• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Uniwersalny PREAMP 2.1

to ja wroce do tematu. Subsoniki byly w bardzo starych wzmacniaczach obecnie juz nikt ich nie stosuje. A byly stosowane glownie z powodu popularnych gramofonow na czarne plyty ktorych wolno obracajaca sie plyta powodowala duzo subsonicznych dzwiekow i tu subsonic byl idealnym rozwiazaniem.
W dzisiejszym sprzecie stereo przy dzisiejszych kolumnach nie ma potrzeby jego stosowania choc w zasadzie wszystkie amplitunery maja mozliwosc odciecia niskich tonow z kolumn przednich wlasnie w celu ich odciazenia. Nie sadze jednak zeby ktos na tym forum budowal tak skomplikowany preamp i tyle robil halasu a potem podlaczyl kolumienki rodem z bazarowego samograja.

Nie chce mi sie juz rozpisywac nad sama idea preampu 2.1 bo jako taka nie ma zadnego sensu. Takie preampy wystepuja tylko w najtanszym sprzecie 2.1 podlaczanym do kompa.
 
hmm, irek, czy chcesz nam powiedziec, że podział aktywny nie ma sensu;>
mam nadzieję, że źle rozumiem :roll:
 
;) w sumie to najtanszego sprzetu podlaczanego do kompa nie mam hehe ale potrzebny mi glownie selektor (tu zastosuje obrotowy), regulacja glosnosci (poniewaz moj wzmacniacz to sama koncowka mocy i na razie dla bezpieczenstwa jake po prostu na rezystorach na wejsciu), regulacja basu w kolumnach i ten nieszczesny subsnik (ktorego efekty pozytywne widze wiec bede sie tego trzymal w opcji 18db/okt przy 40Hz). Do tego sumator z regulacja wzmocnienia ktory daje tyle ze jesli chce poprowadzic do suba kabelek to wystarczy pojedynczy a nie podwojny no i moge regulowac glosnoscia suba z latwo dostepnego mi potencjometru.

Modul sumatora wstawiony powyzej tez przestestuje na dniach - mam nadzieje ze jest ok. Potrzebna mi jeszcze regulacja basu w niewielkim zakresie (i w zasadzie wystarczyloby tylko w gore +6 czy +10db ) moze ktos napotkal gdzies w necie schemat podobnego ustrojstwa?

Zastanawiam sie jeszcze czy pakowac tam modul wzmacniajacy po prostu sygnal te pare razy bo do moich zastosowan nie jest to potrzebne ale a nuz projekcik zostanie ladnie ukonczony i ktos moze by wtedy potrzebowal wersje z wzmocnieniem.
 
n_omyzs, moja rada, nie rób tak stromego subsonica - 12db/okt wystarczy. n_omyzs, wzmocnienie zawszę się przyda - lepiej mieć nadmiar, niż niedobór - być może zechcesz podpiąć kiedyś inny wzmacniacz do subwoofera, ktory potrzebuje wiekszego wzmocnienia na wejsciu.
 
Subsonic 12dB to nie subsonic. Subsoniki zaczynaja sie od 24dB/okt, czasem spotyka sie 48dB/okt. Zrob poprostu zwrotnice aktywna jak juz pislaem kilka razy w tym watku.
 
pegelmesser, jak chce mulatory, to niech robi strome filtry. Stromy subsonic wpływa na głośnik, wiem to z doświadczenia. Tutaj ma być wysoko - na 40Hz więc jak najbardziej mniej stromy - 12db.

Ja od 3 lat pracuje wciąż na zwrotnicy aktywnej i nie zamierzam wracać do pasywnej.
 
pegelmesser napisał:
Subsonic 12dB to nie subsonic. Subsoniki zaczynaja sie od 24dB/okt, czasem spotyka sie 48dB/okt. Zrob poprostu zwrotnice aktywna jak juz pislaem kilka razy w tym watku.
to jak mamy się zabrac za tą zwrotnicę
 
wasik1989 napisał:
Ja od 3 lat pracuje wciąż na zwrotnicy aktywnej i nie zamierzam wracać do pasywnej.

Zwrotnice pasywne maja zabezpieczenia na glosniki wysokotonowe a aktywne niestety nie. Systemy z aktywnym podzialem maja sans ale sa dosc rozbudowane i kosztowne dlatego bardzo zadko stosowane.

malyzmc napisał:
to jak mamy się zabrac za tą zwrotnicę

najpierw to sie trzeba zastanowic co sie chce zrobic, bo z tego co widze to ten post powstal zeby sobie tylko popisac.
 
irek napisał:
Zwrotnice pasywne maja zabezpieczenia na glosniki wysokotonowe a aktywne niestety nie.

Jakie to zabezpieczenia? Mówisz o stratach mocy powstałych na elementach pasywnych? Jak się słucha normalnie muzyki to się nic nie spali. I nawet jak nienormalnie słucha, to też się nic nie stanie jak się ma głowę do tego. Coraz to więcej widzę systemów tri-ampowych i mnie to zaczyna cieszyć. Poza tym za zwrotnice aktywną robi mi akurat procesor głośnikowy, a to bardzo dobra rzecz, i na pewno o tym dobrze wiesz. Warto wydać 1000zł raz, a porządnie, zwłaszcza gdy przez ręce przechodzi dużo różnorakich głośników.
 
Mowisz o rozwiazaniach profesjonalnych stosowanych na estradzie gdzie mikrofony sa codziennoscia a wiec i sprzezenia-wzbudzenia. Bez zabezpieczen zaden glosnik dlugo nie pogra. Dlatego nigdy wysokotonowki nie podlacza sie bezposrednio do wyjscia wzmacniacza.
 
irek, nie irku, mówię o zastosowaniach w domu, niech Cie nie myli mój podpis.
Co mają do elementów pasywnych a aktywnych sprzężenia związane z mikrofonem? Przecież w monitorach odsłuchowych nadal są pasywki. Nie mówie tutaj o kompresorze, czy eliminatorze sprzężeń, tylko o procesorze głośnikowym - DSP. Behringer DCX, znany Ci? Sam filtr przecież jest zabezpieczeniem głośnika, czy to pasywny czy aktywny. Aktywnie, jest lepiej, bo masz limiter np. a poza tym mnogość ustawień których nie da Ci pasywny zestaw. Więc ponawiam pytanie, jakie to zabezpieczenia mają zwrotnice pasywne których nie mają aktywne??
 
Moze troche zbocze z temtu ale chcialbym sie upewnic co do pewnego kitu avt.

Odpalalem wersje zasilana niesymetrycznie ale przerabiam na symetryczne. Wczesniej podlaczenia wygladaly tak:

P (+)
N masa zasilania
(pomijam wejscie i wyjscie bo to zostaje jak bylo tak mi sie wydaje)

teraz podlaczam tak:
P (+)
N (-)
O masa zasilania - razem z masa wyjscia?

Ponizej schemat, prosilbym o sprawdzenie bo w instrukcji niestety nie sa opisane podlaczenia i wobec mojej niklej wiedzy elektronicznej wole sie upewnic ;)

 
wasik1989 wydaje mi się że irek mówiąc o zabezpieczeniu wysokotonówki w systemie pasywnym miał na mysli to że w szeregu z głośnikiem jest kond który w razie problemó z wzmakiem zatrzymuje składową stałą
 
Warg napisał:
wasik1989 wydaje mi się że irek mówiąc o zabezpieczeniu wysokotonówki w systemie pasywnym miał na mysli to że w szeregu z głośnikiem jest kond który w razie problemó z wzmakiem zatrzymuje składową stałą

I jest jeszcze zarowka lub element PTC ktory zabezpiecza glosnik przed przeciazeniem np w chwili sprzezenia mikrofonu.

Nikt nie stosuje w domu aktywnych zwrotnic. Mozna je znalezc w tanim sprzecie grajacym.
Uniwersalna zwrotnica aktywna jest taka sama jak uniwersalna zwrotnica pasywna i obie nie uwzgledniaja charaktertysyk glosnikow dlatego ich nie kompensuja. Obie moga byc dobre pod warunkiem ich dobrania na zasadzie pomiarow i odsluchow ale nigdy nie bedzie dobrze jak sie ustawi w procesorze podzial na np 3khz.
Jak chcesz wasik o tym pogadac to zaloz nowy temat.
 
irek, ale skoro mówisz o domowym użytkowaniu to w takim razie po co Ci mikrofon :???: Ludzie uwaga na wysokotonówki podczas pomiarów!!

Irek" napisał:
Nikt nie stosuje w domu aktywnych zwrotnic.
To że Ty nie widziałeś, to nie znaczy że nikt nie stosuje. Przejrzyj zagraniczne fora i wiele osób je stosuje. Do takiego wątku nie warto zakładać nowego tematu bo co tam niby wyjaśniać?
 
Wasik podaj mi jakikolwiek przyklad domowego firmowego sprzetu aktywnej zwrotnicy domowej?
Na Audio Show sluchalem i widzialem setki roznych systemow i jakos nie zauwazylem wsrod nich systemow aktywnych.
No chyba ze Ty widziales to podaj prosze co to bylo?

To ze mozna zbudowac system aktywny i ze stosuje sie go czesto na estardzie to nie znaczy ze jest popularny w wykonaniu domowym bo po prostu nie jest. Owszem tanie mini wieze czesto maja aktywny podzial bo tak latwiej osiagnac efektowne dudnienie basow a elektronika w nich jest tansza niz dobra zwrotnica pasywna.

Czekam na przyklady a jak nie dostane to wywalam to co napisales.
 
Chlopaki moze ktos mnie naprowadzi na schemat zwroty aktywnej (z regulacja podzialu i wzmocnienia)? Mozliwe ze plany sie troszke zmienia bo dorwalem 2x SLS10 i teraz zastanawiam sie czy nie zrobic 2 aktywnych dolow po 1 na kanal pod moje DX25tg + stx15akx.... :twisted:
 
Powrót
Góra