• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

SB17CAC35-8 + SB26CDC-C000-4 lub CRC NAC NRX MFC STC ADC 2,5 drożny - projekt by Branża

Są i moje. Jeszcze daleka droga do wykańczania ale już kawałek jest.
b7a81ed14444eb953557e9fb69ed51f2_1549439675.jpg
[/url][/IMG]
 
Marian taka płyta przyjechała i już nie było wyjścia. Jakbym wcześniej wiedział że nie koniecznie musi być MDF to bym całość zrobił z MFP. Ale faktycznie będzie szybszy bas :)
 
*** KONFIGURACJA 2 - POCHYLENIE FRONTU 5 STOPNI:

SB26STAC-C000-4
SB17NRX35-8
SB17NRX35-8

RURKA PORT BASS-REFLEX 68 / 120 ( 900027 ) - Strojenie wstępne na około 35Hz. Przy tej konfiguracji proponujemy rurkę nieco skrócić do poziomu około 100mm co nieco podniesie strojenie.


Wytłumienie nieco zmienione - razem na parę kolumn - jeśli zajdą jakieś zmiany zostanie to opisane w każdej konfiguracji
2 x ARKUSZ MATA FILCOWA AKUSTYCZNA 10PMK
2 x ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER MEMBRANA PRO
opcjonalnie 2 x MATA BITUMICZNA STANDARD

Mata filcowa 10mm z membraną na boczne ścianki pomiędzy przegrodami oraz na górną ściankę
Mata poliestrowa dzielimy na 4 kawałki. 2 kawałki do jednej kolumny umieszczone luźno za górnym SB17 oraz na dnie. Przez umocowaniem maty składamy ją na 2/3 razy tak aby czarną membrana była na zewnątrz na poliester wewnątrz.
Opcjonalne maty bitumiczne kleimy na gorąco pod maty filcowe w miejscach powstałych rezonansów. Marian tak solidnie wykonał obudowy testowe że w czasie prac nie występowały dlatego podaje jako opcje.


Punkt wyjścia. Wszystkie głośniki zmierzone przed filtracją w wytłumionej obudowie. Nie bramkowane, wygładzanie 1/24

75f09133e9675d2b605e79cb72732377_1549923597.jpg


*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic
3ab5d32ce6dff8bb5ad71494bdc7a2d5_1549923636.jpg


*** Lista zakupów - zwrotnice
R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 1,80 OHM 10W 1% KNP
C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP
L1 - 000-1125 Air Core 0,220mH 0,370Ω dr.0,70mm

L2 - 000-1467 Air Core 1,200mH 0,550Ω dr.1,00mm
C3 - MKP 400V 12,00uF CROSS CAP

CP2 - MKP 400V 0,39uF CROSS CAP
RP2 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15,00 OHM

CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 27uF
RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 10,00 OHM
LP22 - 000-2209 P-Core 1,000mH 0,450Ω dr.0,70mm


L3 - 000-5250 P-Core 5,600mH 0,400Ω dr.1,00mm
C4 - MKP 400V 27uF CROSS CAP

Idąc tropem 1 konfiguracji i założeń że konstrukcje będą kopiować amatorzy o niekoniecznie Bardzo dużej wiedzy i rozsądnie sięgający do portfela staraliśmy się aby cześć elementów się pokrywała a sam poziom rozbudowania filtracji był na rozsądnym poziomie.
W pewnym stopniu na ile było to możliwe umożliwiamy eksperymenty i zmiany. Jedna aplikacja / różne konfiguracje / zbliżony sposób i wartości filtracji. A wszystko z zachowaniem dobrej kontroli i brzmienia.

*** Pomiary gotowej konstrukcji
bramkowane, wygładzanie 1/48 - 1/96

Całość filtracji nie łączone BR

24025cd55177e7ac536347122884d0d4_1549924076.jpg

fefd2664ba7fa62fef849c5f9dd58a25_1549924077.jpg

7850b695deed72c68ceddd703a174f54_1549924077.jpg


Pasmo przetwarzania nie łączone BR zaprezentowane zgodnie z normą IEC


d8d944d367e69f477d73d8d0e41900c3_1549924399.jpg



CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3, Impedancja

b715c3ba2cf24bd371ca0640720b4e42_1549924216.jpg
04c1c6ba35778b54c275a5fbc2c8bb2f_1549924217.jpg
d4290ea2fdb0b320a137925ded407ebb_1549924218.jpg
d6d0c3e58911575ecdfe8097258d4d30_1549924218.jpg
735f20da5025734dd0f15afbc98ac8a4_1549924219.jpg
1228cee7b3a57a64492faebc14ee92aa_1549924219.jpg




***Kilka dodatkowych słów
Mała kompensacja górnego SB17. Basu nie brakuje - Jest on nieco inaczej zaznaczony jak w przypadku CAC. Świetnie uzupełnia bezpośrednio prowadzone partie Środka i Góry.
Środek i góra to nieco bardziej zaznaczone wybrzmienia względem CAC - nie mamy już tej subtelności w detalach ale zyskujemy nieco więcej pazura.
Poziomy harmonicznych są nieco wyższe niż w pozycjach CAC i NAC ale nadal są na niskim poziomie. Opóźnienia także powyżej normy i oczekiwań.
Dla Mnie w tym budżecie Rewelacja.



*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***
 
Ostatnia edycja:
*** KONFIGURACJA 2 - FRONT PROSTY:

SB26STAC-C000-4
SB17NRX35-8
SB17NRX35-8

Druga wersja filtracji dla konfiguracji 2 naszego projektu.
Najniższe rejestry w tym filtracja dolnego głośnika nie uległy prawie żadnej zmianie dlatego też aby nie powielać informacji pominiemy ten temat i wykresy ( patrz powyżej ).

RURKA PORT BASS-REFLEX 68 / 120 ( 900027 ) - Strojenie wstępne na około 35Hz. Przy tej konfiguracji proponujemy rurkę nieco skrócić do poziomu około 100mm co nieco podniesie strojenie.


Wytłumienie nieco zmienione - razem na parę kolumn - jeśli zajdą jakieś zmiany zostanie to opisane w każdej konfiguracji
2 x ARKUSZ MATA FILCOWA AKUSTYCZNA 10PMK
2 x ARKUSZ MATA AKUSTYCZNA POLYESTER MEMBRANA PRO
opcjonalnie 2 x MATA BITUMICZNA STANDARD

Mata filcowa 10mm z membraną na boczne ścianki pomiędzy przegrodami oraz na górną ściankę
Mata poliestrowa dzielimy na 4 kawałki. 2 kawałki do jednej kolumny umieszczone luźno za górnym SB17 oraz na dnie. Przez umocowaniem maty składamy ją na 2/3 razy tak aby czarną membrana była na zewnątrz na poliester wewnątrz.
Opcjonalne maty bitumiczne kleimy na gorąco pod maty filcowe w miejscach powstałych rezonansów. Marian tak solidnie wykonał obudowy testowe że w czasie prac nie występowały dlatego podaje jako opcje.


0f6e1d627cd64f012c4825433bcaacae_1544571368.jpg



*** Sprawdźmy jak zadziała zwrotnica dla pochylonego frontu:

Porównanie pasma front pochylony czerwony vs front prosty czarny.

3450320b12bd7866b22195717d56c0e1_1549996577.jpg


Chyba nie jest źle. Spodziewana zmiana czyli rozjaśnienie brzmienia na wyższych rejestrach i niższym środku. To usłyszą osoby słuchające pochylonej konfiguracji stojąc.
Mniej wymagający mogą więc śmiało słuchać kolumny siedząc, stojąc a może nawet leżąc

***

Dodatkowo dla ciekawskich jak wygląda porównanie pasma z projektu "pochylona" w stosunku do projektu " prosta"

ee1ff02453f4f39807879388f1450fdf_1549996725.jpg


Prawda że bardzo zbliżone ? :). Nawet jakby były identycznie odbiór brzmienia niósł by za Sobą pewne różnice wynikające z samego faktu odsłuchu pod innymi kątami. Poszukujący doświadczeń na pewno będą testować i eksperymentować ...

Sugeruje także poeksperymentować z ustawieniem kolumn lekko odchylonych na zewnątrz względem osi odsłuchu

***

Sprawdzenie zgrania i zboczy zwrotnicy dla pochylonego frontu przy kolumnie wyprostowanej

ba0e34f36e27abd68ccb7b58e112f496_1549996958.jpg


Tak poza zmianą balansu tonalnego nic się poważnego nie dzieje. Nie musicie gości na siłę sadzać na fotelach. Niech Sobie stoją jak Lubią

*** Klucz do zrobienia schematu zwrotnic


3ab5d32ce6dff8bb5ad71494bdc7a2d5_1549923636.jpg


*** Lista zakupów - zwrotnice
R1 - OPORNIK JANTZEN AUDIO SUPERES 2,70 OHM 10W 1% KNP
C1 - MKP 400V 8,20uF CROSS CAP
C2 - MKP 400V 15,00uF CROSS CAP
L1 - 000-1072 Air Core 0,180mH 0,330Ω dr.0,70mm

L2 - 000-1467 Air Core 1,200mH 0,550Ω dr.1,00mm
C3 - MKP 400V 10,00uF CROSS CAP

CP2 - MKP 400V 0,39uF CROSS CAP
RP2 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 15,00 OHM

CP22 - BIPOLARNY MDL 100V 27uF
RP22 - OPORNIK METALIZOWANY 5W 8,20 OHM
LP22 - 000-2209 P-Core 1,000mH 0,450Ω dr.0,70mm


L3 - 000-5261 P-Core 6,800mH 0,510Ω dr.1,00mm
C4 - MKP 400V 27uF CROSS CAP

Kilka zmian w zwrotnicy.

*** Pomiary gotowej konstrukcji
bramkowane, wygładzanie 1/48 - 1/96


c25d97ea41cdf823e4b427fd74eb410a_1549997278.jpg


Filtracja

Pasmo przetwarzania nie łączone BR zaprezentowane zgodnie z normą IEC

d58c5ba31f72802e69fe525be0ec03ee_1549997325.jpg



CSD , TES , Harmoniczne 2 i 3, Impedancja


7227d611f12fa8a1b2641b6bf1f2f214_1549997374.jpg
77fa5cbcbf59e0439ca559d34d2b1923_1549997375.jpg
a0d7f0ae35c0788d6e1112efd2f7129c_1549997376.jpg
c36aa40da004f611ce9809b7966a5cf6_1549997377.jpg
6f2aed795f6904f21c65fe0b834e6275_1549997378.jpg
d08c0699350608f250854ada901b5cd0_1549997379.jpg




***Kilka dodatkowych słów
Kopia jak wyżej - Mała kompensacja górnego SB17. Basu nie brakuje - Jest on nieco inaczej zaznaczony jak w przypadku CAC. Świetnie uzupełnia bezpośrednio prowadzone partie Środka i Góry.
Środek i góra to nieco bardziej zaznaczone wybrzmienia względem CAC - nie mamy już tej subtelności w detalach ale zyskujemy nieco więcej pazura.
Poziomy harmonicznych są nieco wyższe niż w pozycjach CAC i NAC ale nadal są na niskim poziomie. Opóźnienia także powyżej normy i oczekiwań.
Dla Mnie w tym budżecie Rewelacja.

Zapraszamy kolejnych zainteresowanych budowniczych / sponsorów na realizacje kolejnej 3 konfiguracji w Naszym otwartym projekcie


*** Właściciel projektu zastrzega sobie wszelkie prawa do czerpania korzyści materialnych z powyższego opracowania.
Projekt udostępniono do prywatnego użytku bywalców forum DiyAudio ***
 
Ostatnia edycja:
Branża, w jakiej osi są pomiary głośników przed filtracją?
Pytam, bo ch-ki wooferów dolnego i górnego są bardzo podobne, a przecież dolny woofer jest sporo niżej od górnego...

Możesz jeszcze wrzucić ch-ki porównawcze górnego woofera z pułapką RP22/L22/C22 i bez niej?
 
Branża, w jakiej osi są pomiary głośników przed filtracją?
To nie są pomiary szczegółowe - to bardziej taki szybki rzut okiem na pasmo i wrzucone jako ciekawostka dla "gapiów". A robione były z tego co pamiętam dla pochylonej ścianki w polu dalekim z wygładzaniem mniej więcej na osi odsłuchu.
Możesz jeszcze wrzucić ch-ki porównawcze górnego woofera z pułapką RP22/L22/C22 i bez niej?
- Nie zapisywałem takich a głośniki już chyba wymontowane z kolumny i naszykowane dla właściciela. Pułapka osłabia pasmo 700-1000Hz przy filtracji pojawia się tam podbicie skumulowane dyfrakcją i "działaniem zboczy". Czyli bez tej pułapki będzie garb w tym miejscu.
 
Ostatnia edycja:
A nie testowaliście przez przypadek wersji z SB Acoustics SB17NRXC35-8 6.5 i ceramiką na górze?
 
A nie testowaliście przez przypadek wersji z SB Acoustics SB17NRXC35-8 6.5 i ceramiką na górze?
Nie - ale nic nie stoi na przeszkodzie aby taki projekt zrobić. Jeśli jesteśmy zdeterminowani zapraszam do wspólnej realizacji konfiguracji 3 :) jw.
 
Ostatnia edycja:
Hmm to zobaczę jak będzie z kasą pod koniec miesiąca bo może bym się szarpnął. Szukam właśnie jakiegoś ciekawego projektu do salonu ( powierzchnia 32 m2 + otwarta kuchnia 10 m2)
 
Chodzi mi po głowie taka konfiguracja:
- SB17CRC35-8
- SB26ADC-C000-4
Ten drugi na troszkę wyższą efektywność w górze pasma niż SB26CDC-C000-4, ale jak mówią, charakterystyki nie grają.
Co bym chciał najbardziej słyszeć - fortepian, gitarę M.Knopflera, saksofon, A.M.Jopek ;-)
Jakieś za, przeciw? Oczywiście "zasponsoruję" taką konfigurację.
 
Co bym chciał najbardziej słyszeć - fortepian, gitarę M.Knopflera, saksofon, A.M.Jopek ;-)

Na każdej konfiguracji głośników to usłyszysz.
Charakter brzmienia jest ważny, ale on nie tylko zależy od samych głośników ale też od (jak nie bardziej) filtracji oraz finalnej charakterystyki.
Czasem lekka zmiana charakterystyki (prawie nie zauważalna na wykresie), sprawia że dany instrument gra "słabiej" lub "zbyt natarczywie".

Aha, no i nie wiem czy tweeter alu będzie odpowiedni aby rozkoszować się głosem AMJ.
 
Co wy wszyscy macie z Tą AMJ ?? haha
SB17CRC35-8 aplikowałem do tej pory tylko jako basowy ostatnio w Tebe. Jest małe ryzyko że będzie ciężko połączyć z 26ADC aż prosiło by się je łączyć z np. SB29SDAC ale to będzie wymagało trochę akrobacji z dopasowaniem średnicy.
Ale możemy zrobić tak że się spróbuje i najwyżej zmieni koncepcje. Kopułki ADC mam 2 pary w pracowni z innych bieżących projektów.

ADC i CDC to bliźniaki. przy porównaniu odnosi się wrażenie jakby CDC był nieco subtelniejszy

Co do współpracy to zapraszam do kontaktu. Części sponsoruje właściciel - prace nad filtracją / strojeniem / tłumieniem - JA.
 
Chodzi mi po głowie taka konfiguracja:
- SB17CRC35-8
- SB26ADC-C000-4
Mamy kolejną konfiguracje / kolejnego sponsora w ramach naszego otwartego projektu - Cezarc - potwierdził chęć budowy konstrukcji na konfiguracji z SB17CRC35-8 wstępnie z SB26ADC / CDC na górze.
Cieszymy się bo takie jest założenie projektu aby powstało jak najwięcej konfiguracji z danej aplikacji aby każdy mógł coś znaleźć dla Siebie.
 
Przymierzam się do konfiguracji 2 i mam pytanie odnośnie SB17NRX35-8. Czy to jest SB17NRXC35-8, czy SB17NRX2C35-8?
 
Powrót
Góra