• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Rowery i akcesoria

Jaki obecnie warto kupić łańcuch, żeby był cichy i dobrze chodził na kasecie? Trwałość ma drugorzędne znaczenie, jak wytrzyma 2-3tys km, to będzie dobrze, myślałem o HG40 Shimano, ale może jest coś lepszego w podobnej cenie?


Druga sprawa, ostatnio często jest w jednym rowerze problem z dziurawieniem dętek, niby w oponie nic nie ma (semi slicki Continental 28"), a robią się mikrodziurki, przez które w ciągu kilku dni schodzi powietrze, zastanawiam się co jest nie tak, może to już opony do wymiany? Dętki były zakładane i nowe, i klejone (przy czym jedna klejona zrobiła niespodziankę, działała kilka dni, a potem jej się odechciało i dziura pod łatką powiększyła się na tyle, że znów powietrze zeszło, ale tu chyba guma nie wytrzymała w okolicach łączenia).
 
U mnie w takiej sytuacji pomogło dopiero wymienienie opon i opasek chroniących dętkę od mocowania szprych.
 
podbijam moje pyatnko: ktos doradzi sprawdzony dobry spray do przemalowania roweru? bez zaciekow i takich tam
 
Zacieki robi lakierujący a ne spray. Idź do sklepu z lakierami zapłać trochę drożej i kup dobrej jakości spray np. Motip.
 
Nie ma sensu samemu lakierować, narobisz sie, a powierzchnia będzie podlej jakości. Za 150 zl zrobią piaskowanie i lakierowanie proszkowe.
 
Ja kiedyś lakierowałem jakimś tanim akrylem 1k, o ile po wypolerowaniu to wyglądało nie najgorzej, to znów trwałość jest beznadziejna, górna rurka jest cała poobdzierana, a w innych miejscach starczy o coś oprzeć rower i już jest przetarte.
Jeśli masz zabawki do lakierowania i jakąś chemię, to coś można spróbować, ale gdybyś miał wszystko kupić, to nie wiem czy nie lepiej poszukać nowej ramy (albo na starej zrobić jedynie drobne poprawki pod kolor), sprayem to pewnie będzie jeszcze mniej trwałe niż u mnie.

Pomalowanie całej ramy jest do zrobienia, ale jest trochę zabawy z matowaniem starego lakieru (jeszcze gorzej jak jest rdza).
 
myslalem zeby to zlecic ale jak zglosilem sie do dwoch zakladow w okolicy to mi powiedzieli ze "pierdolami" sie nie zajmuja
 
no to poszukaj malego zakladu gdzie liczy sie dla nich kazdy klient

ja w koszalinie zlecalem takie "pierdoly" jak blaszka do wzmacniacza itp itd ;)
a koszt byl powalajacy - 5-20zl/element :p
 
Wziąłem się za wymianę łańcucha, miałem UG na kasecie HG 7rz., kupiłem najpierw jakiś no name i przeskakiwał, pomyślałem ok, może po prostu taki łańcuch i wsadziłem Shimano HG40, no ale nic to nie zmieniło, na trzech małych zębatkach przeskakuje jak przeskakiwało (raczej to nie korba, bo z przodu testowałem zębatkę środkową i największą 48 na której mało jeżdżę), no to pomyślałem kaseta, wrzuciłem koło z roweru, w którym może z 1000km temu wsadzałem również HG40 i wciąż przeskakiwało.
Kasety wyglądają niewiele gorzej niż nówki, ani trochę nie przypominają zębów rekina, przerzutka chyba ok, bo na starym łańcuchu działa, już sam nie wiem o co chodzi, wsadziłem po dokładnym umyciu stary łańcuch i myślę czy teraz jeździć, aż ten napęd się całkiem rozpadnie i dopiero wtedy zmienię wszystko albo po prostu cały rower...
Gdyby tylko nie ten hałas, to bym to tak zostawił...

Długość raczej wykluczam, bo testowałem kilka.
 
Ostatnia edycja:
Skracałem i to nawet na kilka razy, aż w końcu na największych zębatkach bez przerzutki zostało około +1 ogniwo.

Jest to na pewno kaseta, bo to sprzęt vintage z okresu w którym zaczęły wchodzić, no i miały tylko 7rz., poza tym ściągałem ją kiedyś z bębenka piasty, więc wątpliwości nie ma...

Co ciekawe, zdążyłem już 3 stare (jedna trochę nowsza 8rz) kasety z tym łańcuchem przetestować i zawsze to samo, wstawię jutro zdjęcie, ale według mnie nie jest jeszcze zjedzona.

Nie wiem czy tu też nie wpływa na problem genialny wynalazek Szymano jak korba Biopace, czyli jajowate blaty, wprawdzie na samej korbie nie przeskakuje, ale w efekcie zastosowania takiej korby łańcuch idzie raz wyżej, raz niżej...
(Gdyby ktoś takiego wynalazku nie spotkał https://pl.wikipedia.org/wiki/BioPace )
 
Ostatnia edycja:
Noo kurde serio vintage... a biopace na żywo nie widziałem. Teraz też mamy przy napędach 1x owalne zębatki. No były kasety 7rz.
Ciekawa sprawa...
 
Skracałem i to nawet na kilka razy, aż w końcu na największych zębatkach bez przerzutki zostało około +1 ogniwo.

Jest to na pewno kaseta, bo to sprzęt vintage z okresu w którym zaczęły wchodzić, no i miały tylko 7rz., poza tym ściągałem ją kiedyś z bębenka piasty, więc wątpliwości nie ma...

Co ciekawe, zdążyłem już 3 stare (jedna trochę nowsza 8rz) kasety z tym łańcuchem przetestować i zawsze to samo, wstawię jutro zdjęcie, ale według mnie nie jest jeszcze zjedzona.

Nie wiem czy tu też nie wpływa na problem genialny wynalazek Szymano jak korba Biopace, czyli jajowate blaty, wprawdzie na samej korbie nie przeskakuje, ale w efekcie zastosowania takiej korby łańcuch idzie raz wyżej, raz niżej...
(Gdyby ktoś takiego wynalazku nie spotkał https://pl.wikipedia.org/wiki/BioPace )

Zębatki korby raczej nie mają wpływu, pokaż zdjęcie kasety. Czy kaseta jest przykręcana nakrętką czy ostatnią najmniejszą lub dwoma najmniejszym zębatkami?
 
Nakrętka, wszystko widać na zdjęciach.


I ta rama przy okazji ma "dziwny" hak, tzn przerzutka jest dość oddalona od osi piasty.
 
Jak dla mnie to zęby kasety. Też tak kiedyś miałem, mam nauczkę, że jak nowy łańcuch, to i nowe zęby z tyłu. Łańcuch się nieco wyciąga w trakcie eksploatacji i jeśli wszystko jest normalnie, to zużywają się też zęby z tyłu, równomiernie z łańcuchem. Jak założysz nowy łańcuch, to zaczyna przeskakiwać. Szczególnie oczywiście na najmniejszych kółkach. Sama przerzutka ma na to znikomy wpływ, bo siła jest przekazywana przez górę łańcucha, a nie dół.
 
To prawda - często jest tak, że wyjechany zestaw pracuje dobrze, bo jest dopasowany (równomiernie zużyty), jak się nagle zmieni łańcuch na nowy to są jaja, bo "dziury" w zębach do niego nie pasują :P
Niestety, najlepiej by było wymienić wszystko, ale korba zwykle najmniej się zużywa, więc można by ją na razie zostawić, a w wielu kasetach te najmniejsze zębatki można zdjąć i wymienić, bo one najbardziej się zużywają.
 
Powrót
Góra