• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Satori 2,5 drogi: 2xMW19P-8 + TW29RN - projekt by pawel_luk1

Proszę moderację o przeniesienie tematu do działu "w trakcie budowy".
Będą jeszcze grube zmiany w zwrotnicy :)
 
Taka sytuacja [emoji2]
bbea61939cbe2d5666df41a83a0bfc2d.jpg
1cfde0eed3e61b8afd189801e612ec9e.jpg
a53aaa923aac4ae0e39f23f1957977a6.jpg
0e8485b1a89bd00a0861ada22a14d268.jpg


Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka
 
Jest bardziej twardy od WO24, ale nie aż tak twardy jak Revelatory czy Iluminatory Scan-Speaka.
Pewną miękkość i zaokrąglenie jednak posiada, co akurat mi bardzo odpowiada, bo nie lubię totalnie twardych wooferów.
Mimo wszystko zróżnicowania na dole mu nie brakuje. Można spokojnie śledzić linie basu czy kontrabasu w nagraniu. Werble też brzmią całkiem przekonująco, typowo dla twardego papieru.
 
Ostatnia edycja:
Postanowiłem zrobić małe porządki w tym temacie, bo za dużo tu było "namieszane"...
Jak ktoś tu wcześniej zaglądał, to wie że były inne wersje, jak ktoś nie zaglądał wcześniej to nic nie stracił. :)

Tak więc, skoro moderacja uznała, że jednak nie warto tego tematu przenosić do działu "w trakcie budowy", więc po wykonaniu lepszych pomiarów i kilku miesiącach odsłuchów wrzucam ostatnią wersję zwrotnicy.

Schemat



Wykresy


Jak widać czułość kolumn wynosi ok. 90-91dB/2,83V, ch-ka mieście się w przedziale +-2dB (w przedziale 100Hz - 10kHz), a górka przy 12 kHz, jest wręcz wskazana dla tweetera TW29RN :)
Punkt podziału 2,15kHz.
Impedancja 4 ohm (min. wynosi 3,0 ohmy przy 160 Hz)

Sposób tłumienia obudowy


I tu ważne jest, aby spodzie obudowy, pod portem BR, umieścić 4 warstwy wełny MDM-4 (lub innej), bo to tłumi rezonans pionowy powstający wewn. obudowy na częstotliwości 120 Hz.
Rezonans ten ujawnia się zarówno na pomiarze impedancji jak i pomiarze bliskiego pola SPL-u wychodzącego z portu BR.


Zestawienie elementów
Cewki
L Nr Polink Opis Ilość J.m.
L1 0,27 mH 000-1019 Cewka ind. 0,270mH +/-3% 0,410Ω dr.0,70mm śr.26 dł.15mm 2 szt.
L2 0,82 mH 000-1858 Cewka ind. 0,820mH +/-3% 1,350Ω dr.0,50mm śr.31 dł.8mm 2 szt.
L3 1,1 mH 000-0019 Cewka ind. 1,100mH +/-3% 0,258Ω dr.1,60mm śr.63 dł.30mm 2 szt.
L4 0,3 mH 000-1163 Cewka ind. 0,300mH +/-3% 0,157Ω dr.1,40mm śr.43 dł.30mm 2 szt.
L5 3,3 mH 000-2438 Cewka ind. 3,300mH +/-3% 0,205Ω dr.1,60mm Fe 0,132kg. śr.41 dł.70mm 2 szt.
lub lepiej c-coil
000-6140 Cewka ind. 3,5mH +/-5% 0,09Ω +/-10% 500W / 8Ω drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm 2 szt.
ale odwinięta na 3,3mH, metodą opisaną tutaj: http://www.troelsgravesen.dk/Low-DCR-coils.htm

