• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

[2-drożne] Transmission Line AWX + Seas 27TBFC/G

A tą TL budowałem ściśle wg projektu - co do milimetra, aż się Panowie ze stolarni dziwnie patrzyli

W tym projekcie mega ważne jest wytłumienie. To czym piszesz to może być zwarcie akustyczne, charakterystyczne dla TL. Być może masz niedotłumiony tunel. Wrzuć jakiś generator sinusa na kompie i powiedz na jakiej częstotliwości masz ten cichszy fragment, jeśli to coś trochę poniżej 200Hz to zwarcie. Do tego jeśli masz niedotłumiony tunel to masz podbicie w okolicach poniżej 100Hz co może potęgować opisany przez Ciebie fragment.
 
Dzięki za radę, jutro to przetestuję. Chociaż zrobiłem wszystko wg projektu. Tak, czy siak, jutro się w tej sprawie odezwę.

---------- Post dodany o 22:54 ---------- Poprzedni post o 22:00 ----------

Jednak zaryzykowałem obudzenie ludzi dookoła i zrobiłem test dzisiaj... :)
Ciszej jest w paśmie "na ucho" 60-100 Hz
 
Dodałem tylko swoją opinię o tym projekcie :) Choć może nie w tym wątku, gdzie trzeba ;)
Nie jest źle, polecam jednak 2 "standardowe" kolumny głośnikowe + DOBRY subwoofer do muzyki :)
 
zlece takich wykonanie.moja córka chce je miec. ładne i pewnei niedrogie . i wysmukłe , dobre proporcje. no przeciez nie kupie jej czegoś ze sklepu. Sprzetu sklepowego seryjnego z meida markt nie tolerujemy ja i ona. czy mozna tylko wiekszy głosniczek zamówić?
 
zlece takich wykonanie.moja córka chce je miec. ładne i pewnei niedrogie . i wysmukłe , dobre proporcje. no przeciez nie kupie jej czegoś ze sklepu. Sprzetu sklepowego seryjnego z meida markt nie tolerujemy ja i ona. czy mozna tylko wiekszy głosniczek zamówić?

Zlecenie budowy to nie problem.... kwestia tylko preferencji wykończeniowych i ceny. Gorzej jednak z głośniczkiem " większym "... Każdy projekt ma uwzględnione głośniki, które są ściśle z nim powiązane. Modyfikowanie ich w jakikolwiek sposób bez ingerencji w zwrotnice (a co się wiąże z pomiarami ) nie przyniesie żadnych korzyści.

Burde Jeśli koniecznie chcesz zmienić głośnik to masz do wyboru kilka głośników wysoko-tonowych, z których można wybrać jeden - odpowiedni pod Twoje preferencje muzyczne.
 
Na temat gąbki dyskusja już była.
A ovata?
Myślałem o 300 g/m2. Pamiętacie jakiej używaliście?
 
Temat ovaty był już kilka razy poruszany - czasem dochodzę do wniosku, że nie ma sensu pisać nic na forum, bo większość osób i tak tego chyba nie czyta...

Parametr 300g/m2 to tak naprawdę określenie grubości materiału. Nie podaje się jego gęstości (a z zapytań jakie dostaję wnioskuję, że większość osób tak właśnie odczytuje wspomniany parametr), bo w tym przypadku - w tapicerstwie, a właśnie tutaj znajduje on swoje główne zastosowanie - nie ma to sensu. Ovata jest mocno ściśliwa i określenie jej gęstości i tak niewiele by nam dało, bo przeważnie "jest upchana" - np w różnego rodzaju meblach wypoczynkowych. Materiał ten ma gęstość około 10kg/m3 (nie wiem czy zawsze, ale zapewne 90-kilka procent dostępnego na rynku, ja nie spotkałem się z innym) ale producenci czy handlowcy przeważnie nie podają tego parametru, bo jest on umowny. Nie kupuje się go w metrach sześciennych, tylko w metrach kwadratowych. I tutaj informacja w postaci właśnie masy na tę jednostkę jest bardziej miarodajna - a nie jest gęstością.

