Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny na zlecenie

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    Kolumny na zlecenie

    Witam Kolegów i ewentualnie Koleżanki :)

    Chciałem krótko zapytać o rzecz, jak w temacie. Chciałbym zlecić wykonanie zespołów głośnikowych profesjonalnej firmie taką działalnością się zajmującą. Mam już upatrzone konkretne głośniki i zarys projektu (typ i strojenie obudowy, częstotliwości podziału zwrotnicy, itd) jednak nie dysponuję niestety odpowiednim sprzętem i warunkami pomiarowymi, aby konstrukcję dobrze finalnie dostroić. Znam jedną firmę, która ponoć mogłaby się podjąć wykonania tego projektu (studio 16Hertz), ale będę wdzięczny za wskazanie także innych, wartych uwagi i godnych zaufania, jako że profesjonalne podejście do tematu jest dla mnie ważne. Nie chcę bowiem wydając kilka tysięcy złotych, rwać włosów ze złości słysząc, czy widząc amatorszczyznę:).

    Z góry dzięki:)

    #2
    Każde kolumny DIY to amatorka,zawsze coś może wyjść nie tak jak było założone bo robi się to ręcznie bez specjalistycznych maszyn. Jeśli masz takie wymagania to pisz do tej firmy i tyle (potem daj znać ile się cenią).

    Skomentuj


      #3
      Racjonalny, kup gotowe kolumny bo takie na zamowienie wykonane przez "profesjonalna" firme beda kosztowaly conajmniej 3-4x wiecej niz te juz opracowane

      Skomentuj


        #4
        i zeby jeszcze 'pro' firma zlozyla to pieknie co do milimetra, juz nie mowie o poprawnym oklejeniu ;]
        zapewne sa takie, ale tak jak Pawel pisze cena bedzie kosmos ;]

        za pare desek....

        Skomentuj


          #5
          A co za problem iść do stolarza z gotowym projektem? Głośniki już chyba sam przykręcisz, a do zrobienia zwrotnicy to na upartego nawet nie trzeba lutownicy.

          Skomentuj


            #6
            Zamieszczone przez ghazi
            A co za problem iść do stolarza z gotowym projektem?
            Nie raz już na forum oglądaliśmy deski od ,,stolarza" scyzorykiem chyba cięte były...

            Skomentuj


              #7
              Może powiedz co to ma być za szczególny projekt ?
              Nie dało by się czegoś "gotowego" wybrać z akustyka, akkusa, czy też studia16hz ? To takie 3 sprawdzone, które pierwsze mi na myśl przychodzą.

              Chyba, że cena za zaprojektowanie nowych kolumn nie będzie kosmiczna... Ale to Ty już nam powiesz

              Skomentuj


                #8
                Racjonalny napisz do marko3t, robi profesjonalnie obudowy głośnikowe i zna się na tym. McGyver`a do samego strojenia nie wzywałbym a i obudowy też ceni sobie mocno.

                Skomentuj


                  #9
                  Pawel S., Ładnie robi spytaj to może ci zrobi za jakąś opłatą napewno mniejszą niz w takiej firmie.

                  Skomentuj


                    #10
                    Zamieszczone przez dolphin123
                    McGyver`a do samego strojenia nie wzywałbym a i obudowy też ceni sobie mocno
                    On już nie robi kolumn :twisted:

                    Skomentuj


                      #11
                      Zamieszczone przez csbiczek
                      Zamieszczone przez ghazi
                      A co za problem iść do stolarza z gotowym projektem?
                      Nie raz już na forum oglądaliśmy deski od ,,stolarza" scyzorykiem chyba cięte były...
                      Jak chłop mówi, że za pół litra wytnie i "będzie pan panie kierowniku zadowolny" to wiadomo co się święci. Nie każdy cieć z piłą w garażu to stolarz :)

                      Skomentuj


                        #12
                        No tak. Winny jestem kilka słów wyjaśnienia...Kolumn "gotowych" spełniających moje wymagania po prostu nie ma, dlatego też nie mogę takich nabyć. Sam "popełniłem" już w życiu kilka konstrukcji i wiem, że bez odpowiedniego oprzyrządowania pomiarowego (sprzęt, komora bezechowa) i doświadczenia po prostu nie ma co marzyć o dźwięku naprawdę wysokiej jakości. Same symulacje przeprowadzane przy użyciu specjalistycznych programów to jedynie symulacje. Z własnego (i nie tylko) doświadczenia wiem, że rzeczywistość i tak zmusza później do kolejnego przestrajania choćby filtrów zwrotnicy, a więc i zamiany wartości elementów, by uzyskać odpowiednie charakterystyki przetwarzania i fazową. I to tylko jeden z kilku punktów dostrajania. A taka zabawa bywa dość długa i pociąga za sobą duuuuże koszty. Dlatego więc wolę wspomóc się kimś, kto ma odpowiednie możliwości techniczne, ale także doświadczenie. Rozmawiałem swego czasu z Panem Andrzejem (AkustyK) o konstrukcji, którą zresztą zaraz pokrótce opiszę (jak postuluje jeden z Kolegów z forum) i przyznał, że i on swego czasu myślał o czymś bardzo podobnym. Zgadzaliśmy się nawet co do szczegółów filtrowania, stromości zboczy, częstotliwości podziału, rozmieszczenia głośników. Jednak Pan Andrzej projekt owy zarzucił i przyznał, iż wykonanie takiego na moje zamówienie byłoby bardzo kosztowne, toteż nie chce się tego podejmować. Studio 16 Hertz natomiast deklarują już na stronie głównej, że wykonują konstrukcje na zamówienie. Stąd moja wzmianka akurat o nich na samym początku. Jeśli chodzi o obudowy, myślałem o Akkusie. Tak wykonują na zamówienie według dowolnego projektu.
                        No to teraz o moim projekcie. Ostrzegam, jestem na punkcie zespołów głośnikowych zboczony, więc może być nudnawo:).
                        Pokrótce. Konstrukcja ma byś trójdrożna. Głośnik niskotonowy zainstalowany na bocznej ściance, na przedniej zaś sekcja średnio-wysokotonowa w konfiguracji symetrycznej elektrycznie i geometrycznie. Dodam od razu, że ważną cechą owej konstrukcji ma być duża wytrzymałość mocowa i możliwości natężeniowe, stąd wybrane przetworniki, ich konfiguracja, oraz zarys filtracji zwrotnicy.
                        Zejście głęboko w "dół" jest dla mnie obowiązkowe, a biorąc pod uwagę fakt, że musi temu towarzyszyć wspomniany odpowiedni zapas mocy i możliwości natężeniowe, od razu "idę" w Peerless’a z serii XLS, lub XXLS i bass-reflex. Konkretnie model z membraną aluminiową 830952, lub "klasyczne" 835017. Ostatnio jednak wybór w tych głośnikach na stronach polskich dystrybutorów się skurczył z jakiegoś powodu (choć sprawdzałem kilka tygodni temu, może coś się zmieniło). A to niedobrze, bo najbardziej odpowiadałby mi model 830834 mogący pracować w bardzo niewielkiej objętości, lub 830847. Lokalizacja na bocznej ściance z racji wielkości głośnika oczywista, a fakt takiego usytuowania jak i własności samego głośnika implikują także niską częstotliwość odcięcia, która nie może leżeć wyżej niż 200Hz, przy filtracji elektrycznej myślę drugiego rzędu. Więcej nie trzeba, myślę, że linearyzacja charakterystyki modułu impedancji przetwornika też będzie zbędna. Oczywiście odpowiednia byłaby jeszcze niższa pierwsza częstotliwość odcięcia, ale to z kolei wiązałoby się z koniecznością zaaplikowania bardzo mocnej sekcji średniotonowej i/lub stromego jej filtrowania. Pierwszy postulat jest ciężki do spełnienia biorąc pod uwagę i tak już spore środki, o czym niżej, a także to, że druga częstotliwość podziału będzie leżała dość wysoko, więc jednostki na średnicy duże być nie mogą. Niska częstotliwość podziału od dołu przy dużej mocy zespołu, oraz dość wysoka druga, skłania mnie ku następującym głośnikom. Zamierzam się na jednostki bądź Peerless’a HDS152 EXC, bądź Aurum Cantus AC-130F1, który wykazuje się lepiej zrównoważoną charakterystyką na górnym środku w porównaniu do wcześniej wspomnianego. A to jest dla mnie istotne, jako że drugą częstotliwość podziału - mimo, że będzie to układ symetryczny, który jest dość czuły fazowo w tym aspekcie - chcę ustawić dość wysoko, przy około 3.5 - 4kHz z filtracją trzeciego rzędu od strony wysokotonowego. Głównie przez wzgląd na możliwości mocowe całego zestawu i wynikające stąd obciążenia wysokotowego. A tym będzie Vifa (obecnie Peerless V-line) DX25TG-09-04, legitymującym się wysoką efektywnością, a więc i w tym wypadku dużym zapasem mocy, jako że zostanie mocno stłumiony L-padem by wyrównać do średniej efektywności napięciowej całego zespołu ograniczanej niskotonowcem, którą szacuję na poziomie około 87dB. Układ rezonansowy nie będzie obsługiwany przez membranę bierną z racji sporych niepotrzebnych kosztów, ale przez klasyczny tunel. Odpowiednio "łamany", by nie powstawały w nim fale stojące, jako że długość tegoż - biorąc pod uwagę małą objętość obudowy, niskie strojenie i spore wychylenie objętościowe głośnika, a więc odpowiednio duży przekrój tunelu - sięgnąć może metra.
                        Na koniec dodam, że wymienione głośniki dobrałem także ze względu na ich cenę. Bo oczywiście można by pokonać problemy choćby dość wysokiego cięcia niskotonowego przez zastosowanie Revelatorów "piętnastek" Scan-Speaka na średnicy, ale to są ogromne koszty. Podobnie jak Revelator na "górze".
                        Podejrzewam, że odpowiedź będzie przecząca, ale czy może któryś z Was zastanawiał się nad podobną konstrukcją, albo "postawił" ją?
                        No, na razie tyle:).

                        Skomentuj


                          #13
                          Zamieszczone przez Racjonalny
                          Same symulacje przeprowadzane przy użyciu specjalistycznych programów to jedynie symulacje. Z własnego (i nie tylko) doświadczenia wiem, że rzeczywistość i tak zmusza później do kolejnego przestrajania choćby filtrów zwrotnicy, a więc i zamiany wartości elementów, by uzyskać odpowiednie charakterystyki przetwarzania i fazową.
                          A duzo osob na forum pisalo i pokazywalo ze pomiary w SW i symulacje pokrywaja sie bardzo z koncowym efektem tj w praktyce.

                          Skomentuj


                            #14
                            Racjonalny, muszę ci powiedzieć, że masz wymagania. Ale to dobrze bo wiesz czego szukasz. Przynajmniej teoretycznie. Może wyjść z tego naprawdę fajny zestaw. Myślę, że dobrze trafiłeś do nas na forum. Rozumiem, że wszystkie te głośniki, które wymieniłeś słyszałeś i stąd twój wybór?
                            Mam dwa pytania do ciebie?
                            Dlaczego duża wytrzymałość mocowa?
                            Dlaczego taki wysoki podział?

                            Moje rady albo może propozycje:
                            Zestaw 2.2 czyli monitor 2-way wspomagany od dołu aktywnym dołem. Wszystko x2
                            A tak naprawdę to bym się zastanowił czy taniej nie wyjdzie robiąc wszystko sam.
                            Bo:
                            zaoszczędzoną kasę z projektu który by wykonało ci Studio16Hz włożył bym w głośniki i wtedy na pewno starczyło by na ss rewelator nawet na 18. Jest zwrotnica do 18w4531 i d3004/6600. Na dól włożysz to co chciałeś i panel irka i będziesz zadowolony.
                            Skrzynki wykona ci Marko wg twojego projektu i będziesz zadowolony.
                            Takie moje zdanie.
                            Juz mi sie nie chce...

                            Skomentuj


                              #15
                              Racjonalny radził bym jednak przed zabraniem się za ten projekt przemyśleć go jeszcze raz od początku, po pierwsze choć proponowane przetworniki nie są złe to jednak moim zdaniem lepiej wybrać coś z gotowych projektów z nimi niż tworzyć coś nowego za grubą kasę, po drugie na rynku w tej chwili można znaleźć za podobne pieniądze do vifa, peerless projekty na głośnikach innych firm które po prostu grają lepiej, mam na myśli seas, usher i proponuje się nimi zainteresować.

                              Skomentuj


                                #16
                                Zamieszczone przez Racjonalny
                                Peerless’a z serii XLS, lub XXLS i bass-reflex. Konkretnie model z membraną aluminiową 830952, lub "klasyczne" 835017
                                miales/slyszales te glosniki? wg mnie on sie nadaje jedynie do kina lub co najwyzej do kolumn 4 droznych wspomaganych 8" glosnikiem ktory potrafi zagrac wyzszym basem

                                Zamieszczone przez Racjonalny
                                własności samego głośnika implikują także niską częstotliwość odcięcia, która nie może leżeć wyżej niż 200Hz, przy filtracji elektrycznej myślę drugiego rzędu
                                widze ze jednak ich nie slyszales... ja bym go cial NIE WYZEJ niz 80Hz :!:
                                wyzej on poprostu nie gra :!:

                                Racjonalny, napisz dlaczego masz takie wymagania?
                                do czego to ma byc? jaki rodzaj muzyki i czego od tego oczekujesz?
                                w jakim pomieszczeniu to ma grac? i z jakim zasilaniem?

                                wg mnie przemyslales projekt tylko teoretycznie i nie masz wielkiego dosiwadczenia i osluchania.
                                wydaje mi sie ze za takie pieniadze uda sie zlozyc duzo ciekawszy zestaw bo zadnego z w/w glosnikow wiecej bym nie kupil :P (nowych bez okazji)

                                Skomentuj


                                  #17
                                  a może niech kolega Racjonalny, napisze ile ma zamiar wydać na takie kolumny to może coś poradzimy, żeby kolega był zadowolony i kasy nie stracił.

                                  Ja zapomniałem dodać jeszcze tego projektu:

                                  to było chyba najlepsze co słyszałem do taj pory. I co dziwne grało w małym pokoju.
                                  Juz mi sie nie chce...

                                  Skomentuj


                                    #18
                                    Ja też się muszę zgodzić z kolegami. Oczywiście popieram dążenie do spełnienia swoich sprecyzowanych wymagań, ale jest właśnie "ale".

                                    Tak jak koledzy wspominają, nie wiem czy słyszałeś te głośniki co wymieniałeś, ale na wysokie tony na pewno nie dał bym tej vifki. Chyba, że słuchałeś i wyjątkowo podchodzi Ci ten głośnik. Ale według mnie w tych pieniądzach można kupić coś lepszego.
                                    Głośnika niskotonowego nie słyszałem, ale na forum był wiele razy przerabiany i przypięto mu nie jako etykietę: do kina OK, ale nie za bardzo do muzyki. Tym bardziej w 3way będzie problem taki głośnik zestroić.

                                    Myślę, że zaprojektowanie i wykonanie tych kolumn może być nawet 3x droższe (jak nie więcej) niż koszt samych głośników i elementów do zwrotnicy, także ja bym się głęboko zastanowił czy to dobre posunięcie.

                                    Projekty takich osób jak Zaph, Mark K, Troels myślę, że są na tyle profesjonalne, że Akkus, Akustyk ... itd nie miało by się za bardzo do czego przyczepić także, warto się zastanowić nad jakimś klonem. Pieniądze, które musiał byś wyłożyć na samo projektowanie zwrotki włożył byś w głośniki.

                                    Ewentualnie przesłuchaj jeszcze jakieś inne głośniki jeśli masz taką możliwość.

                                    Możesz też się zapytać osób, które zajmują się projektowaniem zestawów głośnikowych niejako na własną rękę, np misiomor z audiostereo swego czasu się tym zajmował.
                                    Na pewno też Krs47 z audiohobby zajmuje się aktywnie projektowaniem zestawów głośnikowych. W ostatnim czasie popełnił kolumny na STX + Seas, opisane szczegółowo poparte ogromną wiedzą i profesjonalizmem. Sam fakt, że Krs47 w tej chwili zajmuje się tworzeniem KITów dla Polink.com.pl , które będą dostępne w podobnej formie jak na stronie audiocomponents o czymś świadczy. (btw można będzie zamówić kompletny KIT lub zrobić wszystko na własną rękę, bo schemat zwrotnicy będzie ogólnodostępny)

                                    Skomentuj


                                      #19
                                      a 3 drogi michala k?
                                      tam jest potezne 10" i mocy sporo potrafi chyba przyjac

