• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2-drożne] Seas 27tbc/g + l15rly/p

Ja w oryginale miałem jak ty teraz, czyli jakieś -40dB przy 10k.
Ciekaw jestem Twoich wrażeń po odsłuchaniu tej wersji. Faza znowu wychodzi fajnie :)
 
Kilka słów podsumowania :)

Doczekałem się części i złożyłem zwrotnicę z filtrem 4 rzędu + pułapka według symulacji, którą umieściłem.
Będę szczery- nie słyszę różnicy. 3 dni słuchałem wszystkiego czego się dało, od subtelności, po ostrego rocka. Wypadkowa wyszła prawie taka sama jak w wersji 1rząd+ pułapka. Próbowałem innych koncepcji- z mocno ściszoną górą, z podniesioną itd.
Według mnie, problem, który ja mam z tymi kolumnami tkwi w tweeterze. Zwrotnica + ewentualne rezonanse l15 nie mają tu chyba wiele do rzeczy.
Jestem przyzwyczajony do słuchania na (niestety nie moich) wysokiej jakości kopułkach metalowych, w dobrych adaptacjach i przy przejściu do tego seasa, mam głównie wrażenie zwiększonego ,,zapiaszczenia".
Chcąc mieć więcej szczegółów w górze (na których mi zależy) prowokuję sam siebie do podnoszenia skraju krzywej, jednocześnie zwiększąc ilość sybilantów, syków, pisków itp. W efekcie tego, brzmienie robi się upierdliwe, męczące i traci na średnicy.
Ostatecznie- szukając kompromisu nieco wyrównałem górę i pozostawiłem łagodne filtrowanie.

Warto tu dodać, iż generalnie myślę, że jak na coś koło 1200 zł, to wcale nie jest tak źle z tym brzmieniem ;) To co napisałem wcześniej wynika raczej z mojej nieco zboczonej percepcji referencyjnego słuchania.
Dla mnie dobrze jest wtedy, kiedy kolumny znikają, scena rozciąga się kilometr w tył i kilometr na boki, a średnica, góra i stereo są realne.
Niestety budżet jest w tej chwili, jaki jest i póki co, już na tym poziomie tego nie przeskoczę ;)

Planuję zrobić w niedługim czasie jeszcze jedne monitorki dwudrożne- pomysł wraz z prośbą o komentarz wrzucę już w osobny wątek, żeby tego nie zaśmiecać.

Bardzo dziękuję wszystkim za uwagi, krytykę i miłe słowa.
Pozdrawiam serdecznie

PS Wkręty przy głośnikach zmieniłem ostatecznie na czarne ;)
 
Ostatnia edycja:
Ten Seas niestety ma to do siebie, ze piszczy od 6-11Khz, przez co pasmo powyzej wydaje sie byc sltumione.
 
Średnica była jakby maskowana przez to co się działo na tym zakresie 5-10
No nie dziwię się bo miałeś ją niżej o jakieś 3-4dB w stosunku do tego zakresu :)

Po modyfikacji zakres 1.5k-3k się podniósł .

Szczota na metalowych jest wąskopasmowa ciężko usłyszeć na muzyce jak jest filtrowana 20dB-30dB i pracuje wysoko tonowy .
Ale na odp materiale słychać .

---------- Post dodany o 13:30 ---------- Poprzedni post o 13:25 ----------

Będę szczery- nie słyszę różnicy.
Odepnij wysokie i na mono próbuj.
Porównaj na szumie różowym . Będzie ładnie słuchać .
Spróbuj odłączyć pułapkę .
Jak obadasz na szumie to spróbuj na muzyce wychwycić .
W zależności od muzyki będzie mniej lub bardziej słychać .
Dalej bez wysokich .
Jak potrenujesz to powinno się udać już wychwycić z wysokimi :)
 
Nie na temat...

Nie wiem czy offtopic, bo to generalnie do wszystkich metalowych membran się odnosi.
Szczota na metalowych jest wąskopasmowa
I tak i nie :)
Jak gra saksofon, albo Satriani solówki to słychać było dodatkowe dźwięki sporo powyżej podstawowego tam, gdzie w nagraniu ich nie ma.
Poprawcie mnie proszę jeśli to jakaś kolejna dziwna teoria z mojej strony.
Szczota wynika ze zniekształceń. W przypadku Founteka http://techtalk.parts-express.com/attachment.php?attachmentid=6382&d=1263263097, 3 harmoniczna zaczyna roznąć gdzieś od 2 kHz i ma max w 3khz, 2 harmoniczna rośnie od 5khz i jest jeszcze głośniejsza. Czyli wymuszenie (dźwięk) na powiedzmy 3khz wywoła odpowiedź membrany (czyli nowy dźwięk) na ok. 9khz (3rd) a dźwięk przy 5 kHz słychac będzie jako dodatek w 10kHz (2nd) i to by się zgadzało z moimi obserwacjami. Czyli "szczotę" trzeba filtrować nie przy 9kHz, tylko już od 2, czy 2.5kHz

Zresztą o, prosze bardzo: http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html paragraf "Distorsion", projekt na L18 z pomiarami zniekształceń.
Jak coś totalnie źle rozumiem to mnie poprawcie.

zakres 1.5k-3k się podniósł
To druga sprawa i przez to też mi się bardziej brzmienie podoba. Ale proste zwiększanie głośności Founteka żeby wytłuc dołek nie poprawiało IMO brzmienia.
 
Nie na temat...
Poprawcie mnie proszę jeśli to jakaś kolejna dziwna teoria z mojej strony.
Tak jest .
Ten rezonans z końca pasma "teleportuje ;)" się niżej (są to tak zwane "opóźnione rezonanse" - "delayed resonances").
Efektem są piki THD w miejscach tych rezonansów . Efekt dotyczy mniej lub bardziej wszystkich "sztywniaków" ( metalowych , ceramicznych głosików itp)
Dlatego metalowe głośniki mimo, że mają zwykle ładnie płaską charakterystykę trzeba filtrować dużo niżej i mocno .
Jak potrafisz to wychwycić - bo głośnik wcześniej był już mocno filtrowany - to tylko uszu pogratulować :)
 
Odepnij wysokie i na mono próbuj.
Porównaj na szumie różowym . Będzie ładnie słuchać .
Spróbuj odłączyć pułapkę .
Jak obadasz na szumie to spróbuj na muzyce wychwycić .
W zależności od muzyki będzie mniej lub bardziej słychać .
Dalej bez wysokich .
Jak potrenujesz to powinno się udać już wychwycić z wysokimi

Dziękuję za sugestie. Będe musiał nieco bardziej poćwiczyć słuch ;)
 
Ostatnia edycja:
Dziękuję za uwagę.

W wolnym czasie posiedziałem jeszcze chwilę nad zwrotnicą i zrobiłem ostatecznie coś takiego- przy tej koncepcji już raczej pozostanę.



2x drugi rząd+ pułapka na L15. Rezonanse ściągnąłem 2 razy niżej, niż na początku i wyrównałem nieco siodło na 3 kHz.
Górę specjalnie zostawiłem trochę podniesioną.
Zgranie fazowe pozostało całkiem niezłe :)
(Swoją drogą jestem ciekawy jak długo ten tweeter wytrzyma takie filtrowanie ;) )

Pozdrawiam serdecznie
 
Ostatnia edycja:
Wiem ze ciezko z tych glosnikow wyciagnac dobra srednice, ale czy probowales np podzial 3Khz?
 
Panowie bardzo serdecznie dziękuję Wam za miłe słowa i wszelkie uwagi :)




Boczki z założenia miały być tylko na kleju, jednak dla pewności zostały ostatecznie przykręcone. Podzielam zdanie, że rozwiązanie nie jest wybitne, jednak to wynik fazy prób, błędów i poszukiwań. Mam nadzieję, że z czasem będzie coraz lepiej ;) .



