• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

UniAMP by Irek - pierwsze testy i odsłuchy :)

ROBAK13 napisał:
a dlaczego taki wysoki? elementy narzucajace wysokość to radiator i trafo.Trafo toroidalne nawet 500W bedzie miało wysokosci jakies 70mm.Radiatotor jak pisałem wczesniej ewentuanie mozna zastosować mniejszy(NIZSZY) z wymuszonym chłodzeniem.Z zebrem 50mm mozesz smoiało radiator obnizyc do 65-75mm a jesli bedzie na zewnątrz obudowy to 55-65mm wystarczy.Z reszta uni ma zab ter. wiec sie po prostu wyłączy gdy radiator za mocno sie nagrzeje
 
zbyszek napisał:
Z reszta uni ma zab ter. wiec sie po prostu wyłączy gdy radiator za mocno sie nagrzeje

Yyy......... xD. U mnie zamierzam go nie dawać bo nigdzie odpowiedniego nie znalazłem (PS. Jaki rezystor wstawić na jego miejsce?), a zresztą jakoś nie wierzę, żeby radiator rozgrzał się choćby do 70-80*C. Jeśli już to sam tranzystor może się tak rozgrzać przez marne przekazywanie ciepła, ale tu już nic czujnikami nie zdziałam.
W taki razie przytnę go do jakichś 8cm :)
 
ROBAK13, zamierzasz nie dawać zabezpieczenia termicznego? A czemuż to? Termistor taki drogi jest? Zawsze lepiej dla świętego spokoju dać :)

Co do ścinania radiatora to możesz go skrócić do 8cm i dać jakiś malutki wentylator 50mm
 
W sklepach w których zamawiałem nie było akurat odpowiedniego czujnika, albo nie było w ogóle. Chyba, żebym się przejechał gdzieś do elektronicznego? Jakiego typu ma on być?

W sumie to wentylatorek nie jest złym pomysłem. Mógł bym dać wentylator wyciągający i jeszcze powiercić dziurki z dołu obudowy, a tę dać na nóżkach. Wentylatorki mam tylko 12cm z kompa. Gdybym chciał dać go bezpośrednio nad radiatorem musiał bym zrobić wyższą obudowę, więc musiał by być obok. Chyba, żeby dmuchał wprost na żeberka, ale wiem co nie co o cyrkulacji powietrza i oddawaniu ciepła więc wiem, że takie rozwiązanie jest o wiele mniej skuteczne niż cyrkulacja wzdłuż żeber.
Co o tym sądzicie? Co lepsze?
 
jak masz wentylator 120mm to puść go na 5V, żeby go nie było zbytnio słychać, i daj albo u góry, żeby ciepłe powietrze wyciągał do góry, albo na dole, żeby wypychał ciepłe powietrze do góry. Żebra oczywiście wtedy muszą być pionowo.
 
Ok. To powiedźcie mi jakie parametry czy coś musi mieć ten czujnik temperatury? Bo w życiu nawet takiego czujnika w ręce nie miałem i nie mam pojęcia na co się je dzieli itd.

Co do wentylatorka to gdzie go konkretnie podłączyć? I dało by się zrobić np. tak, żeby po przekroczeniu dajmy na to 70*C się dopiero włączał? A np. jeszcze dalej podwyższało by się podawane na niego napięcie? Jakiś układ? Co do jego zasilania to jak by co mam jeszcze jakieś małe trafka, ale myślę, że dało by się i bez nich?
 
ROBAK13, w uniampie termistor ntc 100k i jeszcze jakies elementy za to odpowiadaja... nic dodatkowego nie trzeba.
 
Kupiłem ten RAD-A6023/80 jak będzie nie wystarczający to się da wentyl 8x8 :wink:

Ogólnie to można by dodać trochę info do spisu elementów... Jakiej mocy rezystory, jakie kondy, trafo i radiator żeby nie było trzeba wałkować kilkanaście stron tematu.
 
Tofik napisał:
Ogólnie to można by dodać trochę info do spisu elementów... Jakiej mocy rezystory, jakie kondy, trafo i radiator żeby nie było trzeba wałkować kilkanaście stron tematu.
???? Przecież wszystko jest w dokumentacji! Moce rezystorów, napięcia kondensatorów wszystko masz w dokumentacji, a jaki radiator to już zależy od słuchacza, czy chłodzenie ma być aktywne, pasywne, jaka jest cyrkulacja powietrza w obudowie, jakie są warunki pracy (wzmacniacz wolnostojący, upakowany pomiędzy odtwarzaczami na szafce jedne na drugim), nie da się tego jednoznacznie stwierdzić.

zbyszek, mam taki profil w swoim Uni i niestety przy ostrym graniu gorący jest, może nie ma tych 120'C ale jak wiadomo im niższa temperatura tym mniejsze FR.
 
Tofik, zwracam honor, swoją dokumentację uzupełniłem o nieco danych.

Rezystory standardowo mocy 1/4W o ile nie zaznaczono inaczej (metalizowane mają moc 0.6W przy tych samych wymiarach co węglowe 1/4W), kondensatory <100nF ceramiki, 100nF w torze audio najlepiej MKT a te z zasilania spokojnie mogą być ceramiczne. C6, C28 (kondensatory wejściowe) warto dać MKT lub lepsiejsze.
 
No właśnie 1/4 W rezystory... Też się skapnąłem jak wydrukowałem płytkę... Mam 0,6 W i nie wiem jak to upchnę, będę pewnie musiał znów zamawiać specjalnie same 1/4W... Które to metalizowane? Jak masz ogarnięty normalny spis elementów to wrzuć go na jakiś serwer (byle nie rapid)
 
Stała się rzecz straszna :cry: Wymieniałem radiator w moim uni, chciałem sprawdzić, czy otwory pasują i przypadkiem zwarłem nim obudowy tranzystorów, kondensatory były jeszcze naładowane i poszła iskra. Teraz jak go zasilam pali bezpiecznik na plusie zasilania. Można stwierdzić od razu co padło :?:

[ Dodano: 2009-09-30, 20:02 ]
Chyba trany poszły ;/
 
maryush napisał:
Stała się rzecz straszna :cry: Wymieniałem radiator w moim uni, chciałem sprawdzić, czy otwory pasują i przypadkiem zwarłem nim obudowy tranzystorów, kondensatory były jeszcze naładowane i poszła iskra.

Nie jestes pierwszy i ostatni. Przymierzanie radiatorow to normalka u amatorow bo lubia zawsze kombinowac bo nudno by im bylo jakby zrobili tak jak jest w projekcie.

Sprawdz najpierw 1N4007, to sa diody zabezpieczajace i to one palac sie ratuja zycie reszcie ukladu.
 
Powrót
Góra