Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Regeneracja g³o¶nika

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Regeneracja g³o¶nika

    Ka¿dy u¿ytkownik Altusów po kilku lub kilkunastu latach spotka³ siê zapewne z tym samym problemem. Górne zawieszenie g³o¶ników nisko i ¶redniotonowych z up³ywem czasu po prostu siê rozpada. Nie dotyczy to tylko g³o¶ników z typowym, pianowym zawieszeniem stosowanym przez Tonsila. Nawet zawieszenie gumowe z up³ywem lat staje siê twarde i pêka.

    Takie g³o¶niki nie nadaj± siê do u¿ytkowania, nale¿a³o by je wymieniæ na nowe. Komplet g³o¶ników do Altusów to koszt oko³o 600z³, jest jednak inna, tañsza alternatywa: regeneracja g³o¶ników. W zale¿no¶ci od zu¿ycia elementów g³o¶nika, mo¿emy wymieniæ samo zawieszenie, zawieszenie z membran± lub wszystkie elementy.

    Ja poka¿ê jak zregenerowaæ g³o¶nik w którym zu¿y³y siê ju¿ wszystkie elementy (oczywi¶cie oprócz kosza i magnesu), praktycznie z³o¿ê g³o¶nik od nowa. Ca³a operacja bêdzie robiona na g³o¶niku Tonsila GDN20/60/3.

    Na pocz±tku chcia³em jednak zaznaczyæ, ¿e czê¶ci które u¿y³em do regeneracji nie s± oryginalne. Zamiast membrany celulozowej u¿y³em l¿ejszej membrany kewlarowej na gumowym zawieszeniu, zastosowa³em równie¿ wy¿sz± cewkê dziêki czemu uzyska³em liniow± amplitudê 4,5mm (w orginalnym g³o¶niku wynosi 2,5mm). Resor pochodzi ju¿ od Tonsila.

    Tym, którzy regeneruj± swoje zestawy g³o¶nikowe polecam stosowanie TYLKO oryginalnych czê¶ci, dziêki temu wszystko do siebie pasuje, a efekt koñcowy odpowiada nowym g³o¶nikom. Ja posiada³em jeden g³o¶nik i pozwoli³em sobie na ma³y eksperyment. Oczywi¶cie regeneracja w obu przypadkach wygl±da tak samo.

    Zabieramy siê do pracy (proszê o przeczytanie artyku³u na temat budowy g³o¶nika oraz wytrzyma³o¶ci mocowej, pomo¿e to unikn±æ ewentualnych b³êdów przy sk³adaniu). Najpierw musimy zerwaæ stare zawieszenie wraz z membran±, resorem i cewk±. Pozostaæ ma tylko kosz z magnesem. Zawieszenie mo¿na zeskrobaæ no¿em, to co zostanie ³atwo usuwa siê acetonem. Oczywi¶cie je¶li wymieniamy tylko membranê, cewkê i resor pozostawiamy bez zmian. Tu¿ po zerwaniu zawieszenia, zaklejamy ta¶m± szczelinê magnetyczn± aby nie dosta³y siê tam ¿adne cia³a obce, mog±ce powodowaæ pó¼niejsze zak³ócenia w pracy g³o¶nika. Miejsca, gdzie bêdziemy przyklejaæ resor oraz zawieszenie górne szlifujemy delikatnie drobnym papierem (400-600).


    Kolejnym etapem bêdzie zmierzenie wysoko¶ci nabiegunnika oraz wysoko¶ci cewki (samego uzwojenia). To bardzo wa¿na czynno¶æ, nale¿y to zrobiæ bardzo dok³adnie. U mnie wysoko¶æ nabiegunnika wynosi 5mm, natomiast wysoko¶æ cewki 14mm. Teraz za pomoc± cienkiego pisaka nale¿y zaznaczyæ idealnie ¶rodek cewki. Ze ¶rodka zaznaczamy teraz po 2,5mm w górê i dó³. Musimy na ¶rodku cewki zaznaczyæ miejsce, gdzie bêdzie nabiegunnik. U mnie nabiegunnik ma 5mm, wiêc zaznaczam 2,5mm w górê i 2,5mm w dó³. Rysunek poni¿ej wszystko wyja¶nia:


    Tak to wygl±da w rzeczywisto¶ci:


    Chodzi o to, aby w stanie spoczynku cewka by³a na ¶rodku nabiegunnika, bo to on jest odpowiedzialny za sta³e pole magnetyczne. Nabiegunnik transformuje i skupia "energiê" z magnesu.

    Teraz nale¿y przygotowaæ kawa³ek kartonu o grubo¶ci miêkkiej ok³adki z zeszytu. Osobi¶cie u¿ywam ok³adki z "Panoramy Firm". Wycinamy z niej prostok±t, który po zwiniêciu w rulonik zmie¶ci siê do szczeliny magnetycznej tak, aby by³a przerwa oko³o 1-2mm. Rulon wsuwamy do szczeliny magnetycznej a¿ dotknie dna. Na rulon nak³adamy teraz cewkê tak, aby zaznaczone 5mm by³o idealnie na ¶rodku nabiegunnika (powinni¶my czuæ delikatny opór przy wsuwaniu cewki. Je¶li opór jest ma³y i cewka ³atwo siê przesuwa, musimy u¿yæ grubszego rulonu). Dziêki temu, cewka jest idealnie wycentrowana. Je¶li jeste¶my pewni, ¿e wszystko jest równo, na rulonie zaznaczamy w którym miejscu znajduje siê karkas. Po przyklejeniu resoru nie bêdziemy ju¿ w stanie ustawiæ cewki, poniewa¿ szczelina bêdzie przykryta. Kreska na rulonie bêdzie jedynym wyznacznikiem odleg³o¶ci.


    Teraz mo¿emy ca³o¶æ wysun±æ i przygotowaæ siê do klejenia. Mo¿na u¿ywaæ kleju "Butapren", wa¿ne, ¿eby klej by³ w miarê nowy. S± do nabycia równie¿ kleje do regeneracji g³o¶ników, je¶li naprawiamy np g³o¶nik estradowy, gdzie wystêpuj± ogromne naprê¿enia i du¿e temperatury lepiej u¿yæ specjalnego do tego celu kleju. Przy g³o¶niki hi-fi Butapren jest wystarczaj±cy. Miejsce, gdzie resor zostanie przyklejony szlifujemy papierem 200-300 i dok³adnie czy¶cimy spirytusem. W tym miejscu naprê¿enia s± bardzo du¿e, klej musi mocno "z³apaæ". Wk³adamy rulon do szczeliny (upewniaj±c siê, ¿e w ¶rodku nie ma ¿adnych cia³ obcych) i smarujemy na koszu miejsce, gdzie resor zostanie przyklejony. Kleju dajemy tyle, aby po doci¶niêciu resora lekko siê rozla³ na zewn±trz i do ¶rodka. Mamy wtedy pewno¶æ, ¿e przyklejony jest w ka¿dym miejscu. Sam resor równie¿ smarujemy cienk± warstw± kleju po czym wk³adamy do ¶rodka cewkê.


    Teraz delikatnie wk³adamy CEWKÊ WRAZ Z RESOREM do szczeliny i dociskamy np ¶rubokrêtem miejsca, gdzie resor zostanie przyklejony. Ca³o¶æ musi ³adnie pasowaæ bez u¿ycia si³y. Pozostawiamy tak g³o¶nik przez 24h. Nie ¶piesz siê, to najwa¿niejsza czynno¶æ!

    Po wyschniêciu ustawiamy cewkê na odpowiedniej wysoko¶ci (wcze¶niej zaznaczyli¶my to na rulonie) i kleimy do oko³a klejem. Pierwsz± warstwê radzê zrobiæ cienk±, czasami wystepuj± szczeliny miêdzy resorem, a karkasem, co mo¿e doprowadziæ do zalania szczeliny. W drugiej warstwie dajemy ju¿ du¿o kleju aby zalaæ wg³êbienie na resorze. Ja do ¶rodka w³o¿y³em jeszcze kondensator Elwy (pasuje idealnie), aby dodatkowo wycentrowaæ cewkê w pionie. Znowu pozostawiamy g³o¶nik 24h w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.


    Po 24h mo¿emy wyj±c rulon ze ¶rodka i sprawdziæ, czy cewka nie ociera o szczelinê. Mo¿na do tego celu u¿yæ generatora i ustawiæ 5-10Hz (uwaga z moc±).

    Nastêpnym krokiem bêdzie przyklejenie zawieszenia z membran±. Miejsce, gdzie bêdzie przyklejane zawieszenie musimy dobrze wyczy¶ciæ i umyæ spirytusem. Smarujemy dosyæ grub± warstwê na koszu i cieñsz± na zawieszeniu. Musimy jeszcze w³o¿yæ rulon do ¶rodka aby¶my mieli pewno¶æ, ¿e cewka nie przesunie siê w pionie (jako profilaktycznie zabezpieczenie).

    Teraz POWOLI nak³adamy membranê z zawieszeniem na cewkê. Mamy tylko jed± próbê, kiedy zawieszenie dotknie kosza z³apie natychmiast i ju¿ tego nie odkleimy. Po w³o¿eniu dociskamy zawieszenie aby klej dobrze z³apa³. Zostawiamy g³o¶nik na kilka godzin i mo¿emy ju¿ kleiæ cewkê do membrany.


    Pierwsz± warstwê cienk±, pozosta³± bardzo grub±. Po wyschniêciu zalewamy jeszcze klejem miejsce po³±czenia cewki z membran± od ¶rodka g³o¶nika (od strony resora).

    Jak zwykle pozostawiamy g³o¶nik do wyschniêcia.

    Pozosta³o tylko przylutowanie przewodów które doprowadzaj± pr±d do cewki oraz przyklejenie kopu³ki ochronnej.

    Ca³a regeneracja zajmuje 1-2 godziny + czas schniêcia kleju. Mi siê uda³o, g³o¶nik dzia³a prawid³owo!


    Nowe parametry g³o¶nika:

    Xmax - 4,5mm

    Fs - 31Hz

    Qts - 0,38

    VAS - na chwilê obecn± b.d.

    Jaros³aw Sobólski
    js(at)data(dot)pl
      Pisanie komentarzy jest wy³±czone.

    Kategorie

    Collapse

    Ostatnie Artykuły

    Collapse

    Czarujê...
    X