Kondesatory C
C1 6,8 uF 001-0258 Kon. 6,80uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-22/ 36mm. poziomy 2 szt.
C2 12 uF 001-0266 Kon. 12,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 44mm. poziomy 2 szt.
C3 68 uF 001-6068 Kon. 68,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-13 / 32mm. poziomy 2 szt.
C4 10 uF 001-0264 Kon. 10,00uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-26/ 36mm. poziomy 2 szt.
C5 3,9 uF 001-0246 Kon. 3,90uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-17 / 36mm. poziomy 2 szt.
C6 8,2 uF 001-0262 Kon. 8,20uF 400VDC 5% MKP Jantzen Cross-cap śr-24/ 36mm. poziomy 2 szt.
C7 33 uF 001-6056 Kon. 33,00uF 100VDC 10% ELE. NP MDL śr-13 / 27mm. poziomy 2 szt.

Rezystory R
R1 0,56 ohm 002-0394 Rez. 0,56Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
lub
R1 1,5 ohm 002-0415 Rez. 1,50Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
R2 2,4 ohm 002-0430 Rez. 2,40Ω 10W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/53 samogasnące 2 szt.
R3 5,1 ohm 002-0319 Rez. 5,10Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
R4 4,3 ohm 002-0313 Rez. 4,30Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
R5 4,7 ohm 002-0316 Rez. 4,70Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.
R6 1,5 ohm 002-0301 Rez. 3,00Ω 5W 5% MOX (met) RSS Ty-Ohm śr.8,5/24 samogasnący 2 szt.

Pozostałe akcesoria
012-0370 Listwa połączeniowa - 28 pozłacanych punktów lutow. dł.270 wys.20mm 2 szt.
014-0370 Formatka do montażu zwrotnic głoś. - sklejka grub.10mm, wym.220/140mm. 2 szt.
051-0014 Portt bass/reflex HP 900027 wew. 68 dł.120mm. Czarny polipropylen 2 szt.

Materiały tłumiące
Mata bitumiczna standard 50x50 cm 6 szt.
Mata filcowa akustyczna, gr 10 mm 1,5 m2
Mata tłumiąca acoustilux (Monacor MDM-4) 1,2 m2


Port bass reflex pozostał, taki jak w pierwszym poście, czyli 68x120 skrócony do 80mm. Inaczej bas nie chce grać, tak jak lubię.
Oczywiście zalecam własne eksperymenty z długością portu i dobranie go pod własne preferencje.

Ilość wysokich tonów można regulować rezystorem R1.
R1 = 0R56 daje bardziej płaską ch-kę w zakresie 1kHz - 10 kHz. Dla R1 = 1R5 obniżamy wysokie tony ok. 1,2 dB.



Do zmiany R1 najlepiej zamontować przełącznik dwupozycyjny w terminalu głośnikowym, np. tak:
 
Tylko testy były. Lampa i Beryle użytkownika Yasica.

Jakie konkluzje z testów beryli? Pytam, bo 'przymierzam' się do 2-drożnych monitorów na takich samych przetwornikach (TW29RN + MW19P-8), ale opcją (nie muszę dodawać, że droższą :-( ) są również beryle. Nie miałem okazji porównać osobiście, ale czy w Twojej opinii warto? I ewentualnie pod jakimi warunkami warto.

Paweł
 
Wg mnie nie warto....
To już lepiej dać Scana D3004/660000

Ale musisz wziąć poprawkę, że ja jestem fanek kopułek tekstylnych.
Aha, fanem szpilki R3004 również nie jestem.... 😐
 
Pawle - każdy twój projekt czytam i oglądam z wypiekami na twarzy. Lubuje się w klasycznej formie a jak jeszcze obudowa jest pochylona to już w ogóle cud, miód i orzeszki. Gratuluje świetnego projektu. Beryl czaruje niesamowicie ale też szmatka satori daje radę (mam u siebie w swoim 2 way). Rozumiem Pawle, że kolumny trafiły do nowego właściciela?
 
