• Witamy w największym polskim serwisie internetowym poświęconym w całości zagadnieniom samodzielnej budowy nagłośnienia.
    Dzięki DIYaudio.pl poznasz zagadnienia samodzielnej budowy nagłośnienia od podszewki oraz będziesz mógł dyskutować o DIY audio do woli.

    Artykuły z dawnego portalu zostały przeniesione do sekcji forum na samym dole.

Zmiany w STX -ie - nowe głośniki i nie tylko :)

Nie ogladam filmow ze znajomymi, a poza tym byloby dla mnie smieszne kupowac takie kolumny do kina domowego. Do takiej zabawy wolalbym dipole, lub omnipolary. Kolumny kierunkowe w kinie? Nonsens :)

Uzadsadnij. Właśnie ze względu na ich kierunkowość, tego typu kolumny buduje się głównie do kina. Powtarzam - pod warunkiem świetnych charek kierunkowych w poziomie ORAZ przecinania się osi głośników PRZED słuchaczem. To ostatnie jest kluczone.
 
Uzadsadnij. Właśnie ze względu na ich kierunkowość, tego typu kolumny buduje się głównie do kina. Powtarzam - pod warunkiem świetnych charek kierunkowych w poziomie ORAZ przecinania się osi głośników PRZED słuchaczem. To ostatnie jest kluczone.

Co tu uzasadniac? Po prostu uwazam, ze prawdziwa kolumna omnipolarna jest lepsza niz kierunkowa. Dzwiek z kolumn omnipolarnych ( jak cebule MBL ) jest blizszy rzeczywistosci. Nie stosuje sie tego w kinach, bo ich ustawienie automatycznie narzuciloby zmniejszenie ilosci miejsc siedzacych, a co za tym idzie mniejsza kase. Poza tym jeszcze nigdy nie slyszalem w kinie dobrego dzwieku, czy to ogolnej jakosci czy dobrej przestrzennosci. Moze bylem w kiepskich kinach?

Gdybym mial budowac dla siebie kino domowe, to zrobilbym je na koaxach ( pewnie beymy ), a nie jakies cuda na kiju. Dostajesz najlepsze charki kierunkowe w pionie i poziomie, ktorych nie da zadna inna typowa kolumna.
Moze jeszcze podkresle wyraznie: to co pokazales bardzo mi sie podoba, ale nie uwazam tego, za cos wybitnego, doskonalego. Tak jak kazdy sprzet ma swoja specjalizacje i nalezy go uzywac zgodnie z przeznaczeniem.
 
Co tu uzasadniac? Po prostu uwazam, ze prawdziwa kolumna omnipolarna jest lepsza niz kierunkowa. Dzwiek z kolumn omnipolarnych ( jak cebule MBL ) jest blizszy rzeczywistosci.

Tak. Ale TYLKO w dobrze wytłumionych pomieszczeniach oraz głośniki minimium 1.5 metra przed frontową ścianą. (Mam dipole i wiem jak grają w moim pomieszczemiu - średnio, i wiem jak grają te same kolumny w optymalnych warunkach - niesamowicie przestrzennie)

Gdybym mial budowac dla siebie kino domowe, to zrobilbym je na koaxach ( pewnie beymy ), a nie jakies cuda na kiju. Dostajesz najlepsze charki kierunkowe w pionie i poziomie, ktorych nie da zadna inna typowa kolumna.

Masz jakieś pomiary dobrego coaxa? Jakiego masz na myśli ? Obawiam się że charki mogą wcale nie być idealne. Miałem Eminence Beta CX + BMS4550 i szczerze mówiąc kierunkowe nie były za specjalne (odsłuchowo). Coaxy mają problemy z utrzymanie prawidłowego profilu falowodu, szczególnie, że przeważnie drivery są wkręcane od tyły, co już na samym wylocie drivera daję błędną krzywą falowodu. Z tych którym się bliźej przyglądałem, to zadbał o to chyba tylko Tannoy ww współczesnych odsłonach topowych, dużych modeli.

Moze jeszcze podkresle wyraznie: to co pokazales bardzo mi sie podoba, ale nie uwazam tego, za cos wybitnego, doskonalego. Tak jak kazdy sprzet ma swoja specjalizacje i nalezy go uzywac zgodnie z przeznaczeniem.

Spoko. Dyskutujemy tylko przecież :)

Tyle, że specjalizacją konstrukcji na dużych midwooferach i falowodach jest wybitnie predystynująca je do zastosowań w kinie domowym :

a) Ultra szeroki sweetspot (podobnie jak w omnipolarach)
b) Minimalizacja pierwszych odbić w pomieszczeniu, dzięki czemu grają nawet w kiepskiej akustyce.

Kąt promieniowania tych falowodów to umowne 90 stopni - stąd polecane jest dogięcie kolumn do środka o 45 stopni. Pod kątem 45 stopni poziom promieniowania dźwięku wynosi -6db.



---------- Post dodany o 16:26 ---------- Poprzedni post o 16:25 ----------



Tu jest uproszczony artykuł dotyczący opisywanej przeze mnie koncepcji. Jednym z bardziej znanym jej propagatorów jest Earl Geddes. WARTO PRZECZYTAĆ.

http://libinst.com/PublicArticles/Setup of WG Speakers.pdf
 
Masz jakieś pomiary dobrego coaxa?

Na stronie beymy sa pomiary.

Jakiego masz na myśli ?

Trudno powiedziec, zalezy od docelowego zastosowania :) Z reszta sa tez inne, nie tylko Beyma.

Kąt promieniowania tych falowodów to umowne 90 stopni

Coaxy dadza to samo. np http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12XA30Nd.pdf

Poza tym mamy super fajne promieniowanie, ale podloga i tak nam troche popsuje :) Nie jest to wszystko takie proste jak sie wydaje, bynamniej mnie ta tematyka mocno interesuje.

Tu jest uproszczony artykuł dotyczący opisywanej przeze mnie koncepcji. Jednym z bardziej znanym jej propagatorów jest Earl Geddes. WARTO PRZECZYTAĆ.

http://libinst.com/PublicArticles/Se...20Speakers.pdf

NO no, prosto i jasno wyjasnione o co biega :)

http://www.no-frills-audio.se/wp-content/gallery/bauta/img_3291.jpg tutaj takie male praleczki na Beymach.

Ps. Dalej tu nie pisze, bo to poza tematem STX.
 
będąc dziś w kiosku czekając w kolejce pozwoliłem sobie zerknąć do miesięcznika av które testowało kolumny stx-a i wypadły zdumiewająco dobrze według recenzentów. http://www.av.com.pl/component/content/article/81/800-wydanie-grudniowe-2012 Kolumny głośnikowe STX F-250 , a piszę o tym bo zdziwiło minie to że ktoś z tego typu pism zwraca uwagę na tak tanie kolumny i jeszcze dobrze je ocenia. od razu dodam że nie robię tutaj żadnej reklamy stx (bo nie miałem w życiu do czynienia z tą marką)
 
Ale czy w gazetach jakikolwiek produkt wypadł źle ?

Jest ich bardzo wiele wbrew pozorom, dla przykładu przeczytaj ten test o Akkus V4. Po takiej recenzji, ocenie w życiu nie kupiłbym tych kolumn (podrobowy usher to i tak nie moja bajka) i wydaje mi się że ta ocena bardzo zaszkodziła ogólnie firmie Akkus nie mówiąc o konkretnym produkcie, no ale jest obiektywna :) 81% >: (


http://www.av.com.pl/kolumny-glosnikowe/132-akkus-v4?start=2
 
Ta ocena nie jest negatywna, jest pozytywna, zaznacza tylko kwestie, ktore nie kazdemu musza odpowiadac. Sam mam ushery juz drugie na innych modelach glosnikow i w pewnym sensie pewne rzeczy z tej recenzji pokrywaja sie z moimi odczuciami. Jednak dla mnie to wszystko ma wydzwiek pozytywny. Nie wiem czy slowo podrabianie nie jest tu duzym naduzyciem, to ze akkus zbudowal kolumny na glosnikach ushera to dobrze dla tych, ktorzy preferuja takie brzmienie a dysponuja nieco mniejszym budzetem. Nawet w recenzji jest mowa o charakterystycznym brzmieniu dla usherow w kolumnach akkusa. Moj wniosek z tego taki, ze akkus nie spapral roboty;-)
 
Ta ocena nie jest negatywna, jest pozytywna

Adam jak dla mnie jest odwrotnie ale to może dlatego że usher zawsze kojarzył mi się z podrobami. Te podroby to nie moja opinia w tym teście lecz opisujących, dodatkowo wstawiłem oceny, które jak dla potencjalnego klienta nie są powodem do dumy ale są też w większości opinie pozytywne:




Z wyglądu to wierne kopie Scan Speaków serii Classic, która dawniej nazywała się Revelator. Identyczne jest wszystko: membrany, kształt resorów, rozstawienie i liczba śrub, a w przypadku wysokotonowego nawet taki szczegół jak rodzaj wkrętów

.
Po zajrzeniu do środka okazuje się, że kosze głośników wyglądają tak samo jak w Scan Speakach. Kopiowanie typowe jest dla producentów z Chin

Miałem pewne wątpliwości co do jakości lutów ? widziałem lepsze

Niskim tonom brakuje jednak szybkości. Również kontury nie są zbyt wyraźne, co jest w pewnym stopniu pochodną powyższego

Średnie tony dają wrażenie pewnego zawoalowania. Nie jest to granie otwarte, rześkie, wyraziste, lecz raczej spokojne i niespecjalnie szczegółowe

Ogólnie bas i środek mają miękki charakter, inny niż wysokie tony, których sposób reprodukcji nie jest do końca spójny z resztą koncepcji brzmieniowe

która zawiera bardzo szybkie i wymagające dla kolumn kawałki, zupełnie nie sprawdziła się na Akkusach,

Scena jest raczej niezbyt rozbudowana. Wszystko dzieje się niedaleko za kolumnami w przypadku mniejszych składów i niewiele dalej dla większych. Nie poraża też szerokość, która ogranicza się w większości wypadków do pola pomiędzy kolumnami.

oczekiwania fanów wglądu w odtwarzaną muzykę, zwolenników szybkości, ekspresji nie zostaną zaspokojone.

W pierwszej chwili zakres ten wydaje się równy, jednak po bliższej analizie okazuje się, że precyzja oddania na przykład fortepianu pozostawia trochę do życzenia. Jeszcze wyraźniej słychać to w brzmieniu wibrafonu, któremu brakuje harmonicznych. Od kolumn za siedem tysięcy złotych można w tej kwestii wymagać więcej.

Mimo nieidealnej kontroli basu realistycznie odtwarzają brzmienie bębna, kotłów. Oferują bardzo dużą skalę brzmienia, czym potrafią zawstydzić wiele mniejszych, a niekoniecznie tańszych kolumn. Z kolei wymagające realizacje audiofilskie, dobrze nagrany jazz elektryczny potrafią obnażyć opisane wyżej niedoskonałości.


Przyznaję, że istnieją kolumny obiektywnie lepsze za zbliżoną cenę.
 
Najlepsze jest to jak ktos słucha oczami i opiniami innych a nie uszami!
Jednak siła sugestii to mocna rzecz!
 
takie testy trzeba umiec interpretowac. Ten stxa byl raczej z takim przymrozeniem oka, redakcja dostaje kolumny w cenie lepszych glosnikow do komputera, wiec raczej sie nie przyloza i to widac w tekscie. Akkusy testowalo 2 recenzentow, sam opis jest dluzszy, podane sa konkretne utwory i to jak sprzet na nich gral. Z tekstu wynika ze testowali je okolo tygodnia, a przypuszczam ze jak stxowi poswiecil gosc pol dnia to wszystko (drugie pol na pisanie recenzji).

W swojej klasie stx wypad swietnie, akkus troche gorzej ale nie ma sensu na tej podstawie wyciagac tak daleko idacych wnioskow. Zrozumcie (fani stxa) ze ta recenzja wygladala by zupelnie inaczej jakby wziac te kolumny i wystawic je do testu w przedziale tych akkusow. recenzencji nie mieli by litosci i by sie pastwili nad stxem chociazby za sama konstrukcje i wykonanie. Gdzie solidna obudowa, wytlumienie,fornir, elementy zwrotnicy, okablowanie, zaciski itd oni lubia takie rzeczy i to wszystko byloby wytykane a i brzmieniu tez by sie dostalo.
 
Powrót
Góra