• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Tweetery w słupkach

Rejestracja
Paź 19, 2010
Postów
87
Reakcji
0
Lokalizacja
Wawa
Witam !

Jakiś czas temu, jako znudzony urzytkownik fabrycznego zestawu audio w samochodzie postanowiłem poczynić w nim zmiany. Zainspirowany różnymi pomysłami, z różnych forów sprawiłem sobie zestaw głośników firmy MacAudio Superaudio 2.16. Jako, że dla nowych wooferów miejsce w aucie było oczywiste o tyle dla tweeterów było kilka opcji.
Po wieloktrotnych odsłuchach wysokotonowców przyklejonych plasteliną w rózne miejsca w aucie wybór padł na słupki. Najlepszy efekt odsłuchowy uzyskałem lokalizując głośniki na wysokości uszu kierowcy i pasażera, a skrzyżowanie ich osi pomiędzy kierowcę i pasażera - 2/3 odległości (licząc od szyby) między szybą, a przednimi fotelami.

Po zakupie na alledrogo drugiego kompletu słupków, zabrałem sie do pracy...
Uprzednio przygotowany pierścień z mdf-u, przyklejony został wraz z głośnikem na plasteline we wcześniej wyznaczone miejsce na słupku. Następnie wykonałem konstrukcję, a raczej szkielet z patyczków do szaszłyków klejonych do pierścienia i do słupka klejem na gorąco - na tym etapie ustalamy wstępny kształt konstrukcji. Potem starannie wydłubałem plastelinę i wyciągnąłem głośnik z pierścienia.
Na tak wykonany szkielet naciągnąłem kawałek wyciętej rajstopty (radzę załatwić sobie ją po tajniaku - mnie to kosztowało 3 nowe pary :) ) i przymocowałem od spodu słupka mocną taśmą klejącą.
Teraz śmierdząca sprawa - żywicą z utwardzaczem nasiąkamy rajstopkę i czekamy aż wyschnie i stworzy się sztywna skorupka. Po wyschnięciu dokładamy matę z włókna szklanego nasączoną żywicą i znowu czekamy aż wyschnie...
Potem idzie w ruch szpachla (polecam tą z włóknem szklanym, jest dużo sztywniejsza przez co trudno pęka) i papier ścierny i tak aż uzyskamy wymagany kształt.
U mnie docelowo słupki zostały pokryte lakierem samochodowym w kolorze mojej Reni, jedak skaj jest lepszym rozwiązaniem bo ukrywa wszystkie nierówności w szpachlowaniu.

NIestety mam tylko te zdjęcia, bo w ferworze walki zapomniałem o aparacie. W między czasie wykonam zdjęcia już gotowych i zamontowanych słupków.
No to mamy taki mały tutorial hehe.

Pozdrawiam.






 
a gdzie zdjecia gotowej konstrukcji?

Na tak wykonany szkielet naciągnąłem kawałek wyciętej rajstopty (radzę załatwić sobie ją po tajniaku - mnie to kosztowało 3 nowe pary ) i przymocowałem od spodu słupka mocną taśmą klejącą.

polecam kropelke/superglue (klej cyjanoakrylowy)
odrobine toksycznych oparow i mamy solidnie zamocowana ponczoszke ;)

Potem idzie w ruch szpachla (polecam tą z włóknem szklanym, jest dużo sztywniejsza przez co trudno pęka) i papier ścierny i tak aż uzyskamy wymagany kształt.
wymagany ksztalt nadajemy rajstopa lub tym pierwszym materialem
przy dobrze wykonanym laminacie szpachle uzywamy tylko do wypelnienia porow
w tym przyadku szpachla z wloknem bylaby zbedna


NIestety mam tylko te zdjęcia, bo w ferworze walki zapomniałem o aparacie. W między czasie wykonam zdjęcia już gotowych i zamontowanych słupków.
No to mamy taki mały tutorial hehe.

skoro to ma byc tutorial to chyba ja wkleje swoje zdjecia :P
 
Ostatnia edycja:
Pierwsza moja konstrukcja w dziedzinie car audio, na przyszłość wezmę pod uwagę twoje cenne rady bo szukuje się wymiana tweeterów - jeden poszedł z dymem, a sztuki do kompletu nie można nigdzie dostać. Przy okazji zamiast lakieru podzie skaj w kolorze tapicerki.

skoro to ma byc tutorial to chyba ja wkleje swoje zdjecia :P
jak możesz to podrzuć na PW - chętnie obejrze
 
ja nie dlugo bede robil slupek pod 3 drogi to zrobie wiecej fotek

rajstope naciaga sie na slupek to nie trzeba nic od dolu kleic a jesli juz to mozna uzyc super glue swietnie sie sprawdza lub uzyc zwyklej gumki recepturki
 
Ja naciągałem kawałek rajstopki, mniej więcej na połowę słupka licząc od jego srodka ku brzegom, czyli tam gdzie tworzy się "górka" pod tweeter. Jak to mówią: "człowiek uczy się na błędach"...dobrze że mam drugi komplet oryginalnych słupków :flapper:
 
a i jeszcze jedno
trzeba zrobic tak, zeby kssztalt slupka mial jak najmniej zalaman
zeby byl jak najbardziej oplywowy po to, zeby material sie na niego najlatwiej naciagalo
o ile nie bedzie malowany
 
Chętnie ci go podeślę, tylko powiedz czy na ten sam adres co w przelewie za cyrkle?

predzej zaladuje tutaj i zrobie pozadnego tutoriala :P

I tak jestem pionierem tego wątku :flapper: - tak na poważnie to wrzucaj go jak najprędzej bo nasze forum jest trochę "kulawe" jesłi chodzi o konstrukcje car audio.
 
Na 90% go przesterowałem. Byłem tak zachwycony nowymi słupkami po zamontowaniu, że zapomniałem o zasadzie - sprawdź dwa razy zanim włączysz - ku przestrodze wszystkim. Jak już było po wszystkim dotarło do mnie że właśnie tego spalonego zapomniałem przełączyć z radia na zwrotke.
Przy wielokrotnym pomiarze ohmomierzem wykazuje raz 60, 90, a nawet 100 ohm.
 
no to wysylaj ;)

moje fotki

1. dobor glosnikow

najczesciej sa to glosniki z gotowego zestawu


2. pozycjonowanie glosnikow

jest to najwazniejszy i najbardziej czasochlonny etap
montujemy zestaw w samochodzie i wlaczamy swoja ulubiona muzyke ktora bardzo dobrze znamy...
i tak sluchamy i sluchamy ciagle zmieniajac pozycje i ukierunkowanie glosnikow az do momentu kiedy nie znajdziemy wg nas najlepszego miejsca i ukierunkowania
dla niewtajemniczonych lub nieslyszacych podpowiem ze najczesciej u mnie ukierunkowuje glosniki w taki sposob ze glosnik kierowcy gra bezposrednio na pasazera a glosnik pasazera na kierowce
w ten sposob unikamy efektu glosniejszego grania blizszego glosnika
ale jak juz pisalem najlepiej poswiecic temu sporo czasu i znalezc odpowiednia pozycje ;)


oczywiscie nie wklejamy glosnika bezposrednio w slupek
staramy sie wykozystac akcesoria dostarczone przez producenta lub cos co zrobimy sami
jak widac u mnie jest to pierscien z MDFu w ktory wchodzi glosnik na wcisk

bardzo wazne jest sztywne zamocowanie tego elementu na slupku. mimo ze ponczocha lub inny material jest delikatny to podczas jego naciagania zdarza sie ze uda sie przesunac nasz pierscien
do pozycjonowania/mocowania pierscienia bardzo przydatne sa blaszki dostarczane do zestawow. mozna je wyginac i w ten sposob zmieniac katy czy odleglosc
jak ktos takiej blaszki nie posiada to mozna zrobic to dowolnym przedmiotem. jak widac u mnie jest to wkret a u kolegi wyzej wykalaczki czy patyczki do szaszlykow
niezbednym okazuje sie tutaj "termoglut" (klej na goraco)

kiedy nam sie wydaje ze pozycje sa OK to wracamy do samochodu i upewniamy sie 3x czy aby napewno oba slupki sa dobrze i symetrycznie ukierunkowane!

3. naciaganie tkaniny

na tym etapie nadajemy ksztalt naszym slupkom
do tego celu uzywamy rajstopy, ponczochy, tkaniny do maskownic lub czegokolwiek co sie mocno rozciaga w kazdym kierunku
ja polecam kobiece podkolanowki zimowe. zimowe ze wzgledu na grubszy material co w polaczeniu z zywica daje mocniejszy podklad


przed przyklejeniem czegokolwiek nalezy slupek zmatowic
slupki wykonane sa najczesciej z miekkich plastikow wiec kleje sie ich nie trzymaja
dlatego trzeba je mocno "porysowac" zeby klej mial sie czego czepic

na poczatku proponuje przykleic material w jednym miejescu. u mnie byl to np pierscien
nastepnie naciagamy material w kazdym kierunku tym samym nadajac ksztalt koncowy
po nadaniu ksztaltu ktory nam odpowiada uzywamy kleju (najlepszy cyjanoakryl - UWAGA NA OPARY!)

pilnujemy aby oba slupki wygladaly symetrycznie
nalezy zwrocic uwage na to aby nadawane ksztalty byly plynne. w przypadku oklejania skajem, skora lub materialem staramy sie unikac wkleslosci lub ostro zmieniajacych sie ksztaltow ktore utrudnilyby oklejanie
w przypadku malowania mamy pelna dowolnosc

jezeli jestesmy pewni ze oba slupki sa symetryczne i ich ksztalt nam odpowiada to przechodzimy do kolejnego etapu...

4. laminowanie



naciagnieta tkanine pokrywamy 1-2 warstwami zywicy (poliestrowa lub epoksydowa - zalezy kto na co ma kase)
w przypadku osob ktore sie bardzo spiesza ten etap jest juz wystarczajacy
wystarczy odrobina szpachli + obicie i efekt koncowy mamy zapewniony
w taki sposob wykonuje sie slupki w wielu zakladach CA gdzie szef pogania pracownikow i liczy sie efekt koncowy i kasa a nie solidna praca - tak wiec uwazajcie gdzie zamawiacie ;)

my robimy sobie sami wiec liczy sie jakosc i trwalosc ;)
tak wiec na utwardzona ponczoszke nakladamy jeszcze jedna warstwe tkaniny szklanej (polecam tkanine a nie mate bo jest rownomierna i lepiej sie dopasowuje. tkanina o najnizszej gramaturze)
jezeli zywica nie schla wiecej niz 1-2 godziny to smialo nakladamy kolejna warstwe. jak przelezalo noc to zalecane jest przeszlifowanie
osobiscie polecam zawinac tkanine pod slupek. w ten sposob nawet jak odklei nam sie cala konstrukcja od slupka to nic nie odpadnie

odcinamy nadmiar tkaniny, szlifujemy zgrubnie i nakladamy odrobine szpachlowki do plastiku
przy uzyciu i poprawnym nalozeniu tkaniny szklanej szpachla sluzy tylko do wypelnienia porow i wygladzenia przejsc
jak cos popsulismy to pewnie szpachla bedzie wiekszoscia slupka :P

na koniec wygladzamy i przechodzimy do kolejnego etapu...

5. wykonczenie

niby to tylko estetyka ale bardzo wazna...
najprosciej slupki jest pomalowac
malujemy farbami strukturalnymi lub pod kolor nadwozia
niby najprostsze ale wymaga duzo przydotowania

inna opcja to oklejenia slupka skajem, skora lub materialem

skaj wydaje sie najlatwiejszy. jest termoplastyczny wiec po lekkim podgrzaniu ladnie ulozy sie na nierownosciach
UWAGA! szpachla do tworzyw jest rowniez podatna na temperature! tak wiec uwazajcie zeby jej nie przegrzac bo sie odksztalci

moje slupki okleilem materialem. jest to material np na podsufitki. tkanina podklejona cienka gabka
tutaj oklejanie jest duzo bardziej skomplikowane i pracochlonne
(opis dla zainteresowanych)

6. efekt koncowy





powodzenia przy tworzeniu wlasnych slupkow ;)
 
Ostatnia edycja:
Widze, że Seas wiecznie żywy hehe. Jak te maleństwa grają?
Wycwaniłeś się i użyłeś tego lepszego plótna, i racja. Ja poleciałem w oszczędność (raptem 2 zł) i kupiłem to gorsze. Efekt był taki ,że przy nanoszeniu żywicy robiła się z tego paciaja i wszystki się rozłaziło, nie wspomnę o szlifowaniu tego >:(

Jutro lece z aparatem do auta zrobić gotowce.
 
lepiej opisz jak te seasy sobie radzą i jak wavecore miota nogawką...

wavecor nie miota nogawka poniewaz jest/byl zamontowany w fabryczne miejsce escorta (mala przerobka ;) )
seas troche za ostry. na zdjeciu jest drugi ktory gra duzo bardziej delikatnie

a ogolnie to zestawu w samochodzie nie dostroilem bo gowniarz zdazyl rozbic forda :P
Wycwaniłeś się i użyłeś tego lepszego plótna, i racja.

uzylem tkaniny szklanej a nie maty
mata nie nadaje sie na warstwe wierzchnia
 
Mój kumpel lakiernik ma taki patent na te tańsze włókno: nakłada na folię (coś w stylu stretcha) trochę żywicy, potem na to kładzie płótno i na nie delikatnie żywice, potem przykłada taki zestaw w miejsce naprawy posmarowane żywicą i gotowe. Sam byłem świadkiem kilka razy, że zawsze wychodziło mu idealnie - bez paciaji. Chyba uderzę na szkółkę do niego ;)
 
Powrót
Góra