Nie, kolumny nadal grają u mnie, ale na zupełnie innej zwrotnicy, którą zrobiłem z nudów w oczekiwaniu na obudowy do 3-way...
Zrobiłem w ramach eksperymentu zwrotnicę na filtracji LR2 dla górnego woofera/tweetera, z wykorzystaniem tzw. filtra all-pass, przesuwającego tylko fazę.

https://diyaudio.pl/showthread.php/29379-VituixCAD?p=541764&viewfull=1#post541764



I zrobiło się zupełnie inne granie... sporo lepsze...
 
Wniosek warto eksperymentować. Jeśli mogę dopytać masz punkt odniesienia między 16 a 19 MW? Bass dalej jest taki charakterystyczny dla SB? Tzn jak to mój przyjaciel określił "Sypialniane plumkanie? A co uległo zmianie jeśli chodzi o charakterystykę? Sam jestem na etapie 2 WAY na Satori. :)
 
No cóż, MW19 czy MW16 nie są tak twarde jak Revelatory, ale nie każdemu bas z Revelatorów musi się podobać...
Z drugiej strony znam bardziej miękkie woofery, np. MFC od SB. Sporo zależy też od wzmaka, mocny i dobry tranzystor zawsze zrobi swoje.

Pytasz o różnicę pomiędzy filtracją LR2 a LR4? Już o tym pisałem:
https://diyaudio.pl/showthread.php/29379-VituixCAD?p=541810&viewfull=1#post541810

Może trochę pojechałem po tym LR4, bo to dość często stosowana filtracja i jest wiele dobrych konstrukcji gdzie to się sprawdza, ale jeśli będę robił coś w przyszłości dla siebie, do za wszelką cenę będę szedł w filtrację LR2.
Zresztą mogę się założyć, że w przypadku tego projektu 5 na 10 osób powiedziałby, że LR4 gra lepiej, a drugie 5, że LR2 :P :biggrin:
 
Przy okazji planowanego remontu salonu mam szansę na nie za duże podłogówki, a że parafrazując trzech brodaczy z Texasu też Goin' 50 to chciałbym zbudować je sam. Ten projekt bardzo mi się podoba, ale że w realu słyszała go pewnie tylko garstka osób to:
1. jak on "się ma" do popularnych fabrycznych kolumn w podobnym budżecie (np. KEF Q750 lub System Audio Saxo 40)? Oczywiście pytam o subiektywne wrażenia i nie chodzi mi o te dwa konkretne modela a ogólniejsze porównanie do sklepowych kolumn w budżecie 4-5k pln.
2. czy kolumny są bardzo "czułe" na odległość od ścian? U mnie mają zagrać w salono - kuchni ok. 25m2 (7,5m x 3,3m) stojąc na krótszej ścianie (3,3m) w odległości max. 30 cm od ścian bocznych i 50 cm od ściany tylnej. Czy w takim układzie nie będzie za dużo niskich? Jako, że to niestety nie pokój odsłuchowy to możliwości adaptacji akustycznej, są jak u większości ;-)

Pozdrawiam,
Paweł
 
Jeśli zachowasz odległość od ściany przynajmniej te 30 cm to nie powinno być tragedii. Zresztą sama zabawa w ustawianiu. Zawsze można zmodyfikować projekt i dać port z przodu. Satori to jest już naprawdę wysoki poziom brzmienia. Nie wiem czy jest sens zestawiać to z kolumnami fabrycznymi. DIY zawsze będą o krok do przodu :). Jak jest dobrze zrobiony projekt (a ten na pewno jest) to raczej się nie zastanawiaj tylko rób.
 
Przy okazji planowanego remontu salonu mam szansę na nie za duże podłogówki, a że parafrazując trzech brodaczy z Texasu też Goin' 50 to chciałbym zbudować je sam. Ten projekt bardzo mi się podoba, ale że w realu słyszała go pewnie tylko garstka osób to:
1. jak on "się ma" do popularnych fabrycznych kolumn w podobnym budżecie (np. KEF Q750 lub System Audio Saxo 40)? Oczywiście pytam o subiektywne wrażenia i nie chodzi mi o te dwa konkretne modela a ogólniejsze porównanie do sklepowych kolumn w budżecie 4-5k pln.
2. czy kolumny są bardzo "czułe" na odległość od ścian? U mnie mają zagrać w salono - kuchni ok. 25m2 (7,5m x 3,3m) stojąc na krótszej ścianie (3,3m) w odległości max. 30 cm od ścian bocznych i 50 cm od ściany tylnej. Czy w takim układzie nie będzie za dużo niskich? Jako, że to niestety nie pokój odsłuchowy to możliwości adaptacji akustycznej, są jak u większości ;-)

Pozdrawiam,
Paweł

Możesz do mnie podjechać na odsłuch. Mieszkam w Kiełczowie k. Wrocława. Wyślij info na PW, to się dogadamy w szczegółach.
Przy okazji odsłuchasz na najnowszej wersji zwrotnicy z filtracją LR2.
 
Super! Śliczne dzięki, bardzo chętnie skorzystam, a głupio mi było Cię pytać - wieczorem odezwę się na PW.
Paweł
 
No to wrzucam dla potomnych wersję z filtracją 2-gimi rzędami.

Filtracja LR2, podziały: ok. 700 Hz i 2100 Hz.
Czułość, bez zmian w stosunku do LR4: 90-91 dB/2,83V
Impedancja 4 Ω, min. 3,2 Ω przy 170 Hz.

Schemat


Obwód L5/C5, L6/C6 to tzw. filtr "all-pas", który można określić mianem "pasywnej czasówki". Ten mostek LC przesuwa fazę mocniej niż zwykłe filtry, ale nie wprowadza pasmowego tłumienia, stąd nazwa "all-pass".
Coś więcej pisałem o tym tutaj: https://diyaudio.pl/showthread.php/29379-VituixCAD?p=541764&viewfull=1#post541764


Zestawienie elementów zwrotnicy

Inductors L
L1 470 μH 0,57 Ω 0,7 mm
LP1 820 μH 1,35 Ω 0,5 mm
L2 1 mH 0,3 Ω 1,4 mm
L3 300 μH 0,18 Ω 1,2 mm
L4 3,3 mH 0,38 Ω 1,2 mm
L5 330 μH 0,445 Ω 0,7 mm
L6 330 μH 0,445 Ω 0,7 mm

Capacitors C
C1 6,8 μF polypropylen
CP1 68 μF elektrolit bi-polar
CP2 4,7 μF polypropylen
C2 6,8 μF polypropylen
C3 12 μF polypropylen
C4 27 μF polypropylen
C5 10 μF polypropylen
C6 10 μF polypropylen
C7 1 μF polypropylen

Resistors R
R1 1,2 Ω 10 W lub 2,0 Ω 2,7 Ω
RP1 5,1 Ω 5 W
RP2 6,8 Ω 5 W
R2 820 mΩ 5 W
R3 1,5 Ω 5 W
R4 10 Ω 5 W
R5 1,5 Ω 5 W
R6 5,1 Ω 5 W



Symulacje: SPL, elektryczne i fazy z 2,0 m


Pomiary gotowej zwrotnicy:



niebieski: suma woofera dolnego i górnego
czerwony: tweeter
czarny: suma

Sprawdzenie reversa z odległości 2,0 m


Przebieg impedancji


Opcje tłumienia tweetera


czarny R1 = 1R2, czerwony R1 = 2R0, niebieski R1 = 2R7

Ja słucham z R1 = 2R0 :)


Zdjęcia zwrotnicy


Jak widać, nie jestem "ideowo zacietrzewiony" w temacie kondensatorów. Największe szaleństwo to niebieskie Jantzeny w filtrze wysokotonowego.
Reszta - z tego co było pod ręką. ;)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra