• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Tonsil wraca do gry :)

Nawet nie wiedziałem o tym, jednak czymś to zasłynęło że tak wszyscy klonowali te kolumienki. Wiem że były modyfikację zwrotnic w różne lepsze i gorsze elementy, jedni twierdzili że grały cewki litza inni że nie :) Osobiście zrobiłbym te głośniczki ale raczej jako Grajko do warsztatu i jakobym miał na to czas bo same elementy zwrotnicy nie spuszczał bym się zbytnio nie mając porównania do oryginału i poszły standardowe raczej elementy zwrotnicy.

Hmm takie Mite i GC? Brzmi oldschool'owo a ciekawe jak by faktycznie grało :)
 
U mnie rodzice odziedziczyli "klony" i na początku dla mnie to był hajend po przejściu z mini wieży sony.
Wszystkie te modyfikacje były robione "na ucho" więc poprawności tam się nie spodziewaj.
W oryginale są tam filtry 1 rzędu. Ten niskotonowy ma straszne ma zbyt duże zniekształcenia żeby go 1 rzędem traktować.
Popularne były bo swego czasu GDN 13/40/2 w grupowych zamówieniach ludzie po 25 zł za sztukę kupowali. Kopułka niewiele droższa. Do tego filtry 1 rzędu i za 200 zł robiłeś klony kolumn za ponad 1,5 tyś.

W garażu używam kolumn od zestawu sub sat 2.2, tam też jest polipropylenowy gdn 13/50/4.
W zasadzie od tego głośnika u mnie się wszystko zaczęło.
Udało mi się kiedyś za grosze wylicytować resztki po wcześniej wspomnianych kolumnach i pierwsza kolumna która zrobiłem była na gdn 13/40/4 i wtedy zrozumiałem że opłaca się samemu coś zrobić :)
 
Ostatnia edycja:
W połowie lat 90 w pismach audio pojawił się pewnego rodzaju "szał" na małe podstawkowe kolumienki różnych firm oparte na 13 cm głośnikach. Opisywano je tak entuzjastycznie, że w 95 roku postanowiłem sobie wtedy zrobić coś takiego. Ponieważ w tamtych czasach nadal były duże problemy z dostępnością głośników Tonsilu w desperacji zamówiłem w Greltonie, który wtedy też dystrybuował Tonsile, głośniki GDN 13/50/1 z membraną papierową na piance. Wpakowałem je do 8 litrowej obudowy razem z kopułką GDWK 8-13/120. Zagrały dość przeciętnie, bez szału, więc mój sceptycyzm co do możliwości takich małych kolumienek jeszcze bardziej się pogłębił. Wróciłem do tego tematu dopiero w 2006, gdy na Audiostereo zrobiliśmy grupową ściepę na głośniki do Totemów Mite. Niestety Mite mnie kompletnie nie zachwyciły, a wady brzmieniowe jakie stwierdziłem przy słuchaniu były bardzo zbieżne z recenzją tych kolumn z Magazynu Hi-Fi z 97 roku. Mite nigdy nie skończyłem, głośniki przeleżały w szafie wiele lat, w końcu wykorzystałem je w innych projektach.
Trudno stwierdzić na czym polegał fenomen tych kolumienek, ale trzeba przyznać, że zarówno Mite jak i Staff znalazły wielu wielbicieli wśród melomanów i audiofilów na całym świecie. Aż dziw bierze, że Opery Duetto nie zdobyły takiej popularności wśród diyowców jak Mite. Według mnie są ładniejsze.
http://www.audiocostruzioni.com/r_s/diffusori/diffusori-9/opera-duetto/opera-duetto.html
Nie wiem czy poza GDN 13/40/2, GDWK 10/80 i GDWK 11/100 są jakieś inne polskie głośniki, które osiągnęły taki sukces międzynarodowy.
 
Bardzo ładne te monitorki co pokazałeś :) Obudowa rzecz gustu ale akurat mi przypada do gustu :) a te kolumny mają swoje 5minut w świecie DIY i można zdobyć od nich schemat zwrotnicy itd?
 
Byl szal dupy na Totem Mite, bo jak kolega wyzej napisal, kosztowaly kupe siana, a glosniki w nich byly za psie grosze, wiec sie ludzie rzucili do kopiowania. Mialo to sens, bo mogles kupic dokladnie ten sam glosnik, ktory siedzial w oryginalach, bo produkowal je jeszcze ProTonsil, zgodnie ze sztuka. Problem z kopiowaniem tych glosnikow sa dzisiejsze Tonsile na ktorych jakosc ludzie narzekaja, a ceny juz dawno przestaly byc atrakcyjne.

Jesli mialbys uzywane, lub lezakowane oryginalne gdn, to warto sie pobawic. Jakbys mial kupic nowe, z obecnej produkcji, to moim zdaniem szkoda czasu.
 
To jest Sounddeco, teraz Soundecco by Tonsil.
Ciekawe jakie są powiązania, bo wygląd kolumn przypomina Tonsilowe Siesty
 
Idą po bandzie .
Zrobili prostą skrzynkę i wstawili pakiet z Alpha F1 .
I zagwozdka , czy zaprojektowali zwrotnicę od podstaw czy tylko skopiowali tą z Alpha F1 !!
 
Przecież Tonsil przejął markę Soundeco ponad dwa lata temu, więc jaka to kopia. Modele miały zostać utrzmane, a w ramach współpracy Tonsil miał korzystać z wysokiej jakości stolarki Witowa.
 
Nie kazdy uklad symetryczny jest ukladem D'appolito, i to sie zdzadza. Natomiast taki uklad glosnikow wymaga przestrzegania scisle okreslonych zasad projektowania,
Tonsil Pulse nie zawiera drugiego woofera, poniewaz takie rozwiazanie tego typu zwrotnica po prostu nie dziala. Co innego system 2.5 drozny, zarowno w konfiguracji symetrycznej jak i WWT.

Idealne są tylko aksjomaty matematyczne, to wiadomo.
2,5 drogi na tych GDN 17/50/6F nie zrobię, bo impedancja spadnie poniżej 2,5om. Pewnie lepsze wzmacniacze dadzą radę. Ten kto ma taki lepszy wzmacniacz, raczej nie robi zestawów na Tonsilach. Tu można zakończyć temat 2dróg WTW czy WWT na tych głośnikach.
Oczywiście rozważałem klonowanie lub modernizowanie Pulse przy użyciu kopułki Vifa Dx. Czyli prawidłowo ze sztuką 2 drożny. W Pulse trochę rozczarowuje energia przekazywana na niskich i dlatego rozważania nad układami z większą ilością głośników.

- - - - - aktualizacja - - - - -


Widziałem podobny = omega. Zanim Sounddeco trafił od Witowa do Tonsil, to był ich najtańszy zestaw podłogowy. Ta "Siesta" Pro z tą tonsilowską "siestą" nie ma wiele wspólnego, poza nazwą.

- - - - - aktualizacja - - - - -

No nie do końca jest tak jak piszesz, Sounddeco miało taki zestaw https://www.sounddeco.pl/omega.html

Siesta Pro wygląda identycznie jak Omega Sounddeco. Może tylko zmiana nazwy?
 
Ostatnia edycja:
Idealne są tylko aksjomaty matematyczne, to wiadomo.
2,5 drogi na tych GDN 17/50/6F nie zrobię, bo impedancja spadnie poniżej 2,5om. Pewnie lepsze wzmacniacze dadzą radę. Ten kto ma taki lepszy wzmacniacz, raczej nie robi zestawów na Tonsilach. Tu można zakończyć temat 2dróg WTW czy WWT na tych głośnikach.
Mozesz zrobic MTM z szeregowym polaczeniem wooferow, ale zwrotnica musi byc sensownie zaprojektowana.
 
Powrót
Góra