawdę warto zrobić tę wejściówkę bo jest tania w wykonaniu :)
 
A może by tak zaprojektować stopień wyjściowy z zastosowaniem mosfetów 2SK1058/2SJ162 - one podobno tak ładnie grają no i mam ich trochę
 
Luszti

Ten duzy kondek 1000uF/10V mozna wymienic na wiekszy, np 2200uF/6.3V (na tym kondzie bedzie tylko 0.6V). Moze tutaj sie sprawa troche poprawi. To jest sprzezenie pradowe wiec impedancja tego kondka jest dosyc wazna.

Jurek
Mosfety same nie graja ale jak najbardziej mozna takiego OPSa machnac, jak narazie to jest gotowy taki na HEXfetach.
 
Ostatnia edycja:
Witam!

Jestem nowy i praktycznie zielony w tych sprawach bo nigdy nie składałem wzmacniaczy tylko swój zdołałem zreperować ale to mniejsza :P Zainteresował mnie strasznie ten IAMP. Co prawda nie czytałem wszystkich postów bo jest aż ich ok. 1100 a zdołałem przeczytać tylko około 200 :D

Prośbę mam do Borysa lub do kogo kolwiek kto ma już gotowy i działający w 100% schematy IPS (tutaj chciałbym zastosować 6 par tranzystorów końcowych lub więcej) i OPS na Lampach, opis wszystkich potrzebnych części do kupienia, pliki GERBER dla kogoś kto będzie mi wytrawiał płytki, trafo jakie kupić, ogolnie wszystko co jest potrzebne do zbudowania tego wzmacniacza na lampach :) Mam dostęp do oscyloskopu więc nie będzie problemu z odczytem jak zachowuje się wzmacniacz. Będzie chodził pod kolumnami DIY 3-WAY STX 10.2.500 T LINE którym pomysłodawcą jest LuSzTi. Wzmacniacz ma być STEREO a z tego co wyczytałem to jest MONO i tutaj pytanie takie, czy ktoś wytłumaczyłby mi jak podłączyć sygnał to wzmacniacza? :)



Jeżeli byłby ktoś skłonny mi wysłać wszystko co jest potrzebne na maila to jestem skłonny przelać na przysłowiowe "piwo" pare plnów. :)



Z Góry dziękuję! :)
 
Ostatnia edycja:
http://diyaudio.pl/showthread.php/26106-i-AMP-krok-po-kroku
W tym wątku masz wszystko. O 6 parach nie słyszałem, ale o 4 tak :)
Te kolumny masz 8R więc zwiększanie ilości par już chyba nic nie zmieni. Nie wiem jakie maksymalne napięcie ktoś próbował wkładać do iampa, standardowo chyba +/-60Vdc Ktoś chyba kiedyś pytał o 80V.
Z góry uprzedzę, jakbyś się pytał czemu mówię o napięciu, to dlatego: http://diyaudio.pl/showthread.php/2...ń-i-odpowiedzi?p=453556&viewfull=1#post453556
 
Powrót
Góra