• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Tonsil wraca do gry :)

To do czego odnosi się to zdanie? "Ciekawość obudowy polega na wykonaniu w jej wnętrzu toru półfalowego, który w pełni pozwala na wykorzystanie promieniowania tylnej powierzchni membrany głośnika niskotonowego"

a tak na marginesie to czy otwór w tl gdyby miał tylko odpowiednią powierzchnię nie mógł by byc okrągły?:biggrin:
 
Zapewne był większy biorąc pod uwagę wielkość membrany, wylot 0,4-0,5 albo mniej SD chyba mija się z celem. Poza tym jak miałby być prowadzony ten tunel do tej małej dziurki. Tunel chyba jest niezbędny jak mówimy o rezonansie półfalowym bo sama wysokość odległość głośnika do "dziurki" to za mało. Trudno to trochę sobie wyobrazić jak to działa, mogliby pochwalić się tym umieszczając zdjęcia.
 
Eeee?
Tam napisano:
"Ciekawość obudowy polega na wykonaniu w jej wnętrzu toru półfalowego, który w pełni pozwala na wykorzystanie promieniowania tylnej powierzchni membrany głośnika niskotonowego. "
Czyli TLka, tyle że pólfalowa.
 
Ostatnia edycja:
W PREMIUM front siedzi 2 x GDN 13/50/9/1 12 ohm a nie GDN 13/50/9 .

To nie ma większego znaczenia dla mojego pytania o rodzaj zwrotnicy.
Znalazłem tylko zdjęcie zwrotnicy Premium Front, wyglądającej bardzo rachitycznie. Na jednej stronie płytki widać dwie cewki, dwa kondensatory elektrolityczne i ze trzy rezystory różnej wielkości.
http://www.audiostereo.pl/tonsil-premium_82005.html
Ogólnie bardzo "biednie" to wygląda, no ale Premium były najtańszym zestawem na GDNach13/50/9, bo chyba nawet mniejszy Cz@t był droższy.

---------- Post dodany o 13:28 ---------- Poprzedni post o 13:20 ----------

Z ciekawosci robilem pomiar znieksztalcen kopulki gdwk 10/80/26 i nie widze powodu, dla ktorego mialaby ona pracowac od 4,8khz. Znieksztalcenia sa takie same dla 2500khz jak i 4800khz. Mam rowniez gdwk 10/80/19, ale pomiar znieksztalcen musialbym powtorzyc, poza tym ten glosnik ma troszke gorsze parametry od 10/80/26.
Niepokoiła mnie obciążalność nisko odciętego głośnika, nie zniekształcenia. 4.8kHz to pasmo docięcia z filtrem pomiarowym 12db/okt. Z nim jest mierzona moc znamionowa i chwilowa. W jakimś prospekcie jeszcze Pro-Tonsilu dla kopułek GDWK10/80/19 lub GDWK11/100 podawano zakres pasma przenoszenia od 3kHz
Z filtrami z Excellence i Maestro II te kopułki idą niemal równo do 2,5kHz i tu jest zgryz. W dodatku 2xGDN13/50/9 maja tak wysoka efektywność że kopułka bez tubki nie będzie tłumiona, a i tak nie jestem pewien czy uda się dopasować poziom SPL.
 
Ostatnia edycja:
Niepokoiła mnie obciążalność nisko odciętego głośnika, nie zniekształcenia. 4.8kHz to pasmo docięcia z filtrem pomiarowym 12db/okt. Z nim jest mierzona moc znamionowa i chwilowa. W jakimś prospekcie jeszcze Pro-Tonsilu dla kopułek GDWK10/80/19 lub GDWK11/100 podawano zakres pasma przenoszenia od 3kHz

Powiem tak. Przy pomiarze znieksztalcen uzywam napiecia 2.83v i pomiar jest prowadzony bez zabezpieczenia kondensatorem. Glosnosc jest tak duza, ze przekracza to normalne sluchanie w domu. Stosujac jakis nieduzy 5 calowy woofer oraz korekcje baffle step, predzej skonczy sie woofer mechanicznie niz kopulka. Mimo to znieksztalcenia sa na niskim poziomie. Malo tego, kiedys podlaczylem midwoofer i tweeter bezposrednio pod wzmacniacz bez zadnych filtrow i z ciekawosci sluchalem tak przez jakis czas, roznymi poziomami glosnosci i nic sie nie stalo. Nie wiec czy te palenie kopulek nie jest spowodowane bardziej sprzetem jaki ludzie podlaczaja i podawanym sygnalem niz wina samej kopulki.


Z filtrami z Excellence i Maestro II te kopułki idą niemal równo do 2,5kHz i tu jest zgryz. W dodatku 2xGDN13/50/9 maja tak wysoka efektywność że kopułka bez tubki nie będzie tłumiona, a i tak nie jestem pewien czy uda się dopasować poziom SPL.

Dlatego 10/80/19 moze dawac za niski spl, a 10/80/26 majac dwa magnesy i mala tubke posiada wyraznie wieksza sprawnosc i nizszy rezonans wlasny. Pasmo jest nieco lepiej rozciagniete w obie strony.

---------- Post dodany o 13:57 ---------- Poprzedni post o 13:48 ----------

PM wrzuć te pomiary
Chetnie popatrzymy

Jeden jest tutaj http://imageshack.us/photo/my-images/100/gdwk261w125mm.gif/ gdwk 10/80/26

ale zrobie jeszcze raz za pomoca Arta steps.
 
Nie będę i tak kupował innego głośnika, bo mam GDWK10/80/19 w dodatku w ekranowanej wersji więc nie dokleję też drugiego magnesu. Chce zrobić na tym co jest.
Po zdjęciu zwrotnicy wnoszę, że Premium Front to układ 2 drożny więc bardziej skłaniam się do mtm.
 
Zapewne był większy biorąc pod uwagę wielkość membrany, wylot 0,4-0,5 albo mniej SD chyba mija się z celem. Poza tym jak miałby być prowadzony ten tunel do tej małej dziurki. Tunel chyba jest niezbędny jak mówimy o rezonansie półfalowym bo sama wysokość odległość głośnika do "dziurki" to za mało. Trudno to trochę sobie wyobrazić jak to działa, mogliby pochwalić się tym umieszczając zdjęcia.

A moze to jakies MLTL.
 
A moze to jakies MLTL.

Nie wiem co tam oni wymyślili żeby rozciągnąć bas, ale ja będę miał nieco inny problem - jak go nieco osłabić by nie był taki łomotliwy. Planuję sprawdzić obudowę z przegroda za głośnikiem dzieląca ją na dwie komory połączone wewnątrz szczelinami przy górnej i dolnej ściance. Wejście do B-r znajdzie się w tej drugiej komorze. mam nadzieję że takie dzielenie obudowy ułatwi rozłożenie wytłumienia w obudowie i zwiększenie stratności. ma to jakiś sens?
 
A Ty masz te midwoofery 12 ohmowe? Jak tak, to ja z BR w ogole bym nie kombinowal, bo ich parametry niebardzo sie do tego nadaja.
 
Jaką masz wersję GDWK 10/80/19 w wersji ekranowanej GDWK 10/80/19/3 ?
Jeśli ekranowana to ma doklejony dodatkowy mniejszy magnes co zmienia SPL .
 
Ostatnia edycja:
Jaką masz wersję GDWK 10/80/19 w wersji ekranowanej GDWK 10/80/19/3 ?
Jeśli ekranowana to ma doklejony dodatkowy mniejszy magnes co zmienia SPL .

Mam dwie wersje, obie ekranowane. jedna z końcówką oznaczenia -/2 druga chyba -/5. Różnią zie zewnętrznie tylko kolorem plastiku na froncie, choć ten drugi mam wrażenie że ma nieco inne wykończenie kopułki i gra trochę ciszej - ale tylko na ucho - nie porównywałem pomiarowo.

Ekranowane wersja GDWK powinny mieć pod kubkiem ekranu nieco mniejsze magnesy dlatego ich parametry powinny być podobne jak wersji nieekranowanych. Różnice w spl są w zasadzie pomijalne dla wersji ekranowanych i nieekranowanych. Nie jest to takie wykorzystanie magnesu jak w GDWK10/80/26 gdzie są dwa praktycznie jednakowe pierścienie magnetyczne o średnicy ok. 72mm.

Jeśli w Premium taki głośnik dał radę to nie powinienem mieć chyba większych problemów. Mam zamiar zastosować jednak cewkę o większej wartości - typowo zwrotnica do 2xGDN13/50/9 z Excellence oparta była na cewce 1.8mH i układzie kompensującycm R-C. Ja mam zamiar dać 2,2 lub 2mH grubym drutem na wielkim rdzeniu o impedancji zaledwie 0,1om ponadto jeszcze pułapkę R-L-C na rezonans przy 6kHz. Sumarycznie jednak nie zmieni to w istotny sposób pasma podziału, które wypadnie w okolicy 2,5kHz
 
mam i myślę że pora coś z nimi zrobić. T-L ?

Te midwooferki maja qts 0.48, a z filtrem bedzie pewnie blisko 0.5. Dlatego TL to bardzo dobry pomysl dla tych glosnikow.

Najpierw sprawdzilbym, czy wystarczy efektywnosci tweetera przy MTM. Jak nie podejdzie do TMM i 2.5 drogi. Dla TL lepszym wyjsciem bedzie MTM. Byc moze da sie zgrac tweeter bez dodatkowych rezystorow, a to wyjdzie na plus.
 
Te midwooferki maja qts 0.48, a z filtrem bedzie pewnie blisko 0.5. Dlatego TL to bardzo dobry pomysl dla tych glosnikow.

Najpierw sprawdzilbym, czy wystarczy efektywnosci tweetera przy MTM. Jak nie podejdzie do TMM i 2.5 drogi. Dla TL lepszym wyjsciem bedzie MTM. Byc moze da sie zgrac tweeter bez dodatkowych rezystorow, a to wyjdzie na plus.

2.5 drogi odpadają ze względu na koszt zwrotnicy - sądziłem że Premium sa 2.5 drozne ale jak widać po zdjęciu zwrotnicy raczej nie są. Do 2 dróg mam w zasadzie wszystko co potrzeba. Tylko rznąć dechy i kleić. Wiec jednak chyba mtm.
No i teraz jaka długość tunelu? Czy na 56 hz jak wskazuje rezonans na wykresie impedancji czy na 46 hz jak podawał producent (te 46hz to one owszem mogły mieć ale w obudowie, ale Tonsil tak podawał kiedyś ten parametr choć na impedancji widać było co innego i WinISD też kalkulował inne Fs.)
 
GDN 13/50/9 miały rezonans na 46 HZ a GDN 13/50/9/1 miały na 56 Hz
W premium jest objętość około 23 l netto strojona rurką fi 50 mm o długości 6 cm.
 
No i teraz jaka długość tunelu? Czy na 56 hz jak wskazuje rezonans na wykresie impedancji czy na 46 hz jak podawał producent (te 46hz to one owszem mogły mieć ale w obudowie, ale Tonsil tak podawał kiedyś ten parametr choć na impedancji widać było co innego i WinISD też kalkulował inne Fs.)

Jak daleko beda mogly stac od sciany? Tunel z wyjsciem na gornej sciance bedzie najprostszym rozwiazaniem i powiedzmy optymalnym. Druga opcja to tunel na przedniej sciance przy podlodze. To ta wiekszy offset i daje mozliwosci pewnej regulacji dlugosci i offsetu. Na wyjsciu dalbym nie wiecej niz 1,2 Sd jednego glosnika, na wejsciu nie wiecej niz 3Sd jednego glosnika. Dlugosc trzeba dopracowac w zaleznosci od wymiarow obudowy i wysokosci tweetera. Zaprojektuj sobie przednia scianke, jaka bys widzial szerokosc obudowy i wysokosc tweetera na sciance, do tego pozniej dopasujesz glebokosc obudowy.
 
Oczywiście że tak , Były różnice w głośnikach i stąd różne parametry.

Z tego załącznika widać że wpisane parametry się kupy nie trzymają. Jeśli już któryś z głośników mógł mieć niższe Fs to ten z pojedynczym magnesem. Ale pod warunkiem że miał jeszcze niższe Bl bo z podanym powinien mieć również ok. 56hz. W takim razie miałby też niższe spl niż podawane.
Legenda o jego Fs. 46 hz wzięła się z tej karty http://www.unifirm.sk/pages/repro/nizton/13509.html
Niższe Fs mogła mieć wersja 6 umowa ze względu na mniejsze Bl.
Na stronie Pro-Tonsilu kiedy zamieszczano jeszcze osobne pomiary impedancji i spl zdejmowane w komorze bezechowej również szczyt impedancji potwierdzał, że Fs leży wyżej. Karty katalogowe tonsila przeznaczone do publikacji w materiałach reklamowych to była dość radosna twórczość i często się w nich zdarzało "uśrednianie" parametrów głośników z różnych wersji ich wykonania.

---------- Post dodany o 00:57 ---------- Poprzedni post o 00:44 ----------

GDN 13/50/9 miały rezonans na 46 HZ a GDN 13/50/9/1 miały na 56 Hz
W premium jest objętość około 23 l netto strojona rurką fi 50 mm o długości 6 cm.

Przy rzekomych parametrach obu głośników z ekranem i bez strojenie w takiej obudowie przypada na 48-49hza różnica dla głośników to od 1 do 2db podbicia na średnim basie. Przy tym dla wersji ekranowanej przebiegi spl i opóźnienia powinny wyglądać korzystnej. Tym niemniej nadal wychodzi z tego kaszana i to nawet bez dokładania wpływu tej marnej zwrotnicy na wypadkowa dobroć głośnika.

To co pokazuje się mi z obliczeń z grubsza pokrywa się z wrażeniami słuchowymi. Excellence Ex 1F miały łomotliwy, suchy i krótko odcięty bas. 1S już pod tym względem nie były dokuczliwe mimo ze głośnik w wersji 6 omowej powinien mieć silniejsze podbicie, ale też prawdopodobnie miał inne strojenie rezonatora i być może mocniej wytłumioną obudowę.

nie sądzę żeby T-L miała być rozwiązaniem tych kłopotów. Myślę, że odpowiednio wytłumiona i wyżej strojona obudowa B-R powinna zniwelować te cechy brzmienia. Zwykle objętości przypadające na głośnik jakie stosowano w konstrukcjach DIY dochodziły do 13 litrów więc niewiele odbiegały od Premium i Excellence.
 
Ostatnia edycja:
Powrót
Góra