• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

W.38.500.8.mc

Witam fanów audio!

Widzę, że jest temat o głośniku który planuję kupić i właśnie widzę na Winis to co kolega tu napisał:


Do czegos chcesz to uzywac? Wsadziles parametry w WINisd, bo mi wychodzi wielblad arabski pomiedzy 200 a 60Hz , max 3 dB przy 80Hz, a potem wszystko szybko spada ponizej 50Hz. Dziwne czemu STX podaje taka objestosc obudowy, skoro dopiero ok 200L charakterystyka opada okolo45 Hz, max 65Hz.


Jak im wyszla 80L obudowa , moze raczej 180-220L, 30Hz z 5-7cm gruboscia waty szklanej na sciankach to moze i to bedzie jakos gralo. Czy mi sie w glowie poprzestawialo, chyba nie bo Vas ma 300cos litrow.

Jakby robił coś tak minimum 120 litrów i niższa czestotliwość rezonansowa?Zejdzie to niżej i trochę się wygładzi garb do 2.5dB(upraszczając) i na group delay nie robi wtedy jeszcze wielkiego garba.
Jest ten Celestion 1525 dwa razy droższy wychodzi coś bardzo podobnego do tego STX.
 
Ostatnia edycja:
Bo jak ktoś nie wie jak działa sprzęt PA (a to nie to samo co HA), jak się go projektuje, w jakim celu, do czego używa i z jakim skutkiem, to potem pisze się takie głupoty :)
 
Witam fanów audio!

Widzę, że jest temat o głośniku który planuję kupić i właśnie widzę na Winis to co kolega tu napisał:







Jakby robił coś tak minimum 120 litrów i niższa czestotliwość rezonansowa?Zejdzie to niżej i trochę się wygładzi garb do 2.5dB(upraszczając) i na group delay nie robi wtedy jeszcze wielkiego garba.
Jest ten Celestion 1525 dwa razy droższy wychodzi coś bardzo podobnego do tego STX.

120 litrów??? zastosuj obudowę zalecana przez producenta to optymalne rozwiązanie , wrzucając go w taką wielką skrzynie bas będzie zamulony jak ekspedientka z plakietka "uszę się" poza tą małą dygresją czym chcesz to zasilić ? bo jak scalakiem TDA 7294 to sobie daruj ten głośnik uwielbia WATY bez końcówki min 200 wat RMS nie ma większego sensu ...
 
wrzucając go w taką wielką skrzynie bas będzie zamulony jak ekspedientka z plakietka "uszę się" poza tą małą dygresją czym chcesz to zasilić ? bo jak scalakiem TDA 7294 to sobie daruj ten głośnik uwielbia WATY bez końcówki min 200 wat RMS nie ma większego sensu ...

No właśnie nie chciałbym mieć efektu starych alphardów.

Wyczytałem gdzieś ,że lubi ale nic konkretnego nie było więc dziękuję.Czyli w STX nie przekłamują co do mocy?Muszę z kumplem pogadać bo nie będziemy kupować głośników jak nie będzie wykorzystany ich potencjał.Może weźmiemy coś ze słabszych i zbudujemy.Jak dla nas to i tak by wystarczyło jakieś 93-95dB niskotonówki.
 
Ostatnia edycja:
Gadałem z kumplem najwyżej "dokupimy" moc bo musimy zmienić to co mamy ale zanim postanowiłem napisać ile to ja przeczytałem tych wszystkich forów i znalazłem chyba na elektrodzie ,że ten głośnik gra przyzwoicie z pełną parą a niżej to jest duża dysproporcja.

Każdy kto używał estradówek to wie ,że taka często ich specyfikacja bo takie głośniki mają naparzać.Ale jak ktoś pisał ,że basu nie ma z tego głośnika w domu to trochę mnie to dziwi nie sądzicie?

Nasze wzmaki to Pioneer i Kenwood ale kiladziesiąt wat im brakuje do 200 niestety.Chcemy zrobić lepszy sprzęt niż mamy aby nie wozić 100 kolumn wszedzie i takie dwie by grały i na dużej sali i na małych salkach brali byśmy tylko te dwie bo to ma być system 3 drożny z jakimś takim głośnikiem basowym.

Obecnie jestem na programach i tworzeniu jiga do programu SW, żadnych gotowych zwrotnic nie będę kupował.Niestety Holmimpulse nie chce się zainstalować a LspCAD nie działa też jest błąd i nie wiem gdzie znaleźć pomoc odnośnie tego.
 
Ostatnia edycja:
Każdy kto używał estradówek to wie ,że taka często ich specyfikacja bo takie głośniki mają naparzać.

No właśnie, po to te głośniki są projektowane.

Nasze wzmaki to Pioneer i Kenwood

I co chcesz tym zdziałać?
Co jedynie pohałasujesz bo z dobrym graniem to będzie miało mało wspólnego.
Wzmacniacze będą pracować na max swoich możliwości (zaprzecz że nie), co za tym idzie długo nie pograją bo nie są do tych celów projektowane. Przesterami i przeciążeniem udupisz sprzęt, a jak nie to jazgotem publikę.
Imprezy nagłaśnia się sprzętem PA.
Piszesz w formie mnogiej, czyli obstawiam że chcesz (chcecie) nagłaśniać imprezy... jak za kasę to przepraszam, ale chyba jeszcze nie jesteś na to gotowy.
 
Te wzmaki co mamy odpadają do nowego sprzętu ale nie wiem czy masz świadomośc z jakimi mocami czesto były takie produkty?
Coś tam robimy rózne rodzaje imprez o żadnych chyrczeniach nie ma mowy bo bym tego nie zniosł ale Polaudio to to nie jest hehe!!

Po to wreszcie zdecydowałem się napisać na jakimś forum bo jesteśmy swiadomi ,że brakuje nam czasem tych decybeli a na pewnych imprezach także dobrych średniotonowych.Więc wreszcie by coś zrobić przez czas zimowy bo się do tego zbieramy od pół roku.
Jesteśmy w temacie głośnika STX więć budżet znamy-filantropem jeszcze nie jestem a skoro nie karci się na tym forum za wielkośc paczki w Winis to ja chyba też jakoś przez to przebrnę :)
Wezmę chyba ten głośnik bo nie ma wielkiej alternatywy nawet za nieco większą kasę.
 
NumberOne , poczytaj wpierw jak nagłaśnia się salę. Na pierwszy ogień akustyka , rozchodzenie się fal , odbicia fal , znoszenie się fal. bo wyczytałem że chcesz zrobić dwie takie kolumny z basem. Później jak zrozumiesz że sub musi mieć oddzielną obudowę dowiesz się że powinien być napędzany oddzielnym wzmacniaczem ze zwrotnicą aktywną. A tak pewnie wywalisz kasę w błoto.
 
Oczywiście ,że masz rację jednak w mobilności ustawia się sprzęt uwzględniając zmienne bo to ,że stoją 4 ściany i jest wnęka w której będzie się komuś odbijać basem to jeszcze nie najważniejsze.Bo rozmieszczenia i kształty pomieszczeń są różne a zarazem rozmieszczenie ludzi i ich rodzaj zmienia się.Tam w rogu gdzie nie stały stoliki i mogło buczeć za miesiąc już siedzą ludzie i żygali by po godzinie.Nie mówiąc o takim zjawisku jak graliśmy na górze zamknięci kratami...Jak chcesz w takim przypadku suby możesz sam ułożyć sobie na dole i odebrać je w częściach nad ranem i wylać z nich piwo:)
Suby także posiadamy tubowe,napisałem już po co mi taki nowy sprzęt 3-way ale nie o tym jest ten temat tylko o głośniku.To ma być uniwersalne więc nigdy nie będzie idealne.Potrzebuję do tego jakiś dobry średni ton może celestiona hmm?
 
Nie wiem coś Ty tam napisał, nie idzie tego przeczytać, ale ja mam zestaw 15" celestiona TF1525, do tego sub 18" projektu granata. Mam i dobrą średnice, i dół, nadstawki na jednym wzmacniaczu, zwrotnica pasywna w środku, celestion gra prawie całym pasmem, aż do 3kHz, potem opada, wtedy idzie w ruch D.14.1000.8.TI STX, niżej cięte to kiczowato gra, przynajmniej dla mnie, bo driver słaby. Subbas z oddzielnym wzmacniaczem i filtrem aktywnym.
 
A co tu mamy za kodowanie?
zaraz poprawie
Nie mogę edytowac tamtego posta jutro napisze tu ale tam masz odpowiedz.,Nasze 2 way z tym samym driverem mlody ma brac,nie robi to jak dla mnie w srednim zakresie w porownaniu do gl.sredniotonowych z tym ze jest nizej ciety(przynajmniej w teorii hehe :))
Zaraz znajde celestiona co ma kumpel z D1000 w swoim 3-way

To jest chyba tf0615 bo drugi typ o tym samym numerze jest slabszy.ch-ka jak na stole.
Ale mysle ze temat niepotrzebnie idzie w tym kierunku co kto ma.pozniej jest wszystko w kazdym temacie.Widze teraz jak wertuje te strony.
 
Ostatnia edycja:
Poczytaj o budowie zwrotnicy pasywnej dla głośnika niskotonowego przy częstotliwości 200 - 300 Hz z duzą mocą. Dowiesz się ile potrzeba drutu a sama cewka mało zdziała bo impedancja głośnika rośnie od tych 300Hz i potrzebny kondensator który nie mało kosztuje. Teraz średniotonowy też musi mieć cięcie 300Hz i znowu podobny koszt drutu i kondensatorów. kilometry drutu zjedzą ci dB chyba że pójdziesz na kompromis z jakością i nawiniesz cewki na rdzeniu. Będzie problem z rezystancją kolumny i twoje wzmacniacze nie wyrobią. Inny problem to zgranie głośników w fazie przy 300Hz. Jak odpalisz winisd to ci pokaże czary mary z fazą. Ja mając taki problem sam zbudowałem panel subwofera z http://www.advanceelectronic.pl/pl/p/A-140.-Filtr-aktywny-do-subwoofera./37 plus wzmacniacz.
 
Przetłumaczyłem i skróciłem ten wczesniejszy post odpowiedzi dla ciebie na język polski:

Oczywiście ,źe masz rację jednak w mobilności ustawia się sprzęt uwzględniając zmienne bo to ,źe stoją 4 ściany i jest wnęka w której będzie się komuś odbijać basem to jeszcze nie najważniejsze.Kształty tych pomieszczeń są różne a zarazem rozmieszczenie ludzi i ich rodzaj zmienia się.Tam w rogu gdzie nie stały stoliki i mogło buczeć za miesiąc już siedzą ludzie po 50-tce i żygali by po godzinie.Nie mówiąc o takim zjawisku jak graliśmy na górze zamknięci za kratami...Jak chcesz w takim przypadku suby możesz sam ułożyć sobie na dole i odebrać je w częściach nad ranem i wylać z nich piwo :)Do naszych łatwo butelki wpadają...
Suby także posiadamy tubowe w bandpasie ale docelowo będą wymienione,napisałem już po co mi taki nowy sprzęt 3-way ale nie o tym jest ten temat.To ma być uniwersalne więc nigdy nie będzie idealne.Potrzebuje do tego jakiś dobry średni ton może celestiona hmm?
Na typowego sub-a napewno bym tego nie wybierał tylko te co zaczynają sie od 800 w górę.




Poczytaj o budowie zwrotnicy pasywnej dla głośnika niskotonowego przy częstotliwości 200 - 300 Hz z duzą mocą. Dowiesz się ile potrzeba drutu a sama cewka mało zdziała bo impedancja głośnika rośnie od tych 300Hz i potrzebny kondensator który nie mało kosztuje. Teraz średniotonowy też musi mieć cięcie 300Hz i znowu podobny koszt drutu i kondensatorów.
Nie muszę czytać bo doskonale o tym wiem.Na niskotonowy pójdzie rdzeniówka,nie jest to kosmiczna moc,na średnie musimy przełknąć i nie tylko to.
No i zwrotnica 3-way jak chyba wiemy to nie połączenie i rozpatrzenie dwóch zwrotnic 2-way.Będę wybierał któryś z zalecanych podziałów i stosowanych w 3-way aby uniknąć dodatkowych problemów.
pozdrawiam
 
Nie muszę czytać bo doskonale o tym wiem.

Czytając Twoje posty obawiam się że o elektroakustyce masz na razie słabe pojęcie.
Proponuję posłuchać bardziej doświadczonych.

Głośnik o który pytasz nie nadaje się na subwoofer.
Ten głośnik został zaprojektowany do kolumn 2way, do 3way nie opłaca się go stosować.
Jeśli kolumny miały by być 3way to na bas powinien być W.38.800.

Więc, kopiujesz ten projekt i po sprawie: https://stx.pl/schemat-zestaw-wm-stx-15-2-500-8-f-s-mc-d-800-8-ti-s-horn-373-142.html
 
Nie rozumię co jest nie tak z Panem Panie Marianie.Na wszystkich forach prowadzi pan dziwny styl rozmowy.
Czytając Twoje posty obawiam się że o elektroakustyce masz na razie słabe pojęcie

To zdanie to już jest standardem w każdym temacie wyrywająć coś z kontekstu

Przykład:
Cytowałem selektywnie post Olivera odnośnie ceny oraz rodzaju cewki.Nie muszę o tym czytać bo tyle wiem co pociąga za sobą niskie cięcie,jeszcze z rezonansem w tych okolicach,nasycenie rdzenia,prądy w gałęzi średniotonowej itp nie jestem obrytym doktorem ale z całym szacunkiem idioty proszę ze mnie nie robić.


Proponuję posłuchać bardziej doświadczonych.
Oczywiście po to tu jestem
Więc:

Głośnik o który pytasz nie nadaje się na subwoofer.

Proszę sprecyzować co poza inną charakterystyką przetwarzania najniższych częstotliwosci,impulsu,szybszym i mniej poszarpanym opadaniem chrakterystyki w górnym paśmie tego głosnika dyskwalifikuje go do 3-way (co podaje producent)
Żeby doprecyzować skrót myślowy ja to tak rozumię jak podaja producenci subwoofer-woofer-midwoofer


Chcemy i mamy okazję pozbyć się 2-way jak wczesniej pisałem.
 
Ostatnia edycja:
Nie rozumię co jest nie tak z Panem Panie Marianie.Na wszystkich forach prowadzi pan dziwny styl rozmowy.

Czytając Twoje posty obawiam się że o elektroakustyce masz na razie słabe pojęcie.

To zdanie to już jest standardem w każdym temacie wyrywająć coś z kontekstu.
...całym szacunkiem idioty proszę ze mnie nie robić.

Czy ja próbuję robić z Pana idiotę?
Piszę tylko że ma Pan słabe pojęcie.

Proponuję posłuchać bardziej doświadczonych.

Oczywiście po to tu jestem

Proszę sprecyzować co poza inną charakterystyką przetwarzania najniższych częstotliwosci,impulsu,szybszym i mniej poszarpanym opadaniem chrakterystyki w górnym paśmie tego głosnika dyskwalifikuje go do 3-way (co podaje producent)
Żeby doprecyzować skrót myślowy ja to tak rozumię jak podaja producenci subwoofer-woofer-midwoofer

Producent pisze, ok, można, ale czy się opłaca?
Moim zdaniem nie, ponieważ ten głośnik może pracować w 2way, zaś do 3way ja bym go nie aplikował, szkoda kasy i SPL-u a efekt będzie podobny jak w przypadku 2way.

W.38.500
250W (40-4000Hz)
Voice coil diameter 50mm
Max. linear excursion 10mm

W.38.800
500W (30-1000Hz)
Voice coil diameter 75mm
Max. linear excursion 16mm

O porównaniu SPL-u nie piszę, ponieważ po filtracji pasywnej oba głośniki na basie będą miały podobny, ponieważ W.38.500 będzie trzeba mocniej ciąć.

Piszesz że chcesz kolumny 3way, więc piszę jak jest, co jest opłacalne a co nie.
Robiąc kolumny 3way robimy je po to aby mieć więcej basu... stosując ten sam głośnik basowy schodzimy tylko z SPL-em przyciszając wyższe częstotliwości, bo tak to działa.
Więc jaka będzie różnica między 2way i 3way na tym samym wooferze?
Na basie praktycznie żadna.
Ile trzeba wydać kasy aby przerobić 2way na 3way? głośnik średniotonowy min. 100zł (a i tak za tą kasę będzie coś pokroju Alpierda), dodatkowo elementy zwrotnic też około 100zł na górkę. Łącznie min. 400zł biorąc pod uwagę fakt że zaprojektujemy zwrotnicę sami. Na temat projektowania zwrotnic nie wiesz nic (bo taka prawda) więc musiał byś zlecić to komuś, czyli dodatkowa kasa. Na koniec wychodzi że masz kolumny 3way na kiepskim basie.
Opłaca się? nie sądzę.

Chcesz lepsze kolumny to zastosuj lepszy głośnik, głośnik który ma sens i się nadaje do tej aplikacji.
Ale czego byś nie zrobił to i tak potrzebujesz odpowiedni wzmacniacz, domowe się nie nadają.
 
Robiąc kolumny 3way robimy je po to aby mieć więcej basu..
hmm ja widzę to tak ,że wybierając dobry głośnik średniotonowy poprawiamy najważniejsze pasmo które "wyczuwa" ludzkie ucho i w którym to paśmie wyłapuje wszelakie "niedoskonałości" i nienaturalny dźwięk.Dlatego bym się decydował na np taki:
https://www.parts-express.com/celestion-tf0615-6-100-watt-professional-woofer-driver-8-ohm--294-2052

Z niskotonowego pozbywamy się efektu Dopplera i już szarpanej charakterystyki w jego górnym zakresie a z wysokotonowego poprawę odtwarzania jego dolnego nienaturalnego zakresu jak wiele osób o tym pisze w sieci w szczególnie jeśli chodzi o STX i podzielam ich zdanie+brak konieczności stosowania filtra wyższego rzędu.


Na temat projektowania zwrotnic nie wiesz nic (bo taka prawda) więc musiał byś zlecić to komuś, czyli dodatkowa kasa.

Nie zlecę bo już to robiłem i tak robią ,że inny zestaw z uniwersalną grał lepiej.
Minusem może być początkowy efekt inny od założonego to i więcej do ogarniania,przesunięcia fazowe itp.
Dlatego z pomocą sieci chcę się zabrać za te programy zaczynając od jakiegoś byle jakiego 2-way.Już się nieraz do tego przystawiałem aby zrobić pomiarówki i to opanować ale ciągle nie było czasu.



W.38.500
250W (40-4000Hz)
Voice coil diameter 50mm
Max. linear excursion 10mm

W.38.800
500W (30-1000Hz)
Voice coil diameter 75mm
Max. linear excursion 16mm

Przy tej mocy będę miał chyba problem z doborem głośników ze względu na moc elektryczną w przedziale cenowym przyjmując tam uproszczony podział mocy w zwrotnicy 3 drożnej.
W sytuacji kiedy przykładowo podawałbym taką moc ,że na niskotonowym było by te 500W

Co do Qts-0.24 nie uważasz że jest za niskie(zbliża się już do granicy 0.2) i ten głośnik w rzeczywistości nie będzie dobrze przetwarzał niskich częstotliwości?
Co o ty myślisz? Ma ktoś charakterystykę zdjętą "na żywo" z kolumny z takim głośnikiem?


Zawsze lepiej wiecej mocy niz zamalo. Dobry, stabilny wzmak z odpowiednia iloscia amperow by trzymal glosnik za morde i niespalic go przesterami oraz nie meczyc publilki

No i zaraz gdzie niegdzie okaże się ,że mamy przerwę w zasilaniu.Bo już kilowaty,kilowaty i kilowaty...Przyjmujac ,że za rok jak dożyjemy będziemy robić właśnie nowe suby większej mocy.Zdawałoby się ,że w dzisiejszych czasach nie ma z tym problemu ale....Pijani ludzie szczególnie z recydywy z nożami wtedy nieźle się wkur.....i mają niezła siłe...Walą głowami w ścianę lub stoliki itp heheh

Co do JBL przeczytam artykuł po wolnym

W związku z nadchodzącym nowym rokiem życzę wszystkim wszystkiego najlepszego!!!

To by było na tyle w starym roku.
 
Ostatnia edycja:
Co do Qts-0.24 nie uważasz że jest za niskie(zbliża się już do granicy 0.2) i ten głośnik w rzeczywistości nie będzie dobrze przetwarzał niskich częstotliwości?
Co o ty myślisz?

Nie wiem skąd czerpiesz teorię, ale Twoje rozumowanie jest błędne.
Ten głośnik jest używany w subach, więc jak może mieć problem z basem?
Tnąc go nisko i parując go z ze średniotonówką mogącą grać już od 200Hz będziemy mieli bardzo dobre kolumny jak na swoją cenę... o ile zwrotnica będzie dobrze zaprojektowana.

Nie zlecę bo już to robiłem i tak robią ,że inny zestaw z uniwersalną grał lepiej.

Więc robisz to źle.

hmm ja widzę to tak ,że wybierając dobry głośnik średniotonowy poprawiamy najważniejsze pasmo które "wyczuwa" ludzkie ucho i w którym to paśmie wyłapuje wszelakie "niedoskonałości" i nienaturalny dźwięk.Dlatego bym się decydował na np taki:
https://www.parts-express.com/celest...-ohm--294-2052

A ja bym wybrał inny :)
 
Powrót
Góra