• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Wilson Audio Sophia 3 - obudowy

Rachunek ekonomiczny jest niekorzystny w przypadku tanich głośników basowych. Drugie tyle albo i więcej kosztuje panel i po prostu aż żal tej kasy nie dołożyć do lepszych głośników. Co prawda odpada nam pasywny filtr głośnika basowego który kosztuje ok 100zł/szt, warto o tym pamiętać.

Jak się to umiejętnie poskleja to będzie grać bardzo dobrze.
 
Zastanawiam się, dlaczego jest tak mało konstrukcji pół-aktywnych.
Czyli dwie drogi pasywne, benefits:
- łatwość zgrania
- wysoka efektywność
- możliwość zastosowania wzmacniacza ze stosunkowo małą mocą, można przebierać. Lampy, tranzystory do wyboru do koloru
Aktywny dół:
- możliwośćkreowania filtrów FIR, IIR
- możliwośćzastosowania stosunkowo tanich wzmacniaczy w klanie D
- możliwośćdołożenie 4 drogi.

Być może to pytanie zasługuje na nowy wątek. Ten temat nurtuje mnie od jakiegoś czasu. Osobiście nie mam nie doboru ani basu ani mocy.
Jestem pewien, że przy aktywnym dole, da się jeszcze więcej wycisnąćz głośników. Coraz więcej firm, czasami z powodu problemów wysterowania ich głośników, oferują moduły DSP. Patrz Accuton CELL AS250 i CELL AS190.

Celowo wskazuję na rozwiązania cyfrowe, bo one dają więcej możliwości. Zwrotnice analogowe, są mnie precyzyjne.

Jeżeli ktoś jest ma jakieś doświadczenie lub spostrzeżenia, very welcome.
 
Czyli dwie drogi pasywne, benefits:
- łatwość zgrania
- wysoka efektywność
- możliwość zastosowania wzmacniacza ze stosunkowo małą mocą, można przebierać. Lampy, tranzystory do wyboru do koloru
Aktywny dół:
- możliwośćkreowania filtrów FIR, IIR
- możliwośćzastosowania stosunkowo tanich wzmacniaczy w klanie D
- możliwośćdołożenie 4 drogi.

Łatwość zgrania ? W obu przypadkach czy pasywnie czy aktywnie ilość pracy będzie podobna. Nie da się dobrze zrobić aktywnego dołu na zasadzie kręcenia pokrętłami na pałkę, jak ma być dobrze to i tak trzeba wykonać pomiary, symulacje działania filtru, pomierzyć na koniec całość. Mechanizm działania dokładnie taki sam jak podziale pasywnym tyle że sposób filtracji jest inny. IMO przy aktywnym będzie nawet więcej zabawy.

Filtry cyfrowe są super ale wymagają do tego dedykowanej , drogiej elektroniki. Owszem jest moduł DSP np accutona, świetna rzecz ale cena tego też jest swietna. To ma racje bytu jak ktoś buduje na accutonach lub przynajmniej scanach revelator/illuminator ale nie na głośnikach za 300-500zł / szt od których moduł DSP będzie 3-4x droższy..

Stosunkowo tanie wzmacniacze klasy D .. spodziewałbym się takiej jakości jaka cena tego wzmacniacza ;). Kupując DSP accutona nie przeszłoby mi przez myśl żeby to łączyć z jakimś chińskim wynalazkiem w klasie D z ebaya . W tym układzie to wzmacniacz jest istotniejszy od sposobu filtracji. Filtr analogowy zrobiony za stówkę będzie równie dobry co cyfrowy za tysiaka. Po prostu będzie mieć mniej opcji regulacji ale działać będzie tak samo dobrze. Jednak wzmacniacz za stówkę nie zagra tak jak ten za tysiąc ;).

No i na koniec to co dla jednych jest zaletą a jednocześnie ja to widzę jako wadę. Oczywiście kolumnę półaktywną można kolumnę zasilić dowolnym wzmacniaczem, mocnym, słabym, lampką, czymkolwiek ale w tym systemie nie zmienimy wzmacniaczem jednej rzeczy .. charakteru basu. Zawsze będzie grać tak samo bo ciągle będzie napędzane jednym i tym samym wzmacniaczem. A każdy kto przewalił trochę klocków wie jak zmienia się brzmienie basu na wzmacniaczach. Jak ktoś będzie zadowolony z tego jak mu zagra bas to w porządku ale jak nie to życzę powodzenia przy zmianach paneli w kolumnach :D
 
Skomplikowanie i cena tego układu jest dużo większe, szczególnie jak wchodzi jakieś dsp.
Audiofile z kasą wolą złote podstawki kupować, mieć system w którym "im mniej elementów tym lepiej" A ty z klasą D wyskakujesz..
A pewnie że temat ciekawy, przecież głośnik basowy bez pasywki przed nim powinien znacznie lepiej sobie radzić.
 
DSP to niestety także walka z przetwornikiem DAC, od którego jakości i aplikacji bardzo wiele zależy. Akurat swego czasu przerabiałem temat i wyszło mi, że żeby zrobić to naprawdę dobrze to trzeba wydać sporo pieniędzy i mieć sporo kasy.
U mnie w systemie zaraz po kolumnach to DAC najwięcej zmienia w brzmieniu zestawu. Nawet nie wzmacniacz a właśnie DAC.
 
Ludzie zachwycają sie gra pieca accustic research za grube pieniądze ktory Raven zmieszał z błotem
O takim to ja nic nie pisałem i nawet nie znam :P
Ludzie się różnymi rzeczami zachwycają co wcale nie znaczy, że ja też mam się tym zachwycać :)


nie musi, mało kto kupując suba aby wesprzeć monitory odcina im dół.
Zwykle nie robi tego bo zwykły Kowalski nie ma takiej możliwości.
Ty masz :)
 
No i na koniec to co dla jednych jest zaletą a jednocześnie ja to widzę jako wadę.
Ludzie ogólnie lubią sobie od czasu do czau coś zmienić :)
Dlatego kolumny aktywne do tej pory nie zdobyły popularności na rynku audiofilskim i raczej się to nie zmieni mimo wielu zalet takiego rozwiązania .

Różne wzmacniacze mają zwykle różne wzmocnienie, czasami odwracają fazę i ostatecznie po zamianie i tak trzeba zmierzyć mikrofonem :)
Stosunkowo tanie wzmacniacze klasy D ..
Z tą tanią klasą D na basie to lipa jest rzeczywiście :/

Nie na temat...
U mnie w systemie zaraz po kolumnach to DAC najwięcej zmienia w brzmieniu zestawu. Nawet nie wzmacniacz a właśnie DAC.
No właśnie próbuje ustalić co w dacu wpływa na bas :)


Nie na temat...
No ładnych "parę stówek" to kosztuje :)
 
Nie na temat...

No ładnych "parę stówek" to kosztuje :)


Nie na temat...

Jeszcze nie wiadomo ile, ale pewnie na poziomie 400-500 EUR
 
...który to potrzebował by oddzielnego wzmacniacza prawda?

Nieprawda, bo po co?


I w cale nie musi być filtru odcinającego od dołu 2way, nie musi, mało kto kupując suba aby wesprzeć monitory odcina im dół.

I to jest wlasnie najwiekszy blad jaki popelniaja nieswiadomi poczatkujacy, stosujacy takie rozwiazanie. Nie poprawiaja w swoim zestawie niczego poza dodaniem basu, a przemyslana zwrotnice dla monitorow robi sie po to, zeby je odciazyc od basu i umozliwic im granie z mniejszymi znieksztalceniami, z lepsza srednica niemodulowana basami.
 
Tylko, ze subwoofer zazwyczaj bedzie odcięty przy 60-90Hz lub niżej w zależności od jego wielkości i wielkości woofera w monitorach
A sa to czestotliwosci ktore graja niżej niz same monitory
Wiec zwrotnica monitorów nadal bedzie robiona zeby miały wyrównana charakterystykę
 
Z poprawnie zaprojektowana filtracja, dostajesz mozliwosc usiagniecia wiekszego spl z mniejszymi znieksztalceniami. Czy to Cie przekonuje do stosowania prawidlowych rozwiazan, a nie prowizorek?
 
Dobrze PM prawi - monitor przecież zawsze równa się do poziomu basu. Przy dopałce subem takie równanie może być mniejsze lub w ogóle może go nie być. Monitor od razu jest głośniejszy :)
 
No i na koniec to co dla jednych jest zaletą a jednocześnie ja to widzę jako wadę. Oczywiście kolumnę półaktywną można kolumnę zasilić dowolnym wzmacniaczem, mocnym, słabym, lampką, czymkolwiek ale w tym systemie nie zmienimy wzmacniaczem jednej rzeczy .. charakteru basu. Zawsze będzie grać tak samo bo ciągle będzie napędzane jednym i tym samym wzmacniaczem.

Oczywiście, ale z założenia te kolumny nie miały być "audiofilskie".
Tzn. na początku miały być, a w nich drogie głosniki, lakier ful wypas... jednak decyzja została podjęta taka a nie inna (tańsze głosniki, możliwość napędzenia ich prawie każdym wzmacniaczem z racji dodania paneli na basy), z racji zmiany planów odnośnie tych kolumn (i raczej nie będę się z tego tłumaczył).
Nie przejmuję się za bardzo niemożnością zmiany barwy basu, ponieważ te wzmacniacze grają i z pewnością zadowolą większość.
A po za tym, nie sądzę aby bas grał cały czas tak samo po zmianie jednego wzmacniacza stereo na całkiem inny.
Zresztą posłuchacie na AS to sami ocenicie.

Dodam tylko, że kino domowe oparte na takich kolumnach nie potrzebuje suba.
A to że napędzimy je każdym amplitunerek KD, oraz że przy takim podłaczeniu jest możliwość odcięcia górek od dołów, nie muszę wspominać.
 
Ostatnia edycja:
Dodam tylko, że kino domowe oparte na takich kolumnach nie potrzebuje suba.
A to że napędzimy je każdym amplitunerek KD, oraz że przy takim podłaczeniu jest możliwość odcięcia górek od dołów, nie muszę wspominać.

Jesli te kolumny beda podpiete to amplitunera KD to problemu nie bedzie, tylko ze zupelnie o tym nie wspominales na poczatku rozmowy. Brnales w temat, broniac rozwiazania z kondensatorkiem, a teraz wyskakujesz ze w sumie nie ma problemu, bo na amplitunerze sie odetnie bas.

Dziwne.
 
Się nie znam więc chętnie się wypowiem :)
Jakbyś miał wzmacniacz z oddzielnym pre i oddzielnymi końcówkami, to można dołożyć aktywny filtr, tylko górnoprzepustowy. Ani kwota nie będzie wielka ani jakoś strasznie skomplikowane to nie będzie. Wtedy z wyjścia pre na suby i na filtry, z filtrów na końcówkę wzmacniacza. Niewielkie dodatkowe pudełko, łatwo rozłączane a pomóc może.
 
...a teraz wyskakujesz ze w sumie nie ma problemu, bo na amplitunerze sie odetnie bas.

Tak, przy amplitunerze nie będzie problemu.


Ja po prostu nie muszę się z niczego tłumaczyć :)
Będę chciał napisać dlaczego tak a nie inaczej to napiszę, nie to nie.
I tak już za dużo napisałem, dlatego teraz taka wielka afera o "kondensatorek".

Ciekawe czy któryś z Was na AS by usłyszał że tam jest "kondensatorek", czyt. "prowizorka" a nie aktywny filtr odcinający dół pasma.
 
Jesli te kolumny beda podpiete to amplitunera KD to problemu nie bedzie, tylko ze zupelnie o tym nie wspominales na poczatku rozmowy. Brnales w temat, broniac rozwiazania z kondensatorkiem, a teraz wyskakujesz ze w sumie nie ma problemu, bo na amplitunerze sie odetnie bas.

Dziwne.

Jak pamiętam ze zdjęć to Marian miał amplituner Kd Sony i nie krył się tym specjalnie. Może go nawet widać na zdjęciach z początku tego wątku. Nie sprawdzałem.
 
Powrót
Góra