Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Car audio subwoofer 12" 45 litrow CONRAD AUDIO

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Budowa subwoofera Car audio krok po kroku

    Zdecydowana większość młodzieży swoją przygodę z DIY audio rozpoczyna od budowy subwoofera do samochodu. Mimo że jest to jedno z najprostszych DIY to jednak pojawia się dużo pytań od początkujacych. Dlatego postanowiłem pokazać jak ja to robię.
    (zdjecia jak i cala konstrukcja powstaly w 2008 roku. od tamtej pory troche sie zmienilo)


    Przykładowa skrzynia jest zbudowana z 18mm płyty wiórowej. pojemnosc skrzyni to 45.42 Litra i jest strojona ok 40Hz tunelem HP ø100x200 (polink)/ Tunel bass-Reflex 143x195 (stx)

    projekt skrzyni

    plik z wymiarami do pobrania (PDF)
    http://pawel.lutuje.se/skrzynia_45_litrow_wymiary.PDF



    Płyty najlatwiej kupic w marketach budowlanych. jednak polecam rozejzec sie za specjalistycznymi skladami stolarskimi - czasami da sie kupic duzo taniej. odradzam natomiast kupowanie u "stolarzy". bardzo czesto wolaja bardzo duzo. przykladowe plyty nie powinny kosztowac wiecej jak 30-40zl


    Żeby zaoszczędzić na odpadach i na cieciu płyty u stolarza boki sa jako jedna płyta. Kreślę linie pod katem 65 stopni (lub po prostu odmierzam w/w wymiary) a następnie przecinam to na 2 części (z odpadem)


    składam całość "na sucho" żeby upewnić się czy wszystko pasuje zgodnie z zasada "3x przymierz zanim przykleisz"

    Żeby było szybciej to sub będzie skręcany a nie tylko klejony.
    przy klejeniu kilka slow wyjasnienia. wystarczy plyty skleic klejem typu wikol. jezeli plyty docinaliscie sami i sa szczeliny to mozna uzyc kleju poliuretanowego do drewna. podczas schniecia pecznieje i wypelnia szczeliny.
    pisze jeszcze raz ze wystarczy tylko klej. zadne silikony nie sa potrzebne!

    Ścianki boczne będą cofnięte aby ułatwić montaż całości oraz okryć łączenia materiału obiciowego. ulatwia to tez przenoszenie skrzyni

    Niemam nikogo do pomocy wiec musze sobie sam unieruchomic scianki


    Nawiercam większym wiertlem żeby "łepek" się schował. W przypadku bardziej miękkich płyt bez okleiny nie jest to konieczne ponieważ z rozpędu śruba się odpowiednio schowa

    Zdecydowanie szybciej niż ręcznie



    Przymierzam przednia ściankę żeby zachować kat prosty

    Blokuje przednia ściankę


    Pora na tylna ściankę. ale zaraz... przecież coś mi tu nie pasuje :???: płyty górna i dolna są docięte pod katem prostym a tylna ścianka ma być pochylona. Tak wiec trzeba to jakoś "naprawić".
    Możemy sami sobie wyciąć te płyty już pod katem ręczna pilarka z pochylona tarcza (niestety wyrzynarka tutaj odpada - ostrze sie wygina) lub...

    ...trochę więcej naśmiecić
    Podkładamy jakaś sztywna deskę jako podparcie i frezujemy ten kant płyty.


    Teraz pora skleić nasza skrzynkę. Demontujemy kolejno scianki tak zeby pozostale byly trzymane przez 2 inne ścianki. W ten sposób nic nam się nie przemieści

    góra...

    dol...

    tył...
    Tutaj widzimy wyciekający klej z łączonych płyt. Oznacza to ze klej wypełnia cala przestrzeń miedzy poszczególnymi płytami i tym samym uszczelnia nam cala skrzynie tak wiec zwolennicy silikonów nauczcie się kleić skrzynki

    Przyklejając tył lub przód należy pamiętać żeby zawsze równoległa ścianka była przykręcona, inaczej stracimy kąty w skrzynce

    Odstawiamy skrzynkę na noc do wyschnięcia.
    W miarę możliwości usuwamy nadmiar kleju żeby nam nie przeszkadzał podczas dalszego szlifowania/frezowania oraz żeby nie było go czuć pod "kocykiem".

    Usuwamy nadmiar płyty frezarka lub zwykłym tarnikiem. Tutaj akurat gładkość nie jest aż tak ważna.


    Pora na otwór pod głośnik. Tak dużej średnicy otwór możemy wykonać przy pomocy fabrycznego cyrkla
    lub wyrzynarka


    Do wykonania mniejszego otworu pod tunel b-r konieczne było skonstruowanie nowego cyrkla. Otwór ma średnicę 138-139mm (139mm to kompletny max żeby tunel się zablokował!)

    Skrzynia gotowa




    Pora zacząć oklejanie. Zakupiony materiał był cięty z beli o szerokości 160cm wiec trochę więcej niż obwód suba (profil z boku).
    Odciąłem pasek 75cm materiału. 60cm na suba, po 4cm na zawiniecie + margines błędu jakbym krzywo zaczął przyklejać

    Oklejanie zaczynam od dolnej ścianki. smaruje POŁOWĘ ścianki. dlaczego polowe? Ponieważ tutaj będzie łączenie

    Na obficie posmarowana ściankę przykładam materiał. Klej rozprowadzi się na obu powierzchniach w miarę równomiernie.

    Teraz zdejmuje ten materiał i czekam 10-15 min az wyschnie w dotyku

    Po wyschnięciu starannie układamy materiał bo nie będzie możliwości poprawy!
    Jako ze jest to klej kontaktowy to oczywiście trzeba to teraz docisnąć. Wystarczy właśnie ręka wygładzić cala powierzchnie.

    Pozostałe ścianki kleimy tak samo. Tutaj widać jak ładnie klej się nam rozprowadził

    No i wracamy do pierwszej ścianki. Przyklejamy większość zostawiając pasek bez kleju.


    Nadmiar materiału nakładamy na już naklejony kawałek. Przykładamy prowadnice lub jakaś deskę na oba kawałki materiału. Potem ostrym nożykiem je przecinamy. Będą idealnie dopasowane

    Odrywamy zbędny kawałek już przyklejonego materiału

    Smarujemy klejem wolny kawałek. Przyklejony już kocyk najlepiej zabezpieczyć papierowa taśmą malarska

    Jak widać ja taśmy nie miałem i w kilku miejscach widać klej :???:
    Jak go nie dotkniesz to będzie prawie nie widoczny. Jednak trudno to zrobić kiedy musisz przycisnąć materiał ;]


    Pora na boki. Dla bezpieczeństwa zostawiliśmy nadmiar materiału.Teraz trzeba go przyciąć...


    ...w taki sposób. Można to zrobić już po przyklejeniu jednak na posmarowanym klejem materiale trochę trudno wycinać narożniki


    Po skróceniu całości pora na narożniki. Przycinamy je tak samo jak materiał na dolnej ściance - 2 warstwy materiału, jedno ciecie...




    W międzyczasie możemy wyciąć materiał z otworów. Zawsze łatwiej manewrować skrzynka bo będzie za co złapać

    Docinamy sobie kawałek który zaklei boki. Lepiej robić to na skrzyni żeby idealnie pasowało


    Jako ze mamy już wszystko docięte i spasowane pora na klejenie.
    Smarujemy klejem wystające płyty (poza boczna trapezowa ścianka) i przykładamy materiał żeby rozprowadzić klej. Tutaj jest bardzo ważny czas i nacisk. właśnie na tych krawędziach najłatwiej klej przechodzi...
    tak wiec smarujemy, nie za mocno przyciskamy i długo czekamy żeby to porządnie wyschło.

    Teraz możemy wszystko pozaginać i przykleić.

    Przyklejony juz kocyk zabezpieczamy taśma malarska. Mi się taka skończyła wiec użyłem "szarej pakowej" jednak ta taśma potrafi zostawić ślady kleju...
    Smarujemy cały środek porządnie klejem...

    ...i zdejmujemy taśmę. tym razem niema czekania aż klej wyschnie - nie mielibyśmy pola manewru z poprawkami. Od razu kładziemy kocyk na bok

    Po ułożeniu kawałka czekamy. Co parę min trzeba będzie "pogłaskać" go, żeby się przyklei. Będzie odchodził aż klej nie wyschnie. Po ok 20 min już powinno trzymać

    Powtarzamy ta operacje z drugiej strony, wycinamy otwór pod terminal, montujemy terminal, głośnik oraz tunel i mamy...


    gotowego suba

    Udało się tez w rozsądnej cenie wyrwać wzmacniacz. AXTON C502. przyjemne brzmienie na przody i niezły "kop" na suba


    Całość wylądowała w passacie B3 sedan.




    Sub został zrobiony dla Damiana a przy okazji podziękowania dla UKA za głośnik i frezarkę

    Mam nadzieje ze ten temat wyjaśni początkującym sposób budowania suba do samochodu i jego oklejania

    Pawel S.
      Pisanie komentarzy jest wyłączone.

    Kategorie

    Collapse

    Ostatnie Artykuły

    Collapse

    Czaruję...
    X