Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Fornirowanie

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #21
    To ja napiszę jak ja to robię :P

    Butapren. Ale nie taka ilość że może coś przesiąknąć czy wylać się, tylko cieniutka warstewka nakładana pędzlem. Nakładam butapren na kolumnę i na fornir, warstwa jest tak cienka, że żeby zobaczyć, z której strony jest fornir pomalowany trzeba patrzyć pod światło(na fornirze bukowym, inne mogą zmieniać barwę pod wpływem kleju) Warstwy te osiągają pyłosuchość po ok 3. minutach, ale ja czekam cierpliwie 15-20 minut. Klej wygląda wtedy jakby był całkowicie wysuszony, nie ciągnie się, nie przykleja do palca. Przykładam wtedy fornir do kolumny ostrożnie, bo klej natychmiast łapie (trzeba uważać, żeby nie porobić fałd, bo już się tej spoiny nie odklei). Kolejną czynnością, jest mocne dociśnięcie forniru do kolumny za pomocą wałka. Liczy się siła docisku, a nie czas, ponieważ jeśli butapren złapie, to już nie puści :) krawędzie można nawet dociskać za pomocą młotka i deseczki. W zasadzie po kilku minutach wałkowania można odcinać naddatki forniru.

    Tak zrobiłem na razie jedną kolumnę i wygląda fajnie :)

    A co do klejów na bazie wody, to weźcie płaski kawałek forniru i zwilżcie z jednej strony szmatką, po chwili będziecie mieć rulonik :)

    Skomentuj


      #22
      pyłek po szlifowaniu najlepiej łaczyc z krochmalem i taki nakładac bo podczas bejcowania przyjmuje taki sam kolor . Jest bardzo miekki i łatwo szlifowac jakąc klepmą z papierem a inika sie dalszego zbednego szlifowania forniru. nastepnie lakierowac . pyłek ( ugier) zmieszany z laierem moze nie nasiąknąc bejcą !!!!!

      Skomentuj


        #23
        Krochal jest chyba biały prawda (tak mi się wydaje)? Czy to nie rozjaśni tej "mieszanki" i nie popsuje efektu końcowego? <btw: już pozbierałem kanapkę :P >

        Skomentuj


          #24
          A co do klejów na bazie wody, to weźcie płaski kawałek forniru i zwilżcie z jednej strony szmatką, po chwili będziecie mieć rulonik :)
          wystarczy zmoczyć z obu stron z jednej szmatka z woda z 2giej klej i nie zwinie sie w rulonik . Po ukończeniu przyklejania wytrzeć do sucha a nawet suszareczka pomachac .Zbyt duzo wody czy butaprenu moze doprowadzic do sytuacji ze fornir pęka bo sie kurczy ( efekt rulonika ) . Mozna tego uniknąc poprze przetarcie mokrę bardzo mokrą szmatą elementu do którego bedzie przyklejany fornir.
          odczekac około 4min i ponownie przetrzeć . odczekac 10 do 30 min i kleic

          Skomentuj


            #25
            handicap, u mnie nie widac miejsc szpachlowania - wyglada to tak jak kolejny sloj...
            Co do bejcy to nie wiem bo nie bejcowalem, ale tak czy siak bedzie wygladac jak sloj. Mozesz troszke zaciemnic ta szpachle np lakiero-bejca to juz wogole - ale nie polecam bo latwo zepsuc efekt.

            Skomentuj


              #26
              A zna ktoś może jakąś technikę klejenia na mokro? Bo zanim się drzewo potnie na fornir, to się je gotuje i takie mokre i gorące dopiero ładuje pod nóż. Potem na taśnie przepuszcza się przez suszarnię (paredziesiąt sekund w temaraturze 95° C) i nie pęka. Więc nie wiem czemu pęka naklejony na kolumnę.

              Skomentuj


                #27
                handicap, kleilem klejem firmy Henkel. O nazwie "Moment". Jest to klej kontaktowy, podobny do butaprenu - ale nie kurczliwy. Jedna z kolumienek kleilem wlasnie na mokro - dla testow. Wygladalo to tak:
                Najpierw nasmarowalem fornir klejem (trzeba pamietac zeby zrobic to rowno i dokladnie), po czym po kilku minutach jak klej juz zaczal schnac pedzelkiem nasmarowalem fornir od drugiej strony woda. Nie przesadz z iloscia - wystarczy lekko zmoczyc. Po chwili drewno wciagnie wilgoc i zrobi sie bardzo elastyczne - mniej wiecej tak jak grube sztywne plotno. Odczekaj az klej dobrze wyschnie i przyloz fornir do kolumny. Pamietaj zeby dobrze docisnac - mozesz tak jak ja uzyc np walka kuchennego :) - po przeschnieciu nie zauwazysz zadnych niedociadniec. Moze wyjsc na wierzch kilka pekniec ale te mniejsze powinno sciagnac w czasie schniecia kleju i walkowania. Reszte musisz zaszpachlowac. Wystrzegaj sie klejow na bazie wody - mozesz miec problem. W kazdym razie odradzam butapren - w dosc duzym stopniu zmienia objetosc w czasie schniecia i utrudnia to prace za jego pomoca :/

                Skomentuj


                  #28
                  Pytałem w zakładach stolarskich i innych takich - tam kleją klejem "rakol" albo droższymi klejami wodoodpornymi. Nie słyszałem o takim kleju "rakol", a wy?

