• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Trójdrożne na Dayton + Tonsile

Rejestracja
Wrz 15, 2022
Postów
63
Reakcji
7
Postanowiłem się podzielić swoim pomysłem na kolumny. Wcześniej były 2 prototypy - w tym z otworem stratnym - ale na teraz są to obudowy zamknięte. Choć nie w sensie projektu - tu jeszcze są zmiany w zwrotnicy i wytłumienia obudowy. Zacznę od końca czyli wykonane już kolumny. Niskotonowe na Dayton 160 6.5, średniotonowe Tonsil GDM 10/60 ( bo miałem) i wysokie GDWK 9/80 po małej modernizacji i nie przymierzam się na razie do zmiany. Ze względu na pomieszczenie pomiary HOLMImpuse nie sprawdzają się za bardzo - ale bedę jeszcze próbował, na razie bardziej słuchowo i z pomocą sprzętu na foto. Nie jest to typowy projekt - ale o tym jeszcze napiszę, na razie kilka fotek. ( jak uda mi się poprawnie dodać :) )
 
Zdajesz sobie sprawę że głośniki nie dobiera się z przypadku. Jeśli faktycznie myślisz żeby ulepić z tego co masz to oczywiście trzymam kciuki jak cała reszta osób bo kolejny nowy projekt i jakaś próba. Ale nie oczekuj cudów po tym.... Na forum jest wiele sprawdzonych projektów. Może warto to sprzedać i kupić coś co faktycznie już jest sprawdzone i grające na pewnym poziomie?
 
Napiszę tak - ma to swój urok - szczerze ;) bałbym się zwrotkować na słuch ale.... :) różne rzeczy w życiu już widziałem i słyszałem wiec dlaczego nie :) Powodzenia!
 
Nie tylko na słuch - jak na foto + miernik RLC + wykorzystanie "białego szumu"

 
Ostatnia edycja:
Taaak - kolumny jakich wiele, "spotkacie je w sobotę, spotkacie je w niedzielę..." No niezupełnie - foto ciąg dalszy. Sądzę że kilka osób z forum będzie wiedziało skąd inspiracja :)
 
Ostatnia edycja:
To coś więcej o nich: wiek - niecały rok, waga - ok 40 kg, wysokość 1050 ( w tym 50 mm podstawki ale o tym później), szerokość 300, głębokość 370, materiał sklejka 21 mm. Na razie wstawiłem zwrotnice kiedyś kupione 6/6/12 db z podziałem na wysokich nieco obniżonym teraz 1200/ 4500 Hz, stłumione o 5 dB średnio tonowe. Szczerze mówiąc teraz dopiero kiedy się zdecydowałem je pokazać wziąłem się trochę za zwrotnice i tu będą zmiany - a jakie to pomiary pokażą. Jak wspominałem to 3 wersja i raczej ostateczna, zacząłem od jak w oryginale od GDN 16 w byle jakim pudle ale wyniki były zachęcające i powstała wersja 2. Ta nr.3 już po poważniejszym podejściu i do konstrukcji jak i obliczeń - stąd Daytony ( niski rezonans i VAC), GDM w tej liczbie całkiem dobrze się sprawują do tego są tam 2 wersje - otwarte i zamknięte więc mają nieco inne charakterystyki. GDWK mają zmienione kopułki, jeden usuniętego "pająka" ale to szczególnie go nie zmieniło - zmiana kopułek ze starych tekstolitowych bardzo. Na temat najwyższych rejestrów się nie wypowiadam, kiedyś słyszałem do 16 kHz, dziś już mniej :( Na teraz zmierzony rezonans na dole to 38 Hz.
Średnie w komorach ok 1,5 l ale w razie potrzeby i chęci można zamontować większe - stąd te pierścienie obecnie i nieco mocujące jak i maskujące podfrezowanie po ew. większy głośnik. Wysokotonowe też mają swoje komory i dlatego mogę dość swobodnie je zmieniać - są mocowane do cienkiej 6mm sklejki wciskanej w wyfrezowane wgłębienie. Obudowa wzmocniona 4 szt ramek wklejonych no i listwy wzdłużne i nieco mniejsze podoklejane np. skośnie do obudowy głównej jak i do komór - tak by rozbić i zmniejszyć rezonanse. Mocowanie tylnej ścianki wkrętami 6mm a od środka tzw. nakrętki pazurkowe po wciśnięciu dodatkowo wklejone.

 
Ostatnia edycja:
Jeszcze dwa szczegóły:
1 - kolumna nie stoi bezpośrednio na podłodze - ma doklejony wieniec 50 mm na dole a w środku jest właściwa podstawa o konstrukcji jak na foto czyli guma, sklejka 15 mm, korek, sklejka 21 mm i nóżki filcowe ( przy okazji widzę że do wymiany) o wymiarach nieco mniejszych niż wewnętrzne wieńca ale ponieważ nie wygląda ta kanapka za apetycznie stąd wieniec.

2 - na ewentualność przenoszenia jest możliwość umocowania w ściance bocznej i tylnej dokręcanych rączek, kiedy bez to otwory zaślepiane śrubami - inaczej przy tej wadze i konstrukcji byłoby bardzo trudno je przenosić.

 
Po konstrukcji widzę że musi to strasznie dużo ważyć. Co do wykończenia nie lepiej fornir? Wygląd jak z lat 60'tych chyba że taki był zamysł
 
Zdjęcia nie do końca oddają wygląd zwłaszcza te z użyciem lampy błyskowej - sklejka ze słojami na pewno wygląda lepiej niż MDF który na pewno trzeba okleić. A większość czasu są założone maskownice i listwy oksydowane na mosiądz/stare złoto w połączeniu z obudową wybarwioną na palisander wygląda to całkiem dobrze.
 
Ja tak nie do końca rozumiem. Upchnąłeś dwie kolumny w jedną skrzynię, czy masz takie dwie?
 
są dwie takie same L+P, na foto jedna. Wiem że to nie jest główny nurt: 2- 3 drożna i N+S+W ale budowa przemyślana i zaplanowana.
Robię przymiarki do pomiarów w HOLMImpulsie by w zasadzie przekonać się co można poprawić no i pokazać że to gra - poza wrażeniami słuchowymi.

A kolegę nowy666 pozdrawiam i z anielską cierpliwością poczekam na inne uwagi :)
 
Jaka Ci przyświecała idea takiej konstrukcji? Przy jednej kolumnie stojącej w narożniku taki układ głośników można jeszcze zrozumieć, ale przy dwóch nie będzie sceny stereo i sygnału w fazie.
 
Idea dźwięku przestrzennego. Można ją realizować na różne sposoby - niekoniecznie głośnik skierowany do góry na stożek.




Były sobie kiedyś takie jak na obrazku, później widziałem projekt-propozycję w wersji bardziej uproszczonej - ogólnie jak moje. Tam były 4xN + 2S +2W, jak pisałem wcześniej te były poprzedzone dwoma powiedzmy prototypami na których sprawdziłem czy warto iść w tę stronę.
Co do sceny stereo - jednak jest |;‑), co do fal w fazie - słuchowo brzmi dobrze, pomiary będę robił i wtedy ostateczna wersja zwrotnicy - na dziś jest 6/6/12 dB po prostu, bez kompensacji rezystancji ( w pomiarach elektrycznych nic szczególnie złego się nie dzieje) i bez pułapek częstotliwościowych.

Można je ustawiać pod różnymi kątami, zasadniczo z przodem klasycznie w kierunku słuchacza i wtedy bok promieniuje pod kątem 90 stopni dając sporo dźwięku odbitego lub skierowując nieco ku sobie.
Są jeszcze inne powody - 4 przetworniki na jednej ścianie ( a tak można traktować niskotonowe z niskim zakresie częstotliwości) dają 16 razy większą rezystancję akustyczną niż pojedynczy głośnik - nie 4 razy.
I bas słychać i to tylko kiedy pracują - nie jeszcze po wyłączeniu wzmacniacza :) - stąd obudowa zamknięta.
Można by zrobić wersję 3,5 drożną i prawie klasycznie 2N +1S +1W i 2N tylko do ok 100-150 Hz z boku - ale "idź na całość" ;^). I jak pisałem poprzedziły 2 prototypy na których np. stwierdziłem że jeden średniotonowy to za mało i lepiej nieco stłumić ( ok 5 dB) niż nie mieć z czego dodać, ponadto nie ma dwóch identycznych co do joty głośników i charakterystyki się uzupełniają.
 
Powrót
Góra