• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[3-drożne] Tonsil reaktywacja

UWAGI MODERATORA
Proszę wszystkich, bez wyjątków, o uszanowanie tematu kolegi. Posty nie wnoszące nic do tematu sugeruję ustawić jako wygasające. Nie prowokujemy, i nie dajmy się sprowokować.
 
Nowoczesne wstawia w aplikacje ale ich nie dystrybuje w detalu, np. taki GDN 15/40/F 8Ω 91dB bardzo dobrze by się asymilował w powyższym projekcie a tu :-(
 
Na wstępie przepraszam ... pomyślałem że to odpowiedni temat aby pokazać co poniżej. Z szczerymi życzeniami aby autor wyciągnął odpowiednie wnioski o których już rozmawialiśmy wyżej.
Jeśli to złe miejsce to przenieście do budowy lub spamu.

świeżutkie pomiary ambitnej, ale w bardzo wielu aspektach nie przemyślanej konstrukcji. Układ 4 drożny na nowych głośnikach Tonsila GDWK 9-11 , GDM12, GDN25, GDN30 szczegóły są nieistotne.
Są to gotowe przefiltrowane, grające ale nie wykończone do końca wizualnie konstrukcje. Na razie je tylko sprawdzam bo właściciel ma sporo wątpliwości co do ich poprawności.
Projekt zwrotnicy został udostępniony przez Pana z obecnej firmy Tonsil (Ten najważniejszy Tam Pan nigdy nie pamiętam Imienia), zapewne w zamian za zakup głośników lub takie tam.
4e1ec6be32703a0c524d7a1e9398c115_1491678945.jpg

Pisząc powyżej Ambitna konstrukcja nie przesadzałem Aplikacja jest złożona w modułowych obudować , nieco trapezowych. Niestety z mocno rozstrzelonymi głośnikami ( zauważyłem że jest mały odsetek ludzi którym tak się podoba). O ile psuje to mocno zgranie i wybrzmienia, da się zaprojektować i dla takiego układu poprawną filtracje jednak będzie ona bardziej wrażliwa na zmiany fazowe itp. A wspominam o tym celowo bo chciałem zaznaczyć że nie ma to żadnego istotnego wpływu na to że pasma poszczególnych głośników są fatalnie filtrowane względem Siebie.
08b790e6ad7526d3876b04798a84e798_1491678945.jpg

Wracając do Ambitności podejścia do tematu proszę zobaczyć elementy tworzące zwrotnice. Mundorfowy raj dla Hi-Endowców :) Tak ta wielka cewka 10mH jest powietrzna i chyba na 2mm drucie :) musiała kosztować majątek.
Aż przypomniała mi się rozmowo / kłótnia na audiostereo gdzie zostałem okrzyczany za zwrócenie uwagi że dywagacje czy wybrać "Supreme" czy "Oil" o konkretnej wartości bodajże 4,7uf do filtracji wybranego ale jeszcze nie posiadanego głośnika wysokotonowego do projektu jest śmieszna. Tak autor chciał kupować kondensatory przed głośnikami i przed projektem i przed aplikacja itd.

A teraz do konkretów co wyszło z filtracji tej kolumny.Z racji że nie wiedziałem dla jakiej osi odłuchu była projektowana zwrotnica sprawdziłem zarówno w osi wysokiego jak i pomiędzy głośnikami.

pasmo w polu dalekim w osi i pomiędzy
b8880d600148344811f4e4d46a414697_1491679584.jpg


Zniekształcenia w Osi
54f3f501603836207bc3772cda1fae33_1491679584.jpg


Zniekształcenia pomiędzy
f020269e666f20766296b42dee8613d7_1491679584.jpg


Pasma przefiltrowane wszystkich głośników w osobna
812070c21d03a2639c27b1bd9abcc4c3_1491679732.jpg


Jak widać nie ma sensu sprawdzać dalej jakiegokolwiek zgrania itd. Pasma na Siebie tak mocno że kolumn nie da się słuchać.

A ten Chaos w okolicach 2-6 nie tylko widać na Harmonicznych ale i słychać. Uszy bolą.
 
Ostatnia edycja:
Szanowni forumowicze, póki co mówię pas. To nie tylko kwestia wiedzy z elektroniki , ale akustyka itd, zresztą jak widać im dalej w las , tym więcej drzew. Oczywiście nie wykluczam, że za jakiś czas zrobię osprzęt do pomiarów , bądź zrobię zwrotnice Alt 18 , choćby po to aby się przekonać czy słyszę różnicę :-)). Lecz w myśl "always look on the bright side of life " , widzę też pozytywy. Ja się świetnie bawiłem "projektując" i poprawiając zwrotnice , przynajmniej część forumowiczów pewnie też z moich pomysłów , bo po raz pierwszy wystąpiłem w roli forumowego leszcza. No i kolejna rzecz , dzięki Waszym radom i mimo mojej ignorancji udało mi się zdecydowanie poprawić granie kolumn :-)). Jeszcze raz dziękuję za pomoc i pozdrawiam Staszek.
 
Cytat z Monty Pythona oddaje tylko podejście do tematu "projektanta" ,ale życie jest takie jakie jest :flapper:
Zatem "the end"
 
Zapomniałem jeszcze poprosić o pomoc w kwestii akustyki pomieszczenia, bo tu jest szansa że zrozumiem wszystko o czym piszecie :-)). Przedstawiam szkic , oraz zdjęcia pokoju, który ma 3 m wysokości. Na czarno zaznaczyłem obecne miejsce kolumn i krzesło do odsłuchu . Przyjmuje się , że ma to być trójkąt równoboczny. Natomiast ja wolę siedzieć trochę bliżej i lepiej słyszę scenę między kolumnami , czy to możliwe? Kolejna rzecz, to zmiana ustawienia kolumn, co zaznaczyłem na czerwono. Daje to większą odległość między kolumnami i teoretycznie szerszą scenę , ale czy ma sens?
 
Najbardziej "grzeszy" ta kanapa z prawej;) . Można podnieść kolumny trochę wyżej umieszczając je na taborecikach ,tak 30-50 cm nad podłogą.Złapią na pewno więcej oddechu .
 
A czemu tylko bi-wire? Trzeba usunąć te gałąź zwrotnicy szeregowej, zastąpić ja równoległa i będzie tri-wire. Niech będzie z przytupem, a co!
Więcej informacji którą większość ludzi słyszy jest zawarta na niższych częstotliwościach. Mój słuch dla przykładu ledwo co obejmuje 12T kHz. W załączniku pasmo dobrych wzmacniaczy, dodając do tego CD np. z zakresem 2_20T jest o co powalczyć.
d10b3ac9a882c70b0675fc26b93498a9.jpg
 
Powrót
Góra