                  Skomentuj


                    #29
                    AFAIR to rakoll kupiłem kiedyś w modelarskim. Po badaniu organoleptycznym wyszło mi że jest to zwykły wikol :) tylko droższy.

                    Skomentuj


                      #30
                      jako stolarz sam używam Rakolu i jest to w zasadzie najlepszy klej,ale wymaga bardzo porządnego docisku - kłania się prasa,stosuje się czasem też mocznik,ale wymaga on długiego schnięcia.Klej "Moment" henkela jest dla amatorów ciekawą alternatywą.Ja osobiście używam Rakolu,rzadko co mocznika (chyba że oklejam na noc ),później całość do prasy (rakol 1 godzina,mocznik najlepiej 24h),i na szlifierke :)...

                      Skomentuj


                        #31
                        Ja sie przylacze do tego co powiedzial Mystical. Ostanio sprobowalem kleju MOMENT firmy Henkel i moge smialo powiedziec ze juz nie mysle czy jest moze jakis lepszy klej, latwiejszy w klejeniu. To jest najlepszy klej z jakim mialem do tego pory stycznosc i raczej nigdy juz nie bede bral innego. Moze i jest kilka zl drozszy o butaprenu ale ... ale proces klejenia wyglada tak:
                        Pedzelkiem roznosze cienka rownomierna warstwe kleju na fornirze.
                        Odkladam fornir i roznosze warstwe na science do ktorej przyloze przygotowany fornir.
                        Czekam 10 minut.
                        Przykladam lisc forniru. Na to klade kawalek sklejki ( o wymiarach troche wiekszych niz scianka) a nastepnie z calych sil dociskam obudowe do stolu za pomoca sciskow. Kiedy mocniej juz nie moge skrecic , odkrecam sciski i ide na herbate do domu. Wracam po 20 minutach i moge szlifowac chwile wczesniej klejona scianke.
                        Praca z tym klejem to czysta przyjemnosc. No moze poza jego wąchaniem bo smierdzi gorzej niz butapren :P

                        Dodam jeszcze ze fornirujac z tym klejem mozna spokojnie w ciagu dnia skonczyc 2 monitory czy jakies 2 mniejsze kolumny. Wiesze zestawy ida wolniej z racje tego ze ten fornir jednak trzeba szlifowac i troche czasu to zajmuje ...

                        Skomentuj


                          #32
                          A ten rakol smierdzi jak butapren czy nie? Nie chcę być przez mamę eksmitowany z zajmowanego lokalu za smród :)

                          Skomentuj


                            #33
                            rakol ani troche nie śmierdzi

                            Skomentuj


                              #34
                              LUDZIE RATUNKU!!

                              ofornirowałem kolumny (użyłem kleju henkel moment) , oszlifowałem itd i pobejcowałem, teraz patrzę a w paru miejscach pęcherze się zrobiły, co proponujecie zrobić żeby je zlikwidować, z gory dziekuje za pomoc

                              Skomentuj


                                #35
                                źle docisłeś...dziwne że dopiero teraz powstały pęcherze,dziwne...co mogę Ci polecić: weź dłutem lub nożykiem przetnij delikatnie fornir i podważ czymś,dodaj troche kleju i pokrzyku...niestety bedziesz musiał później przeszlifować bejce prawie do "łysego".jak sie to niepowiedzie:zrywanie forniru (a to dość proste :P) tylko później bieda sie tego kleju pozbyc...pamietaj o bardzo dobrym docisku i o tym że klej MUSI być suchy w dotyku!

                                Skomentuj


                                  #36
                                  Podsyłam link dla szukających forniru w formie wysyłkowej:
                                  http://www.marex.pl/index.php?k=kata...d=1&d1=6&d2=26
                                  Solidna firma,robią formatki pod wymiar i wysyłają.Bez marudzenia,narzekania.
                                  PZDR

                                  Skomentuj


                                    #37
                                    Hej,
                                    A jak przykleić fornir na zaokrągloną powierzchnię? Albo na skosy?
                                    Z góry dzięki

                                    Skomentuj


                                      #38
                                      Sposob jest bardzo prosty: przyklejasz to co ma byc naklejone na plaska powierzchnie, a wczesniej moczysz woda (delikatnie) reszte. Fornir lekko sie wygina, robi sie elastyczny wiec jak przykleisz to na skosie nie peknie. Jak wyschnie to nie ma zadnej roznicy miedzy moczonym a nie moczonym. Tylko pamietaj zeby nasmarowac woda te miejsca ktore beda akurat na laczeniu - reszty nie musisz.

                                      Skomentuj


                                        #39
                                        Jednak pełny fornir to nie to samo co formatka. Formatka jest klejona krawędziowo a to czasem im nie wychodzi, bo albo dadzą za mało kleju i się fornir rozłazi albo za dużo i widać potem pasek. Ja kleję tylko fornirem pełnym, choć jest trochę droższy, bo trzeba kupować szerokie paski. Można tak zaoszczędzić sobie sporo pracy i nerwów

                                        Skomentuj


                                          #40
                                          Handicap, tak ale tu chodzi o okreslenie przycięcia,bez kleju.Tak przynajmniej mnie poinformowali.Czyli że docinaja na wymiar.Zresztą niedługo będe od nich brał na monitorki to się przekonamy.Obyś racji nie miał...:P
                                          PZDR

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X