                                      Skomentuj


                                        #20
                                        Koledzy łatwiej byłoby mi wytłumaczyć mówiąc, nie pisząc:). Ale ok., spróbuję. Na początek informacja, która rozwieje pewne wątpliwości i da odpowiedź na ewentualne pytania. Często słucham głośno, bardzo głośno. Odczucie te jest oczywiście subiektywne i dla każdego znaczy co innego, więc podam liczby. Często rozkręcam wzmacniacz do ponad 300W. Grubo ponad 300W. A efektywność napięciowa posiadanych przeze mnie obecnie kolumn to 92dB. Słowem, burza. Myślę więc, że rozumiecie, dlaczego wybór padł na Peerleesa XXLS. Nie znam innego głośnika w tej cenie, który zejdzie porównywalnie nisko w relatywnie niewielkiej objętości będąc w stanie przyjąć taką moc i wytworzyć odpowiednio duże ciśnienie akustyczne. Odnośnie natomiast zbyt wysokiego cięcia dla niego, jak argumentuje jeden z Kolegów. Zgadzam się, sprawa i dla mnie oczywista. Ale proponowane 80Hz nie wchodzi w grę z dwóch powodów. Po pierwsze, dostarczenie mocy 350W do zespołu, w którym dwie średniotonowe piętnastki pracują od tak niskiej częstotliwości, skończyć się może zejściem tych piętnastek:). A w najlepszym wypadku dużymi zniekształceniami dużo przed osiągnięciem końca możliwości niskotonowca czy wysokotonówki. Ja zamierzałbym się na jakieś 120Hz, biorąc pod uwagę wytrzymałość amplitudową i mocową sugerowanych piętnastek, oraz topologię filtrów. Choć i przy tej wartości obawiam się braku wyższego basu z Peerleesa, niestety...Swego czasu rozważałem też zastosowanie na dole dwóch USHER AUDIO 1001B, ale nie słyszałem ich, niewiele o nich wiem, a i wychylenia objętościowego, czy mocy też wielkiej nie posiadają, więc bałbym się o nie:). O samej wysokotonówce zaś jeszcze raz. Wybór padł na nią przez wzgląd na jej wysoką efektywność, a więc i możliwość pracy w zespole o dużej mocy, jako że owa efektywność pozwoli na spore stłumienie jej poziomu, a więc i zmniejszenie dostarczanej doń mocy. Bo załóżmy, że miałbym wysokotonówkę o typowej efektywności 90dB. Chcąc wyrównać do przewidywalnego poziomu 87dB zmniejszam moc na jej zaciskach dwukrotnie. A ową Vifę stłumiłbym o ok. 6db, więc obciążał mocą czterokrotnie niższą. A to spora zaleta przy moich preferencjach natężeniowych, które głośników nie oszczędzają:). I jej brzmienie również nie jest złe, słyszałem w kilku aplikacjach. Stąd taki wybór.
                                        Druga sprawa. Owszem, wszystkie wymienione głośniki dane mi było słyszeć, choć oczywiście nie w takim zestawie jak sam przedstawiłem. Myślę, że są to głośniki więcej niż dobre, zważywszy na ich cenę. Bo wiecie Koledzy, o cenę też się tu rozchodzi, mimo, że jestem skłonny wyłożyć sporo:). A sporo to jakieś 7000zł...Ale podwajanie budżetu na głośniki (np Revelatory), które owszem są lepsze, ale wcale nieproporcjonalnie do wzrostu ceny, podczas gdy sama choćby elektronika i warunki akustyczne pokoju odsłuchowego nie pokażą ich możliwości, jest nieRacjonalne:).
                                        A! Bym zapomniał. Pisałem, że na rynku nie ma kolumn spełniających moje wymagania. Rozpędziłem się, bo oczywiście są i nawet słuchałem takich. Na przykład B&W Nautilus 800, lub KEF Maidstone Reference 109. Ogromna moc, niesamowity rozmach i swoboda, dynamika i barwa plus niemal wzorowa transparentność. Słowem znakomite brzmienie. Pasują mi bardzo. No i jedno tylko "ale". Cena...:). Więc jedyne dla mnie wyjście to "kolumny na zmówienie", które oprócz przyzwoitego brzmienia, spełniałyby postulat nie wpadania w kompresję przy wyższych poziomach ciśnienia akustycznego:). Czy umielibyście wskazać projekt spełniający te wymagania w założonej cenie?
                                        A i wielkie dzięki wszystkim za sugestie, propozycje i ewentualne namiary na odpowiednich ludzi. Wiedziałem, że nie zawiodę się na użytkownikach tego forum:). Odezwę się do wymienionych. Mam na dzieję, że nie złapią się za głowę słysząc o moim pomyśle:). Dzięki!

                                        Skomentuj

                                        Czaruję...
                                        X