Ogłoszenie

Collapse
No announcement yet.

Kolumny na zlecenie

Collapse
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Clear All
new posts

    #61
    Zamieszczone przez Racjonalny
    Chociaż i ty Yoshi kilka postów wcześniej "celowałeś" w TIW250
    No ale moja wyobraźnia nie sięgała aż tak dalego i nie rozpatrywalem go pod katem dwóch sztuk tylko solo :smile: . Dwa tiwy200 to efektywnościowo mniej więcej jeden 250 dlatego nie rozpatrywalem dwóch 250'tek.

    Zamieszczone przez Racjonalny
    Oczywiście nie porównywałem obu modeli w tych samych objętościach, bo to nie miałoby sensu. Po prostu zaznaczyłem opcję automatycznego optymalnego doboru litrażu i strojenia, aby tylko dla tego przypadku porównać ch-ki.
    Ostatecznie wybierajac głośnik warto przeprowadzić dokładniejszą analizę, gdyż automat może robić cuda. Człowiek w sumie też, dlatego jako wspólny mianownik możesz przyjąc parametr group delay. Spróbuj zrobić tak, zaprojektuj optymają obudowę dla tiwa250 a dla tiwa200 zaprojektuj tak aby uzyskać zbliżone GD i następnie porównaj który lepiej się spisuje na ch-ce częstotliwościowej. Może sie okazać, że zyski basu w tiwie200 są kosztem pogorszenia parametrów impulsowych i samo zwyczajne zwiększenie obudowy dla tiw250 spowoduje, że będziesz miał nimalże identyczne rezultaty co tiw200. Pozostanie wybór czy dwa mniejsze czy jeden większy .

    Zamieszczone przez Racjonalny
    A powiedz mi Yoshi, jakie masz preferencje co do charakteru brzmienia zestawów głośnikowych. Pytam oczywiście z powodu ewentualnego projektu i strojenia
    To mój tajny przepis na dobre brzmienie, jeszcze chyba nikt komu robiłem zwrotnicę nie nażekał :lol: . Co rawda przepis się powoli z każdą projektowaną zwrotnicą nieco zmienia i dopracowuje ale baza smakowa jest ta sama.
    Idąc od dołu, preferuje : minimalnie wycofany bas, żeby nie zaćmiewał reszty ale to tak na granicy sugestii. Zwykle biore poprawkęna to, że ludzie wciskaja kolumne w kat pokoju i bas im sie i tak nieco uwypukli.
    Zwracam uwage na dobre wypełnienie zakresu niższej sednicy, to jest bolączka wielu konstrukcji. Nastepnie średnica wyrónana, bez fajerwerków bo to rozmywa przekaz. Nastepnie zakres średnio-wysoki tu szczypta przyprawy brzmieniowej, która ładnie pokreśla brzmienie wielu instrumentów i sprawia wokal lżejszym :wink: . A na koniec wysokie tony jako tło dla reszty, uzupełnienie dzwięku a nie sztuka dla sztuki więc bez ostrości i wybijania na przód czy przesadnej jasności pokroju WLMów czy trianglów, po prostu nie znosze wysokotonowego jazgotu.

    Skomentuj


      #62
      Uff, chyba koniec przebierania w głośnikach, mam nadzieję:). Początkowe założenia głośnikowe dzięki Wam szczęśliwie straciły na ważności:). Na dole (akustycznie i geometrycznie:) ) dwa TIW'y 200, na górze pewnie Seas 27TBFC/G lub 27TDFC, na środku dwa, ale chwila:). Apro po wysokotonowego. Bawolek czy jesteś pewien oznaczenia pierwszego z głośników, który podałeś? Bo np. na stronie Qby nie ma takiego, a jest 27TBCF/G. Bo rozumiem, że masz na myśli tę kopułkę, tak? No i tam też piszą, że ona tekstylna jest, a na zdjęciu obok opisu (jak i na stronie producenta) widać...metalową...Czyżby napylana jedynie jak w polskich Tonsilach?:). No i piszesz też, że masz 27TDFC, czyli jednak poleciłbyś tego właśnie?:). Jakie są między nimi różnice brzmieniowe?
      Co do środka jestem mniej określony:). Pisałem na początku o głośnikach Aurum Cantus AC-130F1. Słyszałem je, stąd wzmianka. No a grają one...ładnie. Właśnie to słowo najlepiej do nich pasuje. Bo brzmienie mają dość łagodne, lekko stonowane bym powiedział. No i widać tu konotacje choćby z materiałem membrany i ch-ką przetwarzania, która jest pięknie gładka, bez wyraźnych rezonansów. Tak zazwyczaj zachowują się membrany o dużym tłumieniu wewnętrznym, a ten AC ma membranę z mieszanki włókna węglowego z polipropylenem, który to propylen zwykle tak "ma":). Niby fajnie, ale...Duże tłumienie wewnętrzne to często maskowanie szczegółów w dźwięku. Ładna ch-ka przetwarzania ładnie wygląda, ale nie jest najważniejsza:). No i pamiętam, że szczegółów i pazura mi w dźwięku brakowało troszkę:). Tyle, że trudno obwiniać za to sam głośnik, gdy w torze jeszcze kilka elementów było...Choć było "ładnie". Niedawno zaś "obczaiłem" przetworniki niejakiej firmy Wavecore. Mam na myśli modele WF152BD02 i WF152BD04. No i one wydają mi się ciekawe. Co myślicie o nich? Może ktoś z Was miał z nimi styczność? Pierwszy ma słabiej zaznaczony rezonans na krańcu pasma, ale za to lekkie osłabienie ch-ki na "środku". I tak się zastanawiam, że to może być poniekąd zaleta...Bo może być tak, że głośniczki wmontowane w małą ściankę gotowej kolumny wykażą spadek poziomu SPL w zakresie kilkuset Hz w stosunku do ch-ki prezentowanej przez producenta, który najpewniej zdjął ją dla głośnika zamontowanego na stosunkowo dużej w stosunku do długości fali, powierzchni. No i ten spadek wyrówna do poziomu z wyższego zakresu. A jeszcze współpraca z niskotonowcami by pomogła...Może, może. Nie dowiemy się, dopóki nie sprawdzimy:). Yoshi, co myślisz o tym? Tak jeszcze bez pomiarów, jeśli miałbyś wybrać między tymi dwoma modelami, to który? Mocno zaznaczony rezonans w WF152BD04 trochę martwi...A może ty je Yoshi słyszałeś i poleciłbyś je bądź odradził?
      Yoshi, a czy strojąc zestaw głośnikowy, jesteś skłonny wziąć pod uwagę ewentualne preferencje brzmieniowe zlecającego?:). No i jak to wszystko wygląda logistycznie, bo to wydaje mi się największym wyzwaniem, tyle tu kwestii jest. Choć to już chyba temat na PW...

      Skomentuj


        #63
        Co myślę nt głosników Wavecore. Myślę, że jeden komplet głosników basowych m asz juz wybrany więc po co ci drugi? A poważnie to nie znam firmy i generalnie trudo sie wypowiedzieć. Jako głosniki do monitorów moga być ciekawe, jako średniotonowce może tak może nie bo osiągi basowe w tej aplikacji są drugo jak nie 3 rzędne.

        Z tych dwóch ciekawszy jest WF152BD04, rezonans może wyższy ale oddalony w częstotliwości. Impedancjia jest widać ładnie linearyzowana więc być może, że filtracja górki na skraju pasma nie będzie taka trudna jak to wygląda na pierwszy rzut oka.

        Model WF152BD02 jak zauważyłeś ma osłabienie napaśmie od 1kH , co może dać "syndrom arn 150" czyli powszechnie uznanego głośnika bez średnich tonów. On ma podobny dołek na ch-ce który zwykle potęgowany jest dyfrakcje obudowy i wzmocneinie pasma ok 1kHz. Generalnie efekt z którym nie ma jak walczyć i tylko niskie podziały z kopułka jakoś ratują sprawę.

        Osobiście sugerowałbym jednak wybór aurum cantusa. Z tymi głosnikami miałem styczność z pozytywnym rezultatem. Aplikowałem 130MK2 w roli średniotonówki. Pomimo, że dość cienko wygląda na wykresie producenta i niewiele lepiej po pomiarze, głośnik udalo sie fajnie zaaplikować a jego brzmienie jest po prostu świetne. Nie wiem jam z wersją F1 bo pomiarowo wygląda lepiej ale czy brzmieniowo trudno powiedzieć. Z aurum cantusów 13 p. Albecki z akkusa sugerował właśnie wybór MK2 wiec coś w nim musi być. Decyzje czy warto dopłacać 150zł do kolumny żeby mieć MK2 zostawiam tobie.

        Widze, że co do kopułki to jesteś mocno niezdecydowany bo wybór miedzy tekstylna a metalem to jak wybór miedzy dwoma różnymi ideologiami. Pare seasów słyszałem, ładnie graja ale jakoś nie powalają na kolana. Może były dla mnie zbyt poprawne żeby sie zaznaczyć w pamieci. Metale graja troche jak nie-metale ale może to i lepiej .

        Co do logistyki to nie ma wielkiego problemu dopóki poczta działa, wystarczy przesłać głośniki. Ja niedużym nakładem czasu i płyty wiórowej moge zbudować odpowiednią kolumne do pomiarów bo taka konfiguracja do mojej uniwersalnej raczej nie wejdzie i trzeba skonstruować coś nowego. Ewnetualnie przerobie jedna odgrode bo nie bede ich już chyba słuchał.
        Ewentualne życzenia brzmieniowe moge uwzględnić, nie ma problemu.

        Skomentuj


          #64
          Racjonalny na pewno 27TBFC/G :wink: I jest to metalowa kopułka.

          Skomentuj


            #65
            Zamieszczone przez Racjonalny
            Bawolek czy jesteś pewien oznaczenia pierwszego z głośników, który podałeś? Bo np. na stronie Qby nie ma takiego, a jest 27TBCF/G. Bo rozumiem, że masz na myśli tę kopułkę, tak?
            www.polink.com.pl
            http://www.seas.no/index.php?option=...=90&Itemid=114 jak za te pieniadze to rewelacyjny glosnik

            Zamieszczone przez Racjonalny
            Niedawno zaś "obczaiłem" przetworniki niejakiej firmy Wavecore. Mam na myśli modele WF152BD02 i WF152BD04. No i one wydają mi się ciekawe. Co myślicie o nich?
            mialem tylko wysokotonowki i za ta cene za jaka ja je kupilem to sa super. za ta jaka chca w polsce (proa) to bym sie mocno zastanawial

            Skomentuj


              #66
              Zamieszczone przez Pawel S.
              za ta jaka chca w polsce (proa) to bym sie mocno zastanawial
              ale za granicą np w Niemczech kosztują podobnie

              Ja słuchałem kolumn proa na Wavecorach
              dokładnie na
              TW030WA01
              WF160WA02
              i powiem, że bardzo przyjemne. Bardzo delikatne, szczegółowe takie "audiofilskie" :wink:
              ale miały jeden problem. Brak basu. Grały ładnie środkiem i górą. Góra była bardzo spokojna nie natarczywa. Ale mały subik musi do nich być. Lepiej się sprawowały te na vifie 16. Tu już z basem nie było problemów.

              [ Dodano: 2010-03-26, 07:38 ]
              zobaczcie nową ofertę akustyka
              http://www.akustyk.com.pl/wavecor.html
              Juz mi sie nie chce...

              Skomentuj


                #67
                Głośniki sa ciekawe ale jak dla mnie troche ciężkie membrany mają, 13g dla 13'tki to moim zdaniem sporo, taką mase mają 16'tki. Fakt mają solidny napęd i stąd może być ta masa ale nie zawsze droga cieższego układu drgajacego z mocniejszym napędem jest lepsza. W aplikacji średniotonowej zwykle warto szukać głośników o lekkich układach.

                Skomentuj


                  #68
                  Zamieszczone przez lklukasz
                  ale za granicą np w Niemczech kosztują podobnie
                  a ja wysokotonowki kupilem po 60zl/szt i w dodatku ktos na tym jeszcze zarobil - tak wiec z tymi cenami jest cos nie tak :???:

                  Skomentuj


                    #69
                    Można pomyśleć nad wersją bez ferrofluidu czyli 27tbc/g, tylko trzeba wymaga wyższego cięcia niż 27tbfc/g ale przy 3 way podejrzewam że i tak byście nie wykorzystywali niskiego cięcia. Harpia je stosuje. Z tego co rozmawiałem z p. Herzykiem na AS to mówił że ta wersja jest jeszcze bardziej rozdzielcza, tną ją bodajże na 2200Hz- domyślam się że pierwszym rzędem.

                    Skomentuj


                      #70
                      Zamieszczone przez Yoshi_80
                      Osobiście sugerowałbym jednak wybór aurum cantusa.
                      No to poniekąd wracamy do punktu wyjścia :). A czy słuchając AC MK2 nie miałeś wrażenia złagodzenia konturów, zaokrąglenia brzmienia? Nawiązuję do tego, co ja odnotowałem słuchając F1. Nie wiem, czy to cecha samego głośnika, czy także/tylko elektroniki, która współpracowała, więc Twoja opinia o MK2 by była pomocna :). No i W. Albecki poleca drugiego piszesz...Dziwne. Bo ciekawe skąd mogłyby wynikać ewentualne różnice brzmieniowe sugerujące jako lepszy właśnie MK2, skoro jest konstrukcyjnie niemal identyczny z F1, a i ch-kę ma mniej obiecującą…A i jeszcze jedna rzecz wydaje mi się powiedzmy zastanawiająca. Parametry tych dwóch przetworników AC. Bo w obu przypadkach pewne wartości są mocne rozbieżne z wynikającymi z przeliczeń po innych danych, także podawanych przez producenta...Nie wiem, co o tym myśleć...

                      [ Dodano: 2010-03-31, 20:37 ]
                      Wiecie co, tak sobie czytam wpisy na forum i jedna rzecz mi nie daje spokoju. Rzecz o nazwie STX :). Pamiętam, że już jakieś 7 lat temu słyszałem o tej firmie, ale jak usłyszałem o cenach produktów (niewiarygodnie niskich), to zainteresowanie minęło. No a tu na forum widzę, że ludzie kupują, konstruują i nawet są zadowoleni :). No to powiedzcie mi jak to z tym jest? Bo ja to z podziwu wyjść nie mogę, że można zrobić na przykład nieźle wyglądający 22cm głośnik za 70zł, lub wysokotonówkę z czymś na kształt "Symetric driver" za 85zł :). Mnie to przeraża :). Przeraża, bo mam raczej złe przeczucie. No ale jak wspomniałem, użytkownicy forum kupują i chwalą. Ba, nawet polecają. No to ja się pytam, dlaczego mi ich nie polecono w tym temacie? :P. Ktoś pomoże rozwiązać mi tę zagadkę? Bo może nie powinienem celować w jakieś Visatony, Vify, Aurum Cantusy, tylko "łyknąć" kilkaset :) razy tańsze STX-y :P. Nie no żarty żartami, ale ja poważnie nie ogarniam tego zjawiska STX i często pochlebnych opinii na ich temat. To w takim razie, jaką miarą mierzyć produkty "renomowanych" marek?...
                      Yoshi, znasz te STX-y? Bo może ja tylko uprzedzony jestem, że jak coś jest niewytłumaczalnie tanie, to musi być do d... :P

                      Skomentuj


                        #71
                        Zamieszczone przez Racjonalny
                        Pamiętam, że już jakieś 7 lat temu słyszałem o tej firmie, ale jak usłyszałem o cenach produktów (niewiarygodnie niskich), to zainteresowanie minęło. No a tu na forum widzę, że ludzie kupują, konstruują i nawet są zadowoleni . No to powiedzcie mi jak to z tym jest?
                        te 7 lat temu to ta firma produkowala calkiem solidna tandete :P
                        nadal najtansza linia to glosniki ktore sie wsadza w zastepstwie lub dla tych ktorzy nie slysza

                        dopiero od seri SCX (od czasu jej pojawienia) te glosniki zaczynaja grac

                        Zamieszczone przez Racjonalny
                        No to ja się pytam, dlaczego mi ich nie polecono w tym temacie?
                        bo mimo ze coraz lepsze to nadal odstaja od sredniej polki europejskiej :P
                        a jak masz wiecej kasy to oczywiste jest ze polecimy cos lepszego :P

                        Zamieszczone przez Racjonalny
                        Yoshi, znasz te STX-y? Bo może ja tylko uprzedzony jestem, że jak coś jest niewytłumaczalnie tanie, to musi być do d...
                        kup "tanie" STXy takie jak np http://www.stx.pl/fx-300.html i sie przekonaj ile sa tak naprawde warte
                        oczywiscie DIY wychodzi taniej

                        Skomentuj


                          #72
                          Tak w końcówkę dyskusji się wstrzeliłem. ale co do dołu to chyba jednak wolał bym jedną 250atkę niż dwie 200. Raz że taniej, dwa że pewno niżej zejdzie i mniej prądu potrzeba

                          Co do ac mk2 to ciekawe co piszecie, sam sie zastanwaiałem kiedys nad nimi ale nie było żadnych opini. Mnie szczególnie ciekawi ten wiekszy, chyba 250mk2, nadający się do obudowy zamkniętej. Słyszał ktoś go? A może warto zamiast tiwów go wypróbować?

                          Skomentuj


                            #73
                            Wydaje mi się, że MK2 musi mieć sztywniejsza membraną o niższym tłumieniu stąd nieco "gorsza" ch-ka w stosunku do F1. Ale jak wiadomo sztywniejsza membrana to bardziej detaliczne brzmienie. W tej kwestii MK2 uważam, że jest dość kompromisowy, detaliczny ale bez chirurgicznej precyzji jak w przypadku aluminiaków. Ale za to łatwiejszy w aplikacji. Myślę, że jakby potrzeba było większej precyzjii to wypadałoby wejść w alu.

                            Co do STXów to nie wiem czy warto sobie tym zaprzątać głowę.

                            Skomentuj


                              #74
                              Zamieszczone przez Yoshi_80
                              Wydaje mi się, że MK2 musi mieć sztywniejsza membraną o niższym tłumieniu stąd nieco "gorsza" ch-ka w stosunku do F1
                              Też tak myślę. Nie ma domieszek polipropylenu, który w efektach brzmieniowych nie jest przeze mnie uwielbiany (o wrażeniach z odsłuchu F1 wyżej pisałem i obwiniałem polipropylen właśnie:) ). No ale spokój psychiczny w przypadku mk2 burzy we mnie fakt, że szeroki dołek na jego ch-ce przypada na częstotliwość podziału...No chyba, żeby jego samego ciąć wyżej niż "zachodzącego" z drugiej strony wyskotonowca i w ten sposób próbować skompensować osłabienie. Co myślisz?

                              Skomentuj


                                #75
                                Jak będe już w domu to odgrzebię ch-kę kolumny z MK2 do której robiłem zwrotnicę i zobaczysz jak wypadło finalnie.

                                Wszystko zależy od założeń i sztuce kompromisu, na tym polega piękno konstruowania. Jeżeli zakładasz wyższą częstotiwość podziału lub/i filtry jak najniższego rzędu to się nie aplikuje głośników o twardych membranach które zawsze mają mocne i dość wczesne break up'y. Wtedy pogodzeniem sytuacji sztywnej membrany i założonej filtracji może być np zastosowanie mniejszych głosników, zamiast 13'tki wstawiasz 10'tke (np taki visaton ti100).Albo zamiast twardego dajesz ciut miększy np polipropylen, celuloze czy mieszanki kompozytowe i masz ładniejszą ch-kę ale zaokrąglenie detali.

                                Skomentuj


                                  #76
                                  Ok ok, ch-ki chętnie. A może też masz indywidualne filtrowanych głośników :)?
                                  Piękno konstruowania :). No:). Ale mi na szczęście zawsze odpadał jeden "problem" który wymieniasz, to jest filtry 1 rzędu :). Głównie z powodu moich upodobań mocowych :P.
                                  No i skoro polecasz AC MK2 to pewnie na niego (a raczej na ich parę) się zdecyduję. Jeśli uznasz, że uda się zgrać je ze stromo filtrowanym wysokotonowym na dość wysokiej częstotliwości podziału (rozwiązanie nie najlepsze zwłaszcza w konfiguracji d'Apollito, wiem. Ale inaczej wysokotonowy będzie miał u mnie ciężki żywot :P )

                                  Skomentuj


                                    #77
                                    Tak wyglada ch-ka MK2 którego ja miałem w łapkach, i całego zestawu w wersji finalnej w jakiej opóścił mój warsztat :



                                    Topologia zwrotnicy - bas 2 rzad + korekcja impedancji , środek 1 rząd GP + korekcja piku rezonansowego impedancji , 2 rząd LP + delikatna pułpaka rezonansowa na górkę na wyższych f + rezystor - tłumik . Wysoki to 3 rząd + tłumik.

                                    Co ciekawe lekki dołek na ch-ce średniego po filtracji na ok 4kHz jest chyba jakiś błedem, byc moze SW coś fixował bo ch-ka sumatyczna powinna sie w tym miejsu zapaść a się nie zapada oraz w sumulacji ten dołek nie występował :neutral: .

                                    Skomentuj


                                      #78
                                      No to mnie uspokoiłeś co do pewnej kwestii :). Bo ja od początku jeśli chodzi o owego MK2 zamierzałem się na filtrację 1-max2 rzędu, ale z pułapką rezonansową właśnie:). Tyle że nie wspominałem o tym w obawie, że zaraz ktoś na mnie wyskoczy, jakobym niepotrzebnie sprawę komplikował :). A tutaj proszę. Znowu widzę/czytam o rozwiązaniu, które bym widział/zaaplikował. Krótko mówiąc, Yoshi na prezydenta :). Masz mój głos :).
                                      A sam efekt jeśli o wypadkową ch-kę chodzi, jest bardzo dobry. No i rozwiewa moje wątpliwości, jakoby był wielki problem z osłabieniem SPL na "górnym środku" powodowanym ch-ką samego głośnika. Potrzeba tylko Yoshi'ego :P. No i wysokotonowego też bym widział z trzecim rzędem jak w przedstawionym projekcie, tyko ciut wyżej ciętego, przy ok 4kHz. Słowem, wykonanie projektu powinno pójść dość szybko:). Teraz muszę się zastanowić nad nadmienioną już logistyką.
                                      A i przy okazji zauważyłem, że używasz wspominanego kiedyś tam przeze mnie pakietu HT Audio :).

                                      Skomentuj


                                        #79
                                        Filtrację MK2 jaką zastosowałem w tym projekcie będzie można potraktować jako punkt wyjścia. Zrobiłem symulację i można będzie podnieść f3 filtracji na ok 4kHz (teraz jest 3,2) bez większych perturbacji, wystarczy pozmieniać wartości 3 elementów i git. Zresztą ty chcesz zastosować 2 szt tych aurumow to i tak filtr będzie zupełnie inne wartości miał bo tutaj była 1 szt.
                                        Można pójść tą drogą, że resztę "dopasuje" się do średniego, często takie zabiegi się udają.
                                        Wszystko też zależy od tego jak będzie na dole, może się okazać, że fitlracja MK2 1 rzędem to za mało i po zastosowaniu 2 rzędu przesunie się faza o kolejne 90 stopni co wcale nie będzie oznaczać, że 3 rząd kopułki jest taki oczywisty :grin: . Prawdę mówiąc nie ma co sobie tym teraz głowy zawracać bo i tak wszystko weryfikują pomiary.
                                        Generalnie każdy projekt traktuję indywidualnie nawet jak któryś z głośników miałem już wcześniej. Dlatego nie ma to większego wplywu na prędkość postepu w projektowaniu zwrotki.

                                        W przypadku pomiarów producenta a własnych wiele osób popełnia bład nie biorąc pod uwagę warunków pomiaru. Różnica między odgrodą a rzeczywistą obudową potrzefi być bardzo duża. Dyfrakcje + efekt baffle step potrafi dać rezultat zupełnie inneh ch-ki od tej jaką prezentuje producent.

                                        Skomentuj


                                          #80
                                          Zamieszczone przez Yoshi_80
                                          W przypadku pomiarów producenta a własnych wiele osób popełnia bład nie biorąc pod uwagę warunków pomiaru. Różnica między odgrodą a rzeczywistą obudową potrzefi być bardzo duża. Dyfrakcje + efekt baffle step potrafi dać rezultat zupełnie inneh ch-ki od tej jaką prezentuje producent.
                                          Swięte słowa, dużo ludzi popełnia błędy kierując sie pomiarami producentów.

                                          ( Oni zawsze robią tak, że było jak najrówniej, po to aby nas przekonać do kupna ich głośników)

                                          Pamiętajcie o tym :wink:

                                          Skomentuj

                                          Czaruję...
                                          X