Koszt głośników około ~2800PLN .
Użyte głośniki :
- Audax TW025A20Mg
(w późniejszym czasie ukaże się też wersja na TW025A28, na 99% można będzie też zastosować jego mniej "oczojebną"
wersję TW025A20 bez zmian w zwrotnicy )
- Visaton TIW200XS
http://www.visaton.de/en/high_end/ti...iw200xs_8.html
- SBA MW13P-8
http://www.sbacoustics.com/index.php...atori-mw13p-8/
Wygląd prototypu :


Budka

KOLUMNA POCHYLONA O OK. 8 STOPNI !!!
Komora średnika 12l
Komora dla TIW-a :
30l zamknięta lub
40l BR strojenie na 28Hz portem 220x68mm z polinka .
(patrz wartość C11 w zwrotnicy !)

Komora średniak dobrze wytłumiona rożnymi rodzajami wytłumienia (filc, gąbka, wełna ).
Należy pamiętać o !!!! :
http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm
Komora TIW-a wytłumiona minimalnie jedną warstwą watoliny na tylnej ściance .
Obudowa musi być wykonana tak solidnie jak to możliwe z grubym frontem i licznymi rozpórkami wewnątrz .
Prototypowa skrzynka mocno pracuje jak TIW dostaje mocy

Pomiary i zwrotnica :



Transmitancja filtrów :

Schemat zwrotnicy dla magnezowego audaxa :

Schemat zwrotnicy dla złotego/tytanowego audaxa :
Na ten moment jedyną zmianą jaką trzeba wykonać to usunąć pułapkę C3 , R4, L2
i zmienić wartość R7 na 2.7om co nieco zmienia równowagę tonalną .
Ta wersja najprawdopodobniej doczeka się pełniej finalizacji i ostateczny schemat opublikuje za jakiś bliższej nie określony czas .
Niemniej jednak nie należy się spodziewać radykalnych zmian raczej drobnych korekt w wartościach elementów bo porostu już teraz brzmi dla mnie dobrze :)
Elementy itp:
Cewki z polinka :
000-1740 Cewka ind. 0,100mH +/-3% 0,600? dr.0,50mm śr.27 dł.30mm
000-1366 Cewka ind. 0,500mH +/-3% 0,700? dr.0,70mm śr.32 dł.30mm
000-0825 Cewka ind. 0,900mH +/-3% 3,74? dr.0,30mm śr.19 dł.15mm
000-1781 Cewka ind. 10,000mH +/-3% 4,230? dr.0,70mm śr.48 dł.60mm
Pozostałe 2 wymagają komentarza .
Jak ktoś chce oszczędzić to proponuje :
000-5218 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 4,210? dr.0,40mm Fe 0,139kg. śr.35 dł.45mm
000-5134 Cewka ind. 7,000mH +/-3% 0,410? dr.1,20mm Fe 0,252kg. śr.48 dł.46mm
Cewka 20mH wybrałem tanią i taką mam obecnie zamontowaną .
Pytanie czy ta cewka nie nasyci się przy pełnej mocy ? Teoretycznie musi być "przygotowana" na prąd rzędu nawet 8A .
Dlatego nie głupim pomysłem było by zastosowanie cewki na większym rdzeniu :
000-5834 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 0,93Ω dr.1,00mm Fe 0,325kg. śr.55 dł.46mm - należy odpowiednio skorygować rezystor R11 !!! na wartość 6.8om .
lub nawet powietrznej (droga : 83PLN :( ) która się nie nasyci nigdy :).
000-1765 Cewka ind. 20,000mH +/-3% 6,380Ω dr.0,70mm śr.52 dł.60mm
(rezystor R11 należny wtedy dać 1.2om )
Cewka L5 również powinna być przystosowana do dużych mocy dlatego rekomenduje :
000-6355 Cewka ind. 6,8mH +/-5% 0,17? +/-10% 500W / 8? drut 1,2 rdz.10 śr.71 h.25mm
Jest to cewka na rdzeniu toroidalnym i nie jest droga - 60PLN - i ją zastosuje w swojej zwrotnicy o rezultatach poinformuje :)
Rezystory :
10W "SUPERES" - R1, R2 , R5, R7
10W "MOX RSS" - R8, R10, R11
5W "MOX RSS" - R9, R6, R3, R4
Jak ktoś zamierza wykorzystywać pełny potencjał TIWa długo i często to nie będzie przesadą połączanie równolegle/szeregowo dwóch 10W rezystorów w miejsce R5 i R7 :)
Kondensatory :
C11 i C7 oczywiście z racji ogromnych pojemności tylko elektrolity .
C9 i C10 elektrolity ale nie będzie przesadą zastosowanie najtańszych foliowych MKT typu "MANT" lub podobnych .
Pozostałe kondensatory tylko polipropylenowe MKP na wysoki C1 można dać coś lepszego :)
Koszt zwrotnicy pewnie niestety dobije do 800-1000PLN za zestaw stereo w zależności od przyjętej "strategi" :/
Tnąc koszty można jeszcze zastosować zamiast korektora impedancji na średniaku (L4, R8, C7) pojedynczą cewkę 6mh o rezystancji wypadkowej około 5om . Formalnie zamieni to filtr 1 rządu na 2 rzędu ale charka zmieni się nieznacznie i w testach osłuchowych różnicy znaczącej nie było . Nie miej jednak może to mieć znaczenia dla dużych mocy bo na samej cewce satori będzie filtrowane gorzej .
Jak widać zwrotnica nie jest super prosta i zastosowałem pewne rozwiązania wymagające komentarza .
Na audaxie jest filtr 1 rzędu z pełną kompensacją piku impedancji .
Jest to konieczne ze względu na wysoki rezonans własny o dużej dobroci . Bez tej pułapki głośnik "nie gra " :)
Druga pułapka kompensuje mocno wzrastającą charakterystykę powyżej 10k spowodowaną rezonansem magnezowej membrany tuż na skraju pasma . Rezonansu nie słychać i nie pozostawia on żadnych śladów na THD głośnika
ale jak macie kota albo psa to może on średnio lubić wasze głośniki

Satori ma zaznaczony break up na około 8k i próby zastosowania 1 rzędu czy łagodniejszego filtrowania czy też wyższej częstotliwości podziału szybko kończyły się bólem głowy

Jak widać dalej średniak dodaje się do wypadkowej charakterystyki jeszcze na 15K !
Ostatecznie wszędzie zostały zastosowane filtry LR2 akustycznie .
Na TIW-e zastosowałem rzadko stosowany zabieg - pełną kompensację piku rezonansu głośnika .
Bez tej pułapki charakterystyka wygląda tak :

Podbicie sięga 3dB i mocno "pompuje" bas . Pewnie wiele osób będzie przez to rozczarowana TIW-em bo są po prostu przyzwyczajone do tego podbicia w innych kolumnach i dla nich będzie "mało basu"

Nie rekomenduje jakiś wielkich zmian w tłumikach.
Warto spr. na wysokich R1 9.1om bo długo wąchałem się między 10/9.1om (różnica dość spora bo około 1dB ).
równowaga tonalna dla wersji z magnezowym audaxem przesunięta jest w stronę średnich tonów jak komuś to nie odpowiada proponuje zamianę R7 na 2.7om. Przycisza to średnie o dokładnie o 1dB . Ewentualnie można też próbować wartości pośrednie 3.3 i 3om .
Po przyciszeniu średnich bas jest nieco czytelniejszy .
Brzmienie :
Neutralne .
Dlatego jak ktoś szuka jakiś fajerwerków w dźwięku to nie są to kolumny dla niego .
Z tego też powodu nie rekomenduje tej konstrukcji na "pierwsze lepsze kolumny" bo pewnie będzie rozczarowanie .
Kolumny podczas odsłuchu zupełnie nie zwracają na siebie uwagi i to jest ich siła .
Nie meczą przy długotrwałym odsłuchu , złe nagrania brzmią źle ale nie powodują odruchów wymiotnych

Zestaw zagra wszystko co do repertuaru raczej nie ma ograniczeń .
Średnica z satori jest świetna ("zaczarowana" jak w 12mu SS chociaż inna


Bas z TIW-a (mimo że wygląd samego tiwa na to nie wskazuje

Wysokie z magnezowego audaxa niespecjalnie rzucają się w uszy są po prostu dobre , w dłuższej perspektywie dostrzega się pewne niuanse , jakieś dźwięki w tle których nigdy nie słyszałem na żadnej kopułce do tej pory .
W tytanowym gdzieś to ginie ale za to jest bardziej melodyjny , charakterny .
Ogólnie ciężko mi jest opisać sposób gry tych audaxów , mi się on po prostu podoba i przy nich zostanę chociaż pewnie nie są to najlepsze kopułki na świecie

Z satori sprawdził by się na pewno beryl ( nie koniecznie Scana ) ... może kiedyś .
LuSzTi słuchał chwilę jak będzie chciał to coś doda jak nie to nie

Teraz o wadach :)
A konkretnie jednej wadzie .
SPL . Skuteczność kolumny jest poniżej przeciętnej szacunkowo pewnie koło 82dB.
W mniejszych pomieszczeniach to nie jest żaden problem . W pomieszczeniach powyżej 25m kwadrat może wymagać mocnego wzmacniacza :)
Przy normalnym słuchaniu do komfortowej zabawy wystarczy solidne 100W/8om .
Ale jak ktoś chce poszaleć i "kończyć tiwa" to potrzebuje pieca min. 200-300W/8om :)
PS
paroh zaraz napisze, że zmarnowałem satori z tym audaxem

Skomentuj