W projekcie linii transmisyjnej dla 18-AWX została podana informacja, że owata powinna być luźno ułożona, bez upychania. I tego należy się trzymać, a nie skupiać się na nieistotnych danych materiałowych (nie istotnych w tym przypadku). Owszem, podałem również grubość tej, którą ja zastosowałem, ale nie trzeba się tego kurczowo trzymać. Jeśli będzie cieńsza, to po prostu należy dać więcej warstw, jeśli grubsza, to tych warstw będzie mniej. Istotna jest tylko informacja o luźnym ułożeniu w całej przestrzeni pierwszej połowy tunelu. Myślę, że pomocne będzie zdjęcie zamieszczone na początku tego tematu przez kolegę Żółwika przedstawiające wytłumienie obudowy - pozwolę sobie je przytoczyć (Żółwik - myślę, że się nie obrazisz :) ):
scaled.php

Z tym że jedna uwaga - takie wytłumienie to właściwie maksimum. Można wypróbować opcję z nieco mniejszą jego ilością w okolicy głośnika, bo w tym przypadku (u Żółwika) wytłumienie zostanie stłoczone przez kosz i magnes głośnika. Nie wiem czy będzie to miało jakiś konkretny wpływ na pracę tunelu - pozostawiam to do Waszej oceny. Dodatkowo polecam dalej idące testy z wytłumieniem - traktujcie to tak, jak wytłumienie innych obudów, które zaleca się "dobierać na słuch". Np dodanie ovaty w drugiej części tunelu spowoduje mocniejsze jego tłumienie - jeśli u kogoś będzie za dużo basu (np z uwagi na podbicie spowodowane pomieszczeniem w którym stoją kolumny), to jest to całkiem sensowna opcja do rozważenia.

A odpowiadając na Twoje pytanie Areek2, to tak, możesz użyć właśnie tej ovaty - z uwzględnieniem wyżej wymienionych wskazówek.
 
Nie na temat...
Temat ovaty był już kilka razy poruszany - czasem dochodzę do wniosku, że nie ma sensu pisać nic na forum, bo większość osób i tak tego chyba nie czyta...
Jest sens! To forum to jedyne w Polsce miejsce, w którym jest tak wiele cennych informacji na temat DIY Audio, a przy okazji panuje miła atmosfera.
Czytam je codziennie, moja wiedza w tej dziedzinie systematycznie się pogłębia. Temat TL`ki na AWX`ie był poruszany w kilku obszernych wątkach. Po prostu przeoczyłem, a raczej zapomniałem.
Chciałem się upewnić, ponieważ jak wiadomo, wytłumienie odgrywa znaczącą rolę w pracy linii.

Swoją drogą... rzeczywiście wszystkie ovaty są praktycznie takie same bo to przecież gęstość na m2, a nie m3! Głupie niedopatrzenie. ;/

Dzięki za tak wyczerpującą odpowiedź! :)
 
Ostatnia edycja:
Nie prosciej po prostu zwazyc ilosc owaty w projekcie i pozniej podac jej wage? Bynajmniej tak to sie kiedys robilo i robi do dzis. Wtedy jej grubosc nie ma znaczenia.
 
Zapewne było by to najlepsze rozwiązanie - niestety ja nie wykonywałem takich pomiarów, a kolumn już nie posiadam więc z mojej strony nic z tego "nie wyszta". Z drugiej strony uważam, że aż takie "aptekarstwo" nie jest w tym przypadku konieczne i sądzę, że kierowanie się wspomnianymi tutaj i w innych wątkach wskazówkami powinno stanowić wystarczające wytyczne do zastosowania odpowiedniego wytłumienia.
 
Musiałem zacytować dabyla z innego wątku, bo tamten z powodu bezsensownych przepychanek został zamknięty...

dabyl napisał:
"przemasi
Zastanawiam się tylko nad tym, jak zgrać subwoofer z taką TLką. On nie zejdzie niżej, a przynajmniej nie dużo i zastanawiam się, czy pomysł dorzucenie im subwoofera jest wskazane."

Myślę, że każdy subwoofer z możliwością płynnej regulacji fazy i częstotliwości odcięcia powinien się tutaj sprawdzić. Kwestia ustawienia go w taki sposób, aby nie dochodziło do znoszenia się sygnałów - oba układy, stereo i subwoofer, mogą odtwarzać to samo pasmo, które będzie się w tym przypadku sumowało. Stopień sumowania wyregulujesz "pokrętłem od głośności"... noo, tak w uproszczeniu. Właściwie każdy taki zestaw da się zgrać ze sobą - kwestia możliwości odpowiedniej jego regulacji.

Też tak uważałem, ale po dwóch dniach regulacji mocno przeciętnego subwoofera dałem sobie spokój, bo tylko psuł dźwięk tych TL'ek. Naprawdę przyjemnie było go wyłączyć i słuchać samych głośników. :biggrin: Gorzej, kiedy słuchamy cicho...

Spróbuje niebawem dokończyć subwoofer na Visatonie W250S i zobaczymy, czy on podoła temu trudnemu zadaniu :)
 
Ta TLka schodzi głośno do 30Hz więc trzeba by mieć subwoofer z filtrem mającym odcięcie w zakresie od 30Hz lub może odrobinę niżej. Znajdź mi taki subwoofer. Odcinanie głośnika w subie na najczęśniej spotykanych 50Hz lub 40Hz podczas gdy podłogówki grają głośno do 30Hz to bezsens i dowód nieznajomości podstawowych zasad dotyczących łączenia subwooferów z reszta zestawu. W przedziale 30-40Hz (lub 30_50Hz) powstaje podbicie liczące kilka decybeli mogące wywoływać uczucie niedosytu (Tj. basu który nie brzmi tak jak trzeba) z przeprowadzonej regulacji. Jak dodamy jeszcze do tego możliwy fail przy ustawianiu fazy to ukazuje nam się obraz zgoła odmienny od tego co piszą niezadowoleni "regulatorzy".

Mam wrażenie, że wiele osób narzekających na niemożliwość dobrego połączenia suba z frontami ma właśnie takie problemy ze zrozumieniem podstawowych faktów. Nie wszyscy oczywiście ale mam nieodparte odczucie, że duży odsetek "tak ma".
 
Głośno jest pojęciem względnym - dla mnie nie jest to głośno. Szczególnie, że kiedy grają stosunkowo cicho, to basu prawie w ogólnie nie ma. Po to subwoofer. Przy głośnym graniu może być bardzo ciężko pogodzić te TLeki z subwooferem i to właśnie zauważyłem. Subwoofer bez płynnej regulacji fazy i odcięcia w ogóle nie wchodzi w grę.
Możliwe, że sporo osób nie zna wystarczająco teorii, ale pamiętajmy, że w odsłuchach dźwięku, wiele zależy od preferencji słuchającego... :) Równianie matematyczne, to tutaj za mało, inaczej wszyscy by słuchali tylko Rocka. ;)
 
Subwoofer bez płynnej regulacji fazy i odcięcia w ogóle nie wchodzi w grę.
Ale dlaczego argumentujesz swoje zdanie oczywistościami? Płynna regulacja odcięcia jest w każdym subwooferze. Płynna regulacja fazy w tych lepszych sklepowych i w każdym wzmaku suwooferowym DIY. I nie samo płynne regulowanie odcięcia decyduje o powodzeniu zgrania suba z taką TLką, a wartość najniższego odcięcia suba na jaką pozwala filtr.

Nie wiem czemu się muszę powtarzać, skoro napisałem prosto i wyraźnie w poprzednim poście o co mi chodziło.
 
Witam,
Jestem zupełnie nowy w temacie DIY i mam zamiar wykonać samemu kolumny. Zaciekawiła mnie ta propozycja TL z AWX.
Rozumiem, ze to co ją wyróżnia od zwykłej wersji z BR, to niższe zejście z basem i jego zwiększona ilość (?) z czytelniejszą średnicą.
Lubię słuchać muzyki wokalno-instrumentalnej, klasyki (tu fortepian, organy), ale też industrialnej elektroniki z fajnym syntetycznym basem typu Front 242.
Mam pokój 16m2.
Czy polecilibyście TL z AWX + Seas-27TBFC-G czy USHER 9950?
Czy może szukać tradycyjnego BR w podobnych konfiguracjach?
 
Ja bardzo długo zastanawiałem się nad konfiguracją bass reflex czy TL. W przeciwieństwie do Ciebie słucham gównie elektro, dance i takich tam więc kopnięcie basem musi być. Wszyscy mi mówili, że TL-ka na awx-ach będzie mieć go mniej, ale zaryzykowałem i raczej bym nie wymienił ich na BR. Nic w nich nie szumi, nic nie puka, nie stuka, nie pierdzi- sam swobodny i głęboki BAS! Rewelacja! Mam też wrażenie- i pewnie tak jest- głośnik niskotonowy ma w nich lepsze warunki pracy, bo na membranę nie napiera tak ciśnienie jak w konstrukcji BR, a to przekłada się na ten swobodny i wyraźniejszy dźwięk basu oraz średnich tonów. Co prawda nie słyszałem standardowych kolumn mx-140, ale mając TL już pół roku ona wciąż mnie zaskakuje;p Tyle o budzie a co do wysokotonówki nich inni doradzą. Ja mam wszystko awx. Pozdrawiam!
 
to ja sie powtorze - nie polecam projektu 3SM
nie ze wzgledu na glosnik a ze wzgledu na specyficzne brzmienie zestawu. wg mnie klasyczny mx-140 gra duzo lepiej na srednich tonach
 
Powrót
Góra