• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Uniwersalny PREAMP 2.1

Rejestracja
Mar 24, 2008
Postów
2,075
Reakcji
0
Lokalizacja
Katowice
Myslalem ostatnio nad konstrukcja preampa do zestawu 2.1 ktory obejmowalby:

- male wzmocnienie x4 (na rysunku x10 ale to chyba za duzo) sam nie wiem ile ;)
- filtr subsoniczny dla stereo (24db/okt) na okolo 40Hz - tak mysle opytmalnie
- regulacje glosnosci calego zestawu
- regulacje glosnosci suba (zeby nie trzeba bylo grzebac gdzies z tylu suba zeby cos zmienic)
- regulacje glosnosci basu w stereo (bez przesady, ale mozliwosc malej korekty +/-3-6db)
- sumowanie kanalow - wyjscie na subwoofer
- 4 kanalowy selektor na przelaczniku obrotowym

- oczywiscie zintegrowany modul zasilania
- ewentualnie 2 wejscia sieciowe oraz ich włączniki tak zeby PRE mozna włączac i wylaczac wzmacniacz stereo i sub

Rozrysowalem maly schemacik blokowy moze ktos na to zerknie i powie czy to ma sens ;)... troche sie znam na elektronice ale to zupelne podstawy. Jesli schemat jest dobry to caly preamp budowalbym pewnie z "przerobionych" zestawow typu filtr subsoniczny, zasilacz uniwersalny, regulacja barwy itd na podstawie konsultacji z forumowiczami ktorzy maja wieksze pojecie ode mnie o elektronice :P..



Pre nie posiadalby dodatkowych filtrow dla suba bo zakladam ze reg. fazy i odciecia mamy zintegrowana w panelu suba aktywnego.
 
lepszym rozwiazaniem bedzie jak regulacja glosnosci bedzie znajdowac sie na koncu za preampem filtrami
 
dolphin123 napisał:
lepszym rozwiazaniem bedzie jak regulacja glosnosci bedzie znajdowac sie na koncu za preampem filtrami

Nie zgadazam sie, regulowac trzeba całosc, L , P i suba. Potem w kanale suba dodatkowa regulacja ktora regulujemy samego suba dostrajajac go do reszty. Dodatkowo jeszcze na wyjsciach wtórniki na opampach obowiazkowo.

Sumowanie sygnalow z Li P do suba nie na rezystorach a na sumatorze takze na opampie.

Do stereo nie subsonic tylko daj aktywna zwrotnice dwudrozna o f okolo 60-80Hz i bedzie gut.
 
pegelmesser napisał:
Do stereo nie subsonic tylko daj aktywna zwrotnice dwudrozna o f okolo 60-80Hz i bedzie gut.

No ale czym rozni sie twoja "aktywna zwrotnica dwudrozna" od subsonika? Na moje oko laika bedzie zbudowana podobnie jesli nie tak samo i bedzie miala takie samo dzialanie.

Aha i dlaczego rezystorem nie moge sumowac? (ja sie nie znam :P..)
 
Zasada dzialania podobna, efekt nieco inny. Po pierwsze inna czestotliwosc odciecia (60-80Hz), po drugie mniejsze nachylenie charakterystyki (pewnie niższa niż 24dB/okt). Lepiej dopasuje suba do reszty glosnikow, bo jak odetniesz glosniki ostro na 40Hz a suba dasz do 100Hz to pasma beda ci sie nakladac.

Co do sumowania rezystorami to nie da sie tego sensownie zorbic unikajac przesluchow, chyba ze sumuja juz za jakimis wtornikami. Co w sumie i tak nie zmniejszy kosztow, a nawet moze je zwiekszyc no i poprawnosc techniczna twedy jest n apoziomie chinskich zabawek. Normalnie nalezy zsumowac na sumatorze na opampie. Koszt i tak jest zaden praktycznie.
 
Najpierw tzreba dobrze wiedziec co sie chce. Podstawa to schemat blokowy.
Proponuje cos takiego.

W preampie robisz co chcesz: regulacje basu, sopranow, balans, loudness, wzmocnienie całosci (master volume). Potem wszystko na zwrotnice z ktorej wychodza na stereo sygnaly >=80Hz a na wyjscie SUB sygnały <=80Hz. Oczywisice mozesz zastosowac (jesli ma to byc uniwersalen rozwiazanie) regulacja suba typu faza, wzmocneinie (konieczne) itp, dodac subsonic itd. Jedyna wada tego rozwiazania to stały podzial czestotliwosci w zwrotnicy.
 

Załączniki

  • b1ef3766ce8b21bd23_362.gif
    b1ef3766ce8b21bd23_362.gif
    8 KB · Wyświetleń: 0
pegelmesser napisał:
W preampie robisz co chcesz: regulacje basu, sopranow, balans, loudness, wzmocnienie całosci (master volume).

Jedynie regulacja glosnosci tak jak na moim schemacie. Regulacje basow chce miec na samo stereo.

pegelmesser napisał:
Potem wszystko na zwrotnice z ktorej wychodza na stereo sygnaly >=80Hz a na wyjscie SUB sygnały <=80Hz.

No i wlasnie nie potrzebuje ucinac suba bo to mam w filtrze subwoofera aktywnego - nie zyjemy w epoce pasywek wiec z gory wykluczam mozliwosc ze sub bedzie inny. Staly podzial f w zwrotnicy/subsoniku dla kolumn to nie problem, ustale gdzies na 40Hz ew zmiany bedzie mozna wprowadzic zmieniajac elementy.
 
wg mnie bez sensu nie bo moze tu raczej chodzic o to aby odciagnac stereo od basu przy glosniejszym sluchaniu
 
Jeszcze to przemysle.. jestem na etapie szukania ciekawych rozwiazan poszczegolnych sekcji. Jesli macie jakies linki do schematow itd itd to nie pogniewam sie jesli cos do tematu dorzucicie :P
 
1. Sub nie bedzie pracowal do 80Hz bo to bez sensu skoro monitory ciagna rowno do 60Hz.
2. Regulacja jest do podciagniecia basu jesli kolumny mialyby grac bez suba a chcialbym zeby bylo wiecej nizszych rejestrow.
 
Norma ThX mów że podział kolumn, sub powinien być poniżej 80hz tak sobie ustalili, bo wtedy niby sub staje się bezkierunkowy według nich.
 
kondrax, wg moich doswiadczen sub w zlym akustycznie pokoju moze byc kierunkowy i przy nizszych f. Poza tym nie slucham na takich poziomach ze dla kolumn odtworzenie 60Hz to problem (szczeoglnie jesli pre bedzie mialo subsonik stereo na np 40Hz-50Hz) a zarazem odciazy to sub.
 
Tak już wspomniałem w innym wątku dobrze by było jak by charakterystyki filtrowania spotkały się na -6dB. A co do kierunkowości sub z mojego doświadczenia zauważyłem że głośniki grające w podłogę mają mniejsza lokalizacje.
 
Mozliwe, projekt suba uwzglednia glosnik skierowany w podloge oraz kanal BR wyprowadzony na sciance. Uznalem ze taki sub bedzie mi najlatwiej w pokoju ustawic.

Na to jak sub gra kierunkowo ma w duzej mierze wplyw tego gdzie stoi.. po prostu trzeba znalezc optymalne ustawienie i wyrownac faze. Wiecej to juz chyba zmiany w pokoju przemeblowania dodatkow sprzety, rozpraszacze itd.
 
n_omyzs napisał:
1. Sub nie bedzie pracowal do 80Hz bo to bez sensu skoro monitory ciagna rowno do 60Hz.

Bedzie skoro odetniesz go na 80Hz!
JAk monitory ciagna rowno na 60Hz? A nizej to co, czarna dziura?

Regulacja basow musi obejmowac zarowno suba jak i kolumny bo inaczej bedziesz mial selektywne podbicie tylko w wyzszym pasmie basów.

Juz mi sie nie che tłumaczyc bo widze ciezko idzie cos Tobie ze zrozumieniem...
 
pegelmesser, szukasz dziury w całym.

pegelmesser napisał:
Bedzie skoro odetniesz go na 80Hz!

Odetne go na 40-50Hz.

pegelmesser napisał:
JAk monitory ciagna rowno na 60Hz? A nizej to co, czarna dziura?

Monitory ciagna rowno do 60Hz a potem charka opada i nizsze czestotliwosci sa mniej slyszalne - nie domysliles sie ze o to mi chodzi?

pegelmesser napisał:
Regulacja basow musi obejmowac zarowno suba jak i kolumny bo inaczej bedziesz mial selektywne podbicie tylko w wyzszym pasmie basów.

Jestem tego swiadomy ale zrozum ze tej regulacji bede uzywal "tylko gdy sub bedzie wylaczony i bedzie gralo samo stereo" wtedy moge czasem poczuc chec pokrecenia basu np o 3db i mimo ze nie chce zalaczac suba.

pegelmesser napisał:
widze ciezko idzie cos Tobie ze zrozumieniem...

Ja mam wrazenie, bez obrazy, ze tobie tez nie najbardziej :)
 
Schemat pagelmessera jest sensowniejszy. Ja bym dodał regulację częstotliwości filtracji obu filtrów ułatwi to dostrojenie. Nie zapomnij też o odwracaczu fazy, też moze sie przydać, chyba ze wolisz obracać kabelki, ew mozna dać plynna regulacje fazy suba.
Regulację wzmocnienia suba mozna zrealizować od razu na jego filtrze LP (wystarczy dodać tylko petle ujemnego sprzezenia zwrotnego jak ma to miejsce w zwykłym wzmacniaczu).
Myśle, ze dobrą opcja jest też zwykły przełacznik realizujacy funkcje direct dla kolumn zeby były bez filtracji górnoprzepustowej , chyba ze nie zakładasz takiego przypadku.

Ze stromosciami filtracji i częstotliwosciami należy ostrożnie podejsc do tematu bo od czapki to mozna tyko popsuć. Trzeba pamietać ze filtr aktywny ma również swoja opdowiedź impulsową i opóźnienie grupowe które się zsumuje z tym co ma głosnik w obudowie i moze być wyraźnie odczuwalne pogorszenie. Czestotliwosc filtracji kolumn trzeba dobrac do ch-ki mocowej kolumny zeby przypadkiem niepotrzebnie nie filtrować przed tym jak ch-ka mocowa nie zacznie opadać.
 
Powrót
Góra