( Podobno najlepsze konstrukcje powstają niekiedy latami- tak się pocieszam ;D )

co do śrubek na bokach to tak jak niektórzy zauważyli,że lepiej na kleju by było, obudowy zyskują na wyglądzie jak żadnych śrubek nie widać, czasem zdarza się że pod wpływem drgań mogą same się poluźniać. Mogę zaproponować poszukania zaślepek do tych śrubek przylepnych w hurtowni z płytami meblowymi powinno się coś dobrać kolorystycznie. takie zaślepienie może einfachowe ale na bank efekt wizualny będzie dużo lepszy. ogólnie konstrukcja fajna, co do zwrotki to się nie odzywam bo sam zaczynam działać samodzielnie, bez pomocy znajomego. pzdr
 
Kilka słów podsumowania :)

Doczekałem się części i złożyłem zwrotnicę z filtrem 4 rzędu + pułapka według symulacji, którą umieściłem.
Będę szczery- nie słyszę różnicy. 3 dni słuchałem wszystkiego czego się dało, od subtelności, po ostrego rocka. Wypadkowa wyszła prawie taka sama jak w wersji 1rząd+ pułapka. Próbowałem innych koncepcji- z mocno ściszoną górą, z podniesioną itd.
Według mnie, problem, który ja mam z tymi kolumnami tkwi w tweeterze. Zwrotnica + ewentualne rezonanse l15 nie mają tu chyba wiele do rzeczy.
Jestem przyzwyczajony do słuchania na (niestety nie moich) wysokiej jakości kopułkach metalowych, w dobrych adaptacjach i przy przejściu do tego seasa, mam głównie wrażenie zwiększonego ,,zapiaszczenia".

Któregoś razu też słyszałem "zapiaszczenia" od tweeterów. Na dodatek to były accutony. Okazało się że tanie MKT kondensatory które połączyłem w szereg bardzo zniekształcały, a jak zamieniłem na kondensatory typu MKP, te zanieczyszczenia od razu zniknęły. Byłem w szoku bo ja wcale nie wierzę w jakąś czarną magię na temat jakości butikowych marek (chyba użyłem Wima), a jednak ta nieco niższa stała dielektryczna polipropylenu robi dużą różnicę.

Teraz w ogóle unikam pasywnych zwrotnic i robię filtry aktywne albo cyfrowe na kompie. A jednak trzeba zabezpieczyć tweetery co najmniej filtrem 1 rzędu. Do eksperymentowania rozważyłbym czy się da naładować kondensatory stałym napięciem żeby zmiany polaryzacji tylko nadchodziły przy dużej mocy. Np 2 kondensatory w szereg i opornik który powoli naładuje je do ujemnej szyny wzmacniacza. Albo i z cewką żeby filtr był 3 rzędu, tylko trzeba by wymyślić jakieś zabezpieczenie żeby nie wysadzić tweetera w powietrze w trakcie włączania wzmacniacza.
 
Możesz wrzucić końcowy schemat zwrotnicy ?
Choćbym chciał, to nie mam teraz jak.
Dokładnie nie pamiętam, kolumny nie stoją u mnie, wykresy wraz z poprawionymi schematami, też nie są u mnie.
Jeśli Ci zależy, to napisz mi wiadomość za tydzień i wtedy będę mógł się dowiedzieć- w każdym razie (tak na marginesie) ja bym drugi raz tych monitorków nie zbudował ;)
Pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:
Szanowni Koledzy,
od opublikowania projektu powyższych monitorków minęło już trochę czasu.
Myślę, że mam obecnie nieco więcej doświadczenia i wiedzy w kwestii budowania kolumn niż wtedy, zatem zabrałem się za ich gruntowne przerobienie (w wolnych chwilach).

Jako ciekawostkę wrzucam poniżej wykresy przedstawiające to, jak obecnie wyglądają symulacje charakterystyki i impedancji w tych kolumnach. (Pomiary mikrofonem wykonuję co jakiś czas różnymi programami dla sprawdzenia zgodności z symulacją- pokrywają się).
Nie wiem, czy na obecnym etapie zakończę poprawki- póki co kombinuję i może bardziej poszarpię tą charakterystykę ;)
(Można by było jeszcze wyrównać impedancję całej zwrotnicy, ale do mojego wzmacniacza nie widzę takiej potrzeby)



Pozdrawiam serdecznie :)
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra