• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Szerokopasmówka na F30.300.8.MC

Masz jakiś szkic obudowy? To zwykły szescian , czy coś innego? Dlaczego takie cienkie ścianki?
Jak gra i z czym porownywaleś?
Masz wykres SPL?
 
Masz jakiś szkic obudowy? To zwykły szescian , czy coś innego?
Najzwyklejszy sześcian, nic nie szkicowałem. Wymiary formatek przeliczyłem w arkuszu.

Dlaczego takie cienkie ścianki?
Do wieczoru odsłuchowego oprócz płyt wybieram sobie również kolumny. Własnych konstrukcji mam 3, + stare Dali Blue line. Oczywiście nie stoi to wszystko w salonie (z powodów w które nie będę się tu zagłębiał:)) a łatwiej przytargać pudło które waży 25kg(tak na oko) niż 38kg (gdyby było zrobione ze sklejki 18mm).

Masz wykres SPL?
Trzeci obrazek, lewy dolny róg.

Jak gra i z czym porownywaleś?
Jak widać na wykresie, zaraz po 10k zaczyna się spadek i wydaje mi się, że to od razu słychać. W celu wyrównania równowagi tonalnej trzeba skierować głośniki dokładnie na miejsce odsłuchowe. A i tak nie będzie to raczej system który olśni perkusyjno-blaszanymi akcentami. Natomiast wokal, trąbka, kontrabas mają więcej możliwości żeby czarować. To tak czysto subiektywnie, po pierwszych odsłuchach.
 
Dlaczego takie cienkie ścianki?

Nie ma co ukrywać, że przykładając ucho do ścianki obudowy dźwięk słychać bardzo wyraźnie. Oczywiście nie słucha się z uchem do ścianki, ale skoro jest okazja to można spróbować ocenić zjawisko od strony ilościowej? Dalej jest próba oszacowania przeprowadzonego na podstawie pomiarów w polu bliskim. Nie widziałem żeby taka metoda była gdzieś zastosowana, i prawdę mówiąc nie ma pewności czy wszystkie założenia i przekształcenia po drodze są poprawne.

Może zacznę od końcowego wniosku, że sygnał generowany przez drgania obudowy jest, w pewnej odległości, o jakieś 23-24dB słabszy od sygnału pochodzącego z membrany głośnika.

Do pomiaru kolumna leżała głośnikiem do dołu na swego rodzaju studni ułożonej z książek i wytłumionej w środku gąbką i kocem polarowym. Miało to na celu ograniczenie poziomu (zakłócającego pomiar) sygnału przedostającego się bezpośrednio z głośnika. Punkt pomiarowy znajdował się ok. 2mm od od tylnej ścianki w połowie drogi między głośnikiem a górną krawędzią. Wynik pomiaru to krzywa żółta.

Następny pomiar miał na celu ocenę poziomu sygnału pasożytniczego, przedostającego się bezpośrednio z głośnika. Wykonałem go ok. pół metra od ścianki, przesuwając mikrofon tak by odległość od głośnika była mniej więcej podobna (ok. 70cm). Głośnik był oczywiście nadal umieszczony na "studni tłumiącej", jak się teraz okazuje, niezbyt skutecznie tłumiącej. Wynik pomiaru to krzywa niebieska.

Następnie podjęta jest próba eliminacji wpływu sygnału zakłócającego, zakładając że jego udział w punkcie pomiarowym (przy ściance) jest na zbliżonym poziomie co sygnał zmierzony w poprzednim kroku. Po przeliczeniu na Pascale krzywa niebieska została odjęta od żółtej a wynik, ponownie przeliczony na dBspl, to krzywa zielona.

Po zdjęciu kolumny ze "studni", nie zmieniając poziomu głośności, zmierzyłem sygnał od membrany głośnika (w odległości parę mm). Wynik pomiaru to krzywa fioletowa. Pozostaje uwzględnić, że powierzchnia głośnika jest znacznie mniejsza od powierzchni ścianek obudowy. Powierzchnia ścianek to Sw=(1.6*0.23 + 1.6*0.32 + 0.32*0.23)*2=1.90m2 daje to równoważną średnicę Dw=2*((Sw/pi)^(1/2))=1.56m a średnica membrany to około Dm=0.26m. Do porównania sygnał z membrany należy zatem przeskalować w dół o 20log(Dw/Dm)=15.5dB.

Do finalnego porównania wzięte zostały średnie poziomy w paśmie 50-500Hz (powyżej tego zakresu poziom wibracji jest znacząco niższy a poniżej nie powinien stanowić problemu).
Sygnał głośnika: 118.1dB dBspl
Po przeskalowaniu: 102.54 dBspl
sygnał od ścianek: 81.86 dBspl
odstęp sygnałów głośnik - ścianki 20.68dB
Trzeba jeszcze uwzględnić, że przy liczeniu Sw nie ma rozróżnienia na ściankę przednią i tylną a jednak wpływ wibracji tej drugiej na miejsce odsłuchowe będzie mniejszy. Należałoby więc dodać tu parę dB odstępu, jednak mniej niż 6dB co oznaczałoby całkowity brak wpływu tylnej ścianki (a właściwie to nawet połowy powierzchni obudowy). Przyjmując więc, że ten dodatkowy odstęp jest rzędu 3dB uzyskuje się wspomniane na wstępie 23-24dB.

No i teraz, zakładając że uzyskany rezultat ma jakiś związek z rzeczywistością, zastanawiam się jak ten wynik zinterpretować. Próbowałem wygooglowac cos do porównania ale bez rezultatu. Jedyna sytuacja która przychodzi mi do głowy, a w której ważny jest odstęp od sygnału niepożądanego, to sprawdzenie poziomu spl breakupu midwoofera w odniesieniu do poziomu spl systemu. W takiej sytuacji 23-24dB uznałbym za poprawny wynik, ale czy to na pewno analogiczna sytuacja...

 
ile zostało Ci dB po tych filtrach?
Będziesz coś "kombinował" z montażem jakiś dyfuzorów, stożków itp?
Możesz strzelić foto głośnika z tył, magnesu? Interesuje mnie, czy jest szansa na "montaż" jakiegoś drivera 1"
 
ile zostało Ci dB po tych filtrach?

System nie był sklibrowany do pomiaru efektywności, można to jednak oszacować. Zaznaczona krzyżykiem mała górka koło 10kHz wg. danych producenta jest na poziomie 91dB. Filtr wnosi w tym punkcie 0dB więc średni poziom dBspl, na wykresie 70dB to wrzeczywistości około 89dB. Włączając w to zakres nikotonowy, to może nawet 90-91dB.

Odpowiedź systemu: kolor niebieski, głośnik bez filtru: kolor żółty.



Będziesz coś "kombinował" z montażem jakiś dyfuzorów, stożków itp?
W sklepie stx jest na wystawie wersja głośnika z podwójnym stożkiem. Ciekawe na ile może to mieć wpływ.


Możesz strzelić foto głośnika z tył, magnesu? Interesuje mnie, czy jest szansa na "montaż" jakiegoś drivera 1"
Na stronie producenta jest również ujęcie od strony kosza:
https://stx.pl/f-30-300-8-mc.html
 
Nie na temat...
Przypomnij się jutro, to zrobię fotkę od tyłu, bo mam ten głośnik na stanie.
 
To ponawiam prośbę o foto, bo to ze strony STX niczego nie wyjaśnia.
Marian, a jak Ty oceniasz granie tego 12" szerokopasmowa?


Wysłane z mojego YOGA Tablet 2-1050L przy użyciu Tapatalka
 


Średnica otworu 30mm.
Głębokość otworu 40mm.

Marian, a jak Ty oceniasz granie tego 12" szerokopasmowa?

Z filtrem RLC polecanym przez STX-a, nawet spoko jak na 120zł. Słuchałem ich kilka lat temu i tylko tyle pamiętam.
Wysokotonówka jednak by się przydała.
 
Ostatnia edycja:
Marian, widzę że miałeś ten głośnik w częściach, powiedz, czy w/g Ciebie jest szansa aby zaaplikować mu jakiś driver 1" i zrobić z tego coaxial?
Gdzie odszukać ten filtr STX, schemat? na stronie nie widzę
 
powiedz, czy w/g Ciebie jest szansa aby zaaplikować mu jakiś driver 1" i zrobić z tego coaxial?

