W polowie lat 90 sporo firm motoryzacyjnych mialo problemy finansowe. Byl to okres, w ktorym trzeba bylo podejmowac wazne kroki dla ratowania firmy. Nie inaczej bylo z Porsche, model 911 sprzedawal sie slabo, byla to juz przestarzala konstrukcja, a 928, ktory mial zastapic 911 sprzedawal sie jeszcze gorzej, co efekcie spowodowalo zakonczenie produkcji modelu 928. Firma miala nie lada klopoty, potrzebowala samochodu, ktory bedzie sie doskonale sprzedawal, a przy tym nie bedzie drogi i tak narodzil sie Boxster. Model wysmiewany przez fanatykow jako 911 dla biedoty, jednak sukces tego modelu byl bardzo duzy i pozwoli na wyciagniecie marki z kryzysu. Konstrukcyjnie samochod byl doskonale zaprojektowany i wykonany, przy tym kosztowal znacznie mniej od 911, a dawal tylko nieznacznie mniejsza radosc z jazdy. Do dzis produkowany ma swoich wiernych fanow i do dzis jest absolutna referencja w swojej klasie.
Ale wracajac do 911, to pod koniec lat 90 firma zaprezentowala zupelnie odmieniona 911 w nadwoziu 996. Byl to model, ktory na zawsze podzielil fanow marki na tych, ktorzy uwazali 911 za prawdzia 911, oraz druga strone, dla ktorych tylko stary model byl prawdziwa 911. O co sie tak spierano? Glownie o silnik, ktory pierwszy raz w historii byl chlodzony ciecia, a nie powietrzem jak to bywalo w starych 911. Do tego dosc kontrowersyjne swiatla przednie, ktore nie byly okragle.
Tak czy owak auto osiagnelo sukces dajac firmie spory zastrzyk gotowki. Jednak nie ta nowa 996 naprawde wkurzyla fanatykow, to wiesci o wprowadzeniu modelu terenowego Suv'a zgotowaly ludzi i tak jak zakladano wprowadzono na rynek Cayenne. Auto, ktore osiagnelo ogromny sukces rynkowy. Idac w duzym skrocie dalej mozemy napisac o modelu Panamera, ktore nadal sie jedna wielka jezdzaca kontrowersja, ale co z tego skoro sprzedaje sie jak swieze buleczki?
Pewnie zastanawiacie sie dlaczego to pisze? Otoz dlatego aby pokazac przyklad firmy, ktora opracowala doskonaly plan dzialania, tworzac samochody, z ktorych kazdy byl i jest nadal rynkowym sukcesem. Porsche, rzadko pokazywalo ultra sportowe auta, jak np Carrera GT, czy wczesniej 959 ale rowniez w przypadku tych aut sukces byl bez watpienia duzy.
Wiele mowi sie o przejeciu marki Porsche przez grupe VW, tylko niewiele mowi sie o tym, ze to Porsche chcialo przejac VW. Te dwie marki od dziesiecioleci ze soba wspolpracowaly. Porsche wielokrotnie udzielal swojej pomocy technicznej, dla przykladu model Audi RS2, ktore powstalo przy pomocy Porsche. Sytuacja przejecia Porsche przez VW byla tak goraca, ze musial interwieniowac rzad niemiecki. Pewnie wiele osob mysli, ze Porsche po prostu nie mialo kasy i wciagnelo je VW, lecz sytuacja byla zupelnie inna. Nie chce mi sie tego opisywac, mozna poczytac o tym w sieci.
Dzis takie marki jak Ferrari czy Lambo rowniez projektuja modele luksusowych GT oraz aut terenowych typu SUV. Dlaczego? Pioniewaz rynek tego chce, a jesli rynek sie domaga, to trzeba budowac i sprzedawac, zarabiac pieniadze aby moc tworzyc jeszcze lepsze auta, technicznie bardziej zaawansowane.