Nie wiem, nigdy nie próbowałem takich rzeczy.
Po za tym musiał bym mieć ten driver na stanie aby przymierzyć.

Gdzie odszukać ten filtr STX, schemat? na stronie nie widzę

Filtr składa się z cewki 0.4mH 0.3R, kondensatora 10uf 400V i rezystora 12ohm 20W spiętych równolegle, i jako filtr wpięty szeregowo z głośnikiem.
Niweluje on tą górkę na 2kHz.
 
Ostatnia edycja:
80771_3.jpg
 
Czyli zielony to faktyczny pomiar głośnika z filtrem, a szary to symulacja?
 
rozumiem, że
Zielony - symulacja filtra (filtru) Twojego projektu z pierwszego posta
Szary - symulacja filtru od STX (wklejonego prze Marian 'a)

- - - - - aktualizacja - - - - -

XMachanik - twój projekt filtra jeśli idzie o wykres SPL jest w porządku, ale wykresy impedancji i fazy są bardzo dziwne.
Jak by wyglądała symulacja / pomiar gdyby z Twoich pułapek zostawić tylko filtr RLC który jest w szeregu, a pułapki równoległe wywalić?

Czy masz wiedzę nt głośnika W.30.300.8.MC (https://stx.pl/w-30-300-8-mc.html)
czy on ma taką samą membranę jak ta szerokopasmówka, o której tu mowa, a jest pozbawiony tylko whizzera?
 
rozumiem, że
Zielony - symulacja filtra (filtru) Twojego projektu z pierwszego posta
Szary - symulacja filtru od STX (wklejonego prze Marian 'a)
Dokładnie tak.

XMachanik - twój projekt filtra jeśli idzie o wykres SPL jest w porządku, ale wykresy impedancji i fazy są bardzo dziwne.
Hmm... moduł impedancji nie spada poniżej 9ohm, faza na ogół mieści się w granicach +-20stopni, ja bym raczej ocenił taką impedancję jako "łatwą".
Jeśli miałbym się czegoś czepiać, to raczej tego, że nie jest to system którego brzmienie można by określić jako "uniwersalne". Po skierowaniu osi na miejsce odsłuchowe (wskazane dla osiągnięcia równowagi tonalnej) generowane są dość specyficzne, bliskie plany tak że momentami można odnieść wrażenie, że się słucha na słuchawkach. W połączeniu, o czym już kiedyś wspomniałem, z pewnymi niedoborami na samej górze ma się wrażenie pewnego przymglenia/przyćmienia przekazu. Ja to na swój sposób polubiłem ale wiązało się to ze starannym doborem repertuaru, po prostu pewne klimaty się tu sprawdzają, a inne mniej.

Jak by wyglądała symulacja / pomiar gdyby z Twoich pułapek zostawić tylko filtr RLC który jest w szeregu, a pułapki równoległe wywalić?
Mówisz-masz :-)
niebieski: charakterystyki po Twoich modyfikacjach, w porównaniu ze stanem wyjściowym (kolor szary)



Czy masz wiedzę nt głośnika W.30.300.8.MC (https://stx.pl/w-30-300-8-mc.html)
czy on ma taką samą membranę jak ta szerokopasmówka, o której tu mowa, a jest pozbawiony tylko whizzera?
Niestety nie wiem. Pisz na stx@stx.pl
 
Jeśli miałbym się czegoś czepiać, to raczej tego, że nie jest to system którego brzmienie można by określić jako "uniwersalne". Po skierowaniu osi na miejsce odsłuchowe (wskazane dla osiągnięcia równowagi tonalnej) generowane są dość specyficzne, bliskie plany tak że momentami można odnieść wrażenie, że się słucha na słuchawkach. W połączeniu, o czym już kiedyś wspomniałem, z pewnymi niedoborami na samej górze ma się wrażenie pewnego przymglenia/przyćmienia przekazu. Ja to na swój sposób polubiłem ale wiązało się to ze starannym doborem repertuaru, po prostu pewne klimaty się tu sprawdzają, a inne mniej.

Niestety, zauważyłem to we wszystkich szerokopasmówkach z podwójną membraną, lekko nosowy, megafonowy dźwięk.
Jedynie Sonido 145 dobrze wspominam.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra